Twin Spark voor mijn R100R

Twee setjes puntjes inderdaad. Het ontstekingstijdstip van een cilinder ging altijd als een gek op en neer terwijl de andere kant altijd mooi stabiel was onder de stroboscooplamp.
Het bleek dat er nogal speling op het asje van de onderbreker nok zat. En het eerste setje puntjes moest er dus steeds de speling uitdrukken.
 
Laatst bewerkt:
Even terug gekeken in het BMW-boxer topic, en gevonden wat ik zocht. Heeft men hier wat aan voor de doppelzünders? Ik dacht 't wel. :Y En voor het R100RS span lijkt t me ook wel nuttig om met dubbele bougies te rijden, als ik voorgaande commentaren lees.


Op dringend verzoek van 4Strokerules de quote erbij gezet. ;)
 
Laatst bewerkt:
Heb je hier wat meer info over? Ik heb 2 12V bobines met dubbele uitgangen parallel gezet, maar blijkbaar is dat teveel gevraagd van mijn puntjes. Of het ligt toch aan het tijdstip. Mijn R100/7 heeft er wel mee gereden, maar nooit van harte om het zo maar eens te zeggen. B|


Bij mij zit er een elec, ontsteking op als je 2 12 volt bobines wilt gebruiken zou je een nieuw asje moeten maken met 2 uitstulpingen en dan 2 contactpunten monteren.

Met 2 6 volt bobines kun je dit schema gebruiken, die Accel set is volgens mij niet meer leverbaar, Maar een Velleman kitje moet ook werken lijkt me.
http://rubberchickenracinggarage.com/Downloads/TomCutterDualPlugIgnition.pdf

Volgens mij zijn er ook wel japanners geweest met 2 dubbele uitgang 6 volt bobines die in serie gemonteerd werden.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Nu we toch over ontstekingsverbeteringen hebben, multipoint bougies hebben geen nut. Wel geprobeerd, maar totaal geen effect ervaren. Achteraf logisch, want elektriciteit neemt altijd de weg van de minste weerstand.


 
Laatst bewerkt:

me-maak-niet-ongerust-gelukkig-zijn-41350895.jpg
 
Nu we toch over ontstekingsverbeteringen hebben, multipoint bougies hebben geen nut. Wel geprobeerd, maar totaal geen effect ervaren. Achteraf logisch, want elektriciteit neemt altijd de weg van de minste weerstand.



Maar hoe zit het met de plasma-bougie:
en de pulstar:

Het lijkt allemaal veeeel beter maar is dat ook zo?
 
Andere bougies geven bij een BMW tweeklepper sowieso weinig effect. Het gaat niet zozeer om hoe krachtig de vonk is om het mengsel te ontsteken, dat zit bij BMW wel goed. het gaat erom hoe snel de verbranding zich voortzet in de verbrandingsruimte. Dat wordt goed uitgelegd op de eerste bladzij in de link die 4strokerrules plaatste. (Hier nog maar een keer http://rubberchickenracin...utterDualPlugIgnition.pdf) Vanwege de twee kleppen zit de bougie aan de zijkant van de verbrandingsruimte en door de toch wel grote boring duurt het te lang voor voordat al het mengsel brand. Het is dan een grote verbetering als je met een tweede bougie aan de andere kant van de verbrandingsruimte het mengsel ook ontsteekt.
 
Oh, ik dacht al.
Maar ik hecht toch meer waarde aan de uitleg van Leo dan aan de promo filmpjes van vonkverkopers.
 
In mijn Amazon heb ik een hoogspanningsbobine met hotspark ipv puntjes bij starten hoor ik de vonken springen 8-)

Is ook 500cc per cilinder net als de r100
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan