Dolgedraaide inbus van tuimelaars (xl600r '83)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chilled

MF'er
11 okt 2019
99
196
Hoihoi,

Ben bezig om het blok opnieuw in de lak te zetten. Wilde gisteren beginnen met de kopdeksel, maar daarvoor wil ik eerst de tuimelaars der uit hebben. Ter voorbereiding had ik de schroefdraden al een paar dagen rijkelijk ingespoten met IMAL evenals de inbussen schoongemaakt. Met succes want de bouten gingen er allemaal vlekkeloos uit.

Op 1 na, want die is dol. Was al dol voordat ik er mee aan de slag ging;(. Nu dus de vraag hoe ik deze bout ('rocker arm') los krijg. Andere topics hebben het over uitboren, torx erin meppen, linkse tappen, maar dat gaat over net iets andere inbussen. Wat is hier wijsheid?

Foto's ter verduidelijking.

1. versleten slepers voor het begrip
WhatsApp Image 2022-08-31 at 7.56.43 AM.jpeg



2. Dolgedraaide inbus, mooi rond is niet lelijk.
WhatsApp Image 2022-08-31 at 7.56.43 AM (1).jpeg


3. Beschadigingen te zien.
WhatsApp Image 2022-08-31 at 7.56.43 AM (2).jpeg


4. Hoe het ding er uit ziet.
WhatsApp Image 2022-08-31 at 7.57.46 AM.jpeg



Partsview:

Groeten,
 
Niet lullig bedoeld maar ik denk dat het gedeeltelijk aan je gereedschap ligt.
Heb je de bout echt heet gestookt? (Minstens 200-250 graden?)

Heb je al een met een moker een harde klop gegeven op de bout?(schroefdraad doen schrikken)
 
Update:

Gisterenavond in de weer geweest met de brander, bankschroef + tang en torx.

Brander en bankschroef, tang combi haalt niks uit. Zowel de tang als de bankschroef krijgen niet genoeg grip. Bankschroef is nieuw met redelijke tanden. Is een 150mm van Wisvo. Afgezet tegen profi merken is het natuurlijk maar matig qua tanden, maar werkt verder prima.

Torx begon vanaf het begin beter, maar ook daar geen succes mee. Begonnen bij T45 (t40 was te klein) en deze er zo diep (recht!) mogelijk ingeslagen. Zat goed vast. Het leek te houden, maar draaide helaas dol :(. De bout zelf gaf geen krimp. Daarna T50 er in geslagen, maar hetzelfde riedeltje. Heb nog T55 over (die overigens veel te groot is), maar verwacht dat dat op dezelfde toer gaat.

Lasapparaat heb ik helaas niet in mijn bezit. Zou het wel willen, maar alleen hiervoor een aanschaffen is ook zo iets:X

Loctite is afgaande op de vorige eigenaar het probleem. Vrijwel alle bouten die op moment moeten staan, en waar al eens is aan gesleuteld, "breken" los en zijn daarna met de hand los te draaien. Van het een op het andere moment verdwijnt dan alle weerstand en je hoort echt iets knappen. Beter kan ik het niet omschrijven :')

Had nog bedacht dat het een mogelijkheid was om van de buitenkant een 6 hoek te maken, zodat er een dop op past. Of het werkt... geen idee..

Hoor graag!:}
bankschroef moet muurvast. Eventueel een pijp erop.
het aluminum moet echt heet zijn, want dan is de loctite zacht (150 a 200 graden)
 
Offfff je slijpt/zaag er een gleufje in op de bovenkant. Stopt er een platte schroevendraaier in en onder begeleiding van een hamer draai je hem er uit.

Heb zo al vele bouten/schroeven etc losgekregen. Je hebt er zelfs nog speciale slagschroevendraaiers voor. Kost een whopping 20 euro maar ook die is zijn gewicht in goud waard.
 
Offfff je slijpt/zaag er een gleufje in op de bovenkant. Stopt er een platte schroevendraaier in en onder begeleiding van een hamer draai je hem er uit.

Heb zo al vele bouten/schroeven etc losgekregen. Je hebt er zelfs nog speciale slagschroevendraaiers voor. Kost een whopping 20 euro maar ook die is zijn gewicht in goud waard.
Zo zou ik het (met mijn beperkte gereedschap) ook doen. Zou er zeker een slagschroevendraaier bij gebruiken. Daarmee heb ik al vaak iets mee los kunnen draaien waar dat met gewoon gereedschap niet meer lukte.
Wellicht vooraf nog goed behandelen met kruipolie.

Warmstoken lijkt me ook een goed plan, maar heb ik zelf geen ervaring mee.
 
Die splitter zie ik ook wel heil in hoor. Je klemt de bout er wel echt mee.

Even wachten tot de vrouw van huis is. Ding op 200 graden in de oven, wordt hij mooi in z'n geheel warm en trekt het ook niet krom.
Dan een heel kwaad uitziende griptang zo strak zetten dat je twijfelt of je hem wel dicht geknepen krijgt wat na inknijpen met de waterpomptang toch net lukt en draaien.
Dat zou mijn gok bij dit verhaal zijn.

Wat je nog zou kunnen doen is even 2 platte kanten er aan slijpen. Ik kan het net niet goed zien, maar ik gok dat dit zo'n net klein beetje bol lopende bout is. Als je er 2 platte kanten aan maakt heb je dus veel meer grip. Als je een beetje precies slijpt kun je er misschien zelfs een grote steeksleutel op zetten.
 
Volgens mij ben je er al als je er een gleuf in slijpt en slagschroevendraaier op zet. 1 of 2 klappen en hij is los. Hoeft alleen uit de zetting van de koperen ring te komen. Daarna draai je hem met de hand los.
Zo zou ik het wel doen bij mijn XL600R (heb er ook een uit 1983)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan