Uitlaat blijft zo schoon????

Polite

MF'er
29 nov 2006
248
0
Ben dus in het bezit van een CBR 600 F bouwjaar '97 met slechts 8800 KM op de teller.

Onlangs een Bos demper gemonteerd. Ik heb hier nu ongeveer 500 KM mee gereden. Maar de uitlaat blijft inwendig zo schoon. Staat de motor nu te arm? Of moet ik gewoon nog wat meer rijden.

En is het schadelijk wanneer ik hiermee door rij?

Ik hoor graag van de experts. :)
 
Hoe zat het met je oude demper? was die ook schoon of gewoon bruin doorgeroest.
Wel vreemd, een 11 jaar oude motor met 8000 km......
Is ie al toe aan zijn eerste onderhoud? (jaja, hijs flauw) _O-

Mijn oude demper ziet er ook als nieuw uit. Maar die was na 8000 KM enigszins zwart van binnen. En wat betreft de onderhoud, Tja de olie en filter heb ik inmiddels al een paar keer ververst. Tja dat moet ook voor en na de winter. Maar voor de rest zijn de CBR motortjes toch onverwoestbaar? En hoeft er toch niets aan te gebeuren? ( Jaja, ook deze is flauw)

En wat de banden betreft: vertonen geen droogte scheurtjes en goed profiel. Maar wellicht is het toch verstandiger om een paar nieuwe banden te monteren. Het moet natuurlijk ook geen verkeerde zuinigheid worden.
 
Zou dat zekker doen. meestal staat er ergens ook een nummer op en daar is vanaf te leiden hoe oud de band is. weet je ook meteen of de km rieeel is geweest of er dus misschien wel ooit nieuwe bandje onder gekomen zijn.
 
Zou dat zekker doen. meestal staat er ergens ook een nummer op en daar is vanaf te leiden hoe oud de band is. weet je ook meteen of de km rieeel is geweest of er dus misschien wel ooit nieuwe bandje onder gekomen zijn.
Ja klop. Er staan inderdaad een aantal nummers op de banden. Bij navraag hier op het forum mocht blijken dat de banden constructie jaar '97 hebben. Aangezien het een paar Macadam banden betreft, heb ik ook hier op het forum al vernomen dat de techniek kwa banden de laatste jaren behoorlijk is verbeterd. Ik zat zelf te denken aan een paar Michelin MPR 2.

En ik denk dat de mensen hier op het forum eigenlijk wel gelijk hebben dat banden van 11 jaar oud niet echt vertrouwd meer is om op te rijden. Ik zal maar eens op zoek gaan naar een banden dealert.
 
Ben dus in het bezit van een CBR 600 F bouwjaar '97 met slechts 8800 KM op de teller.

Onlangs een Bos demper gemonteerd. Ik heb hier nu ongeveer 500 KM mee gereden. Maar de uitlaat blijft inwendig zo schoon. Staat de motor nu te arm? Of moet ik gewoon nog wat meer rijden.

En is het schadelijk wanneer ik hiermee door rij?

Ik hoor graag van de experts. :)

grote kans dat hij te arm rijdt. heb hetzelfde gehad. Zeker als je een lichte wit/grijzige aanslag aan de binnenkant ziet
 
Laatst bewerkt:
Ik denk eigenlijk dat er NIETS aan de hand is.
Wees er blij mee.
Maar om echt een oordeel over de afstelling van de motor te kunnen geven kun je het beste een end gaan rijden (motor goed warm), en dan je bougies bekijken.
De aanslag behoort licht bruin te zijn.
Fel wit: te arm
Zwart: te rijk

Kijk ook eens de volgende PDF: http://www2.innovam.nl/RPTPowerUp/studiemateriaal/RPT MFT/MFT23R.pdf
Heb het verhaal eens aandachtig doorgelezen. Heb er inmiddels een bougie uitgedraait en heeft de juiste kleur. Inmiddels 800 KM gereden en de demper krijgt nu aan de binnenkant een lichtbruine kleur. Moet er wel bij vertellen dat ik een rustige rijder ben, en zelden boven de 5000RPM kom. Ook dit zal van invloed zijn op het niet snel zwart worden van de uitlaat.
 
Heb het verhaal eens aandachtig doorgelezen. Heb er inmiddels een bougie uitgedraait en heeft de juiste kleur. Inmiddels 800 KM gereden en de demper krijgt nu aan de binnenkant een lichtbruine kleur. Moet er wel bij vertellen dat ik een rustige rijder ben, en zelden boven de 5000RPM kom. Ook dit zal van invloed zijn op het niet snel zwart worden van de uitlaat.


Nu nog van die rottige oude Macadams af,...met nieuwe MPR ct2 weet je niet wat je meemaakt.
Zou die 250 a 300 euro gewoon investeren! Kan je ook eens boven de 5 duizend rpm komen :+ ;)
 
ik vind t toch al een hele prestatie om op 11 jaar oude macadams rond te tuffen ZONDER op je muil te gaan.
Echt, als jij straks goede banden hebt gemonteerd om een stukje mee te knallen weet je echt niet wat je overkomt!
Dat had ik al toen ik van michelin pilot sport (zware kudbanden vind ik dat) naar pirelli sc's overstapte :)
 
opzich best verstandig om het rustig aan te doen in het begin ding heeft tenslotte lang stil gestaan. hij is eigenlijk net ingereden. dus meteen planken vind ik nou ook weer niet een goed plan.

maar inderdaad fun begin meestal pas echt bij de 8 a 9000
 
Oeps!!! wist niet dat je boos werd!!

Maar ben (erg) zuinig op mijn motortje en voorkomen is beter dan genezen is mij wel eens verteld.

Maar moet dus nog eerst wat meer rijden begrijp ik. Nou dat is met zo'n Bos demper geen straf.


maak je nie dik, ben niet boos *D
wel was ik lichtelijk verbaasd, en vroeg me oprecht af of je misschien nog zo nieuw was in motorwereld, en je wellicht altijd een diesel-auto gereden hebt. dan kon ik me wel voorstellen dat je je uitlaat zo schoon vondt....

verder idd sturen, en voor de zekerheid gewoon op de dyno, kost je de kop niet...
dat verhaal over die bandjes, ik zou het advies hier wel ter harte nemen.... slechte rubbers, dat merk je meestal pas als het te laat is....dus voorkomen is dan beter als genezen.... macadams, dat zijn toch al bandjes die niet beroemd zijn vanwege hun grip...
 
maak je nie dik, ben niet boos *D
wel was ik lichtelijk verbaasd, en vroeg me oprecht af of je misschien nog zo nieuw was in motorwereld, en je wellicht altijd een diesel-auto gereden hebt. dan kon ik me wel voorstellen dat je je uitlaat zo schoon vondt....

verder idd sturen, en voor de zekerheid gewoon op de dyno, kost je de kop niet...
dat verhaal over die bandjes, ik zou het advies hier wel ter harte nemen.... slechte rubbers, dat merk je meestal pas als het te laat is....dus voorkomen is dan beter als genezen.... macadams, dat zijn toch al bandjes die niet beroemd zijn vanwege hun grip...

pffff, dat scheelt weer.(dat je niet boos bent) ;) Maar alle gekheid op een stokje. Ik rij toch al zo'n 24 jaar motor. Dus zo nieuw ben ik (helaas misschien) nou ook weer niet. Maar heb inderdaad veel diesel gereden maar dat was niet mijn referentie in deze. Maar heb nog nooit een nieuwe demper op mijn motoren gehad, en dan vallen je soms dit soort zaken op. En wat de banden betreft je merkt het vaak wanneer het inderdaad te laat is. Maar ik hoor ook vaker dat Macadams niet de beste banden zijn voor je motor wat grip betreft. Maar toch bedankt voor je reactie. :}
 
Heb het verhaal eens aandachtig doorgelezen. Heb er inmiddels een bougie uitgedraait en heeft de juiste kleur. Inmiddels 800 KM gereden en de demper krijgt nu aan de binnenkant een lichtbruine kleur. Moet er wel bij vertellen dat ik een rustige rijder ben, en zelden boven de 5000RPM kom. Ook dit zal van invloed zijn op het niet snel zwart worden van de uitlaat.

hahaha je demper krijgt een lichtbruine kleur van binnen :? :? :? :?

het gaat om je bougies.. niet om de binnenkant van de demper.
 
Laatst bewerkt:
En ik denk dat de mensen hier op het forum eigenlijk wel gelijk hebben dat banden van 11 jaar oud niet echt vertrouwd meer is om op te rijden. Ik zal maar eens op zoek gaan naar een banden dealert.

MPR2 zijn prima en inderdaad een wereld van verschil met die Macadams. So wie so geen band die op een CBR thuishoort.

Dat je de fiets niet regelmatig tot in de toerenbegrenzer jaagt is je eigen keus, niks mis mee. Doe ik ook niet.
Maar je móet 'm heel af en toe ff laten werken, daar zal je motor alleen maar beter door lopen. Als ie warm is, af en toe even goed door z'n toeren laten lopen.

Maatje van me reed ook altijd heel rustig, kwam bijna nooit boven de 5000 toeren. Ik heb z'n motor (Bandit 600) een paar weken geleend. Toen ie 'm terug kreeg vroeg hij wat ik had uitgehaald met de motor. Hij liep stationair veel beter, startte meteen en leek wel sneller op te trekken..... Ik heb 'm toen aangeraden om af en toe tóch eens toeren te maken. Sindsdien loopt en start die fiets een stuk beter.

Oh, over die banden: kijk eens goed rond, de dealers hanteren vaak érg hoge prijzen. In Noord-Holland heb je bv. Jos Smit en AFS, scheelt je gauw een kleine 100 Eurie op een setje banden. Ongetwijfeld kan iemand op het forum je aan een adres in je buurt helpen.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad. Daar zijn ze heel streng wbt de banden. Scheurtjes, profiel e.d. wordt goed naar gekeken.
Nou... pas banden onder een auto vandaan gehaald en die waren zo belabberd, profiel was prima maar de staalgordel konden we na demontage zo zien zitten, en alle scheurtjes in de wangen toen de banden nog op druk waren... die waren niet opeens sinds de laatste apk gekomen.

En inderdaad, af en toe als de motor goed op temperatuur is het blokje het hele toerenbereik laten zien kan echt geen kwaad. Sterker nog, nooit hoog in toeren komen kan veel schadelijker zijn dan wel daar komen.

En ik heb genoeg motoren gezien die amper aanslag hadden in de uitlaat, ook na duizenden kilometers. Een licht bruine aanslag in de demper is dan het enige wat je ziet. Als ze minder gunstig afgesteld zijn of olie verbruiken dan is er vaker meer aanslag.
 
MPR2 zijn prima en inderdaad een wereld van verschil met die Macadams. So wie so geen band die op een CBR thuishoort.

Dat je de fiets niet regelmatig tot in de toerenbegrenzer jaagt is je eigen keus, niks mis mee. Doe ik ook niet.
Maar je móet 'm heel af en toe ff laten werken, daar zal je motor alleen maar beter door lopen. Als ie warm is, af en toe even goed door z'n toeren laten lopen.

Maatje van me reed ook altijd heel rustig, kwam bijna nooit boven de 5000 toeren. Ik heb z'n motor (Bandit 600) een paar weken geleend. Toen ie 'm terug kreeg vroeg hij wat ik had uitgehaald met de motor. Hij liep stationair veel beter, startte meteen en leek wel sneller op te trekken..... Ik heb 'm toen aangeraden om af en toe tóch eens toeren te maken. Sindsdien loopt en start die fiets een stuk beter.

Oh, over die banden: kijk eens goed rond, de dealers hanteren vaak érg hoge prijzen. In Noord-Holland heb je bv. Jos Smit en AFS, scheelt je gauw een kleine 100 Eurie op een setje banden. Ongetwijfeld kan iemand op het forum je aan een adres in je buurt helpen.
Ja je hebt gelijk wanneer je zegt, eens een keer op toeren laten draaien is goed voor de motor. Ik rij regelmatig met mijn dochter rond en trek hem zo nu en dan( bijna nooit) eens even door tot zo'n 7000 RPM. (vindt ze leuk) en heb dan het idee dat hij daarna beter stationair loopt. Dus het verhaal van jullie kan goed kloppen. Starten is na een nieuwe accu totaal geen probleem. Zelfs na 2 maand stil stand, start de CBR direct. Dit was wel anders toen ik mijn (red alert alarm) er nog op had zitten. Wat een drama. Maar goed ik ben overtuigd wat de banden betreft en zal op zoek gaan naar een paar nieuwe bandjes. En inderdaad AFS heeft mij begin dit jaar al een mooi aanbod gedaan, maar dacht nog wel even te kunnen rijden op mijn huidige Macadams. Afgezien van het profiel ( waar trouwens ook niets aan mankeert) zie je totaal geen droogte scheurtjes in de banden. Je zult begrijpen dat het een vreemd gevoel geeft om banden te gaan verwisselen die goed profiel hebben en ook geen droogte scheurtjes vertonen. Ze zien mij al aankomen goede banden eraf gooien!! (denk ik tenminste) Maar goed als er mensen zijn op dit forum die mij kunnen helpen bij het vinden van een goedkope bandenboer in het noorden des lands hou ik mij aanbevolen. Maar moet zeggen het aanbod van AFS destijds was zeker niet slecht.
 
7000 toeren? Dat bestempelt je tot een héle rustige rijder...... Je mag 'm af en toe best ff opjagen tot 10.000, daar kan het blok prima tegen.

Tja, ik snap je weerstand wel om een op het oog goede band te vervangen. Maar ook jij komt wel eens een regenbui tegen en dan ben je in sommige omstandigheden blij met elk beetje extra grip dat een goede band je geeft. En geloof me, jouw band levert nog niet de helft van de grip van een nieuwe band, zelfs bij droog weer.....
Het is bovendien een heel wat goedkopere en zinvoller investering in je veiligheid dan een andere uitlaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan