Twin Spark voor mijn R100R

Oldwood

MF'er
2 okt 2015
64
33
Vorige week ben ik begonnen met de verwezenlijking van een wens voor mijn vorige fiets maar waar ik nooit aan toegekomen ben: dubbele ontsteking op mijn R100.
Vorige week dus de koppen los gehaald en weggebracht naar onze man in Ysselsteyn. Vandaag de koppen, overhaald en voorzien van voldoende gaten, terug opgehaald.

Zo zien de koppen er nu uit:
344932_orig.jpg


Komende week heb ik helaas geen tijd om te sleutelen, dus zal het dit weekend blijven bij verder demonteren en schoonmaken.

Je kunt het hele verhaal ook hier volgen

Momenteel staat de R100 er nog een beetje beteutert bij.
3854269_orig.jpg


Maar hij snel weer in volle glorie hersteld zijn.
 
Mooi hoor. Wat voor bobines gebruik je? Denk je er wel aan je ontsteking wat later te zetten?
 
Mooi hoor. Wat voor bobines gebruik je? Denk je er wel aan je ontsteking wat later te zetten?

En welke ontsteking komt er op? Ik ben jaren geleden ook eens begonnen aan een doppelzündung. Helaas staat deze motor alweer jaren stil, maar komend jaar moet er weer eens gereden worden. Ik heb destijds alleen de bobines vervangen voor 2 andere (12V) met dubbele uitgangen.
 
En welke ontsteking komt er op? Ik ben jaren geleden ook eens begonnen aan een doppelzündung. Helaas staat deze motor alweer jaren stil, maar komend jaar moet er weer eens gereden worden. Ik heb destijds alleen de bobines vervangen voor 2 andere (12V) met dubbele uitgangen.
Dat werkt wel, Harlie bobines schijnen heel betaalbaar en geschikt te zijn. De ontsteking moet "uit mijn hoofd" een graad of vijf later. Anders gaat hij pingelen.
 
Komen inderdaad nwe bobines op met twee uitgangen en de ontsteking wordt ook minder vervroegd. Allemaal in het pakketje van Q-tech.
Zittingen ook gelijk vervangen, dan begin je gelijk helemaal opnieuw en hoef je de eerste 70k niets meer open te maken. Heb ik op m'n vorige R100 ook gedaan en beviel goed.
 
Dat werkt wel, Harlie bobines schijnen heel betaalbaar en geschikt te zijn. De ontsteking moet "uit mijn hoofd" een graad of vijf later. Anders gaat hij pingelen.

Ik heb er toen ook bobines van een Harrie er op gezet, maar verder niets aangepast. En tja, daarna kwamen er wat andere projecten op mijn levenswandelpad. Enne, ik ga nu niet in de garage staan klooien, want er hangt een volle 35L. tank overheen. Morgen ook niet, want dan moet ik wat onderdelen halen in de buurt van Wierden of zo.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er toen ook bobines van een Harrie er op gezet, maar verder niets aangepast. En tja, daarna kwamen er wat andere projecten op mijn levenswandelpad. Enne, ik ga nu niet in de garage staan klooien, want er hangt een volle 35L. tank overheen. Morgen ook niet, want dan moet ik wat onderdelen halen in de buurt van Wierden of zo.
Als je daar toch bent kan je gelijk bij Pmponer langs om te helpen ontluchten.
 
Leuk ben beniewd wat dit oplevert zit er hier ook aan te denken om het met de mijne te doen
 
Bij mij is de acceleratie aanmerkelijk verbeterd. Ook wordt de motor een stuk minder gevoelig voor pingelen.
 
Dank je. Nu nog ergens een gradenboog/schijf regelen.
Ik heb een geodriehoek gekopieerd en op een plaatje geplakt. Maar je kunt ook kant en klare schijven downloden en afdrukken.
De nummertjes maken niet veel uit, als je BDP en de graden daarvandaan maar kunt aflezen/markeren.
 
Als je daar toch bent kan je gelijk bij Pmponer langs om te helpen ontluchten.

Een bijzonder sympathiek idee van je. En het was nog veel sympathieker van mij geweest als ik dat ook had gedaan.

Ware het niet dat er ook een leuk wandelvriendinnetje van me daar in de buurt woont. En aangezien ik door een vervelende genetische afwijking een lichte voorkeur voor vrouwen heb.
 
Ik heb een geodriehoek gekopieerd en op een plaatje geplakt. Maar je kunt ook kant en klare schijven downloden en afdrukken.
De nummertjes maken niet veel uit, als je BDP en de graden daarvandaan maar kunt aflezen/markeren.

Is een goed idee van je. Zelf vind ik deze wel mooi, ook lekker multifunctioneel.

images
 
Ik heb er toen ook bobines van een Harrie er op gezet, maar verder niets aangepast. En tja, daarna kwamen er wat andere projecten op mijn levenswandelpad. Enne, ik ga nu niet in de garage staan klooien, want er hangt een volle 35L. tank overheen. Morgen ook niet, want dan moet ik wat onderdelen halen in de buurt van Wierden of zo.
Ik heb 2 6 volt bobines met dubbele uitgang in serie van de firma Dyna,
Standaard ontstekingstijdstip totale vervroeging 3 tot 5 graden minder.
 
Ik heb 2 6 volt bobines met dubbele uitgang in serie van de firma Dyna,
Standaard ontstekingstijdstip totale vervroeging 3 tot 5 graden minder.

Heb je hier wat meer info over? Ik heb 2 12V bobines met dubbele uitgangen parallel gezet, maar blijkbaar is dat teveel gevraagd van mijn puntjes. Of het ligt toch aan het tijdstip. Mijn R100/7 heeft er wel mee gereden, maar nooit van harte om het zo maar eens te zeggen. B|
 
Laatst bewerkt:
Twee bobines over 1 set puntjes wordt wel wat veel inderdaad.
Ik had voor mijn twin-spark Guzzi zo'n soort van Velleman kitje in elkaar gesoldeerd. Dat werd door de puntjes aangestuurd maar daar ging dan alleen nog maar een stuurstroompje overheen

De Guzzi liep overigens met twin-spark wel veel smeuiiger
 
@Slijptol, heb je daar dan ook bobines parallel op aangesloten? Ik durfde dat niet zo goed omdat niet alleen de stroom door de bobines door het kastje (of de puntjes) wordt geschakeld, moor vooral omdat op het moment dat stroom wordt afgeschakeld er een hoge spanningspiek ontstaat op de primaire winding van de bobine. Als de bobines in serie staan is dat geen probleem, maar ik kon er niet achter komen wat het effect zou zijn bij parallel geschakelde bobines. De man waar ik mijn ontstekingskastje vandaan heb raadde me het af, en daarom heb ik ook dubbele 6V bobines gebruikt.

Edit, Foutje, jij had waarschijnlijk twee sets punten op je Guzzi. :$
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan