Triumph Bonneville

RogierCB550f

Rookie
8 dec 2014
14
3
Rotterdam
Geachte lezer,

Onlangs kwam ik tot de wetenschap dat een kennis van mij een motor in zijn loods heeft staan waar al bijna 20 jaar niets meer mee gebeurd is. De eigenaar van de motor woont in een ver land en heeft zijn motor dus bij een vriend in de loods mogen stallen. De eigenaar kijkt er niet meer naar om en voor een aardig bod mag hij best verkocht worden. Het hoeft de hoofdprijs niet te zijn maar hij wil ook niet beledigd worden met een achterlijk laag bod.

Nu heeft de eigenaar van de loods een paar foto's genomen (ben helaas niet in de gelegenheid geweest om langs te gaan). Op dit moment zitten ze in het vliegtuig en komen ze over twee weken terug waarna ik zelf de motor mag gaan bekijken.

Ik wil alleen wat informatie over de motor hebben zodat ik kan bedenken wat een reëel bod is. Ik wil namelijk niet teveel betalen maar ook niet te weinig O-) .

Aan de foto's kan ik zien dat de knipperlichten er af zijn net als de toerenteller en het dashboard met de lichtjes die gaan branden wanneer bijvoorbeeld de tank bijna leeg is. Wel zit er een grote doos met onderdelen bij waar wellicht de knipperlichten in kunnen zitten.

Omdat de motor al bijna 20 jaar stil staat zit deze onder het stof (de minste zorg) en denk ik dat de motor een hele grote beurt nodig heeft om weer aan de praat te krijgen.

Ik heb inmiddels al uren op het internet zitten speuren en ik kan er nog steeds niet helemaal achterkomen welk model Bonneville het is. Ik weet het frame nummer (BB26239) dit staat op het kentekenbewijs, maar volgens mij mis ik een letter op het einde...
De motor lijkt een electrische start te hebben dus ik gok op een 1980 T140ES (electric starter) maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Ik zal hieronder het kentekenbewijs ook even plaatsten (ik weet niet hoe ik meedere fotos tegelijk moet uploaden

Verder is de kleurencombinatie geloof ik een best zeldzame omdat deze kleuren alleen beschikbaar waren in de verenigde staten. De snelheidsmeter is er echter eentje met kilometers in plaats van miles maar deze lijkt niet origineel (veel plaatjes op internet gezien en niet een is helemaal chrome). Mijn vermoeden is dus dat deze motor geimporteerd is uit de VS.

Ik zit dus met meerdere vragen waarbij ik beroep wil doen op jullie kennis.

Welk model denken jullie dat ik hier op de foto heb staan?
Wat lijkt jullie een reeel bod op deze motor?
Welke kosten/werkzaamheden moeten er sowieso gebeuren aan de motor en welke worst case scenario moet ik rekening mee houden?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!!

Met vriendelijke groet,

Rogier

full
 
Ten eerste als je bij de rdw de voertuig gegevens opvraagt dan bestaat dit kenteken niet meer. Dus het is of afgemeld voor export of sloop of de eigenaar had al heel lang geen nieuw deel 3 opgehaald waardoor het kenteken nu in een zogenaamd slapend bestand staat.
In alle gevallen moet je eerst naar de rdw voor een schouwing of een volledige keuring.

Ten 2e is dat deel van het kenteken wat jij laat zien alleen het kopie deel 3 en daar hoort nog een deel 1 bij met daarop alle technische gegevens en een deel 2 of 1b met daarop de tenaam stelling gegevens van de eigenaar.
Als de huidige eigenaar deze papieren niet meer heeft moet er door hem een nieuw kenteken aangevraagd worden of afhankelijk van het eerste wat ik geschreven had moet de motor alsnog naar de rdw.
 
Mooi ding!
Jammer dat hij al links geschakeld is.
Een kennis van me heeft er ook zo een, wel een andere kleur en niet electrisch gestart.
Is het kenteken nog wel actief?
Als de zuigertjes niet vast zitten zal het niet te veel moeite kosten om hem weer aan de praat te krijgen, maar dit weet je nooit zeker dus ik zou hier met bieden wel rekening mee houden.
Aan de andere kant is dit een buitenkansje om een mooie bonnie te kopen.

aan mij heb je dus niets :P
Ik denk dat als het kenteken nog actief is, 2500 euro meer dan zat is.
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt me aan de lage kant. Met een goede poetsbeurt zit je al snel boven de 4000 euro met zo'n bonnie.

Op deze is bijvoorbeeld al een bod van 5500 euro.
 
Laatst bewerkt:
Op je foto is het niet goed te zien, maar het lijkt of er maar 1 carburateur op zit, en in dat geval is het blok, (in ieder geval de kop) géén Bonneville; daar zitten altijd 2 carburateurs op. Het bloktype is ingeslagen links op het carter net onder de cylinder. Verder lijkt de benzinetank van een '79-er te zijn , maar als je naar het achterwiel kijkt, is dat weer een '80-er. Het is verder goed mogelijk, dat het een USA-model is, maar hier gewoon nieuw verkocht is. Het gebeurde in die tijd wel meer, dat de modellen voor de z.g."home market" (Europa) wegens een staking niet leverbaar waren, en dan kocht je uit wanhoop maar een Amerikaan, omdat die in veel grotere aantallen gemaakt werden. Het framenr. zou eigenlijk PB moeten zijn, voor een '80-er, misschien schrijffoutje op het kenteken? Wat betreft de kosten van het rijklaar maken; wat kan je zelf? Wanneer je alles moet láten doen, ben je voor een blokrevisie zo 1000 euro verder,(als het niet tegen zit) en dan de rest nog... Verder zijn deze laatste modellen van Triumph niet zo gewild, als die uit de '60-er jaren, dus daar is de prijs dan ook naar. Als ik jou was zou ik heel voorzichtig zijn met bieden, en eerst eens uitvissen wat de eigenaar in gedachten heeft. :?
 
Dat lijkt me aan de lage kant. Met een goede poetsbeurt zit je al snel boven de 4000 euro met zo'n bonnie.

Op deze is bijvoorbeeld al een bod van 5500 euro.
Ja, ja, zo'n bod is prachtig maar vangen is een tweede; :( Wanneer ik wat te koop zet, vraag ik ook aan een bekende om er een geweldig bod op te doen, om te beginnen. O-)
 
Er ont breekt wel het een en ander, maar
de lichtjes die gaan branden wanneer bijvoorbeeld de tank bijna leeg is.
dat hebben ze echt nooit gehad hoor :z
Zelfs mijn Bonneville uit 2007 heeft niet zo'n lampje (dat is pas gekomen bij de injectiemodellen).

De motor lijkt een electrische start te hebben
Heeft deze niet. De modellen met startmotor hebben een afwijkend deksel aan de rechterkant en de startmotor zit dan op het blok achter de cilinders.
 
Dat lijkt me aan de lage kant. Met een goede poetsbeurt zit je al snel boven de 4000 euro met zo'n bonnie.

Op deze is bijvoorbeeld al een bod van 5500 euro.

Dit kan een "fake bod" van de eigenaar zijn om bieders met een bod van 2.000 € te ontmoedigen. Zie dit wel vaker op MP. Wat mij betreft niets mis mee. Maar wel een gegeven om óók rekening mee te houden.

Edit.
Met het verder lezen in dit topic zie ik dat eenzelfde opmerking al gemaakt is.
(en die van mij gedeeld wordt) :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb precies dezelfde motor. Waarschijnlijk is het een bonneville waar een spruitstuk op is gezet van een tiger. Normaal is de bonneville geleverd met een dubbele amal MkI carburateur, echter dit was lastig af te stellen en liep vaak onrustig stationair. Zijn kleinere broertje de Tiger, had maar een carburateur, minder vermogen maar liep wel mooier "rond" Dit zal hier waarschijnlijk ook gedaan zijn

Verder kan ik je meldden dat dit model tank tot zeker 1982 geleverd is, zelfs op de final edition. zie onderstaande link:

Triumph Bonneville T140 Gallery

Op dit model zit geen elektrische start, kick only. Er zijn er wel gemaakt met elektrische start maar aangezien het oorspronkelijke ontwerp een kick only was is de oplossing om er een startmotor op te maken niet erg fraai uitgevoerd.

Let bij deze blokken vooral op de "sludge trap", een buis die is geplaatst in de krukas en waar door de jaren heen dikke olie resten ophopen. Hierdoor verslechterd de smering van de krukas en loop de motor in de soep. Revisie is een behoorlijke klus want het gehele krukas moet er dan uit.

Je kan dit type motoren in deze staat kopen voor 2000 tot 3000 euro. er moet nog wel wat aan gedaan worden en een goed exemplaar is 4500 tot 5500 euro waard. Dan moet alles 100% zijn en een revisie van het blok hebben gehad. In dit exemplaar moet aardig wat gedaan worden aangezien er wat spullen gemist worden, zoals toerenteller, cockpit met lampjes, uitlaten zijn niet origineel en ik twijfel aan het achterlicht.

Al met al een leuke project fiets maar niet meer waard dan 2500 á 3000 euro. Succes!
 
Waarschijnlijk is het een bonneville waar een spruitstuk op is gezet van een tiger.
Dat weet ik zo net nog niet. Bij mijn Norton Commando waren de twee carburateurs vervangen door een enkele met bijbehorend spruitstuk, maar van wat ik zo her en der lees schijnt dat bij een Bonneville-cilinderkop niet te kunnen...
Let bij deze blokken vooral op de "sludge trap", een buis die is geplaatst in de krukas en waar door de jaren heen dikke olie resten ophopen. Hierdoor verslechterd de smering van de krukas en loop de motor in de soep. Revisie is een behoorlijke klus want het gehele krukas moet er dan uit.
:^
Bijkomend probleem is dat die buis gaatjes aan één kant heeft. Als de motor lange tijd stil staat en de krukas zó stond dat de gaatjes aan de onderkant zaten kan die dikke drab naar beneden gezakt zijn en zo de gaatjes verstopt hebben. Als je geluk hebt is dat niet het geval, maar als je pech hebt loopt de boel héél snel in de soep...
Aangezien je de staat van het blok niet kent is het dus noodzakelijk om de boel uit elkaar te trekken.
 
Dat weet ik zo net nog niet. Bij mijn Norton Commando waren de twee carburateurs vervangen door een enkele met bijbehorend spruitstuk, maar van wat ik zo her en der lees schijnt dat bij een Bonneville-cilinderkop niet te kunnen...
Even plaatjes gezocht op het internet, maar het kan dus inderdaad niet. Bij de Bonneville-kop ziitten de inlaatpoorten onder een hoek, bij een Tigerkop zitten ze recht naar achter.
De cilinderkop is dus in ieder geval niet origineel.
 
Laatst bewerkt:
$_85.JPG


Dan heeft deze Bonneville ook kennelijk geen Bonneville kop. De beide inlaatpoorten lijken één vlak geheel te vormen.
 
Bonnie:
s-l1600.jpg

Tiger:
s-l1600.jpg


Dit zijn 650 koppen, maar v.z.i.w. zijn de 750 koppen in dat opzicht gelijk.
 
Laatst bewerkt:
Klopt. Overigens is de rest van het blok bij beide types gelijk, het enige verschil is de kop (en het aantal carbs dus)
Klopt niet helemaal :N behalve dat de getoonde kop met één carburateur (die komt van de TR6/7 Trophy) anders was als de Bonneville, waren ook de nokkenassen, en de timing ervan verschillend. :P En wat de opmerking van Joossie over de tank betreft: Als je goed opgelet had, dan was je vast opgevallen, dat er met het '80-er model andere emblemen op de tank kwamen. :Y De emblemen op de foto zijn tot en met '79 gebruikt.
 
Conclusie: Er mankeert sowieso veel aan. Historie niet bekend,behoorlijk wat twijfelachtige onderdelen.
Dus eigenlijk niet meer bieden dan 2000euro, want twee à 3000 euro komt er maar zo bij. Arbeid niet meegerekend!
Als je 3000 euro gaat geven voor dit ding, kun je beter een goede kopen tussen de vier en vijfenvijftighonderd kopen, toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan