Twee carburateurs op een Engelse twin

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
33.171
73.109
De aanleiding is dit topic over een Bonneville wat ik niet wil besmeuren met gemiep over engelse meuk die in de verte iets met zo'n topic te maken heeft.

Er wordt gezegd dat de aanleiding om naar één carburateur te gaan het probleem van het afstellen is. Dat probleem heb ik niet met de Norton Dominator, toch ook een motor die verdacht veel lijkt op het motortje van de Triumph.

Origineel zat er op de Norton type 99 een enkele carburateur en ik kan me niet herinneren dat ik eind jaren 60 problemen had. Ik verkocht hem in 1970 en de eigenaar na mij heeft er twee carburateurs op gezet, met zo'n blok aluminium spruitstuk en de ene carburateur heeft wel een vlotterkamer en de andere niet.

Het afstellen is geen probleem en hij loopt er ook goed mee, lijkt me ook wat sneller, maar twee complete carburateurs passen niet op zo'n spruitstuk, dus heeft Amal ooit een carb gemaakt die geen vlotterkamer heeft voor dat doel. Er zit een slang tussen beide carbs en ze delen dus de vlotterkamer.

Dat heeft tot gevolg dat als je hem lopend op de zijstand zet, dan gaat hij op een cilinder lopen omdat de rechter (vlotterloze) carb droog komt te staan. Starten moet je hem dus ook op de middenbok staand.

Een ander probleem met dat aluminium spruitstuk was dat de carbs wel eens te heet werden en dan gaf dat vapour lock. Dan kun je het starten gewoon vergeten want dat gaat hij niet doen. Dat heb ik opgelost door zelf spruitstukjes te maken waar net als bij de japanners een stukje rubber slang tussen zit.

Komende 15 november is er weer een beurs in Wormer en daar zag ik vorig jaar een Amal carb liggen met de vlotterkamer aan de rechterkant. Die had ik achteraf gewoon moeten kopen. Er is dus ooit een Monobloc gemaakt die voor dat doel contra was.

Ik zal ook in Wormer een spruitstukje kopen voor een enkele carburateur en als het met twee carbs niet goed gaat lukken, gaat er weer een enkele op.
 
Volgens mij valt dat afstellen wel mee, tenzij de carburateurs versleten zijn (wat met die ouwe dingen natuurlijk wel vaker voorkomt). Als je een beetje rond googelt zie je dat vooral toekomstige eigenaren een enkele carb-setup overwegen, terwijl degenen die een Bonneville hebben aangeven dat ze tevreden zijn met dubbele carbs.

Ik heb een Commando gehad waar de vorige eigenaar een enkele Mikuni op gezet had. Vloeken in de kerk natuurlijk, maar het ding startte en liep er geweldig op. De Amal Concentrics (beide gewoon met vlotterkamer maar wel een linkse en een rechtse uitvoering i.v.m. bediening en afstellling) had ik erbij gekregen, maar die zagen er niet echt geweldig meer uit; ik heb ze dan ook nooit uitgeprobeerd.

Mijn huidige Bonneville heeft twee carbs welke ik nog nooit heb hoeven af te stellen. Maar goed, die is ook nog maar acht jaar oud en heeft (te) weinig kilometers gemaakt...
 
Volgens mij valt dat afstellen wel mee, tenzij de carburateurs versleten zijn (wat met die ouwe dingen natuurlijk wel vaker voorkomt). Als je een beetje rond googelt zie je dat vooral toekomstige eigenaren een enkele carb-setup overwegen, terwijl degenen die een Bonneville hebben aangeven dat ze tevreden zijn met dubbele carbs.

Ik heb een Commando gehad waar de vorige eigenaar een enkele Mikuni op gezet had. Vloeken in de kerk natuurlijk, maar het ding startte en liep er geweldig op.
Kijk *D
De Amal Concentrics (beide gewoon met vlotterkamer maar wel een linkse en een rechtse uitvoering i.v.m. bediening en afstellling) had ik erbij gekregen, maar die zagen er niet echt geweldig meer uit; ik heb ze dan ook nooit uitgeprobeerd.

Mijn huidige Bonneville heeft twee carbs welke ik nog nooit heb hoeven af te stellen. Maar goed, die is ook nog maar acht jaar oud en heeft (te) weinig kilometers gemaakt...
 
Waarom niet meteen een goeie carb ? Een Mikuni of Keihin ?

Het is een 58 jaar oude kostbare klassieker en zou ik er een andere carb op zetten, dan moet hij altijd weer terug kunnen naar origineel. De motor heeft ook matching numbers, zoals dat heet in poeha taal. Een klassieker is het meest waard als hij authentiek blijft.
 
Laatst bewerkt:
amalchoppedset1-1.jpg


attachment.php


Een paar plaatjes om het duidelijk te maken. Ik wil naar het onderste plaatje met de gespiegelde versies.
 
Problemen bij de afstelling, werden bijna altijd veroorzaakt, door een verschil in het niveau van de brandstof in de carburateurs. Dit was bij een monobloc nog vrij eenvoudig op te lossen, maar bij een concentric een tijdrovend karwei. De fabriek wist dat ook, en ze hadden daarom indertijd de Thruxton Bonneville voor een optimale afstelling ook uitgerust met 2 Monoblocs, waar de vlotterkamers van verwijderd waren, met daartussenin één losse, in hoogte verstelbare, vlotterkamer. Deze motor was de sport- (race-) uitvoering van de (gewone) Bonneville, waarvan éénmalig een serie van 50 stuks geproduceerd is.
 
Het is een 58 jaar oude kostbare klassieker en zou ik er een andere carb op zetten, dan moet hij altijd weer terug kunnen naar origineel. De motor heeft ook matching numbers, zoals dat heet in poeha taal. Een klassieker is het meest waard als hij authentiek blijft.

Zeker mee eens, het kan daarom ook geen kwaad om er rekening mee te houden dat hij gewoon terug naar orgineel kan. (vind ik zoiezo altijd een must)
Maar enig rijplezier is ook niet geheel onbelangrijk.

Liever een motor die niet helemaal orgineel is maar wel goed loopt, dan een orginele die een hoop problemen geeft.

Het is een persoonlijke keuze, als je van plan bent veel te rijden set je er gewoon een goede carb. op (keihin of mikuni is gewoon het beste, en makkelijkste mee te werken) , je orginele spulletjes bewaar je natuurlijk gewoon in een vette lap in de schuur.
Als je de motor in je woonkamer zet maakt het natuurlijk niet uit of er versleten carburateurs onder hangen.
 
Bedankt voor de reacties. Als ik het allemaal zo lees is de huidige situatie nog helemaal niet verkeerd, links een carb met vlotterkamer en rechts een zonder vlotterkamer. Als de motor rechtop staat is het nivo in beide carbs gelijk vanwege dat communicerende vaten verhaal.

Ga ik schuin staan op de zijstand, dan loopt de rechter carburateur leeg als gevolg van dat zelfde vatenverhaal. De natuur laat zich niet in de maling nemen.

Maar zoals Gijs zegt kan ik een probleem introduceren met twee gespiegelde carburateurs omdat de nivo's in die twee carbs kunnen verschillen. Nu loopt hij heel mooi, maar dat kan dan een probleem worden. Ik denk dat ik dat avontuur niet gaan beleven en het lijkt me beter om dan voor de enkele carburateur te gaan.

Erg snel is zo'n oude Norton niet en als ik zin heb in sprintwerk heb ik de Honda met drie maal het Norton vermogen. Het geluid van de Norton zal met de enkele carburateur niet veranderen en dat is het mooiste van zo'n motor, behalve de aanblik van zo'n prachtige fiets.
 
Maar, waarom zou je je motor (lang?) op de zijstandaard stationair willen laten draaien ?

Starten, en hooguit 10seconden stationair laten draaien en wegrijden is nog altijd het beste voor een motor.
En als je even snel iets moet pakken en de motor niet uit wilt zetten, tjah... hoevaak komt zoiets nou voor ?
 
Hij heeft geen startmotor, heeft hoge compressie zuigers en ik word over vier maanden 73. Idd zet je hem een enkele keer ff op de zijstand, maar wil ik hem laten lopen om even de deur open te doen bijvoorbeeld, dan moet hij op de middenbok en hij is toch wel redelijk zwaar.

Maar een groot probleem is het niet. Ik ga hem gewoon eens proberen met een enkele carb en kijken hoe hij zich dan manifesteert ten opzichte van de baas.
 
Ik zou hem lekker ombouwen naar een enkele carburateur. Dan loopt hij mooier rond, start hij makkelijker en trekt hij lekkerder. Je levert er alleen wat topsnelheid voor in.
Qua originaliteit zou je inderdaad een Amal willen gebruiken. Maar de kwaliteit van die dingen is zo beroerd, zeker van de latere producties dat ik liever voor een Bing of een Mikuni zou gaan. En inderdaad, niets slopen, maar zo doen dat een volgende eigenaar hem weer terug zou kunnen bouwen.
 
Zijn gewone Amal Monoblocs, waar al die engelse meuk het vroeger mee moest doen. Op zich helemaal geen slechte carburateur, maar bepaald geen dubbele Weber.
 
Ik zou hem lekker ombouwen naar een enkele carburateur. Dan loopt hij mooier rond, start hij makkelijker en trekt hij lekkerder. Je levert er alleen wat topsnelheid voor in.
Qua originaliteit zou je inderdaad een Amal willen gebruiken. Maar de kwaliteit van die dingen is zo beroerd, zeker van de latere producties dat ik liever voor een Bing of een Mikuni zou gaan. En inderdaad, niets slopen, maar zo doen dat een volgende eigenaar hem weer terug zou kunnen bouwen.

Goed plan hoor. origineel hoort er ook een enkele carb op een Dominator 99.
 
Een enkele carb geeft onderin vaak een beter koppel (mede door het langere inlaattraject en een minder pulserende doorstroom in de carb en beter (rustiger) stationair toerental.

Een carb voor elke cilinder geeft meer vermogen bij een hoog toerental. Dat is mooi meegenomen bij een hoogtoerige viercilinder maar niet voor een oude trillende laagtoerige twin. Dan wil je toch veel trekkracht (koppel) bij een laag toerental?
 
~
Een enkele carb geeft onderin vaak een beter koppel (mede door het langere inlaattraject en een minder pulserende doorstroom in de carb en beter (rustiger) stationair toerental.

Dat klopt inderdaad :Y maar ook daar had ik in 1970 al een oplossing voor gevonden... *D Let maar even op de inlaat. En 5200 toeren is naar huidige maatstaven niet veel ;(
full
 
\
Een enkele carb geeft onderin vaak een beter koppel (mede door het langere inlaattraject en een minder pulserende doorstroom in de carb en beter (rustiger) stationair toerental.

Dat klopt inderdaad :Y maar ook daar had ik in 1970 al een oplossing voor gevonden... *D Let maar even op de inlaat. En 5200 toeren is naar huidige maatstaven niet veel ;( [afbeelding]

aha bekende foto, dus jij bent Gijs van Beek (ik zie het nu ook doordat ik op je profiel klik).
wat Herbert Spahn was voor de BMW-rijders moet jij geweest zijn voor de Triumph-liefhebbers, een echte Zandvoort specialist. Even je oude berichten door zitten spitten, Ab v. G. was natuurlijk lang niet zo'n begnadigde coureur zoals jij, dan kun je nog zoveel pk's hebben maar je moet ze wel weten te gebruiken...
 
Laatst bewerkt:
Mooie foto Gijs, dat waren mooie tijden.

Ik heb ergens eind jaren 60 een Triton gebouwd die heel aardig kon meekomen:

SDC10938_zps45c51f6f.jpg


Een T100 blokje met alu cilinders, 3134 nokjes en heel aardige carburatie. Erg grote kleppen er in en dat ging behoorlijk tekeer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan