uitlaatbochten, te lassen?

Quark

MF veteraan
3 mrt 2007
6.715
9
Geldrop
hoi, ik denk ik zal hier ook nog eens even wat advies inwinnen voordat ik veel centen moet gaan spenderen aan een nieuwe bochtenset....

kort gesteld, mijn bochtenset van mijn yammie Fizzer uit `89 (model 3HE zonder exupklep) is van de uitlaatflensen afgescheurd, de 2e en 3e bocht althans...

reden zal roest zijn, waardoor het materiaal vooral daar erg dun was geworden....
de rest "valt mee met roest" en wilde eigelijk deze set nog ff repareren...

2e hands is bijna net zo duur (bij sloperijen) als een nieuwe set uit engeland...
tegen de 200 euries.....

de motor is al een oud beessie, en dr zitten helaas nog meer onkosten aan momenteel, dus dit kwam financieel ff als flinke domper....

nu moet ik dus kiezen, OF een nieuw setje banden, OF een nieuwe bochtenset....
behoorlijk shit, want zonder een van die 2 is rijden een behoorlijke bedoening....
bandjes houden het nog net een maand uit denk ik... maarja... de crisis he :P

nu vroeg ik mij af of ik hier in de buurt van eindhoven nog wat hulp kon vinden om mijn oude bochten voor een jaartje ofzo nog kan oplappen...

de flensen rechstreek teruglassen zal niet lukken... de bocht is bovenin echt te dun geworden......

als ik nu aan een stuk pijp kan komen van enige dikte die lasbaar is, en met een binnen diameter van 32-33 mm kan ik daaraan de flensen (laten) lassen (dat zijn massieve ringen), en de stukjes pijp kan ik dan OVER de oude bocht schuiven, nadat ik het rotte deel er af heb geslepen..
voorwaarde is dan wel dat de originele ringen ovie die pijp moeten passen, dus 1,5 millimeter dikte zal echt de max dikte zijn gok ik.... geen idee of dat te doen is...

met 40 cm van dat soort pijp zuo ik dan eventueel preventief alle4 de flensen kunnen repareren c.q. verstevigen...

nu mijn echte hamvraag.... waar vindt ik zon stukkie pijp? is er iemand die weet waar ik dat kan vinden, of heeft toevallig zelf nog iets liggen?
en eventueel hulp van iemand die overweg kan met dunne materialen lassen, en die dit kan lassen?

uiteraard kan dit tegen vergoeding, mits niet overdreven.... het moet wel kostenrtechnisch de moeite een beetje waard blijven....

nou... dat was mijn probleem/smeekbede :P

ik hoor het graag als iemand iets kan betekenen op welke manier dan ook...
 
Laatst bewerkt:
foto?

Ik doe dat soms nog wel eens n.l. maar ga vrijdag a.s. met vakantie en kom 30 aug terug

foto zal eventueel na maandag mogelijk zijn, bochteset ligt nu op mijn werk...
we hebben daar een mag lasapparaat en hoopte dat het nog wel ff te lassen zou zijn...

te zwaar apparaat, en te dun.... dus ik heb het niet eens geprobeerd....

stukjes pijp zijn m.i. noodzakelijk...

woon je in de buurt? en als je het kan, wat voor vergoeding moet ik aan denken?
en als beide acceptabel zijn ;) heb je dan nog tijd voor vrijdag?

edit:
klere, net je profiel bekeken, Staphorst.... das wel ff een eindje rijden zeg......
dat gaat niet meer lukken voor komende vrijdag ben ik bang....
 
Laatst bewerkt:
Voor mijn eerste motor heeft een vriend (met veel las ervaring) hetzelfde eens gedaan. (betrof een suzuki gsx550ES) Hij heeft toen een ring van een krankas van een fiets gebruikt.

Ik heb hem niet horen roepen dat het erg lastig was. Het kan dus.
 
Fizzer bochten gaan altij kaduuk op dezelfde plek.
is in 99% van de gevallen gewoon te maken voor jaren en jaren............
Deze heb ik pas nog gemaakt.
oeps001small.jpg

oeps002small.jpg

oeps003small.jpg

oeps004small.jpg
 
ik en ik, waar heb je die foto`s van mijn bochten vandaan :+

nee ff serieus die van mij zien er net een slag beter uit, de flensen waren afgebroken door het demonteren, wel zijn ze erg dun geworden ja....

ik denk dat het door het opspatten vuil komt wat net die binnenste bochten pakt....

kep nu een afspraakje met Martell, die gaat ze voo mij onder handen nemen, die heeft tenminste de mogelijkheden etc....

maar busjes erover zetten is idd de oplossing...
 
ik en ik, waar heb je die foto`s van mijn bochten vandaan :+

nee ff serieus die van mij zien er net een slag beter uit, de flensen waren afgebroken door het demonteren, wel zijn ze erg dun geworden ja....

ik denk dat het door het opspatten vuil komt wat net die binnenste bochten pakt....

kep nu een afspraakje met Martell, die gaat ze voo mij onder handen nemen, die heeft tenminste de mogelijkheden etc....

maar busjes erover zetten is idd de oplossing...

Ik heb al wat geregeld voor volgende week!
 
Met MIG gaat dat niet, TIG en 2 mm of 1,5 mm lukt dat goed
Ik kan ut gewoon dichtvloeien, maar ook op de manier zoals andere foto's (zelf matriaal = 1,5 mm buis meenemen)

Maar zoals gezegd eerst foto's
En vergoeding? 5 kilo sg5 2mm toevoeg, dat is matriaal wat ik gebruik kost misschien 15 euro, maar ik heb een hekel aan winkelen. (soms ook maar 6 euro, ligt aan de staalprijs)

Maar echt eerst foto's, want dan kan ik beoordelen klaar terwijl u wacht al of niet (heb nu ook zo'n klusje liggen, een aluminium radiateur dichtlassen, er is niemand die dat kan, eigenaar woont in zeeland, klusje van 20 minuten, maar koelen en lassen, en dat wel 20 maal, dat kost tiijd, vandaar die voorzichtigheid)
 
Terug
Bovenaan Onderaan