Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Unusual, interesting & rare motorcycles.

Laatst was ik bij de Ducati club race op Assen, daar reed zo'n oude BMW boxer gruwelijk hard rond bij de klassiekers.
 
Zohee, mooi. Draait wel heel snel rond als ik die aandrijving zie, want zo'n Norton krukas komt al in de buurt van 7000 tpm.

Volgens dit filmpje kunnen ze 40.000 toeren aan.

Laatst was ik bij de Ducati club race op Assen, daar reed zo'n oude BMW boxer gruwelijk hard rond bij de klassiekers.

Een R100RS heeft standaard 70 PK, maar ze kunnen tot iets boven de 100 komen met de nodige kunstgrepen.
Ik ga d'r niet aan beginnen, want met een zijspan eraan wordt de mijne al flink belast. De olie komt nu al rustig op 120o C. Dit met een oliekoeler, dus dan weet je 't wel.
 
Het ding draaide, zoals ik het inschat ook veel meer toeren dan origineel, zat echt veel vermogen in.

Zijspan geeft weer een heel andere belasting waarschijnlijk.
 

hmm...70pk? ja, dat was de fabrieksopgave...aan de krukas. Als je een standaard R100RS neemt die echt in goede technische staat is en deze op een goed afgestelde/eerlijke (daar knoeit men namelijk ook nogal eens mee) dynojet bank zet, zie je aan het achterwiel max. 58 pk terug. En ja het is mogelijk om een echte 100pk aan het achterwiel te krijgen met zo'n boxer - maar dan ben je +10K verder...
 

Weet ik, en ik heb ze ff niet. Had ik wel 10K pleuro over, dan had ik er ook een andere bestemming voor.
 
Dat ligt er aan welke je pakt. De eerste RS-en met de 40mm uitlaat en origineel op spaakwielen leverden wel degelijk 70PK. Dat werd later rap terug gebracht tot 60PK
 


Wat een schatje hé? Was mijn eerste officiele motor, maar dan de Jawa met de eencilinder.
 


Nog zo'n heerlijk motortje, niet snel, maar leuk.
 


En hier zou ik wel eens een stukkie mee willen rijden.