Twee carburateurs op een Engelse twin

Nee, wel een neef van hem en die heet Nico. JCS zijn mijn initialen. Nico was een beginner en liet in een bocht teveel ruimte aan de binnenkant, waarop een snellere jongen hem inhaalde aan de binnenzijde en Nico naar de buitenkant van de bocht manouvreerde.

Nico ging de duinen in met 170 km/u en daar was die motor niet voor toegerust. Nico op de brancard en de Triton met veel schade terug naar huis. Einde race carriere voor Nico.
 
aha bekende foto, dus jij bent Gijs van Beek (ik zie het nu ook doordat ik op je profiel klik).
wat Herbert Spahn was voor de BMW-rijders moet jij geweest zijn voor de Triumph-liefhebbers, een echte Zandvoort specialist. Even je oude berichten door zitten spitten, Ab v. G. was natuurlijk lang niet zo'n begnadigde coureur zoals jij, dan kun je nog zoveel pk's hebben maar je moet ze wel weten te gebruiken...

Goed geraden, Sidecarracing en Han S ;) Jullie mogen nu door naar de volgende ronde! :9
 
The Amal Monobloc carburettor with the float chamber on the right hand side - these are a variant of the 389 series, known as the '689'. They are fairly rare - I haven't seen one for a while now. There is currently one for sale on ebay, in Denmark- AMAL 689/228 Monobloc Carburetor, 1-5/32", BSA A65 L H 1966-1967, B429 | eBay
In my view, there's no practical advantage in having two carburettors, especially on a road bike. On a race bike, a single carb can also give better results depending on the nature of the circuit. Some years ago a good friend raced a very competitive Norton Dominator 500cc. He tested a range of Amal's products including TT, GP, and Monobloc types in twin carb and single carb configuration. His conclusion was that the best compromise for good mid-range and adequate top end performance was a single 389 Monobloc! Carefully tuned to match the engine's requirements, of course.
 
Mooi Bob, bedankt daarvoor.

Op de 500 en 600cc Nortons horen de 376 carbs. Ik vond een mooie lijst daarvoor, kan handig zijn voor andere oude meuk rijders:

AMAL carb uses
 
I did suspect that the 389 series would be too big for a twin carb. set-up on a Norton twin. I do not know if a right hand float chamber version of the smaller 376 (presumably designated 676) was ever made but I can say that I have never seen one.
 
Terug
Bovenaan Onderaan