Vaste inbus

Robust2

Die hard MF'er
24 mei 2008
304
0
Gent, Belgie
Hey allen,

Ik heb me onlangs een Bandit 400 gekocht, en ben nu wat kleine taakjes aan het doen. Nu zijn bijna alle bouten inbus bouten, en zitten sommige echt keihard vast.
Vorige week al 2 moeten uitboren en veel moeite voor moeten doen, maar nu zit ik weer met eentje, en op een veel lastigere plaats nog...
Foto'tje:
http://i33.tinypic.com/2gvr08z.jpg
Dit is aan het afdekkapje voor m'n voortandwiel, en de drukstift waar ik aan wil geraken (alles is ongelooflijk smerig in die buurt, dus ik gok op een lek keerringkje)
Zoals je ziet is het niet echt een makkelijke plaats om er een gleufje in te vijlen, uitboren gaat al helemaal niet, en brute kracht op de sleutel zetten heb ik ook al geprobeerd :$
M'n vader stelde nu voor om er een inbussleutel in te lijmen met metaalepoxy, en ik dacht ook al om met een dremel er toch proberen een gleuf in te krijgen voor een schroevendraaier op te zetten.

Wat is volgens jullie een goed plan om deze bout eruit te krijgen?
 
2gvr08z.jpg


Wat je altijd moet proberen is éérst vast en daarna los.

Daarnaast kun je het lekker insoppen met WD40, IMAL, kruipolie en laten trekken.

Verhitten kan ook altijd nog.

Daarnaast is iets wat men vaak doet in deze gevallen, het erin slaan van een TORX bitje om deze los te draaien, als het zeskantje aan gort is.

Sleufje kan ook altijd natuurlijk.

Heb je er al eens een klap op gegeven?
 
Wat is volgens jullie een goed plan om deze bout eruit te krijgen?

Let op: nadat ik dit antwoord gegeven heb schieten de technische heren/dames mij af O-) , maar inbus erin en verlengen met een sleutel geen oplossing? Mooiste is nog een dopsleutelsetje met imbus. Soms zit de boel wel zo gigantisch vast dat je wel moet overgaan op deze methode. Als die knapt dan wordt het boren en een nieuw tapeind erin zetten. Als je de carterdeskel eraf haalt kan je er net wat beter bij. Succes.
 
Wel de zeskant van de bout is al redelijk aan het kapot gaan, en heb al met vanalles geprobeerd van sleutels (en hamer)
@Gieliovd: Dat van eerst vast en dan los snap ik niet echt, de bout zat al keihard vast? :/
En hoe gaat dat dan precies in z'n werk om er zo'n torx bitje in te slaan?

Boren is echt geen optie volgens mij, redelijk lang bout en het schroefeinde zit pas helemaal op het eind, dus dan moet ik echt ver in m'n blok gaan boren.
 
Je hoeft toch alleen maar de kop eraf te boren, dan kan het dekseltje eraf en het stompje draai je eraf met een grip tang.

Wat betreft dat eerst vast dan los. Je breekt dan de oxide laag die de bout vasthoudt, daarna kan je hem makkelijker losdraaien.
 
Je hoeft toch alleen maar de kop eraf te boren, dan kan het dekseltje eraf en het stompje draai je eraf met een grip tang.

Wat betreft dat eerst vast dan los. Je breekt dan de oxide laag die de bout vasthoudt, daarna kan je hem makkelijker losdraaien.

Dat kan nog vies tegenvallen. Als die draad goed vast zit dan kan je zelfs met een moordenaar de boel niet loskrijgen. Als de vlakken in de kop al kapot zijn (imbus met de vlakken kapot :? ) dan is idd. torx de volgende optie Een torxbout in de bout tikken en daarna met een ratel eruit draaien.
 
Ik denk dat de fout ook zit bij het fait dat mijn inbus sleutel set niet van zo'n goede kwaliteit is.
Ga een dezer dagen wel eens om een goede set gaan, geen zorgen :)
Straks ook een om zo'n torxbitje gaan naar de winkel, ik hou jullie op de hoogte!

En als het echt niet lukt, boor ik die kop er idd wel af, en zie ik wat ik met de rest van de bout kan doen. Desnoods laat ik hem gewoon zo zitten, er zitten er nog 3 om dat dekseltje vast te houden, en er zit toch niets echt belangrijk achter.
 
l_slagschroevendraaier.jpg

+
jobiprofi-hlavice-sada-imbus-4-17mm-honiton.jpg

=
1372inbusm8x25.jpg


Zorg voor goed passend gereedschap, zorg ervoor dat de kop goed schoon in, tik de imbus goed aan voordat je hem losdraait, werk vooral niet met een bolle imbuskop die je onder een hoek kunt gebruiken!

:)
 
Let op: nadat ik dit antwoord gegeven heb schieten de technische heren/dames mij af O-) ,
Ik ben niet technisch, maar mag ik even................... :P

[afbeelding]
+
[afbeelding]
=
[afbeelding]

Zorg voor goed passend gereedschap, zorg ervoor dat de kop goed schoon in, tik de imbus goed aan voordat je hem losdraait, werk vooral niet met een bolle imbuskop die je onder een hoek kunt gebruiken!

:)
:^

Bovenstaande gereedschap van mijn vrouwtje gekregen toen ik hier aan een motor begon :Y
Tot op heden nog plezier van :Y
 
Nja ik heb atm enkel zo 90° inbussleutels, die al redelijk oud zijn. Het enige gereedschap in ons garage dat wss van niet zo'n goede kwaliteit is :/
Nu morgen ga ik wss naar een metaalzaak om deftige, maar jullie raden me dus aan om zo'n klein setje te halen dat ik op een ratel etc moet zetten? Zo'n slagschroevendraaier heb ik denk ik ook wel, lijkt op een gewone schroevendraaien maar bovenaan zit zo'n stukje voor bitjes in te steken.

En is het nu eigenlijk inbus of imbus, weet het zelf niet :$
 
Laatst bewerkt:
Inbus - Wikipedia

Goed gereedschap is het halve werk.

Een verlende inbussleutel gaat écht niet werken. Die dingen torderen en knappen binnen 10 seconden. Ik bedoel dan zo'n heel lang recht stuk zeskant.

Een dopje is natuurlijk ultiem.

Zo snel een inbus niet goed past kun je het wel vergeten. Dat draai je zo rond.
 
Laatst bewerkt:
is ie al los?

zoals boven:
je koopt een losse imbus voor op je doppenset.
die steek je op een verlengstuk en geeft de imbusbout met dit ding een paar flinke klappen.
(met een hamer natuurlijk)
dan schrikt de schroefdraad los en kan je hem er zo uitdraaien.
 
Mocht de zeskant door draaien in de bout: Zeskantsleutel in de bout en even met een centerpons een paar "deukjes" slaan in de bout bij de "rechte zijde" van de sleutel.

snel schetsje:

cillinderkopboutmetbinnfk1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nou al een aantal suggesties gepasseerd hier maar bij bouten, schroeven etc waarvan de kop naar de klote is helpt een linkse tap ook vaak
plaatje link:
http://www.toolstation.nl/images/library/stock/webbig/51010.jpg

Boor een gaatje in de kop van de bout, hoeft niet groot te zijn. Kijk even of je boortje kleiner is dan de schacht van de bout. Draai het tapje er linksom in, hij zal zich vastvreten, en je kan de bout eruit draaien. vaak erg effectief.
 
wat heel erg vaak werkt is gewoon een goed passende inbusdop en dan met de luchtsleutel losdraaien.
dan tikt die hem los
bij gebrek aan een luchtsleutel zou ik een slagschroevendraaier aanbevelen.(zoals al gezegd)
mvg Ian
 
Nou al een aantal suggesties gepasseerd hier maar bij bouten, schroeven etc waarvan de kop naar de klote is helpt een linkse tap ook vaak
plaatje link:
http://www.toolstation.nl/images/library/stock/webbig/51010.jpg

Boor een gaatje in de kop van de bout, hoeft niet groot te zijn. Kijk even of je boortje kleiner is dan de schacht van de bout. Draai het tapje er linksom in, hij zal zich vastvreten, en je kan de bout eruit draaien. vaak erg effectief.

En als de tap breekt dan zijn de spreekwoordelijke rapen gaar...

Als er al geboord dient te worden dan heb je zwaar kans dat je alleen de kop eraf moet boren en dat het restant er zo met de hand uitgedraaid kan worden. Linkse tappen vind ik linke tappen, beter kun je dan een extractor gebruiken die zich zonder boren vast vreet in de inbuskop.

a29a_1.JPG


Vooral bij inbus en torx zijn deze dingen goed inzetbaar zonder voor te boren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan