Vandaag de SYM gehaald en foto geplaatst

Inderdaad, da's de beste methode : showroom in en passen.
Heb ik ook gedaan. Met m'n 179 cm geen probleem.
 
Hoi mark,

bedankt voor de duidelijke uitleg en mooie foto's, ik ga mijn VDO ook zo installeren.

Dat visdraadje is echt een goed idee.

het waarschuwingslampje van de olie gaat vaak aan, maar druk je uit via het dashboard.

Vincent
 
Hallo Vincent,

Laat ik nou denken dat die Koreanen Taiwanezen (met dank voor de correctie) een slim stuk computertechnologie in die SYM gebouwd hebben, zo van: "We houden je wel in de gaten!" Ik vroeg me al af hoe dat ding kan controleren of er echt nieuwe olie in zit. Vond het eigenlijk best wel irritant. Aan de andere kant blij te weten dat het geen kwaad kan.

Wat dat visdraadje betreft, ik maak er twee lussen aan. De ene kant doe ik om zo'n steuntje van het scherm (of waar dan ook, als die maar verankerd is), de andere kant vouw ik om de GPS zelf. Niet te lang laten, gewoon strak trekken. Blijft aardig goed zitten.

Op de Nighthawk "redde" die m'n Navman zo rond de 110. Geloof me, hij is weg voordat je kan reageren. En stoppen heeft bij zo'n snelheid geen zin meer. Zoek je een GPS, controleer dan of de steun op de zuignap zo kort mogelijk is.

Marcel
 
Laatst bewerkt:
Even wat liggen wroeten in een oud topic. Wat me wel opvalt als je op de Sym site kijkt is dat ze flink aan de weg zijn aan het timmeren. Er zijn echt ontzettend veel dealers aan het komen. Wel zullen er een hoop bij zijn die alleen bromscooters voeren.

Ook zie ik nu dat de Sym 300 een ontzettend grote bagageruimte heeft, echt een grote bak.
 
Laatst bewerkt:
Heb ook een Sym maar wel de GTS 125. Tot nu toe zeer leuk ommee te rijden. Heb bewust gekozen voor deze 125. Is juist wat om mee rond te toeren en te genieten in mijn vrije uurtjes. Zou juist nog een topkoffer willen plaatsen maar heb geen bagagerek. Weet soms iemand of deze zelf te plaatsen is of heeft iemand info daarover. Nog veel rijplezier en veel geluk toegewenst aan alle Sym rijders. Trouwens wens ik dit natuurlijk ierdereen toe.
 
Hoi Facteurke,

ik rijd ook op een sym, een GTS 250i. Pracht machien, 3 liter op 100 km, prima op 80 km wegen, heb in een jaar tijd 12.000 km gereden met veel plezier, ook in de winter.

veel plezier met je Sym.
 
Ongeveer een maandje heb ik hem, mijn Sym gts 250i. En al iets meer dan 2000 km op de teller. Een prachtig machien is het toch. Alhoewel ik moet toegeven dat ik niet echt kan vergelijken, ben vroeger nooit verder geraakt dan een bromfiets.
Ik heb de smaak van het scooteren ondertussen al goed te pakken, en de wagen staat maar eenzaam op de oprit. Spijtig dat het niet echt scooterweer is.
Ik gebruik mijn Sym voor het woon-weg verkeer en moet er dagelijks mee door Brussel.
Kan ook langs de Brusselse ring, maar eerlijk gezegd maakt me dat toch een beetje bang.
Heeft iemand hier trouwens ervaring mee? Is de Sym wel te doen om tussen vrachtwagens te manouvreren, op de eerste rijstrook? Of mis ik gewoon nog de ervaring.
Over de orginele banden heb ik trouwens mijn vragen. Zijn dat niet eerder een soort sportbanden, en zou ik niet beter af zijn met banden met wat meer "tekening"?
Ik las in een forum dat de orginele banden eigenlijk niet echt geschikt zijn voor onze kikkerlandjes. Mss zijn die wel geschikt voor Taiwan maar...
Heb onlangs bijna de straatstenen gekust door bij nat weer een bustrook op te rijden, schrikken was dat. Wij hebben hier ook heel wat betonnen veldwegen waar boeren nogal eens een modderspoor durven op achterlaten. De Sym is daar met moeite recht op te houden. Zouden andere banden hier enig verschil kunnen maken of is dat gewoon eigen aan het motorrijden?
Ik las hier ook wat over het monteren van een GPS. Zelf heb ik het opgelost door mijn GPS-houder met een L-stuk op het kapje boven het dashbord te schroeven. Werkt goed en je wijzers blijven zichtbaar. Daar het eigenlijk om een model voor de wagen gaat, is het beeld bij daglicht toch niet echt goed zichtbaar. Een brede zonneband op je scooter-scherm wil wel helpen en staat nog vrij cool ook. *D Foto's volgen nog, ben hier nieuw hé. Ter bescherming tegen de regen is een plastic broodzakje wel interessant. Het zicht is even goed en ook de touch-screen is nog te bedienen.
Zo, en nu ga ik nog even cruisen. Het is gewoon sterker dan mezelf. :]

Mordan
 
Welkom op het forum Mordan, Proficiat met de SYM. Veel plezierige en veilige km gewenst.

Jos
 
GPS-foto
full
 
Dit is idd een TT 720, met het vierkante bevestigingssysteem zoals op de zuignap.
Deze stukjes om te schroeven zijn in de handel verkrijgbaar van Tom tom.
Heb ze op een metalen L-stuk geschroefd, vind je in alle formaten en met schroefgaten in elke Brico.
Het systeem zit muurvast en de gps is er ook onmiddelijk weer af te halen.
Getest op de Belgische kasseien en bij vrij hoge snelheden.
Ze wippen er echt niet uit, zelfs niet met broodzakje.
Visdraadjes zijn niet nodig. ;)
Boor een gaatje onderaan in de opbergbak, en zo kan je de laadkabel gebruiken.
Want uiteindelijk kan je in die bak niet echt iets kwijt.
 
Mordan, welkom en ficiat met je aanwinst.

Wat je vragen over wegligging en snelweg betreft :

De Sym is een fantastische machine om rechtdoor mee te gaan en ook de 'langere' bochten mee te nemen; het korte bochtenwerk verteert ie nogal stug.
Natte wegen hoeft ie ook niet echt. De bandenkeuze kan hier misschien een rol spelen, ik rijd ook nog met de originele banden; soms heb ik ook het gevoel of ie doet volledig z'n zin, wegdriften en zo.
Ik rijd alle dagen over de ring rond Antwerpen voorbij het Sportpaleis.
Snelheid tussen de 100 en 120, daar maalt ie niet om.
Passerende kamions geven wat luchtturbulentie, net als wanneer je bvb in mijn geval achter de bescherming van het sportpaleis uitkomt - in open 'vlakte' dus - dan durft ie ook wat gaan afwijken van z'n lijn; daar moet je em rustig laten doen, hier en daar wat tegenhangen en dan vervolgt ie gewoon z'n traject.

Mijn 'pro's :
Zalige comfortabele machine met veel opbergruimte,
weinig verbruik (3.1L/100 km), stoer uitzicht (krijg je meer ruimte in de file), prestaties.
Mijn 'contra's' :
Wegligging in bochten vooral bij nat wegdek (kleine banden en hoog gewicht!);
Turbulentie op helm (zou verholpen kunnen worden door nog hoger scherm - zie hiervoor de topics van Markoen);

;)
 
Het zal allemaal ook wel met ervaring en gewenning te maken hebben. In het begin schrok ik ongelooflijk van die luchtturbulentie. Gauw volgende afrit de autostrade af... *D
Nu doet het me niks meer, net als het tussen het drukke verkeer manouvreren. :$
Mss toch wel even uitkijken naar andere banden? Heb me laten vertellen dat die ook niet zo lang mee gaan trouwens? Een Michelin Pilot city, bijvoorbeeld heeft toch wel wat meer "tekening".
Wat ik me echter afvraag, heb je dat dan niet met bijvoorbeeld een T-max of een Honda forza. Hebben die een betere wegligging, of is het eigen aan het scooter rijden.
Het zou me verwonderen want Sym maakt al jaren motoren en onderdelen voor Honda.
En zijn het beste verkochte merk in Australie en de aziatische landen. Ze zullen dus wel weten hoe het moet.
Wat is nu echt de max. snelheid van de Sym 250i? Volgens mijn garagist halen ze tot 145 km/h, volgens de teller weliswaar.
 
Hallo Mordan,
... In het begin schrok ik ongelooflijk van die luchtturbulentie. Gauw volgende afrit de autostrade af... *D
Je zou eens kunnen experimenteren met een (verstelbare) deflector op de ruit, zoiets als deze:

full


MV-motorrad.

Het moet mogelijk zijn om zonder turbulentie tegen je helm te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Wat is nu echt de max. snelheid van de Sym 250i? Volgens mijn garagist halen ze tot 145 km/h, volgens de teller weliswaar.

Klopt. Eèn keer eventjes 140 op de teller en ie zat niet op zijn eind.

Eèn keer maar, want 120 is z'n excellente snelheid.
 
Het zal allemaal ook wel met ervaring en gewenning te maken hebben. In het begin schrok ik ongelooflijk van die luchtturbulentie. Gauw volgende afrit de autostrade af... *D

Ik heb eens een stijf karton van een cm of 8 aan de bovenkant van m'n scherm gekleefd en zo een eindje gaan rijden. Een wereld van verschil.
Misschien moet ik ook zoiets plaatsen. Of zoals Markoen en SymGts een hoger scherm... :?
 
Mss toch wel even uitkijken naar andere banden? Heb me laten vertellen dat die ook niet zo lang mee gaan trouwens? Een Michelin Pilot city, bijvoorbeeld heeft toch wel wat meer "tekening".


Ik heb met mijn Sym (joyride 125) zo'n 10.000km gemaald met de originele achterband. De voorband is vernieuwd aan 13.000km. Ik doe er woon-werkverkeer mee in alle weersomstandigheden.
Ik heb nooit ondervonden dat mijn scooter achteraan uitbrak in bochten op nat wegdek. Zorgen dat bandenspanning in orde is. Bij mij zit er 2.1bar op vooraan en 2.4bar achteraan. Spanning wordt elke week nagekeken.
 
Het zal allemaal ook wel met ervaring en gewenning te maken hebben. In het begin schrok ik ongelooflijk van die luchtturbulentie. Gauw volgende afrit de autostrade af... *D
Nu doet het me niks meer, net als het tussen het drukke verkeer manouvreren. :$
Mss toch wel even uitkijken naar andere banden? Heb me laten vertellen dat die ook niet zo lang mee gaan trouwens? Een Michelin Pilot city, bijvoorbeeld heeft toch wel wat meer "tekening".
Wat ik me echter afvraag, heb je dat dan niet met bijvoorbeeld een T-max of een Honda forza. Hebben die een betere wegligging, of is het eigen aan het scooter rijden.
Het zou me verwonderen want Sym maakt al jaren motoren en onderdelen voor Honda.
En zijn het beste verkochte merk in Australie en de aziatische landen. Ze zullen dus wel weten hoe het moet.
Wat is nu echt de max. snelheid van de Sym 250i? Volgens mijn garagist halen ze tot 145 km/h, volgens de teller weliswaar.

145 echte km per uur? :N
Volgens mij is die electronisch begrensd tot pak 'm beet 8.500 tpm.

Wel kan je 'm sneller laten accelereren. :Y
Zet er lichtere variorollers in (6 gram lichter), maar daar gaat die niet harder door rijden. Wel trekt de carburateurversie de injectieversie er dan uit.

Volgens mij ontlopen die i-types elkaar niet of nauwelijks. Zo rond de 126 kmpu volgens de GPS max. Geeft die wel zo'n 10% meer aan op de teller.

Marcel (markoen) :W
 
Nou ik zal ook even verslag doen van mijn Sym joyride 200. Super ding waar ik dagelijks mee naar het werk ga. Top snelheid is rond de 120 (wind mee ietsje meer). Ik heb hem nieuw gekocht vorig jaar en er nu 11.000 kilometer opstaan. Heb net een nieuwe achterband en dat maakt een heel verschil met de wegligging. Voorband is nu nog origineel. Verbruik is 1 op 25 en dus ook goed te doen (voornamelijk snelweg en 120). Ik kan goed meekomen met het overige verkeer en inhalen is vaak ook geen probleem.

Heb net handvat verwarming er op gezet en dat is echt SUPER!!!!!!!!!! Weinig kosten en lekkere warme handen (ook als het vriest zoals vorige week.

Met betrekking tot het olielampje kan ik alleen zeggen dat het een goede reminder is om het peil te checken.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Mordan,
Zoals de andere Sym-rijders al aangegeven hebben: het rijden over lengterichels, van die zwarte banen in het asfalt, witte strepen die nat zijn, merk je dat de Sym zoeken gaat. Ik probeer die te vermijden en er om heen te rijden. Vandaag ben ik naar Zwolle geweest via Arnhem - Apeldoorn en kon prima parkeren bij het provinciehuis, zelfs nog overdekt kunnen stallen. Heerlijk. Op de snelweg met navigatie op topsnelheid 135 gereden. Zoals Marcel (Markoen) al schreef, bij 8.500 toeren houdt het wel op.

Andere scooters hebben bij lengterichels ook last van zwabberen. Ik heb nu 15.000 km gereden sinds september 2007. De orginele band kan beter. .

Het geluid en de turbulentie is echt een stuk minder bij een hoger scherm. Of monteer een schermverhoger of het hogere scherm. Zal je echt bevallen. Wel van belang is dat je er overheen kunt kijken als het donker is en heeft geregend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan