Unusual, interesting & rare motorcycles.

130011841_1046069172472250_5068236976552074446_n.jpg
 
Nog een pareltje, Laverda SFC1000. Poging van de Piaggio-groep om Laverda nieuw leven in te blazen. Rotax-blok uit de RSV en een frame dat wat weg heeft van dat van de Falco.

Bekijk bijlage 1571074
Bekijk bijlage 1571076
Ik vermoed dat de moto beter opgedroogd is dan de dame...
Hoe halen ze het nu in hun hoofd om er een V blok in te gooien? Een laverda is een staande twin of een triple. En dan die rare kuip met dat brilletje? Had Piaggio nu geen leuk blok op de plank liggen?
 
Maar de eerste viercilinder Honda gooide wel de hele Britse motorindustrie heel erg in de war en al die staande viercilinder Japs zijn er van afgeleid.

En ik ben meer dan tevreden met mijn vloeistofgekoelde V4 motoren, niks mis mee.
 
Maar de eerste viercilinder Honda gooide wel de hele Britse motorindustrie heel erg in de war en al die staande viercilinder Japs zijn er van afgeleid.

En ik ben meer dan tevreden met mijn vloeistofgekoelde V4 motoren, niks mis mee.
Eigenlijk had Honda de doodsklap al uitgedeeld met de Black Bomber. De viercilinder was een wedloop, eigenlijk was Kawasaki eerder met de Z750 DOHC. Toen Honda dat doorhad hebben ze snel de 750 Four in de markt gezet. Vervolgens boorde Kawasaki hun monsterfiets op naar 900cc. Iets later maar veel sneller.
 
Het mooie van BSA vind ik dat ze de unit niet als n los samenstel lieten lijken, in tegenstelling tot Triumph.
Het nog mooiere van Norton vind ik dan weer dat ze gewoon alles los koppelbaar lieten.

dezekertochwattraditionalistische
 
Klopt en ik vind mijn Norton nog steeds een van de mooiste motoren ooit, maar een oudere Triumph loopt wat geiler (Westfries voor smeuiger) en dat heeft ook wel wat. De Norton is wat rauwer, maar het zijn voor mij de oer motoren uit een tijd van mijn leven waar moderne mensen jaloers op mogen zijn. De jaren 60 en 70 waren super.
 
Ik hauw van rauw!
En ik ben van ‘56.
Ooit las ik het onvolprezen dundruk week magazine genaamd ‘ Motor’.
Heerlijk, en ik crosste zogenaamd al volop op m’n FB Minarelli eind jaren zestig en las daar het verslag over de nieuwe Norton. Waarmee de in mijn ogen toch wat suffe verslaggever het Nederlandse sprint record met bijna n volle seconde bijstelde. Of ie zelf reed weet ik niet meer, ik was n jaar of twaalf zoiets, maar ik dacht gelijk: die moet ik hebben!

dehebbert
 
Ik hauw van rauw!
En ik ben van ‘56.
Ooit las ik het onvolprezen dundruk week magazine genaamd ‘ Motor’.
Heerlijk, en ik crosste zogenaamd al volop op m’n FB Minarelli eind jaren zestig en las daar het verslag over de nieuwe Norton. Waarmee de in mijn ogen toch wat suffe verslaggever het Nederlandse sprint record met bijna n volle seconde bijstelde. Of ie zelf reed weet ik niet meer, ik was n jaar of twaalf zoiets, maar ik dacht gelijk: die moet ik hebben!

dehebbert
Ik was een jaar of 14 en in Hoorn was een snackbar welke we 'Smidje' noemden. Het was in een tijd dat jongeren 's avonds op straat waren. We liepen het winkelrondje, de jongens de ene kant op, de meiden de andere kant zodat we elkaar allemaal tegenkwamen.

Op het Groote Noord was die snackbar en op een avond hoorde ik een prachtig geluid en daar kwamen twee Norton Dominators aangereden en stopten bij de snackbar.

Het kwijl kwam bij mij uit beide mondhoeken en dat kwam niet van de kroket. Wat een belachelijk mooie en stoere motorfietsen dacht ik, de mooiste die ik tot dan toe had mogen aanschouwen en ik besloot dat als ik groot zou zijn, dan zou ik er alles voor doen om zo'n motor te bezitten.

Het duurde nog bijna 10 jaar voor het zo ver was en in 1966 was ik 23 en kocht een heel mooie Dominator voor 1000 gulden. Mijn vrouw en ik reden overal naartoe, soms met het kleine kind tussen ons in en ik ging er drie keer mee naar het Elefanten treffen, toen nog in het eertse weekend van Januari. Nooit heeft hij me in de steek gelaten.

In 1970 hadden we inmiddels twee kinderen en we kochten een Fiat 500 voor 99 gulden. Hij liep niet en met de Norton hebben we hem naar huis gesleept. De Norton ging naar mijn zwager en ik heb hem niet meer gezien. Zwager verkocht hem na een jaar aan een zekere Dirk en Dirk had geen rijbewijs en dat ook nooit gehaald.

Dirk demonterde de Norton, ook echt alles ging uit elkaar en dat bleef een jaar of 42 in zijn schuurtje liggen te roesten. En na een paar keer verhuizen waren er onderdelen zoekgeraakt. In 2014 kwam ik de Norton na een tip van mijn zwager op het spoor en kocht het spul van Dirk, die inmiddels niet meer leeft.

Na 2.5 maand stond er een zo goed als nieuwe Norton Dominator, dezelfde super motor waar ik als jongeman zo gek mee was, stond weer in volle glorie bij ons thuis en momenteel staat hij in de woonkamer en hij gaat me niet meer verlaten. Als ik naar de eeuwige jachtvelden verhuis, blijft hij in de woonkamer staan bij mijn zoon die de woning erft, plus de Norton.

Ik wens iedereen een prettige zondag.
 
Ik was een jaar of 14 en in Hoorn was een snackbar welke we 'Smidje' noemden. Het was in een tijd dat jongeren 's avonds op straat waren. We liepen het winkelrondje, de jongens de ene kant op, de meiden de andere kant zodat we elkaar allemaal tegenkwamen.

Op het Groote Noord was die snackbar en op een avond hoorde ik een prachtig geluid en daar kwamen twee Norton Dominators aangereden en stopten bij de snackbar.

Het kwijl kwam bij mij uit beide mondhoeken en dat kwam niet van de kroket. Wat een belachelijk mooie en stoere motorfietsen dacht ik, de mooiste die ik tot dan toe had mogen aanschouwen en ik besloot dat als ik groot zou zijn, dan zou ik er alles voor doen om zo'n motor te bezitten.

Het duurde nog bijna 10 jaar voor het zo ver was en in 1966 was ik 23 en kocht een heel mooie Dominator voor 1000 gulden. Mijn vrouw en ik reden overal naartoe, soms met het kleine kind tussen ons in en ik ging er drie keer mee naar het Elefanten treffen, toen nog in het eertse weekend van Januari. Nooit heeft hij me in de steek gelaten.

In 1970 hadden we inmiddels twee kinderen en we kochten een Fiat 500 voor 99 gulden. Hij liep niet en met de Norton hebben we hem naar huis gesleept. De Norton ging naar mijn zwager en ik heb hem niet meer gezien. Zwager verkocht hem na een jaar aan een zekere Dirk en Dirk had geen rijbewijs en dat ook nooit gehaald.

Dirk demonterde de Norton, ook echt alles ging uit elkaar en dat bleef een jaar of 42 in zijn schuurtje liggen te roesten. En na een paar keer verhuizen waren er onderdelen zoekgeraakt. In 2014 kwam ik de Norton na een tip van mijn zwager op het spoor en kocht het spul van Dirk, die inmiddels niet meer leeft.

Na 2.5 maand stond er een zo goed als nieuwe Norton Dominator, dezelfde super motor waar ik als jongeman zo gek mee was, stond weer in volle glorie bij ons thuis en momenteel staat hij in de woonkamer en hij gaat me niet meer verlaten. Als ik naar de eeuwige jachtvelden verhuis, blijft hij in de woonkamer staan bij mijn zoon die de woning erft, plus de Norton.

Ik wens iedereen een prettige zondag.
Prachtig verhaal
 
Terug
Bovenaan Onderaan