ultrasoon ketting reinigen?

BMW-XR

Die hard MF'er
12 sep 2016
940
545
Moeilijk. En waar het om gaat volgens mij is buitenkant van O of X ringen schoon, en gesmeerd te houden. Met de beste intenties en oude tandenborstels gaat dat niet al te best. Net door een zeer saharastof rijk gebied gereden, en eens nagedacht hoe ik dat eraf krijg. Niet alleen ketting, ook luchtfilter zal niet goed zijn . Op bol.com zijn zijn er ultrasone reinigers te koop voor brillen . €25 of zo.. Achtertandwiel lijkt er mooi in te passen. En dan ook aan de de binnenkant van de O en X ringen gebeurd er in principe niets, misschien goed dat dat ook ultrasoon beweegt


Er komt enorm veel vuil van een ketting tov een bril. Dus denk ik het ding onder een hoek te zetten, in een tweede reservoir, handmatig pompje om diesel rond te pompen en te laten bezinken.
 
Update: de titel is het dus niet geworden. Apparaatje werkt eigenlijk best redelijk op juwelen en horloges etc, Denken erover om daarvoor een 230V kleine versie te kopen. Is een ander verhaal maar heb ondertussen batterij vervangen op mijn oude Tissot T-touch horloge en daar kwam toch een hoop rommel uit via dat ding. Dus leuk low power voor horloges

Maar er moest iets met de ketting gebeuren. Foto 2 is na schoonmaken, vreemd genoeg roestsporen midden op rollers, of mischien keihard aangedrukt saharastof. De meer donkere aanslag is omdat de ketting nu dik in de olie zit, en troep eraf blijft komen. Ga het dus nog een keer doen. Foto 1 is meer dan één eetlepel residu saharastof na afgieten en opdrogen (het is een nieuwe motor / ketting, 2200km op foto).

De setup: Martens PVC 65mm 2mtr mini dakgoot (€7), opvangbakje, en 12V pompje. Schoonmaak diesel uit wastank bevriend garagebedrijf, daar gaat het ook weer terug in. Op de XR schuif je deze goot makkelijk tussen ketting en geleider aan voorkant, zit dus mooi vast. Ik had de dakgoot op 90/110 doorgesneden, 90 is te kort, 110 perfect

Mijn pompje komt uit drinkbak van overleden kat, de rest zat zodanig onder de kalk dat het gerecycleerd is. Dat gaat goed zonder veel geklieder, durf het nu ook binnen te doen. Een beetje papier eronder voor de uitzonderlijke spatjes diesel. Pompje heeft een opvoerhoogte van max 50cm, en dan komt er ook echt niets meer uit. Op 30-40cm is het een zacht straaltje via een 4mm ID slangetje, 6mm OD (ook weer €1). Je wilt echt niet meer druk, dit is perfect. En dan oude oude kwastjes en/of tandenborstels.

Tips: opvangbakje achter de band, zodat dakgootje tegen de band aanligt. dan heb je meeste ruimte om te werken, maar dan wel dakgootje vasthouden als je het wiel roteert. Dan dakgootje zo hoog mogelijk zodat ketting op bodem ligt. Minste gespetter, en je kunt dan ook makkelijk onder de ketting door met een tandenborstelf
IMG-2894.JPG
IMG-2895.JPG
 
Update: de titel is het dus niet geworden. Apparaatje werkt eigenlijk best redelijk op juwelen en horloges etc, Denken erover om daarvoor een 230V kleine versie te kopen. Is een ander verhaal maar heb ondertussen batterij vervangen op mijn oude Tissot T-touch horloge en daar kwam toch een hoop rommel uit via dat ding. Dus leuk low power voor horloges

Maar er moest iets met de ketting gebeuren. Foto 2 is na schoonmaken, vreemd genoeg roestsporen midden op rollers, of mischien keihard aangedrukt saharastof. De meer donkere aanslag is omdat de ketting nu dik in de olie zit, en troep eraf blijft komen. Ga het dus nog een keer doen. Foto 1 is meer dan één eetlepel residu saharastof na afgieten en opdrogen (het is een nieuwe motor / ketting, 2200km op foto).

De setup: Martens PVC 65mm 2mtr mini dakgoot (€7), opvangbakje, en 12V pompje. Schoonmaak diesel uit wastank bevriend garagebedrijf, daar gaat het ook weer terug in. Op de XR schuif je deze goot makkelijk tussen ketting en geleider aan voorkant, zit dus mooi vast. Ik had de dakgoot op 90/110 doorgesneden, 90 is te kort, 110 perfect

Mijn pompje komt uit drinkbak van overleden kat, de rest zat zodanig onder de kalk dat het gerecycleerd is. Dat gaat goed zonder veel geklieder, durf het nu ook binnen te doen. Een beetje papier eronder voor de uitzonderlijke spatjes diesel. Pompje heeft een opvoerhoogte van max 50cm, en dan komt er ook echt niets meer uit. Op 30-40cm is het een zacht straaltje via een 4mm ID slangetje, 6mm OD (ook weer €1). Je wilt echt niet meer druk, dit is perfect. En dan oude oude kwastjes en/of tandenborstels.

Tips: opvangbakje achter de band, zodat dakgootje tegen de band aanligt. dan heb je meeste ruimte om te werken, maar dan wel dakgootje vasthouden als je het wiel roteert. Dan dakgootje zo hoog mogelijk zodat ketting op bodem ligt. Minste gespetter, en je kunt dan ook makkelijk onder de ketting door met een tandenborstelfBekijk bijlage 1753141Bekijk bijlage 1753136
Automatiseren, pompje aan, motor in de 1, en een uurtje later terugkomen 😁
 
Hoewel het nut van zoiets me totaal ontgaat, ben ik nu toch razend benieuwd naar mee constructie. Door het verhaal is het me nu nog niet echt duidelijk wat je nou precies gedaan hebt...

Misschien een overzichtsfoto plaatsen?
 
Aangedrukt Sahara zand... Zonder de foto's zou ik denken dat je een expert troll bent op het forum 😂
op vakantie geweest in malaga 3de week maart. Nog nooit daar geweest, en nog nooit de zon zien verdwijnen om 17.00 uur in een donkerbruine troep. Indrukwekkend. Alles wat ik van mijn fiets afschroef zit eronder, ga vervroegd luchtfilter vervangen
 
Wat een fantastisch bij elkaar geraapt spulletje. Goedkoop, effectief en zelf gefröbeld.. hoe mooi wil je het hebben :YY
Bedankt voor deze en andere reacties. Dakgootje heeft ook nog een vreemde, maar ideale vormgeving voor deze toepassing. De ketting past mooi in het onderste vlakke gedeelte. Ga braampjes wegwerken, en wasknijper op diesel toevoor leiding
IMG-2897.JPG
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Soms loont het een ketting juist NIET te smeren.
Ik heb zgn. 'service bulletins' in bezit uit WWII, waarin monteurs in noord Afrika AFgeraden werd de kettingen van BSA M20, H-D WL (zuid Afrika) en WLA (amerikanen) die vochten tegen de legers van Rommel te smeren, omdat bleek dat vet zand aantrok en droge kettingen veel langer stand hielden.

Destijds bestond de O- of X-ring ketting niet eens, die wordt vanbinnenuit al gesmeerd.
Misschien het proberen waard..?
 
Soms loont het een ketting juist NIET te smeren.
Ik heb zgn. 'service bulletins' in bezit uit WWII, waarin monteurs in noord Afrika AFgeraden werd de kettingen van BSA M20, H-D WL (zuid Afrika) en WLA (amerikanen) die vochten tegen de legers van Rommel te smeren, omdat bleek dat vet zand aantrok en droge kettingen veel langer stand hielden.

Destijds bestond de O- of X-ring ketting niet eens, die wordt vanbinnenuit al gesmeerd.
Misschien het proberen waard..?
We leven niet meer in wo2 en al zeker niet in Noord-Afrika.
Gewoon smeren en voor de fetisjist (mijzelf incluis) regelmatig eens de ketting poetsen.
 
Als je van bling bling en kleurtjes houdt kun je ook elke 2000 km ofzo een hagelnieuwe X/O/Open Twenty ketting leggen voor een paar tientjes. Kun je elke keer nog een ander kleurtje doen ook. Daarbij gaan ze vrijwel zeker langer mee dan een ketting die in de ultrasoon is geweest.
Zit dan ook gelijk een visje (en klink) sluiting bij mocht je hem er vaker af en op willen doen.

Ultrasoon is gewoon een beroerd idee bij X/O ring kettingen om genoemde afdichtingen welke doordrongen gaan worden en je schakels vol reinigingsvloeistof komen te staan. Als die reinigingsvloeistof ook nog Tikipur of vergelijkbaar is oxideert de ketting (mogelijk dus ook van binnen) binnen no time. Direct, maar dan ook direct weer in het vet daarna dus.

Edit: Niet om je idee af te branden trouwens hoor. Je bedenkt wel eens wat, wat een minder idee blijkt te zijn, maar ook daar leer je van.
 
Laatst bewerkt:
Is de pro-oiler hier al geopperd?

Deze oplossing doet een goeie poging een aantal voordelen te combineren.
Indien goed afgesteld redelijk zorgeloos.
zie een paar posts eerder, ik heb er een pro-oiler op zitten, al 5 jaar. Wel iets andere installatie, zie je niet, zit dan ook niet in de weg van de dakgoot Pro-oiler gebruikt het niet goedkope Gotec EMX-08 pompje, privé niet te koop. Een andere duitse leverancier gebruikt dezelfde pomp. Maar goed mijn gedachtengang even afgezien van deze extreme sahara troep:

Oilers werken goed met een schone ketting. De meer automatisch het werkt hoe beter. En een ketting trekt vuil aan, en afhankelijk van de viscositeit van de gebruikte olie en/of vet geeft dat dan een pasta die smeert, wrijving geeft, en schuurt. Olie systeempje op olie-modder werkt niet.Je moet schoonmaken. Bij een hoge viscositeit vliegt dat eraf aan de buitenkant, maar aan de binnenkant wordt het dan juist nog meer in de ringen gedrukt. Bij 150 km/uur zit je rond de 800-1000G op het voorste tandwiel. 3-4x hoger dan achter, en typisch zit de meeste troep dan ook achter dat kapje, of lekt daar omdat het daar heet is vanwege motorblok. En klote bij een ketting, binnenkant blijft binnenkant, de ringen roteren niet of nauwelijks.

Dus af en toe een beetje simpel schoonmaken binnenkant leek mij een goed idee.

er zijn 2 of 3 factoren
- gaat de ketting langer mee? Met mijn rijstijl denk het niet, maar de continue smering van pro-oiler zal wel iets doen tegen uitslijten ("kromtrekken") tandwiel
- is het meer efficient? Ik denk van wel
- vind ik het leuk om hier mee te knoeien en technisch een beetje bij te blijven? Ja.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan