Han S
MF veteraan
- 11 apr 2015
- 33.171
- 73.109
De aanleiding is dit topic over een Bonneville wat ik niet wil besmeuren met gemiep over engelse meuk die in de verte iets met zo'n topic te maken heeft.
Er wordt gezegd dat de aanleiding om naar één carburateur te gaan het probleem van het afstellen is. Dat probleem heb ik niet met de Norton Dominator, toch ook een motor die verdacht veel lijkt op het motortje van de Triumph.
Origineel zat er op de Norton type 99 een enkele carburateur en ik kan me niet herinneren dat ik eind jaren 60 problemen had. Ik verkocht hem in 1970 en de eigenaar na mij heeft er twee carburateurs op gezet, met zo'n blok aluminium spruitstuk en de ene carburateur heeft wel een vlotterkamer en de andere niet.
Het afstellen is geen probleem en hij loopt er ook goed mee, lijkt me ook wat sneller, maar twee complete carburateurs passen niet op zo'n spruitstuk, dus heeft Amal ooit een carb gemaakt die geen vlotterkamer heeft voor dat doel. Er zit een slang tussen beide carbs en ze delen dus de vlotterkamer.
Dat heeft tot gevolg dat als je hem lopend op de zijstand zet, dan gaat hij op een cilinder lopen omdat de rechter (vlotterloze) carb droog komt te staan. Starten moet je hem dus ook op de middenbok staand.
Een ander probleem met dat aluminium spruitstuk was dat de carbs wel eens te heet werden en dan gaf dat vapour lock. Dan kun je het starten gewoon vergeten want dat gaat hij niet doen. Dat heb ik opgelost door zelf spruitstukjes te maken waar net als bij de japanners een stukje rubber slang tussen zit.
Komende 15 november is er weer een beurs in Wormer en daar zag ik vorig jaar een Amal carb liggen met de vlotterkamer aan de rechterkant. Die had ik achteraf gewoon moeten kopen. Er is dus ooit een Monobloc gemaakt die voor dat doel contra was.
Ik zal ook in Wormer een spruitstukje kopen voor een enkele carburateur en als het met twee carbs niet goed gaat lukken, gaat er weer een enkele op.
Er wordt gezegd dat de aanleiding om naar één carburateur te gaan het probleem van het afstellen is. Dat probleem heb ik niet met de Norton Dominator, toch ook een motor die verdacht veel lijkt op het motortje van de Triumph.
Origineel zat er op de Norton type 99 een enkele carburateur en ik kan me niet herinneren dat ik eind jaren 60 problemen had. Ik verkocht hem in 1970 en de eigenaar na mij heeft er twee carburateurs op gezet, met zo'n blok aluminium spruitstuk en de ene carburateur heeft wel een vlotterkamer en de andere niet.
Het afstellen is geen probleem en hij loopt er ook goed mee, lijkt me ook wat sneller, maar twee complete carburateurs passen niet op zo'n spruitstuk, dus heeft Amal ooit een carb gemaakt die geen vlotterkamer heeft voor dat doel. Er zit een slang tussen beide carbs en ze delen dus de vlotterkamer.
Dat heeft tot gevolg dat als je hem lopend op de zijstand zet, dan gaat hij op een cilinder lopen omdat de rechter (vlotterloze) carb droog komt te staan. Starten moet je hem dus ook op de middenbok staand.
Een ander probleem met dat aluminium spruitstuk was dat de carbs wel eens te heet werden en dan gaf dat vapour lock. Dan kun je het starten gewoon vergeten want dat gaat hij niet doen. Dat heb ik opgelost door zelf spruitstukjes te maken waar net als bij de japanners een stukje rubber slang tussen zit.
Komende 15 november is er weer een beurs in Wormer en daar zag ik vorig jaar een Amal carb liggen met de vlotterkamer aan de rechterkant. Die had ik achteraf gewoon moeten kopen. Er is dus ooit een Monobloc gemaakt die voor dat doel contra was.
Ik zal ook in Wormer een spruitstukje kopen voor een enkele carburateur en als het met twee carbs niet goed gaat lukken, gaat er weer een enkele op.