Ik heb een tijdje geleden een setje valblokken op m'n motor gemonteerd. Deze worden bevestigd in de ophangpunten van het motorblok. Nu beweert iemand dat, bij een valpartij, de valblokken het blok/de ophangpunten zullen beschadigen en dat je dus beter het risico kan lopen om je kuipwerk te beschadigen dan je motorblok. Heeft iemand hier ervaring mee?
ja,ik had ze erop gezet omdat ik een vro cursus ging doen.Hmm, begin er al spijt van te krijgen dat ik ze gekocht heb70 eurootjes...
Valblokken op verzette beugels omdat je anders in de kuip moet boren deugen niet. Ze moeten daar zitten waar frame/blok het meeste aankan: op de punten waar het blok in het frame hangt.ja,ik had ze erop gezet omdat ik een vro cursus ging doen.
crash protectors van bike design,op de ophangpunten bevestigd,want ik wou niet in mijn kuipen zagen,dus goed geinvesteerd.weet niet meer wat ze gekost hebben,maar was niet echt goedkoop.
Ja, Yamaha levert ze ook voor de Fazer 1000, zitten onderaan het frame voor het blok, bij een val buigen ze naar binnen en drukken je carter kapot. Wat het met je frame doet weet ik niet (buigend moment). Bij enthousiast sturen komen ze aan de grond... goed spul hoor, ik hoef ze niet.Ik heb wel eens van 'kenners' gehoord dat het het beste is om valblokken van de fabrikant van de motorfiets te kopen. Die zijn namelijk zo gemaakt dat ze bijvoorbeeld afbreken als het teveel wordt...
Idd, als het zo hard gaat dat je blok openligt was de schade zonder blokken ook behoorlijk geweest. Ik heb ze erop gezet omdat ik die van mij al een keer zachtjes heb neergelegt. Nu raak ik tenminste niet meer het blok, alles wat harder gaat is voor de verzekering.
Even deze topic nieuw leven inblazen, omdat ik ook zit te overwegen om valblokken op m'n pas verworven VTR1000F circuitfiets te zetten. Waarom zitten er dan valblokken op bijna alle motoren in het WSB en WSS circus? En waarom niet op alle GP-motoren? Daar heb je lijkt mij alleen maar te maken met high speed-crashes en zullen ze er echt niet opgezet zijn om de schade te beperken als de motor omvalt in de pits? Toch?
Maar ik ben nu wel huiverig om die dingen erop te zetten. Bij mijn motor zullen het ook valblokken moeten worden die met een verlengstukje gemonteerd moeten worden, omdat de twee mogelijke bevestigingspunten allebei achter de kuip verscholen zitten.
Groet,
Bas
Als je zachies valt hebben ze zeker nut,als je hard crasched is je bike toch al total los.Maakt die klap op je blok ook niet meer uit
Hard of 'zacht' vallen is niet zozeer waar het om gaat. Bij glijden helpen ze schade aan blok en frame te voorkomen, bij een highsider houd het ook voor valblokken op.. Daar helpen ze niet tegen.