Van zware motor naar lichte motorscooter?

Precies mijn gedachte. Had tot nu toe al veel lol van mijn 70cc Agility. Ik volg nu al een tijdje SH150s op MP en ze worden voortdurend aangeboden tussen de 2 en 3k, en dan heb je er een uit 2015 met gemiddeld 20k op de klok.

Een Suzuki Sixteen is ook een optie en nog goedkoper ook, maar volgens mij ook minder degelijk dan een SH150. Kymco People 125cc blijft ook een prima outsider, maar die heeft wel minder vermogen. Toch fijn als je 100 kan halen.
 
De SH 150 vind ik een toppertje. Geregeld samen met een ADV 350 onderweg geweest en daar doet hij niet zo veel voor onder <95 km/h.
Daar boven loopt ie rustig uit tot 115 km/h en is de 350 een stuk sneller. Loopt 1 op 38 gemiddeld.

Soms speel ik met de gedachte om een SH/ADV/Forza 350 te kopen maar elke keer dat ik met de 150 onderweg ben realiseer ik me dat het weinig toevoegt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JHW
Ik heb een tijdje een yamaha xenter 125 gehad , geweldig scootertje en kan nog aardig meekomen op de snelweg.
 

Bijlagen

  • 20220912_122211_HDR.jpg
    20220912_122211_HDR.jpg
    166,9 KB · Weergaven: 11
  • Leuk
Waarderingen: JHW
Ik ben van een Yamaha Diversion 900 naar een CygnusX verhuisd ivm de koop van een auto. Op zich een leuk en betrouwbaar scootertje als secundair vervoer (11pk en top rond de 100). Daarna een Appi Sportcity 250 gereden (is er ook als 200cc) ... reed ook lekker en is compact en licht
 
  • Leuk
Waarderingen: JHW
Liever een 300cc dan een 125cc. Je kunt beter met verkeer meekomen. Ik vind die prijs sowieso hoog, wat zal hij nieuw gekost hebben, en dan nog 2900€ vragen bij 13 jaar oud! Maar op zich wel mooie scooter met nieuwe banden en riem. Let wel of onderhoudsboekje erbij zit. Ik heb ook zo een gehad en dat was altijd starten en rijden. Nooit problemen gehad.
 
Volgens mij een kleine handelaar. Hij zou mijn motor kunnen overnemen voor doorverkoop.
 
Over outsider gesproken.
Binnenkort komt Mash [frans merk met 'eigen' chinese producten] met de Belena 300 voor maar €4999,00.
je rijd dan wel nieuw met de nieuwste euro5 techniek.
En ik vind hem niet eens lelijk :)
 
Vorig jaar oktober heb ik mijn Africa Twin 1000cc dct verkocht en een Honda Helix 250cc aangeschaft.
De Africa Twin was een geweldige motor, maar gebruikte hem enkel om dagelijks 15km heen en 15km terug te doen over voornamelijk 50/70 wegen.

De Honda Helix is een genot om mee te rijden, gaat nog vrij vlot van zijn plaats en op de 70 baantjes echt heel fijn om te rijden.
Af en toe kort stukje snelweg doet hij ook wel, maar dat is wel op de limiet met 105km/u.

Helix weegt 100kg minder dan de Africa Twin en ik pak hem echt veel sneller uit de garage voor boodschappen of korte toertjes in de buurt.
+ kofferbak is geniaal!

Voor mijn gebruik nu ben ik super tevreden!
 
  • Leuk
Waarderingen: JHW
Helix is wel wel een bijzondere creatie.

Zaterdag kijken bij die sh300 in Delft. Ben benieuwd.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Je bent ook van dat onnozele zwaaien af!
Nou, was dat maar waar, ik vind het ook nergens op slaan dat zwaaien maar zowat elke motorrijder zwaait naar me als ik op m'n Burgman 400 rij, ik groet dan uit beleefdheid maar terug...
 
Gisteren op de sh gereden en het is inderdaad erg leuk. Het gemak van een brommer maar de snelheid van een motor.
 
Door verschillende ontwikkelingen heeft motorrijden voor mij steeds minder prioriteit. En dat zal komende jaren niet snel anders worden. Ik heb de mentale knoop eigenlijk al doorgehakt om de motor in het najaar of komend voorjaar te verkopen.

Naast de motor hebben mijn vrouw en ik ook allebei nog een bromscooter. Nu speel ik met de gedachte om na de verkoop van de motor mijn bromscooter in te ruilen op een 125cc motorscooter. Dan heb je net wat meer dan een brommer, en kan je toch nog een iets langer tourritje maken. Maar je behoudt het gemak van de brommer om een snelle boodschap te halen of een beetje in de stad rond te crossen. En dat is precies wat ik leuk vind.

Zijn er mensen die deze overstap ook hebben gemaakt en hoe bevalt dat in de praktijk?
Ik ben van plan om deze stap ook te maken. Ik wil mijn motor inruilen voor een lichte motorscooter of een lichte of the road motorfiets.
 
Ik ben een half jaar geleden van een Harley Sportster S 1250cc naar een Piaggio Medley 125cc overgestapt. Voor in de stad een perfecte scooter met ruimte onder het zadel voor 2 helmen. Ik pak er wel af en toe een stukje snelweg mee en dat gaat voor korte ritjes prima, zelfs incidenteel vanuit Amsterdam naar Utrecht gaat ook prima, maar achteraf gezien had ik misschien toch liever een Beverly 350 gekocht. Die is ongeveer net zo groot (lees: klein en compact) maar heeft wel wat meer vermogen.
 
Ik heb een Vespa gtv 300 gekocht , ga hem dinsdag ophalen , heb nog twee ducati’s en een harley
Eens kijken waar ik in de komende tijd op ga rijden
Eerst op de Vespa 😁 , maar als het nieuwe eraf is kijk ik of ik het nog steeds leuk en gemakkelijk vindt
Wel is het leuk dat je leuke spulletjes kunt kopen voor een Vespa
 
Ik ben een half jaar geleden van een Harley Sportster S 1250cc naar een Piaggio Medley 125cc overgestapt. Voor in de stad een perfecte scooter met ruimte onder het zadel voor 2 helmen. Ik pak er wel af en toe een stukje snelweg mee en dat gaat voor korte ritjes prima, zelfs incidenteel vanuit Amsterdam naar Utrecht gaat ook prima, maar achteraf gezien had ik misschien toch liever een Beverly 350 gekocht. Die is ongeveer net zo groot (lees: klein en compact) maar heeft wel wat meer vermogen.

Waarom ruil je 'm dan niet in voor een Bev 350? Zo'n 125 is echt minder snel vergeleken met zo'n 350. Zo'n 350 zit binnen 8 sec op de 100 en op de snelweg kan je bijzonder goed meekomen.
 
Tot nu toe bevalt de sh300. Ik pak hem regelmatig voor een rondje in de buurt, en doe dat ook makkelijker dan destijds met de bandit. In de stad rijdt ie ook beter. Qua gemak vergelijkbaar met een bromscooter. Ik ben blij dat ik de 300cc heb genomen, want dan behou je nog iets van het motorgevoel. Al kan je hier ook moeiteloos 50 mee rijden, hij daagt niet uit zoals een sportmotor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan