Goed, hier ook maar even introduceren. In September 2020 reed ik een ritje waar iemand met een Tuono gen1 mee reed. Ik begon te kijken naar de moto en vond 'm absoluut wel iets hebben, ook na de rit bleef dat gevoel hangen. Ik had tot dan enkel op een CB600F hornet uit 2002 gereden en had wel eens zin in iets totaal anders. Voor mij was het enige hekelpunt het feit dat het "Italiaans" was. Zelden tot nooit binding gehad met het land op auto/motovlak, al kan ik niet ontkennen dat ze bloedmooie machines maken op 2 of 4 wielen.
Ben me beginnen inlezen en had al snel door dat de Rotax blokken op zich een heel betrouwbaar stuk mechaniek was. Op wat gekende problemen na doorheen de gen1 en gen2 Tuono zijn er eigenlijk amper echte "kwaliteitsproblemen" met het blok zelf bekend. Kennissen van me rijden al jaren circuit met Mille's, en die hadden niets anders te melden.
Van het één kwam het ander en rond de Herfst heb ik dan ook de klik gemaakt dat ik 2021 zou aanvatten met een Tuono, gen2 dan wel. Met geduld op zoek gegaan en uiteindelijk eind November 2020 deze gen2 gaan halen in Duitsland, van de 3de eigenaar. Kilometerstand 61.000km, maar in algeheel mooie en eerlijke staat met een ruim gedocumenteerde onderhoudsgeschiedenis. Er zaten wat extra's op (Wilbers instelbare achtervering, setje aanpasbare voetsteunen, Hepco & Becker bagageplaat, met aanwezigheid van alle originele delen), die het voor mij heel interessant maakten. Ik kom uit België en hier is het aanbod nihil. Vaak genoeg Nederlandse dealer gecontacteerd die een gen2 hadden met 30.000km minder (en 2500€ duurder), maar onderhoudshistorie was vaak onbekend of niet compleet (verkregen via inruil...). En op de factory versies na moest ik altijd compromissen maken wat de kleurstelling betreft. Uiteindelijk de "gok" gewaagd en toch besloten deze gen2 mee te nemen. Bij thuiskomst grote grote onderhoudsbeurt gegeven, klepspeling nagekeken en eigenlijk niets verkeerd tegen gekomen op wat ouderdoms/gebruikverschijnselen na (stukje vacuum darm die steenhard was geworden en afbrak, wat bekabeling die wat te verduren had gekregen). Al met al hoop ik komend seizoen bevestiging te krijgen van mijn 'gok'.
Ik wou me in 2021 ook wat meer toe leggen op recreatieve (vrij rijden) circuit dagen. Echter wist ik dat de overstap van de Tuono gen 2 naar de CB600F (die ik uitsluitend voor circuit zou inzetten) een wereld van verschil zou zijn. Ik zou de Honda technisch naar een punt willen brengen waar hij eigenlijk nooit voor gemaakt is. Dan is het idee beginnen opkomen om een gen1 te zoeken. Ook al is een 'Mille' misschien een logischer idee op vlak van positie en "track readyness", ik wist in de buurt een gen1 staan van iemand die op zoek was naar iets nieuws en het leek mij de ideale combo om in dezelfde positie op het circuit en op de baan "ervaring" te kunnen delen. Zo gezegd, zo gedaan. Tuono gen1 gaan ophalen en deze ga ik de komende 2 maanden klaar zetten voor circuit gebruik.
Waar ik begin September nog geen flauw idee had van 'ooit' met een Italiaan te rijden, staan er nu 2 Italianen in de garage.. Als dat maar goed afloopt :-D..