Ultieme racemotor

MickyT

MF veteraan
19 jun 2006
1.349
1
Rotterdam
Wat ik mij afvroeg, hoe zou de ultieme racemotor er uit zien? Met als enige restricties dat hij bestuurd moet worden door een volwassen persoon, twee wielen heeft en aangedreven word door bestaande techniek en dus niet alleen hard gaat maar ook goed stuurt.

Ik vroeg me dat af na het zien van een ontwerp van Red Bull voor een F1 wagen zonder restricties.

https://www.quora.com/What-would-an...wheels-be-driver-controlled-and-unable-to-fly

main-qimg-add2d91bc3792eb7cae1925ba43fa9e2


Dus hoe zou een unrestricted MotoGP motor er uit zien? Zou hij veel afwijken van het bestaande ontwerp? En wat is de beste aandrijving? Elektrisch, wankel, 2takt?
Hoeveel hulpmiddelen zet je er op? ABS, TCS, zijn er nog meer systemen? Hoe ver kan je daar mee gaan? Zijn er lichtere, betere materialen dan carbon?
 
Laatst bewerkt:
Al beter, maar dat zijn reeds bestaande motoren. Daarnaast was de Britten een tweecilinder wat me niet de beste motorkeuze lijkt.
 
Laatst bewerkt:
Nu net even een filmpje bekeken op bovengenoemde website, maar da's toch ook verre van realistisch. Zelfs zonder restricties geloof ik niet dat je bochten pakt op de Nürnburgring met snelheden tussen de 350 en 400 k/m, de curbs nog even meepakt en een heuveltje topt en dat alles zonder dat er ook maar een wiel grip verliest of loskomt van de grond...
 
Nu net even een filmpje bekeken op bovengenoemde website, maar da's toch ook verre van realistisch. Zelfs zonder restricties geloof ik niet dat je bochten pakt op de Nürnburgring met snelheden tussen de 350 en 400 k/m, de curbs nog even meepakt en een heuveltje topt en dat alles zonder dat er ook maar een wiel grip verliest of loskomt van de grond...
Nee zo gek als ze het in spel maken misschien niet. Maar ik geloof wel dat je de genoemde G krachten, gewicht en vermogen kunt halen als budget geen rol speelt.

"It has the infamous underside fan technology as well as advanced aerodynamics that produce both high levels of downforce as well as a very low air resistance. It weighs just 545 kg and has 1585 horsepower. It is capable of almost 500 km/h and can produce g-forces exceeding 8G in the corners".

Alleen denk ik niet dat je banden kan maken die dat aankunnen. Bugatti en Koenigsegg lopen daar nu ook tegenaan met hun auto's.
 
Laatst bewerkt:
Banden is inderdaad een groot probleem, zoveel pk kan rubber gewoon niet verwerken, ze lijmen nu al de band aan de velg vast zodat deze niet slippen. vergeet de warmte ontwikkeling ook niet bij hard optrekken en remmen
 
Denk dat het voor de banden nogal uit maakt of je een auto hebt van 1500 kg of eentje van 550 kg
Op ovals in de vs rijden ze toch ook richting 400
 
Hoe zat dat ook al weer met die busa's die over de 300 gedrukt worden ?
Dan hebben ze 10% wielspin, niet langer als 10 minuten op top rijden anders is het einde band.

( zo iets horen waaien, iets met de vering die het niet bij kan houden dacht ik )



En verder, denk dat ze die al hebben gemaakt.
Honda NSR 500 , 2 takt... * rarw!*
 
Ik vraag me af of tweetakt de superieure krachtbron is. Elektrische motorfietsen zijn nog vrij zwaar maar kunnen door het ontbreken van schakelen en een directe levering van koppel beter presteren. Kijk ook eens naar de wankel techniek.

CR700P Rotary Engine Powered Motorcycle by Brian Crighton - Crighton Racing

136 kilo, 200pk. Dat zijn serieuze specs.

Wel grappig dat iedereen terugvalt op wat er al lang is, het gaat hier om een "what if" scenario he, geld speelt geen rol.
 
ik denk dat als je racerij de vrij hand zou geven dat 1 van de eerste aanpassingen geforceerde ademhaling van de motor wordt (door turbo of compressor of anders). reden veel meer vermogen met weinig extra gewicht. en welk soort verbrandingsmotor daar dan achter hangt maakt niet zo veel uit. puur elektrisch is nog te zwaar en de range is nog te klein. maar een elektroassist zou ik niet uitsluiten. geeft een goed aanvulling op drivebillety en controle over de kracht en hoeft niet veel extra te wegen.
en als versnellingsbak waarschijnlijk een automaat of zelfs een variomatic om het maximale uit de motor op de weg te kunnen overbrengen. geen onbalans meer door schakelmomenten en geen moment aandrijfverliest (en dus tijdsverlies) meer om te kunnen schakelen. en waarschijnlijk wordt de automaat aangestuurd door de gps zodat hij van te voren weet waar hij op het circuit zit en welke bocht er zo aan komt zodat vooruit gedacht kan worden in plaats van gereageerd op de vraag van de bestuurder.
een of ander all weel drive systeem met naafbesturing om alle kracht van de motor op het asfalt over te brengen zal er ook wel komen en waarschijnlijk bestuurd door een robot met de mens als passagier want computers maken geen fouten.
 
kijk naar dit soort antwoorden was ik opzoek! Denken in extremen.

Je komt inderdaad uiteindelijk uit bij een van afstand bestuurbare motor zonder passagier voor ultieme rondetijden. Daarom had ik als criteria dat de motor bestuurd moest worden door een volwassene. Al rek je dat begrip al mooi op door hem te 'upgraden' met hulpmiddelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat er weer flink wat kuipwerk gaat komen a la dustbin, werden die niet in de vijftiger jaren verboden omdat het allemaal te hard ging?
 
vond deze schoonheid op Facebook,
dit ademt voor mij alles wat met een echte racemotor te maken heeft,
wat een beauty!

Zeker, de meer elementaire (zonder teveel poespas) motorfietsen hebben ook mijn voorkeur. Die dustbin kuipen, zou dat bij hedendaagse racemotoren niet in de weg zitten tijdens het kneedownen? Weegt het extra gewicht op tegen de aerodynamische voordelen?
 
Het heeft wel wat zo...

moto-guzzi-v12-le-mans-dustbin-nicolas-petit-1.jpg


Zouden de uiteinden ook niet naar buiten kunnen buigen, als een soort van active airbrake?
 
Laatst bewerkt:
gxrxjrojccjlai4fqlyi.jpg


Rijklaar gewicht van ongeveer 216 kg. Daar komt een vermogen van 326 pk bij kijken en 165 Nm koppel. 1,5 pk/kilogram vind ik heel erg indrukwekkend.

En om de dit alle te vergelijken, denk je zelf maar na wat dit betekend xD
 
Het heeft wel wat zo...

[afbeelding]

Zouden de uiteinden ook niet naar buiten kunnen buigen, als een soort van active airbrake?
Kost wel weer gewicht en is misschien ook wel storingsgevoelig. Dan liever een regen elektromotor die je weer een fijne boost geeft aan het einde van de bocht :9
 
-actieve flaps/vleugels en dat soort dingen.
-ingekapseld achterwiel
-in ieder geval geen telescoopvork.....

Misschien wel een vernieuwde "monotracer"
MonoTracer%20%201.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan