• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Uitlaat max 95db op Zandvoort?

Catgirl

MF veteraan
Lid geworden
3 mrt 2004
Waarderingsscore
0
Hallo! :W

volgende week maandag ga ik circuitrijden op Zandvoort *O* In de beschrijving van de dag staat dat een uitlaat van 95dB écht het maximum is wat getolereerd wordt op het circuit, maar vorig jaar heb ik daar met mn Aero demper gereden (geen idee hoeveel dB dat is, maar hij maakt leuk herrie! :9~ )

Ze geven nu echt een aparte waarschuwing die ik vorig jaar niet gezien heb, maar ik heb niet zo'n zin om mn 'naaimachientje' er weer onder te zetten :X

Iemand enig idee / ervaring hoe streng ze écht zijn? En trouwens, hoe meet ik zelf de dB van mn uitlaat?

Thnx! :}
Ilse

Wel die stillere demper doen...je hebt er niets aan als volgend jaar niemand meer t circuit op kan omdat mensen met de wet in de hand staan te klagen en hun gelijk halen mbt geluidsoverlast.

Er wordt meer dan anders op gelet, dus loop je het risico dat je van de baan af gehaald wordt '( en dat zou zonde zijn
Heb je een DB killer? die kan misschien al voldoende zijn

welke groep rijd je? want ik ben er dan ook :9

.........................., maar ik heb niet zo'n zin om mn 'naaimachientje' er weer onder te zetten :X

.......................................

Goede instelling joh.

Het is toch jouw probleem niet voor die ene keer de baan op. Laat al die anderen maar moeite doen om de boel open te houden, dan kan jij wel met je herriepijpje rijden. Waarschijnlijk ben je toch de enige die met een open uitlaat wil rijden he, wat maakt die ene herriepijp nou uit.

:X

je bent een vrouw...gewoon je charmes gebruiken...daarmee verbleek je elke dbkiller...

Er wordt meer dan anders op gelet, dus loop je het risico dat je van de baan af gehaald wordt '( en dat zou zonde zijn
Heb je een DB killer? die kan misschien al voldoende zijn

welke groep rijd je? want ik ben er dan ook :9
Nee, heb geen dB killer helaas...

Leuk dat je er ook bent! Ik rij lekker in groep 1, kijk gedurende de dag wel of dat snel genoeg voor me is ;) jij dan?

Laat al die anderen maar moeite doen om de boel open te houden, dan kan jij wel met je herriepijpje rijden.
:X
t gaat er meer om dat ik de bout van mn uitlaat niet zelf loskrijg en dus weer hulp moet vragen...

..... maar goed, daar ben je dan weer vrouw voor, hè NapO? :P

Laatst bewerkt:

Leuk dat je er ook bent! Ik rij lekker in groep 1, kijk gedurende de dag wel of dat snel genoeg voor me is ;) jij dan?t gaat er meer om dat ik de bout van mn uitlaat niet zelf loskrijg en dus weer hulp moet vragen...

*D

Nou kijk een of andere vent lief aan en die schroeft dat uitlaatje er af, weet je zeker dat je goed zit. ;)

Als ze op zandvoort twijfelen gaat er een db meter achter bij technische keuring,zit je net boven de 95db doen ze niet moeilijk maar heb je bv 98 db mag je dus niet rijden.Zou er voor zekerheid maar andere uitlaat opzetten.

Wel die stillere demper doen...je hebt er niets aan als volgend jaar niemand meer t circuit op kan omdat mensen met de wet in de hand staan te klagen en hun gelijk halen mbt geluidsoverlast.
:^

Avondsessies zijn door het geluidsgelazer al niet meer mogelijk :(

Dus gewoon je naaimasjien erop, vraag maar aan een vriend/kennis/buurman/wildvreemde vent of ie de boutjes voor je wil losdraaien B|

Leuk dat je er ook bent! Ik rij lekker in groep 1, kijk gedurende de dag wel of dat snel genoeg voor me is ;) jij dan?t gaat er meer om dat ik de bout van mn uitlaat niet zelf loskrijg en dus weer hulp moet vragen...

Als het gedurende de dag vlotter gaat kun je vragen om in groep 2 te gaan rijden. Ik sta als baco op post 15, ik zal wel :W :W tussendoor rijd ik in groep 3
zo ben ik te herkennen [Dode link verwijderd]

een keer flink met die blonde haren zwaaien en er zal echt wel een vent opstaan die jou even helpt met die bout los te krijgen :+

Ben het op zich eens met alle opmerkingen hierboven... zou zonde zijn dat er steeds minder dagen bij komen ( of beter gezegd overblijven) doordat er iets te veel herrie wordt gemaakt, wat de azijnz**kers weer recht van z**ken geeft in de rechtbank.

Ook al heb je een DB killer voor je uitlaat, dan is dat geen garantie dat je de keuring glansrijk doorstaat. Een hotcam met killer maakt volgens mij al te veel herrie. Zelf heb ik een BSM Future extreme mét E-keur én killer, dus die zal ongetwijfeld de keuring wel doorstaan. Maar het kan maar zo dat ik toch de naaimasjien er onder schroef zodat er ook niks met die UItlaat kan gebeuren. Eventuele krassen/beshadigingen op de originele uitlaat boeien me niet zo veel... maar
zo'n carbon pijp is aardig fragiel. ;)

Nou, kheb mn standaardje eronder gezet en heb gister tijdens de keuring gevraagd of ze het aantal dB's wilden meten, blijkt 85dB. Een 2 cylinder naast me produceerde zo'n herrie dat ik echt dacht dat ze em zouden afkeuren. Blijkt dat ie 92dB was en dus ok! :? Ik vroeg dus ook of mn Aero pijpje ook zou voldoen, maar hun verhaal is dat die wel iets meer herrie zou maken en dat een 2 cylinder 'anders' herrie zou maken (komt op de meter lager over) dan een 4 cylinder... :N

Apart verhaal....

maar goed, toch lekker gereden met mn naaimasjientje hoor! :]

Bedankt voor jullie reacties! :}

Vond je het leuk op Zandvoort? Heb je zien rijden, zei nog gedag tegen je toen je bij een statafel voor de Mickey's stond.

Ik reed er ook rond maandag, in groep 4.

Er was nog iemand met een ZX-10R van de baan gehaald. Daar hadden ze 97 dB gemeten.

Laatst bewerkt:
Nou, kheb mn standaardje eronder gezet en heb gister tijdens de keuring gevraagd of ze het aantal dB's wilden meten, blijkt 85dB. Een 2 cylinder naast me produceerde zo'n herrie dat ik echt dacht dat ze em zouden afkeuren. Blijkt dat ie 92dB was en dus ok! :? Ik vroeg dus ook of mn Aero pijpje ook zou voldoen, maar hun verhaal is dat die wel iets meer herrie zou maken en dat een 2 cylinder 'anders' herrie zou maken (komt op de meter lager over) dan een 4 cylinder... :N

Apart verhaal....

Ze stellen waarschijnlijk eisen in termen van dBA, niet dB. Dat betekent dat er gecorrigeerd wordt voor de gevoeligheid van het menselijk gehoor. Heel lage tonen hoor je minder goed, dus die mogen iets harder zijn voordat je er net zoveel last van hebt. Dat zullen ze we bedoelen.

Apart verhaal....

Een tweecilinder klinkt veel mooier, daarom mag hij wat luider klinken natuurlijk O-)

Apart verhaal....

twin en 4cilinder is idd wereld van verschil met geluid. En 3dB meer is 2x zo hard ;)

Vond je het leuk op Zandvoort? Heb je zien rijden, zei nog gedag tegen je toen je bij een statafel voor de Mickey's stond.

Ik reed er ook rond maandag, in groep 4.

Er was nog iemand met een ZX-10R van de baan gehaald. Daar hadden ze 97 dB gemeten.
Hoi! Ja, was super! Stond 2 dagen later nog te stuiteren van de adrenaline... :+ Je had je trouwens wel even mogen voorstellen hoor.. ;)

Laatst bewerkt:
mooi zo, weer een circuitjunkie erbij dus :)

Welke groep reed je?

Groep 1 :+

er waren 8 groepen 1 die dag, best veel dus. Ben ergens achteraan begonnen en elke keer een groep opgeschoven :]
Vind t nog best ff relax, achter die marshall aan, inhalen hoeft van mij nog niet zo... :N

Waar kan je je eigenlijk aanmelden voor zo'n dagje circuit rijden?

Ik heb al een "beetje" rond gezocht, maar kan het niet vinden >.>

Ik wil mijn sedixer wel eens uitproberen :P

Waar kan je je eigenlijk aanmelden voor zo'n dagje circuit rijden?

Ik heb al een "beetje" rond gezocht, maar kan het niet vinden >.>

Ik wil mijn sedixer wel eens uitproberen :P
Dr zijn genoeg organisaties...bv:
www.motorsportlifestyle.nl
www.crtholland.nl

95dB is echt de max.. ik heb het opgemeten met een dB meter (1 meter er achter, 45 graden) en kwam net niet aan de 95dB. Uiteraard meten ze het dynamisch op Zandvoort. Ik ga in elk geval gewoon met m'n Leovince SBK carbon met dB killer.. geen zin om m'n ori pijp er onder te schroeven. Met killer moet het goed zijn, dus.

Laatst bewerkt:
Groep 1 :+

er waren 8 groepen 1 die dag, best veel dus. Ben ergens achteraan begonnen en elke keer een groep opgeschoven :]
Vind t nog best ff relax, achter die marshall aan, inhalen hoeft van mij nog niet zo... :N

Toevallig..... je hebt het toch over maandag 20 augustus. Helaas ben ik je die dag niet tegen gekomen.

Was er zelf die dag ook, met twee maten in groep 1, vanuit Breda!!!!

Supperdagje ....... beetje regen in de ochtend, en toen.... raar maar waar.... sunshine.
Heeft mn dansje toch geholpen.

Misschien zie ik je wel eens een keer in Breda voorbij zoeven.... of andersom. O-)

full

PS. 8 oktober gaan we nog een keer!!! :W

Terug
Bovenaan Onderaan