Van welke rijtechnische capriolen krijg jij een big smile?

Wat leuk is, is om tijdens het woonwerkverkeer te doen alsof je een auto bent.

- De hele weg naar het werk in het linkse vak rijden.
- Geen richtingaanwijzer gebruiken.
- Om de 250 meter zonder aanwijsbare reden even de rem aantikken.
- Heel af en toe over 2 baanvakken heen slalommen en doen alsof je een smartphone vast hebt.
- Plotseling gas inhouden en doen alsof je wat zoekt in je zijkoffer. (Ik heb geen zijkoffer)

We hebben een winnaar!
_O- _O-
 
Volgas aan het stoplicht vertrekken om na een paar meter de toegestane snelheid te rijden :')
 
Als de openbare weg moderators de andere kant opkijken volgas weg, zodat het voorwiel stopt met slijten :P
 
Je zegt al 'rotonde rechtdoor' en vervolgens zeg je dat je wel de apex neemt zegmaar... nog leuker... rotonde gewoon echt rechtdoor nemen. Tipje: zorg dan niet dat je veel sneller bent als je voorganger want dan zit je er zo bovenop :p
 
Motorrijden is ook van het landschap genieten, zegt men. Ik merk echter dat ik meer (rij-) technisch ben ingesteld. Kan ook zijn dat het wisselt met de jaren en ik nu in een beginnersfase zit. Hoe dan ook, ik ben altijd bezig met allerlei stuurtechnische zaken waar ik een glimlach van oor tot oor van krijg. Ik noem:

  1. Bij de verkeerslichten naar voren kruipen (indien ruimte en niet hinderend) en dan als een komeet optrekken en schakelen. Dat ik dan bij het volgende verkeerslicht weer vol in de ankers moet, deert me niet. Remmen is juist leuk! Voorheen, als automobilist, begreep ik dat nooit, van die 'domme' motorrijders die zo nodig weg moeten stuiven. Nu weet ik dat het gewoon leuk is!
  2. Nog leuker is het als er 2 motoren naast of achter je staan, zoals vanmiddag in het Westelijk havengebied. Geweldige kick om met z'n drieën vol gas weg te stuiven!
  3. Rotondes nemen en dan tig rondjes er achteraan om te oefenen
  4. Bij naderen rode verkeerslichten motor in z'n vrij zetten (mijn normale procedure is terugschakelen, maar soms is vrijstand leuk) en dan hands-off met heupen en benen de motor besturen en uit laten glijden (voel de motorfiets).
  5. Op de snelweg altijd de voorste zijn en volledig overzicht bewaren en alles en iedereen zien
  6. Hoort niet, doe het eigenlijk nooit, maar heel zelden wel eens: Stiekem op de snelweg, als er ruimte is, van baan wisselen links/rechts inhalen. Fout, maar het voelt wel heel fijn!
  7. Zo lang mogelijk met de voeten van de grond blijven bij rood verkeerslicht en proberen in balans te blijven.
  8. Die heerlijke bochten op de snelweg. Tegenhangen, sturen met vrnl heupen en benen (sturen met je reet) en vol gestrekte arm aan de kant waar de bocht heen gaat, motor wegduwen, gezichtsveld horizontaal, voelen en op het juiste moment gas erop om 'm eruit te trekken. Love it! Overigens is 120 km/u momenteel mijn persoonlijke envelope. Moet nog groeien en vind dat al hard zat. Word soms wel eens door andere motorrijders ingehaald in snelwegbochten, maar dat vind ik prima.
  9. Toch ook wel van het in etalageruiten kijken als je langs rijdt
  10. Stiekem toch wel wat harder rijden dan toegestaan op de snelweg (ik knijp 'm altijd voor mobiele flitsers) en dan lekker door de wind boren, zoals vandaag. Heerlijk! Lekker naked bike, knietje uit in de kant waar de wind vandaan komt, lijf slapjes en meedeinen. Op 180 zit je maar zo, maar knijp 'm intussen wel om een envelope in de bus te krijgen. Hoop dat ik er dan van geleerd heb. Inhouden is moeilijk, maar wel nodig en van levensbelang.
  11. Rotondes rechtdoor nemen. Ideaal is vlak langs de apex onder het mom "Motorrijden is zo min mogelijk sturen" dus zo veel mogelijk rechte lijnen pakken. Maar ik vind die rechts-links-rechts beweging zo lekker!
  12. Als ik op de snelweg een motorrijder zie, er vol gas heen gaan en dan schuin erachter gaan hangen. Soms wordt het begrepen en wisselen we af. Je ervaart de snelheid dan beter en het 2-dimensionale vlak.
  13. Smalle geasfalteerde bochtige binnenwegen nemen die door landschappen gaan, maar wel met gescheiden fietspaden. Man, wat kun je daar lekker op blazen. Lekker die bochten in en de technieken 'uitproberen' (uiteraard binnen de persoonlijke marges) die volop op het www beschreven staan en in filmpjes. Big smile krijg ik daar van. Vooral met droog weer. Met nat weer ben ik niet zo'n held.
  14. Inhalen op een provinciale 2-baans weg. Afstand houden, iets naar links, kijken, knipper en vol gas erop! Desnoods 'pak' je er twee, drie of meerdere.
  15. Op- en afritten van snelwegen vind ik ook zo lekker. Ik neem ze soms wel eens bewust een paar keer zonder dat het nodig is. Gewoon puur omdat het leuk is. Heb echter wel, zoals vele beginners, een probleem met "hoe schuin kan je". Je hebt maar één kans om daar achter te komen, dus ben daar liever wat behouden in. Vind ik prima!
  16. En dan dat moment dat je de snelweg op kan, dat gas open trekt en 'in een trappetje' naar de buitenbaan stuift ver voor iedereen uit (overzicht)
  17. En dan komt ook weer het moment dat je er weer af moet en dan vrij laat (maar niet te laat) naar rechts schuift ook weer ver voor iedereen uit (overzicht)
  18. Gewoon simpelweg het schakelen, op- of terug. Maar vooral terug vind ik lekker klinken. En niet te bang zijn voor wat rpm's. Gewoon af en toe richting rood, daar houden die blokken van! Op de snelweg bij snelheid verlagen van 140 naar 120 terug van de 5e naar de 4e versnelling. Hoor dat geluid en voel dat verhoogde koppel! En daarna, als de automobilist naar rechts schuift, gas erop en weer opschakelen naar 5. Wham!
Al met al: Voor mij geen tijd voor landschappen. Ben veel te druk bezig met bovenstaande dingen. Ik voel op termijn een bochtentraining aankomen ... :)

Erg leuk lijstje ennnn herkenbaar. Mis alleen nog het knoeihard inhalen 220+ terwijl het overige verkeer normaal rijdt. Vaak een momentje van 2 sec, maar zeker eentje voor in het lijstje. Het stikt trouwens van de fatsoenrakkers tegenwoordig op het Mf dus maak je borst maar nat. :]
 
Als er weer eens iemand voor me met 60-80 invoegt op de snelweg over de vluchtstrook erlangs knallen onder het mom van veiliger :Y

Let wel: als ik zelf ook aan het invoegen ben
 
Laatst bewerkt:
Na een paar uur sturen nèt zo hard rijden je je voetjes even kan laten bungelen boven het asfalt. Niet echt capriolen, wel heel fijn tegen moeie poten.

Steppies aan de grond, altijd leuk.

Ook de schaamrand van je voorband er af kunnen rijden.

Door een dorp heen rijden terwijl je op je tank zit ipv op je zadel. (uiteraard wel met een geel hesje buiten het dorp op een stil land weggetje met db killers in)

Zonder remmen over een verkeersdrempel knallen. Leuk als er een blikker vlak achter je zit.

De meest idioot grote dingen op je motor vervoeren en anderen daarmee versteld doen staan :+
 
Gaaf, die knee-downs! Voor mij nog een bruggetje te ver en heb er ook de juiste fiets (nog) niet voor. Plek gelijk gegoogeld. Die wheelies ben ik niet zo van. Bang dat ik val.
Hoezo, rij je zijspan ?
Haha, goeie :) Nee, maar is m'n eerste motorfiets en ben niet helemaal tevreden over de voor- en achtervering. Gaat allemaal wel, is veilig en zo, maar ik houd er rekening mee. Uiteraard, valt op te lossen (andere olie, progressieve veren, andere achterveren enz. enz.) maar is weer geld investeren en daarnaast moet ik er effe tijd voor vrijmaken. Bovendien ben ik steeds vaker aan het gluren naar bijvoorbeeld een XJR1300 of zo. Investeer ik liever in m'n volgende fiets.

Verder zal ik het eventuele kneedownen pas gaan oppakken, na een basistraining of nog beter; aanwijzingen krijgen en ervaringen uitwisselen met ervaren motorrijders. Het is echt niet altijd nodig een betaalde training te volgen wil je ergens in uitblinken. Het aloude principe van 'ervaring doorgeven' van 'oud naar jong' (wat niet altijd leeftijd hoeft te zijn) werkt net zo goed. Eigenlijk het 'meester-gezel' principe. En dit geldt dan voor de chirurg, motorrijden, duiken, tennis, vliegen, bakker, skydiven enz. In feite leer je alle 'apentruukjes' uiteindelijk altijd het best 'on the job'. Verder moet je dan zelf, uiteraard binnen je persoonlijke envelope en veiligheidsmarges, met veel motivatie blijven trainen, trainen en trainen. Als je het leuk vindt, gaat dat trainen vanzelf en eindeloos door.

Wil overigens niet zeggen dat ik niet ooit ergens een vervolgtraining zal doen. Sowieso is het groepsgebeuren heel leuk en een betaalde vervolgtraining is in feite ook het 'meester-gezel' principe, alleen laat de meester zich betalen.
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met fatsoensrakkers? Wat is jouw definitie ervan?

Ach, ieder zijn ding, maar als je met je koekblikje achter een motor rijdt die op een uitgestorven buitenweg zonder zijwegen of erven gewoon 79 op de teller rijdt, en 100 m vóór het bordje bebouwde kom al op 45 op de teller, heb je toch het gevoel dat er iets niet klopt...
 
Ach, ieder zijn ding, maar als je met je koekblikje achter een motor rijdt die op een uitgestorven buitenweg zonder zijwegen of erven gewoon 79 op de teller rijdt, en 100 m vóór het bordje bebouwde kom al op 45 op de teller, heb je toch het gevoel dat er iets niet klopt...
Waarschijnlijk iemand die veel snelheidsbelasting betaald heeft de laatste tijd :+
 
Dit soort wegen!

1174542_546092118778496_700114047_n.jpg

En dan het liefst nog zonder hoog gras en een muurtje!
 
Terug
Bovenaan Onderaan