U vervoert uw koter met een spanband. Mag dat?

Totdat het een keer misgaat he. En dat je kind als een projectiel door de vooruit heen komt en zelf lekker met de snuffert in de airbag hangt.

Of dat jij van de motor af valt en een goede helm op hebt en lekker over straat kan rollen met een goed pak aan. En dan je kind aan je vast terwijl die alles breekt en zijn hele hoofd opentrekt omdat die een waardeloze helm opheeft.

Ik weet niet wat voor een leven ik nog zou hebben als ik voor mijn kinderen een grafsteen moet uitzoeken en met de wetenschap dat het je eigen schuld is.
 
Mijn ervaring is dat een intercom de beste remedie is tegen het in slaap vallen. Door regelmatig te communiceren en het kind er bij te betrekken merk je snel genoeg dat 'ie moe aan het worden is, en dan kan je maatregelen treffen.

Je moet natuurlijk geen slaapliedjes draaien onderweg.


Intercom is idd heel nuttig.
Wij hadden er één van Conrad werkte prima alleen de draadjes zijn erg fragiel en dat gaf veel irritante storingen.
Eea opnieuw gesoldeerd maar dan ging het verderop (in de kabeltjes) weer kapot.
Dus alles uitgebouwd en weggegooid.

Dus nu even zonder intercom, want we missen het wel.
Ik heb een riem om mijn middel waar hij zich aan vast kan houden.
full


Afgelopen zaterdag de avondrit gereden van MSV Ophemert.
Na afloop vroeg ik of hij het leuk vond, ja hij vond het een mooie rit.
Speciaal voor hem heb ik een topkoffer gekocht, dat geeft toch wat steun als hij bij onverwacht acceleren naar achteren leunt, en praktisch voor bagage etc.
Daar wilde ik nog een kussen op kopen, maar hij heeft er geen last van omdat er rugprotectie in zijn jas zit.

Vertelt ie later; "ohja, die riem die houd ik ook niet meer vast, zit lekker tegen de koffer aan."
Heerlijk ontspannen rijden.
full



Hij is nu 11 en gaat vanaf zijn zevende achterop, toen kon hij goed bij de steunen en zich goed vasthouden.
full



Maar vastbinden, NOOIT, als ik eraf vlieg ligt hij onder mij.
Wel zorgen dat hij zich goed vast kan houden.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou sowieso mn kind niet achterop meenemen. Motorrijden brengt gewoon hogere risico's met zich mee. Zou het mezelf nooit vergeven als het mis zou gaan.
 
Dus het is pas onverantwoord als het te laat is?

Vroeger was de verkeersdruk niet zo hoog als nu, vroeger was het aantal verkeersdoden behoorlijk veel hoger dan nu, vroeger had men nog niet zo veel haast als nu.

Vroeger was het echt niet beter en ik ben blij dat er een aantal wettelijke verplichtingen zijn gekomen waardoor het aantal slachtoffers in het verkeer, ondanks de toegenome drukte en haast, af neemt.

Het is onverantwoord om alles zo op de 'schandpaal' te zetten en te eisen dat dit gestraft moet worden.
Ok wat die man doet is misschien niet zo slim maar om nou hierover te gaan schuimbekken slaat helemaal nergens op.
 
Hallo allen

Dit is een discussie over een persoon die dacht het goed te doen maar helaas hij heeft hij de boot gemist, desalniettemin (leuk scrabbel woord), de reacties die ik van sommige mensen lees slaan kant noch wal.
Mijn kinderen inmiddels het huis uit en zelf al kinderen, zijn vanaf dat de jongste 4 en dat oudste 6jaar was op de motor mee achterop door heel Europa getoerd de veiligheid in deze was altijd gewaarborgd, middels pak, helm ,laarzen en handschoenen, en ja daar kun je wat van vinden maar om te stellen dat deze mensen die dit doen geen verantwoordelijkheids besef hebben gaat mij daar integen veels te ver. dat je dit zelf niet doet vind ik prima maar anderen veroordelen die hun kinderen deel uit laten maken van een prachtige hobby is onzin.
Wij zijn inmiddels opa en oma mijn kleinkinderen zitten ook al weer bij hun vader en moeder achterop 6 en 8 jaar en ja waarom niet, dit zijn hoogopgeleide mensen die hun verantwoordelijkheden kennen dus vanuit dat punt geen enkel probleem.
En ja het risico is groter dan in je auto maar met dat in het achterhoofd kun je defensief gaan motorrijden, maar wat ik ook niet kan voorkomen is dat een ongeluk in een klein hoekje zit.
Ik hoop dat de gene hier met hun kinderen achterop heel veel plezier en veilige kilometers gaan maken.
mvgr Jasper
 
Kinderen achterop kan prima, mits zij instructies als goed vasthouden goed kunnen uitrvoeren. Met een spanband laat de bestuurder zien dat hij daar al niet veel vertrouwen in heeft. Verder Vind ik zonder volledig pak en met een "potje"niet verstandig. Ik mis een kinstuk. Ik zou zo niet rijden...
Dat je zelf geen pak draagt moet je zelf weten, maar dat je je kleine kind geen pak aan doet is echt een gevalletje plaat-voor-je-kop.
 
Het is onverantwoord om alles zo op de 'schandpaal' te zetten en te eisen dat dit gestraft moet worden.
Ok wat die man doet is misschien niet zo slim maar om nou hierover te gaan schuimbekken slaat helemaal nergens op.

Met een kind achterop heb je sowieso een andere (meer anticiperende) rijstijl.
 
Hallo allen

Dit is een discussie over een persoon die dacht het goed te doen maar helaas hij heeft hij de boot gemist, desalniettemin (leuk scrabbel woord), de reacties die ik van sommige mensen lees slaan kant noch wal.
Mijn kinderen inmiddels het huis uit en zelf al kinderen, zijn vanaf dat de jongste 4 en dat oudste 6jaar was op de motor mee achterop door heel Europa getoerd de veiligheid in deze was altijd gewaarborgd, middels pak, helm ,laarzen en handschoenen, en ja daar kun je wat van vinden maar om te stellen dat deze mensen die dit doen geen verantwoordelijkheids besef hebben gaat mij daar integen veels te ver. dat je dit zelf niet doet vind ik prima maar anderen veroordelen die hun kinderen deel uit laten maken van een prachtige hobby is onzin.
Wij zijn inmiddels opa en oma mijn kleinkinderen zitten ook al weer bij hun vader en moeder achterop 6 en 8 jaar en ja waarom niet, dit zijn hoogopgeleide mensen die hun verantwoordelijkheden kennen dus vanuit dat punt geen enkel probleem.
En ja het risico is groter dan in je auto maar met dat in het achterhoofd kun je defensief gaan motorrijden, maar wat ik ook niet kan voorkomen is dat een ongeluk in een klein hoekje zit.
Ik hoop dat de gene hier met hun kinderen achterop heel veel plezier en veilige kilometers gaan maken.
mvgr Jasper


Niets aan toe te voegen.
 
Het is onverantwoord om alles zo op de 'schandpaal' te zetten en te eisen dat dit gestraft moet worden.
Ok wat die man doet is misschien niet zo slim maar om nou hierover te gaan schuimbekken slaat helemaal nergens op.

Aan de schandpaal nagelen hoeft niet, maar het dusdanig bagatelliseren dat het allemaal prima is lijkt me ook niet de juiste manier. Zeker niet als je stelt dat het niet onverantwoord is, want er is toch niets gebeurd.

Dat die beste man misschien dacht dat hij prima bezig is zal best zo zijn, maar het lijkt mij meer dan duidelijk dat dit niet de juiste manier is en dat men daar best over mag vallen als mens. En zeker als je vaak hoort dat men zelf wel kan bepalen wat kan en wat niet en dat men best wel meer eigen verantwoordelijkheid wil en kan hebben is dit nou net een voorbeeld waaruit blijkt dat toch niet iedereen dat aan kan.
 
Ik vind van niet. Een kind met z'n voet tussen de spaken kan ook bij een ritje van 5 meter al gebeuren. Is dat kind 12 en gebeurt het bij een kort ritje, okee. Dat kind kon je uitleggen/zelf weten wat de gevolgen zijn van een zwaaivoetje. Jongere kinderen snappen dat nog helemaal niet.

Ik vind dat bij kinderen, die immers zelf geen goede afweging kunnen maken, de bescherming tegen ouders met een laag verantwoordelijkheidsbesef voorop moet staan.
Het is dan ook merkwaardig dat er bij auto's en bromfietsen wel nadere regels zijn gesteld en bij motoren niet.

Jup mijn verantwoording, maar ook mijn beide 6 jarigen gaan elk soms een stukkie mee. Nee de voetjes halen nog niet de stepjes, maar de rug soms wel de koffer. En de zijkoffers zorgen er voor dat ze niet bij de spaken kunnen, trouwens alleen met langere benen zou zoiets kunnen. De breedte van de buddy voorkomt dit bij die korte beentjes.
Intercom zit in hun helmpjes, dus de hele tijd geratel van hun kant. Helemaal prima zo hoor en weet ik wat er gaande is.
Goed sturen is ook mijn verantwoording, daar zorg ik voor. Ik leer ze nu al wat het is om mee achterop te gaan. Leermomenten waarbij ze goed moeten luisteren, want anders is het direct afgelopen, en dat werkt. Ze willen zo graag, maar het is geen speelgoed waarmee we bezig zijn. Ook een 6 jarige lijkt dat te snappen. En ik heb er dan twee dus ik zie de overeenkomsten en de verschillen.
De regel blijft dat ik bepaal wat ze wat en wanneer doen, immers anders is het afgelopen.
Mijn idee is dat je gewoon moet gaan rijden en niet supper langzaam ofzo, dat is nml niet je normale rijstijl waardoor je eerder fouten zou kunnen gaan maken.
Ik ben heel bewust met ze bezig, dat is wat anders dan een kind op een brommer wordt vervoerd naar school of sport. Moeders met de boodschappentas nog tussen de benen geklemd, dan is het goed dat daar aparte regels voor gelden. Zo'n iemand rijdt eerder wat meer achterloos rond naar de volgende bestemming.
 
Hier is een idee... wachten tot ze 16+ zijn voordat je ze achterop de motor meeneemt? Of op jongere leeftijd maar dan alleen circuit? Zonder spanband uiteraard.

Of helemaal geen kinderen :Y
 
Laatst bewerkt:
Mijn zoontje
Heeft vol protectie.
En integraal helm
Het vervelende is hij valt gewoon in slaap achter op _O- _O-


misschien iets doen aan je rijstijl dan :+

sowieso, lange stukken snelweg zijn gewoon doodsaai, ook voor de persoon achterop.
 
In plaats van dit zou ik gewoon een riem omdoen zodat de kleine de riem om mijn middel vast kan houden...
 
De hele kleintjes beter in een draagzak op de buik.
Hier zijn bij de speelgoedwinkel Bob de Bouwer helmen voor te koop.
 
Samen rijden, samen crashen. Maken er lekker een vader/zoon-weekje van in het ziekenhuis als het misgaat. :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan