chupa tranza
Rookie
Wat zijn jullie ervaringen en meningen????
Chupa Tranza
Chupa Tranza
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
to Flagg: beter
Zegt de slapert ook nog maar eens een keerUTFS
Zijn al diverse topics over.
Dus klik bovenaan eens op zoeken
Verder ben je vast heel aardig hoor
jep, dacht het wel, betere verbranding en schonere motor.octaan 101, 103, wat maakt het uit? Betere verbranding?
20-03-2004
Nieuwe benzine niet veel beter
Door Erik Kouwenhoven
Het biedt 10 procent betere prestaties, is goed voor het milieu en heeft een motorreinigende werking. Zegt Shell. Sinds afgelopen donderdag is V-Power, de nieuwe superbrandstof van Shell én Ferrari, ook in Nederland te koop als vervanger van de achterhaalde Pura-benzine.
Shell moest van Pura af. De brandstof was ingehaald door de tijd. In tegenstelling tot vier jaar geleden, toen de zwavelarme brandstof werd geïntroduceerd, is alle in Nederland verkochte benzine inmiddels zwavelarm. Met als gevolg dat voor Pura zo'n vier cent per liter extra moest worden betaald, terwijl de milieuwinst minimaal was. En dus werd het volgens Shell tijd voor iets nieuws, iets dynamisch, iets waarmee de marketingafdeling flink kon uitpakken. Het werd V-Power, de in samenwerking met Ferrari ontwikkelde brandstof waarvan Formule 1-coureur Michael zegt: ,,Het is de beste brandstof waarmee ik ooit heb gereden.''
De V staat voor Victory, een verwijzing naar de vele overwinningen van het Ferrari-team. 'Een beetje Schumacher in je tank', staat dan ook te lezen op billboards bij Duitse Shell-tankstations, waar de brandstof al geruime tijd wordt verkocht. Maar de Duitsers worden er niet warm of koud van. Volgens Jörg Sarther, eigenaar van een Shell-tankstation in Oberhausen, tankt slechts vijf procent van zijn klanten V-Power. ,,Het verkoopt minder goed dan de voorganger Optimax, dat bij jullie nu nog onder de naam Pura wordt verkocht'', zegt de pomphouder. Volgens Sarther wordt V-Power vooral getankt door mannen tussen de 30 en 40 jaar met dure auto's en een tankpas van de zaak.
Andreas Pandora (18) uit Oberhausen heeft naar eigen zeggen nooit overwogen om V-Power te tanken. ,,Het is mij te duur. Ik ken ook niemand in mijn vriendenkring die het gebruikt.'' Stadsgenoot Ingmar Peiker (47) heeft evenmin behoefte aan een beetje Schumacher in zijn tank. ,,Ik wist niet eens dat het bestond. Door de rode kleur van het vulpistool herken ik het ook niet als loodvrije benzine. Bovendien kijk ik alleen naar de prijs, net als de meeste Duitsers.'' Ralph Dickmann (36) uit Essen tankt uitsluitend de soort brandstof die door de fabrikant wordt aanbevolen, ondanks de belofte dat V-Power zorgt voor tien procent betere prestaties.
De ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, haalde de brandstof onlangs keihard onderuit. De organisatie vergeleek de prestaties van een op V-Power rijdende VW Golf 1.4, een BMW 316i, een Audi A3 2.0 FSI en een Porsche Boxster met de prestaties van gewone loodvrije benzine. De testuitslagen vielen niet in het voordeel van V-Power uit en de testpersonen voelden het verschil alleen in hun portemonnee. Ook de auto-industrie gelooft niet in de nieuwe brandstof. Volgens de fabrikanten kunnen moderne motoren het potentieel van 100 octaan niet benutten, omdat ze op maximaal 98 octaan zijn afgestemd.
De Nederlandse V-Power krijgt een lager octaangehalte. Shell wil niet zeggen hoeveel, maar deelt mee dat het geschikt is voor alle benzinemotoren die Euro 95 gebruiken. Toch leidt ook de Nederlandse V-Power volgens Shell tot betere prestaties. Onder meer door een vlottere en directere reactie op het gaspedaal. Maar een praktijktest van deze krant met een Alfa Romeo 147 1.6 wees deze week uit dat van betere prestaties of een vlottere reactie op het gaspedaal met V-Power niets te merken is.
Over minder brandstofverbruik wordt niet gerept. Blijft over de moeilijk te controleren reinigende werking op de motor en het lage zwavelgehalte. V-Power is 'zwavelvrij'. Dat betekent in dit geval minder dan tien milligram zwavel per liter, terwijl de meeste andere brandstoffen nu tot vijftig milligram zwavel bevatten. Dat is beter voor de katalysator en dus voor het milieu. Maar vanaf 1 januari volgend jaar hebben vrijwel alle brandstofmaatschappijen zwavelvrije benzine in hun programma.
Concurrent Esso zal nog voor het einde van dit jaar zwavelvrije benzine introduceren bij een groot aantal tankstations. Of dat de vervanger wordt van de huidige Euro 95 of dat het gaat om een nieuwe soort brandstof, wil Esso nog niet zeggen.
in nederland heeft het blijkbaar gewoon een octaan gehalte van 98. in duitsland 101 of 103 geloof ik, en dát schijn je dus wel te merken.
Nederland:
V-Power benzine
octaangetal 97
zwavelvrij (<10 ppm)
Te schoon dus.Hoorde deze week op het nieuws dat er veel auto's met startproblemen te kampen hebben, en dat dit te wijten zou kunnen zijn aan het lagere zwavelgehalte in de benzines, waardoor injectoren haperen...
Misschien met de motor dan ook maar geen V-power tanken????
Ik tank het de laatste tijd wel, omdat ik in MOTO73 had gelezen dat deze benzine de injectie-systemen juist schoon zou houden...
Zo kan ik het Godver ook....Nederland:
V-Power benzine
octaangetal 97
zwavelvrij (<10 ppm)