ultrasoon ketting reinigen?

BMW-XR

Die hard MF'er
12 sep 2016
940
545
Moeilijk. En waar het om gaat volgens mij is buitenkant van O of X ringen schoon, en gesmeerd te houden. Met de beste intenties en oude tandenborstels gaat dat niet al te best. Net door een zeer saharastof rijk gebied gereden, en eens nagedacht hoe ik dat eraf krijg. Niet alleen ketting, ook luchtfilter zal niet goed zijn . Op bol.com zijn zijn er ultrasone reinigers te koop voor brillen . €25 of zo.. Achtertandwiel lijkt er mooi in te passen. En dan ook aan de de binnenkant van de O en X ringen gebeurd er in principe niets, misschien goed dat dat ook ultrasoon beweegt


Er komt enorm veel vuil van een ketting tov een bril. Dus denk ik het ding onder een hoek te zetten, in een tweede reservoir, handmatig pompje om diesel rond te pompen en te laten bezinken.
 
Leuk verhaal
Heb niet alles doorgespit
Maar is het een idee om je bakje te vullen goed vet opgelost in beetje verdunner.
En dan in je ultrasoon badje.
Ultrasoon dinges is daarna natuurlijk niet meer bruikbaar voor je leesbril e.d.
Maar dat ultrasoon poert waarschijnlijk je oude vet eruit en vervangt het door nieuw.
Heb nog stukje nieuwe vx2 liggen.
Dus eigenlijk eerst ontvetten dat alles vet tussen de glijbussen en xringen vandaan is en dan ultrasoon met olie of vet.
En daarna open peuteren kijken of er vet door ultrasoon achter de x ringetjes is gekomen.

Heb wat te prutsen morgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Reinigen is voor het oog...

Gewoon lekker vaak volblaffen met vet, en:]

1651044458546.png


Ja, jammer die kale gast.. Was een lokkertje voor de kliks denk ik.

Maar de boodschap is inderdaad: Vet er op! Wordt toch wel vies van aanplakkend straatvuil. Dat slingert er dan wel weer af met het vet. Als het om het oog is te doen, dan lekker youtube kijken.

Hier nog een tutorial:

 
Leuk verhaal
Heb niet alles doorgespit
Maar is het een idee om je bakje te vullen goed vet opgelost in beetje verdunner.
En dan in je ultrasoon badje.
Ultrasoon dinges is daarna natuurlijk niet meer bruikbaar voor je leesbril e.d.
Maar dat ultrasoon poert waarschijnlijk je oude vet eruit en vervangt het door nieuw.
Heb nog stukje nieuwe vx2 liggen.
Dus eigenlijk eerst ontvetten dat alles vet tussen de glijbussen en xringen vandaan is en dan ultrasoon met olie of vet.
En daarna open peuteren kijken of er vet door ultrasoon achter de x ringetjes is gekomen.

Heb wat te prutsen morgen.
Ultrasoon doet niets tegen rubber.
Rubber absorbeert de trillingen.
Dus achter je o ringen zal je niet geraken.
 
  • Eens
Waarderingen: dgr
Gaat hier toch prima hoor. Lapje petroleum of diesel, eventueel zo’n speciaal kettingborsteltje (bij Ali paar euro, bij de motorzaak 15 piek). Spuitbusje kettingreiniger kan ook. Beetje kliederen, klein plaatselijk milieurampje, maar glimmen gaat’ie.

Een ultrasoonreiniger is in staat om vuil en vet uit de meest verborgen hoekjes en gaatjes te halen. Dat wil je bij een motorketting met O/X-ringen juist niet hebben :N
Lampolie en een bokkenpoot kwast meer heb je niet nodig.
 
Welnu je drukt met de bokkepoot de oringen open dan loopt er lampolie achter.
Daarna hoef je niks meer te doen.
De lampolie doet z.n werk.
Het vet wordt zo dun als naaimachine olie.
En met de volgend rit slingert het er vrolijk maar dapper uit.
Ik rij allern off road en onderhoud eigenlijk nooit de ketting.
Alles wat je erop kliedert trekt zand en stof aan
Heb ook gereden met Osco.
Is ook niks waard op je Enduro.
Voor weg motor ander verhaal.
 
  • Eens
Waarderingen: PLR
Heb niet alle pagina's doorgelezen, maar las wel iets over hoge drukspuit op je ketting. Dat werkt niet echt goed, en zand zul je er sowieso nooit mee uit krijgen, het is ook niet voordelig voor de o- en x-ringen als je dat van te dichtbij doet. Een effectieve methode is in de wasstraat een ontvetter erop spuiten, een halve minuut inwerken, dan de kettingborstel erover, weer een half minuutje wachten en dan flink afspoelen mer de hoge druk op een afstandje. Daarna een goedje erop naar keuze, automatenbakolie, kettingspray, whatever. Je kan er ook je brug, spaken en tandwielen mee doen.

download (2).jpeg
 
De keer dat ik mijn vrouw achterna gezeten heb al spuitend met de fles dasty roepende dat dasty een goede OntVETTER is, hoe ze me vroeg of die broek haar slank afkleedde, is me niet in dank afgenomen _O-;)
Na een paar uurtjes achtervolgen was ze toch wel wat kilootjes kwijt?
Of was jouw conditie niet toereikend, dat kan ook?
 
Terug
Bovenaan Onderaan