Vastloper vraag met plaatjes

2 jan 2020
1.248
750
Hallo MF,

Ben bezig met een motor uitelkaar halen welke een vastloper heeft. Is met veelste arm mengsel gereden. Bougie was spierwit, klepstelen zijn ook spierwit 8)7gaat om een 4t 250cc.

20220114_124745.jpg


Iemand een goed idee hoe ik de zuiger er met zo min mogelijk schade aan evt de cilinder en drijfstang eruit krijg?

20220114_011821.jpg


En kan iemand mij vertellen hoe de kop eruit ziet?

20220114_011615.jpg

20220114_011730.jpg

20220114_011659.jpg


De kvs slang zat ook helemaal vol met drap en lijkt wel vermengt met olie. Dus wss ook maar weinig koeling gehad 😅😅

20220114_011738.jpg



De kop gaat verder nog uitelkaar. En uiteraard die cilinder eraf. En als het moet nog verder.

Dus wordt vervolgd .... Dank alvast voor het antwoorden
 
Laatst bewerkt:
En weet je al of het Ti of Stainless is? Ti hoort licht in gewicht te zijn, +/- 40%.
Volume van de klep bereken x soortelijk gewicht. Sg Ti = 4,5 , staal +/- 7,5.
Want als het Ti is, is de coating waarschijnlijk nu wel weggeschuurd en mogen deze vervangen worden.
 
Zijn titanium kleppen. Ik lees er verschillende verhalen over ook gewoon garages die motoren reviseren die gewoon scotch brite gebruiken bij titanium kleppen. Zou dus niet die beschermlaag weghalen zoals bijv schuurpapier, tenzij je er helemaal gek op gaat natuurlijk. Ik heb ze vrij mild erover gehaald

De klepgeleiders zijn gewoon in spec 👌🏻👌🏻

De kop is een twijfelgeval qua spec ene keer goed andere keer weer niet heb alles meerdere keren gecheckt maar ga hem sowieso vlakken dus

20220120_221451.jpg


Kop in de sop

20220120_234349.jpg


Kop schoon en uitlaat grotendeels schoon gekregen alleen valt niet helemaal goed te zien op de foto
20220121_004638.jpg


20220121_004704.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ben al te laat ??
Titanium kleppen mag je niet inslijpen. Ik weet niet of je Kawa die heeft, maar een gewaarschuwd man.
Ook niet mechanisch schoonmaken, us-bad is prima.
info tbv Ti klep
Technische instructie voor Titanium kleppen. Door de nieuwste legeringmaterialen en een beschermdeklaag voor het Titanium te gebruiken, hebben de kleppen eigenschappen die het origineel overschrijden. Wij zouden u bij uw werkzaamheden willen ondersteunen om maximale duurzaamheid te bereiken. Titanium is een zeer exotisch materiaal wat een bepaalde werkwijze vereist.
Montage instructie
1. Raak het klepoppervlak niet met uw blote handen, gebruik handschoenen
of olie de klep in, deze voorzorgsmaatregelen zullen het risico dat de
beschermdeklaag aangetast wordt verminderen.
2. Gebruik nooit nieuwe titanium kleppen om de klep in de zitting te ‘slijpen’.
Tijdens het ‘slijpen’ zal namelijk de coating beschadigen en is de bescherming tegen inslaan verdwenen. Voor het ‘inslijpen’ kan een zogenaamde ‘Dummy’ klep gebruikt worden.
3. Graag in acht te nemen: tijdens elke revisie moeten de klepzetels machinaal bewerkt worden, dit om de hard geworden laag te verwijderen en verzekerd te zijn van een 100% aanrakingsvlak. De breedte van het sluitvlak zou minstens 1mm moeten zijn. In het algemeen is de hoek 45°, nochtans raadpleegt u eerst de O.E.M. specificatie.
4. De nieuwe klepzetels moeten zacht zijn, materialen als Nodulair Gietijzer, Brons, of Berylliumkoper, dat een warmte behandeling heeft ondergaan en een hardheid Rockwell, RC32 of minder heeft, komt in aanmerking. De meeste originele klepzetels die in combinatie met titaniumkleppen worden gebruikt zijn gemaakt van zulke legeringen.
Let op!:
Na elke bewerking van de klepzitting zal deze dunner worden wat de hittegeleiding verslechterd en het natuurlijke harding proces versterkt. Tevens zal ook de klep na iedere bewerking dieper in de zitting vallen waardoor de in- en uitgaande mengselstroming verstoord wordt, wat resulteert in verminderde efficiëntie van de motor en verslechterde koeling. Het is daarom noodzakelijk om op tijd nieuwe klepzitting te monteren.
Dit onderdeel is ontworpen en vervaardigd voor race doeleinden en wordt verkocht zonder garantie. Wij verwachten u op deze wijze zo goed mogelijk geïnformeerd te hebben om de beste resultaten met een ProX Titanium Klep te behalen! De aard van het wedstrijdgebruik, geeft ons het recht tot het maken van de volgende voorbehouden: Het risico met betrekking tot kwaliteit en prestaties is volledig voor de koper. Als u
deze voorwaarden niet kunt accepteren, vraag ik u alvorens de klep te monteren, het onderdeel te retourneren aan uw leverancier.
5. Gebruik enkel Originele klepveren of veren die qua krachten het origineel niet overschrijden.
1mm
o
45
 
Complete revisieset binnen + big bore 279cc cilinder kit.

Andere optie was de OEM cilinder opboren ofc maar voor gekozen om het nu zo te doen. Is een mooi prijsje voor me gemaakt in Italië :)

Lagers liggen in de vriezer en wachten is nog op wat klein spul wat nog binnen moet komen.

20220204_131537.jpg

20220204_131543.jpg


Bekijk bijlage 1716871

Dit is de toestand aan de achterkant voorzijde.

Even ter vergelijking hoe het er nu uitziet 😂😂
20220202_211403.jpg
 
Laatst bewerkt:
Waarom heb je die lagers ingevet? Die zitten straks in de olie. Ik weet niet of het kwaad kan maar dat vet zit straks ook in je olie.
Dat ene lager was al ingevet. Die andere heb ik grotendeels nog weer schoongemaakt.

Seals nu ook erin. Wachten is op de bestelling klein spul daar zitten oa de olie zeven etc ook bij zodat hopelijk morgen de carters weer tegen elkaar kunnen.
 
En ik heb een mooie glasplaat kunnen regelen bij een lokaal schildersbedrijf. Niet 1cm dik zoals ik wou maar wel 8mm dus dat lijkt me voldoende.

Moet het wel mee lukken :)

20220207_175548.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi projectje. Ik heb de couplers nog liggen ( wit en groen dacht ik ) om vermogensafgifte te veranderen van een 2014 model.
Ook een mooi groen gelzadeltje. Als je die wilt hebben mag je ze voor niks meenemen. Ligt in de weg.
Volgens mij heb ik ook een allballs revisie setje voor een waterpomp liggen van deze machine die mag dan ook mee.

Lees je goed in betreffende de kleppen tussen staal en titanium voor de kawa,s. De Titanium kleppen hebben nogal wat issues gekend bij Kawa.
Staal is een optie maar zorg dan voor sterkere veren. Ik zou echt overwegen om dat even bij een specialist te laten checken doen voor de juiste combi.

Verder is dit gewoon een heerlijk machientje. Ik heb hem toen voor veel te weinig verkocht helaas.
 
Mooi projectje. Ik heb de couplers nog liggen ( wit en groen dacht ik ) om vermogensafgifte te veranderen van een 2014 model.
Ook een mooi groen gelzadeltje. Als je die wilt hebben mag je ze voor niks meenemen. Ligt in de weg.
Volgens mij heb ik ook een allballs revisie setje voor een waterpomp liggen van deze machine die mag dan ook mee.
Thnx. Ik heb dacht ik alle 3 couplers en 2 gewoon aan het frame zitten met een rubber stopper erin. Maar heb je een foto ervan? Dan kan ik eens checken.

Screenshot_20220209-121846_Gallery.jpg

Heb nu deze zadel erop zitten die lijkt me nog vrij ok. Maar ook daar sta ik uiteraard open voor een fotootje :)

De waterpomplager heb ik ook direct meevervangen idd thnx

Lees je goed in betreffende de kleppen tussen staal en titanium voor de kawa,s.
Zal ik nog eens navraag voor doen dan.


Aankomende paar weken iets minder tijd ervoor. Het 'klein spul pakket' laat ook ff op zich wachten aangezien ze dingen niet op voorraad hebben versturen ze het wss pas volgende week woensdag B|
 
Laatst bewerkt:
Witte is standaard coupler en groene is minder aggresief en zwarte is voor meeste vermogen ( die heb ik niet meer)
Overigens zie ik dat ik nog nieuwe bouten heb liggen achterveer en de bout waar kettingrol op zit ( heb ik ook helemaal niks meer aan)

Kawa_Couplers.JPG
 

Bijlagen

  • Kawa_Zadel_1.JPG
    Kawa_Zadel_1.JPG
    159,8 KB · Weergaven: 19
Witte is standaard coupler en groene is minder aggresief en zwarte is voor meeste vermogen ( die heb ik niet meer)
Overigens zie ik dat ik nog nieuwe bouten heb liggen achterveer en de bout waar kettingrol op zit ( heb ik ook helemaal niks meer aan)

Bekijk bijlage 1725981
Thnx ik heb er nog niet naar gekeken laat ik nog weten.

Heb vanavond pas weer eventjes tijd gehad om er verder mee te gaan.

Dus beide carters zitten eerst weer tegenelkaar.
20220303_225750.jpg

20220303_234355.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan