uitgaande as lekt :(

Crash

MF veteraan
8 aug 2002
1.771
3
Den Haag
bij een maat (Bullet) van me lekt de uitgaande as. :(
een paar vraagies waar ik ook niet zeker van wist hoe of wat:

kan je de keering vervangen zonder het blok uit elkaar te halen?

en als we dan toch bezig zijn hoe kan je controleren of het lager van de uitgaande as nog goed is?

het is btw een CBR600f2
 
Niet dus :(
full

Je kan de uitgaande as op speling controleren door deze omhoog/omlaag te bewegen.
Hierbij mag je nauwelijks speling in het lager voelen. Draai de as en check nogmaals. Je hebt dan meerdere punten getest.

Waarschijnlijk is ie gaan lekker door een te strak gemonteerde ketting.
Mogelijk is daarom de uitgaande as nu krom. Da's balen en klote werk om te vervangen. Probeer daarom eerst een nieuwe keerring.

(afbeeldingen uit het WPHB van 1991-1994)

Helaas krijg je de nieuwe er niet in, deze valt in een uitsparing!
 
Laatst bewerkt:
Als je goed doorwerkt is het maar een dagje werk.
Heb hetzelfde gahad bij mijn CBR400rr maar toen was het lager ook nog kapot.


had je toen ook nog speciaal (honda)gereedschap nodig :?
wat heeft ut toen ongeveer aan materiaal gekost :?

en is er aan 2ehands uitgaande as te komen via een sloper oid?
 
Keering kan lekken door ouderdom. Komt vaker voor. Dat er speling op de as zit bij een honda kan ik me haast niet voorstellen.
Remedi is blok er onder uit en onderste carter splitsen. Als blok er uit is is het denk ik ongeveer 3 a 4 uur werk en een nieuwe keering.

Ik heb aardig wat 4 en 2 cilinder blokken uitelkaar gehad om te weten welek tijd je er voor nodig hebt. Valt allemaal wel mee dus.

voor tips of hulp bij reparatie oromijn@hotmail.com

groeten olaf
 
Niet om bijdehand te doen maar de genoemde uitsparing is voor het hoofdlager van de versnellingsbak om hem dus op zijn plaats te houden. De keering is klemmend tussen de helften aangebracht.

P.s. dit is ongeveer bij alle japanse motoren zo gedaan.

P.s.1 dit is niet bijdehand bedoeld maar meer om informatief duidelijkheid te scheppen.

groeten olaf
 
Niet om bijdehand te doen maar de genoemde uitsparing is voor het hoofdlager van de versnellingsbak om hem dus op zijn plaats te houden. De keering is klemmend tussen de helften aangebracht.

P.s. dit is ongeveer bij alle japanse motoren zo gedaan.

P.s.1 dit is niet bijdehand bedoeld maar meer om informatief duidelijkheid te scheppen.

groeten olaf
:^
 
Op zaterdag 08 maart 2003 22:27 schreef TLRboy het volgende:
Niet om bijdehand te doen maar de genoemde uitsparing is voor het hoofdlager van de versnellingsbak om hem dus op zijn plaats te houden. De keering is klemmend tussen de helften aangebracht.

P.s. dit is ongeveer bij alle japanse motoren zo gedaan.

P.s.1 dit is niet bijdehand bedoeld maar meer om informatief duidelijkheid te scheppen.

groeten olaf


Maar dan zou je de keering toch van buiten af er tussen moeten kunnen proppen :X

[me]CrashBR gaat nu ut gezeik over zich heen krijgen :P [/me]
 
Je kan hem inderdaad van buiten proberen maar dan is de kans dat hij blijft lekken groot.

het is alleen een boel sleutel werk om blok los te halen verder stelt het niet veel voor!!

gr.olaf

P.s. 5,5 j laagste prijs €250 anders houd ik hem zelf..
 
Niet om bijdehand te doen maar de genoemde uitsparing is voor het hoofdlager van de versnellingsbak om hem dus op zijn plaats te houden. De keering is klemmend tussen de helften aangebracht.

P.s. dit is ongeveer bij alle japanse motoren zo gedaan.

P.s.1 dit is niet bijdehand bedoeld maar meer om informatief duidelijkheid te scheppen.

groeten olaf

Ik zou het er meteen mee eens zijn als het werkplaatshandboek niet een keerring met een rand eraan liet zien. Deze rand valt precies in het carter aan de binnenkant. Dit had ik nog niet eerder gezien. Het lager heeft een pinnetje wat precies in een uitsparing valt. Daardoor blijft die op z'n plaats.

Vroeger bij m'n Honda brommert waren die dingen wel van buiten af te vervangen zonder dat ze opnieuw gingen lekken.

Speling op het lager kan wel degelijk. Dit gebeurd als de ketting te strak gespannen staat. Dit sloopt namelijk niet alleen je ketting, trekt de as krom en lekkages zijn het gevolg. Mogelijk ook schade aan het lager.
 
Ik zou het er meteen mee eens zijn als het werkplaatshandboek niet een keerring met een rand eraan liet zien. Deze rand valt precies in het carter aan de binnenkant.

Eruit krijg je hem altijd. Dat is niet zo'n groot probleem, ondanks het randje. Erin is lastiger, vandaar dat ik vaak het randje van de keering af snij en hem vast lijm met bisontix.
 
erin krijgen is wel te doen...
voor een keerring wanneer blok inmekaar zit keerring erop, een bus die precies goed op de keerring valt.. en dan met de hamer er zachtjes in tikken...

voor een lager moet je de lager verhitten en de as in de koelkast leggen oid... en dan snel inmekaar schuifen (ik doe dat ook dmv een bus die er mooi om valt, om de binnenkant van de lager) en dat er op tikken...
 
Eruit krijg je hem altijd. Dat is niet zo'n groot probleem, ondanks het randje. Erin is lastiger, vandaar dat ik vaak het randje van de keering af snij en hem vast lijm met bisontix.

Da meent ge nie :9
Ben je zeker dat je nickname ex zot is :+

En da lukt :? , want ik ga morgen ook eens mijn boel opensmijten rond het voortandwiel, want ik heb een paar oliedruppels na een rit daar juist onder, maar het kan ook van mijn nieuwe bus kettingvet zijn die een beetje vloeibaarder is als mijn vorige merk. |(
 
Da meent ge nie :9
Ben je zeker dat je nickname ex zot is :+

En da lukt :? , want ik ga morgen ook eens mijn boel opensmijten rond het voortandwiel, want ik heb een paar oliedruppels na een rit daar juist onder, maar het kan ook van mijn nieuwe bus kettingvet zijn die een beetje vloeibaarder is als mijn vorige merk. |(

Als je het maar goed ontvet voor de montage lukt dat zonder problemen. Wel de tix op de keerring doen, en niet op het blok. Als je het op het gat doet en daarna de keerring erin, duw je de tix richting je lager.
 
thnx Ro & Neonlampje :)

Ro: Deze oplossing zeker opgedaan in je studenten(budget) tijd ofzo :}

iig Bullet laat ut zitten tot ie erger gaat lekken, dan gaan we je oplossing zeker ff testen. Niet geschoten is immers altijd mis :9
 
En dat valt dus echt onder de noemer: Prullen.
Lijmen in een motorblok, ga jezelf schamen. :+

Gewoon demonteren dat blok en volgens de beschijving monteren.
Dit bewijst weer wel dat je een 2e handse motor altijd goed moet controleren !!
|(

Goed meneer, dat is dan kiezen tussen 50 euro of 500 euro met hetzelfde resultaat. Waarom mag je niet lijmen op die plaats?
 
Tip: bestel eerst 't betreffende keerring & dan zie je vanzelf of er in jou geval een randje of nokje aanzit, waarvoor je 't carter moet splitten.


Hee Ro, mooie brikke-methode. Ga ik misschien heel binnenkort toepassen. (Kan ik speling op 't lager ook verhelpen met tix? :P )

(ps. Ik heb dus gewoon veeeeeel te lang met 'n ouwe rammelketting rond getuft. O-) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan