Uitlaatbochten Ontkolen 4tact

Griffen

MF veteraan
18 okt 2002
2.186
0
Boxtel
Ik ben bezig mijn fzr600 om te bouwen naar een 660cc dmv een thundercat drijfstangen cilinders, zuigers en kop. Daarnaast heb ik racenokkenassen en instelbare cdi. En een gedynojette thundercat carberateur met een aangepaste airbox en K&N drop-in filter. Hier hoort uiteraard ook een compleet uitlaatsysteem bij, maar ik wil deze eigenlijk van binnen helemaal schoonmaken voordat ik deze op de motor plaats. Dit om ervoor te zorgen dat de uitlaatgassen zo snel mogelijk weg kunnen.

Hoe ontkool ik nou zo'n uitlaat? Mijn orginele configuratie verbruikte namelijk nog al wat olie en dat is in de vorm van kool gaan afzetten in de uitlaatbochten.
 
De koolaanslag zit waarschijnlijk nogal vast.
Neem een stuk prikkeldraad, 1 keer dubbel vouwen (niet meer, anders wordt het te stijf) en dan in de boormachine. EERST in de pijp steken en dan pas de boormachine laten draaien (anders draait het prikkeldraad in je kleding/armen etc.)

Bochten worden in een paar minuten helemaal schoon, wanneer je van beide kanten werkt. De pijpen slijten nauwelijks.

Groeten, Sebo.
klinkt aanemelijk alleen ben je niet bang dat je krassen in het materiaal maakt waardoor de luchtstroom positief ofwel negatief beinvloed zou kunnen worden.
 
Ik flikkerde bij mijn cross-brommertjes altijd
gewoonm benzine in de uitlaat en stak het in de hens
en vervolgens zachtjes met de compressor erin blazen :X

Gaf altijd wel lekkere steekvlammen.. }) ..er reken maar van
jes dat ie goed ontkoolt was.. :Y
 
Mhh criffen, beetje respect voor degene die goede tips geeft.
:Y :Y :Y

Trouwens zou je zelf niet denken dat je blokje rijp is voor de sloop?
Aangezien je uitlaatjes verkolen,
heeft het volgens mij weinig zin om
je motor blok op te voeren.

gr th
:]
 
Mhh criffen, beetje respect voor degene die goede tips geeft.
:Y :Y :Y

Trouwens zou je zelf niet denken dat je blokje rijp is voor de sloop?
Aangezien je uitlaatjes verkolen,
heeft het volgens mij weinig zin om
je motor blok op te voeren.

gr th
:]

Jij hebt al net zo goed gelezen of niet? |(
Er zit een nieuwe kop + zuigers op van een thundercat uit 2001.
 
Daar ben ik dus ook bang voor... ennuh dat in de hens zeten lijkt me nogal risicovol.
En het moet bij de schoonouders in de achtertuin :)

Je kunt het ook andersom bekijken; met branden etc. krijg je die kool er echt niet uit, en je moet toch wat. De krassen zijn echt minimaal, daar is het prikkeldraad te zacht voor en het ijzer van de uitlaatbochten te hard.

Bij m'n 2-takten (Kawa 3-cilinder 750, Yamaha RD350) werkte het altijd perfect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan