Tweedehands naked bike (beginner)

PatrickSoler

MF veteraan
16 apr 2015
2.390
9
Leiden
Beste motorforummers,

Ik ben nieuw en zal me daarom eerst even voorstellen. Ik ben Patrick, 20 jaar, en ik wil binnenkort mijn A2 rijbewijs gaan halen. Ik ben nu nog eerst bezig met m'n theorie. Nou ben ik al veel research aan het doen op internet over motoren, en ik ben er al redelijk uitgekomen wat voor motor ik waarschijnlijk wil.
Ik twijfel nog tussen de Kawasaki ER5 en de Suzuki GS500. Ik heb hier veel goede verhalen over gelezen en het schijnen goede beginnersmotoren te zijn. Ik wil ook niet moeilijk doen met m'n eerste motor, door 'm af te knijpen ofzo, en als ik het goed heb begrepen zijn dit allebei 35kw motoren waar je gelijk op zou kunnen rijden met A2.
Als ik zou moet kiezen, welke is volgens jullie ervaring beter? Mijn budget is ongeveer 1500 euro. Ik kom ze ook tegen met heel veel verschillende kilometer standen. Maar wat is maximum waarmee ik 'm zou moeten kopen om er minimaal 1 jaar plezier aan te hebben zonder kosten? En op wat voor dingen zou ik nog meer goed moeten letten als ik een tweedehands motor aanschaf?

Ik hoop dat jullie wat antwoorden hebben op mijn vragen.
 
Ik heb zelf een gs500e uit 1995 (ook a2 rijbewijs) hij bevalt enorm goed en hij ligt heerlijk in de bochten, voor 900 euro gekocht in zeer nette staat met maar 22000km op de teller(nu 10000km verder).

Minpuntje is dat de lak op het frame en brug e.d slecht is (denk aan vliegroest) dit is wel tegen te houden als hij droog gestald staat en je niet al teveel door de pekel knalt (als je het toch doet goed wassen)

In de 10000km die ik heb gereden heb ik 2 x olie en filter ververst 1 x luchtfilter en 2 bougie's en 2 nieuwe banden gemonteerd en nieuwe ketting en tandwielen. dus zonder kosten rijden was het niet, maargoed elke motor heeft zijn onderhoud nodig.

Waar je op zou moeten letten als je een gs500 of andere motor wil gaan kopen zijn de volgende punten:

Poosje op de snelweg 140 rijden om te kijken of hij niet inhoud of uitvalt (benzine kraan is een puntje bij het oude model gs)

Kijken naar roest in de tank en de algehele staat van de motor

Na de proefrit kijken of je voorvork poten niet onder de olie zitten dus de keringen niet lek zijn

ketting en tandwielen bekijken

kijken of er genoeg olie in het blok zit (kan wat zeggen over de mate van onderhoud wat hij gehad heeft)

kijken of er nog genoeg voering op de remblokken zit

Banden profiel bekijken

Op een rechte weg even de handen van het stuur halen en kijken of de motor goed rechtdoor gaat en dus niet krom oid is

letten op bijgeluiden en of hij goed remt en dergelijke.

En ongetwijveld talloze puntjes die ik nu ben vergeten, je kan ook even in de openings post van het gs500 topic kijken ;)

Over de Kawasaki durf ik niks te zeggen, nog nooit op een er-5 gereden maar ik kan je de wel GS500 aanraden, heerlijke makkelijke fiets om te rijden, hij komt goed mee met zwaardere motoren tijdens een rondje touren, hij is zeer makkelijk in onderhoud, hij is niet te duur in aanschaf en al met al is het gewoon een leuke fun fiets :]

succes met je rijbewijs en ik hoop je een beetje geholpen te hebben O-)
 
Als je zo'n motorfiets gaat bekijken, check dan ten eerste de staat en ten tweede het rijden
Handige boodschappenlijstjes als je er een op het oog hebt, zonder merk of type.

Neem als het kan iemand mee die er verstand van heeft.
Misschien een mf-er die in de buurt woont/werkt of zo die mee kan kijken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan