Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Tweetakt van Oostblok tot Japan, onder één dak

seba$

MF veteraan
5 jan 2005
5.526
4
Assendelft
Gezien mijn voorliefde voor tweetakt motoren en het feit dat er door meerdere personen hier op het forum is aangedrongen op een 'eigen' topic, bij deze: Mijn eigen topic

Momenteel heb ik 3 'oude' tweetakten die de hoofdrol spelen in dit topic, 2 zijn er in rijdende staat, de 3e begin ik aan als de andere 2 'perfect' rijden.

Oke, de hobby begint serieuze vormen aan te nemen... Ondertussen staan er 5 2-takten in de garage Hieronder wat foto's van de dames.

Starring (op cilinderinhoud):

Miele 98 - 1950.
De slogan van de fabrikant gaf de doorslag: "Miele, er is geen betere".
Natuurlijk gaat niets eeuwig mee, dus heb ik de cilinder vervangen + alle blok lagers en bussen en hetgene wat verder nodig was. Bedrading moet nog aangesloten worden en daarna wil ik een kenteken voor de motor aanvragen.



Jawa TS 350 638 verbouwt tot caféracer:
Motor is in goede staat en wordt wekelijks gebruikt.



Jawa 350 - 634, 1977

Leuke no-nonsense Jawa, met gietijzeren cilinders.
Draadboom is nog een project op dit moment.





Suzuki GT380:
Motor is redelijke staat en zal straks zo'n 1x per maand gebruikt worden voor een ritje



Suzuki GT750:
Motor rijd momenteel niet, blok is 10jaar terug gereviceerd. Ik wil hier eind vd zomer aan beginnen.
Motor is technisch in goede staat, uiterlijk verdient nog wat aandacht. Plan is om dit jaar het spuitwerk aan te pakken voor de puntjes op de i.





Het JAWA verhaal in een notendop:
Ik heb de motor iets van 3,5jaar terug gekocht in deze staat:


Omdat het bouwen van een café racer op de planning stond, ik een 'pekelbrik' nodig had, het budget beperkt was en ik graag een 2-takt wilde rijden is m'n keuze op de jawa gevallen.

Wat doe je dan met zo'n motor? juist je sloopt al het onogelijke oost-europese 'design' eraf:


Vervolgens pas je het frame aan de achterzijde aan, ander kontje erop, clipons erop, andere koplamp, kapjes van de tank, ander zadeltje, en hier-en-daar een likje verf met als resultaat:


Natuurlijk zijn we daar niet tevreden over, dus wat doen we dan? Juist: een ander voorspatbord, uitlaten van een rd350, middenbok eraf. De originele contactpunten kon ik het niet mee worden dus ook een electronische onsteking erop geschroefd

Na meer dan een jaar zo rond te hebben gereden moest de 'oldskool' trommelrem eruit, hij zag er vooral schattig uit maar hij remde ook te schattig. Daarom heb ik van een nieuwer model jawa 640 een complete voorvork + velg + remmerij overgezet. Op de nieuwe clipons paste de jawa rempomp niet dus daar heb ik een nissin pomp opgezet van een kawa
Montage van xenon in de jawa was niet zo'n succes, met de koolborstel dynamo die erin zat zakte de spanning onder de 3000 toeren onder de 12v met als gevolg: opnieuw opstarten van de xenon wat de accu weer leegtrok waardoor de motor uitviel . Xenon is er na een maandje rijden dus weer uitgesloopt.

Wat staat er nog op de planning voor de JAWA:

-Mikuni carburateur erop Done
-zijstandaard wat rechter zetten
-voorremklauw reviceren (lekte vloeistof zag ik gister Done, bleek een voorvork keerring te zijn
-Alu velgen met hoge rand monteren (ik zoek nog 1 18inch velg)
-Andere veren in de voorvork?
-Remlicht maken Done, alleen nog een schakelaar op de voorremhandle maken
-ophanging voor schijfremslot Done


Het kan zijn dat de motor jullie al bekend voorkomt, een paar maanden terug heb ik in de motoplus gestaan, hieronder het verhaal:




En de nieuwste deelnemer: Is alweer verkocht

Jawa 640 Silver Style, beestje heeft 15jaar stilgestaan en slechts 4000km gelopen


De bedoeling is dat deze motor word omgetoverd tot een jawa 'TRAMP' als fietsje om vd winter lekker mee te banjeren en van het voorjaar afentoe een zandpaadje op te zoeken
 
Laatst bewerkt:
  • Onderwerp starter
  • #2
Dan kunnen we nu verder met de GT380.
Deze motor heb ik gekocht in deze staat:


Hij was van de 2e eigenaar, die heeft hem gekocht in 1976 toen de motor 1 jaar oud was. Hij is decennia lang goed verzorgd maar het blok is nog nooit gereviceerd geweest, alles werkt aan de motor maar hij heeft wel wat aandachtspuntjes.

Je ziet het al op de foto:
- Het zadel moet opnieuw bekleed worden
- Er mist een embleem op het zijkapje
- Rubbers bovenop de carburateur ontbreken
- Claxon ontbreekt

Bovendien zat er roest in de tank, het 1e wat ik gedaan heb is de tank eraf en behandeld met een tankcure beurtje. Daar is de tank erg van opgeknapt.
Vervolgens heb ik het zadel opnieuw laten overtrekken, er zat een erg mooie ouderwetse print op het zadel maar deze was van het 1972 model gt380. Helaas want ik wil de motor in 'originele' staat houden dus moest er een minder mooie 1975 print op.



Toen was de motor klaar om te proef te rijden. Ik kwam er tijdens het rijden al snel achter dat 1 cilinder niet lekker meeliep, nieuwe bougies had ik al besteld maar dat gaf geen resultaat.
De carburateurs moesten er nog af vanwege de rubbers bovenop die vergaan waren dus kon ik daar ook meteen de oorzaak zoeken van cilinder 1 die niet lekker meedraaide.

Motor op de brug en al het metaal en plastic er vanaf (voor de detailkijker let niet op de rotzooi dat is inmiddels opgeruimd )


Carburateurs eraf en jahoor vlotter nummer 1 lek, gelukkig heb ik wat onderdelen liggen voor de 380 dus een nieuwe vlotter erin.


Voorlopig stopt hier het verhaal even, ik heb de carburateur rubbers geplaatst en moet de carbs zelf nog schoonmaken, als dat gedaan is moet het volgende gebeuren:

-Carbs plaatsen en kijken of de afstelling goed is Done
-Luchtfilterelement plaatsen (zat er niet in) Done
-nieuwe bougies en accu monteren Done
-Yamaha sportbuddy pasmaken en opnieuw laten bekleden, ik heb ook nog een M-stuur liggen en een 3-in-1 uitlaat voor de 380 zodat ik hem eenvoudig kan 'ombouwen' naar sportief en weer terugbouwen naar origineel

Vervolgens kan de motor rijden en moet gekeken worden of hij goed loopt en rijd ennnn heel belangrijk of de keerringen nog goed zijn! als dat niet zo is moet het blok open en controleer ik alles grondig en moet de krukas gereviceerd worden.
Ik wil de GT380 in min of meer originele staat houden, hij is al eens overgespoten, misschien dat ik hem ooit weer in de originele kleuren laat terugspuiten. Verder is de motor in ongerestaureerde staat, al het chroom is nog origineel en een beetje dof gepoetst. Ik denk dat ik het zo laat omdat teveel 'bling' ook zo zonde is.


Nu gaan we verder met de GT750:
Gekocht in de staat zoals op de 1e foto, de motor reed niet want er waren problemen met de ontsteking, deze verliep steeds van tijd ondanks dat er een electronische onsteking inzat. Pluspunten aan deze motor zijn:
-een hoeveelheid onderdelen,
-mooie Gibson ALLSPEED uitlaten,
-Een mooi zadel
-en het blok is zo'n 10jaar terug gereviceerd.

Ik heb de motor zo'n 2jaar terug gekocht maar door omstandigheden ben ik er nog niet aan begonnen. Ik wil na de zomer rustigaan met de 750 beginnen en het zal uiteindelijk wel een jaren of meerjaren plan worden maar ik wil de motor zeker weten goed rijdend krijgen in een "70's naked" staat. Dus niet geheel origineel, wel: ander stuurtje, expansie uitlaten, witte knipperlichten.
De 750 is altijd al mijn 'droommotor' geweest, met m'n 23jaren jong heb ik de tijd waarin ze in het wild volop rondreden nooit meegemaakt maar de 'techniek' in de motor en het feit dat het een 2-takt is maken de motor voor mij erg geliefd.

 
Laatst bewerkt:
  • Onderwerp starter
  • #3
Nu dus bezig met de rubbertjes van de 380, ze zijn echt nodig want na het eerste afspoelbeurtje van de motor waarbij de motor liep kwam er iets vocht in de carburateurs. Daarmee wil je tijdens een regenbui helemaal niet rijden

De originele rubbers lossen allemaal op door het licht en de benzinedampen dus ik heb mooie vervangingsrubbers gescoord

 
Hé Sebas leuk gaan we volgen!!

Ik zet hem ook ff in het Suzuki Tweetakttopic, de Jawa mag de pret niet drukken....
 
Laatst bewerkt:
hey mooi spul, en die 750 ziet er echt super uit zeg!! zal wel rijden met elektronische ontst. en die allspeeds!!
en als je velgen nodig hebt voor je Jawa, ik heb nog een boel velgen liggen (ook alu 18 inch) inclusief bijbehorende achtervelgen, dus als je interesse hebt, PB!!
 
  • Onderwerp starter
  • #8
deze vond ik nog op m'n pc een testrun van de jawa 25piek pk's op t achterwiel en 23 gemiddeld. Dat is net zoveel als origineel op de krukas. Denk straks met de mikuni carb dat er wel een paar pk's bijkomen

Hij is trouwens 'on the run' of 'on gear' of hoe je dat ook noemt vandaar die dalen erin
 
Je word nog eens berucht Sebas...en om je eerlijk te zeggen, ik vind de Jawa het mooist
MZllss,Rob.
 
Rijd jouw driekwartliter eigenlijk al? en heb je al in 'het boekje' gestaan?


1. Bijna....ga zo de tank ophalen.

2. Nee...die rubriek schijnt als opvulling te worden gebruikt. Is op voorhand niets over te zeggen.

 
Mooi al die 2 takkies,voorlopig hoef je je niet te vervelen zo te zien.
 
Ik wordt nog eens bekend zeg

Maar wat betreft die trommelrem in de jawa.. ik heb er al eens voor gekeken maar ik ben bang dat zo'n dikke trommel net zoveel kost als 3 jawa's
 
Is dit niiks, two-leading shoe. Remt iig beter dan de ori. enkelnokkert van de Jawa.

Heb ik over. Als je toch overspaken gaat, hebbie dan alleen nog een voornaaf van een YDS7/R5 nodig.
Indien interesse....you know to find me!
 
Laatst bewerkt:
Onderschat de oostblok techniek he, standaard zit er ook een 'dikke' 2schoenner in



Maar wat is de diameter van jouwe ongeveer? dan hou ik hem in gedachten als ik aan de omspaakklus begin


Kwam er net achter dat niet de voorremklauw lekt maar dat het de keerring is van de jawa, maar even een nieuw setje bestellen dus

De 380 werkt niet erg mee, de rubbers om de carburateurs zijn eigenlijk iets te lang waardoor het armpje van de gasschuiven niet helemaal terugkomt, en dat hoort niet.. binnenkort maar even een oplossing vinden
 
Doorsnede voorremtrommel= 200 mm.

Ankerplaat is kompleet met nokken, sleutels, veren en schoenen (moet wel verse voering op) Heb evt ook nog een passende tellerkabel.
Heeft geen haast, spul eet geen brood (denk ik )

Moet er wel bijzeggen, dat een goede schijfrem harder remt.
 
@gijsvijs ik kijk het wel even aan, ik zet m'n langzame speurtocht naar een alu velgrand voort en pas dan heeft het prioriteit Eerst maar eens die carburateur uittesten, maar voordat gedaan kan worden even nieuwe voorvorkkeerringen erin..

@ scheffers: Thanks


@ de rest, de carburateurs van de gt380 monteer ik denk ik zonder klemmetjes op de bovenste rubbers. Zonder klemmen sluiten de gasschuiven in normale positie, met de klemmen eromheen opent de gasschuif zichzelf
 
@ sebas: Wat voor type electronische ontsteking heb je gemonteerd?
 
380 carburateurtjes ff in elkaar geschroeft binnenkort maar eens onder de motor hangen, luchtfilterelementen erin en rijden maar