Vastzittende bout

wim57

MF'er
28 mrt 2014
82
5
ouderkerk
Hallo,
Iemand een tip hoe ik de boutjes met dolgedraaide kop van rempomp los kan krijgen,past geen kruiskop of Torx in.mvg.wim
 
Gaat het om de kruiskopjes waar het deksel mee dicht zit?
Dat zijn geen bouten maar schroeven en het zijn waarschijnlijk Jis schroeven die je het beste eruit draait met een Jisschroevendraaier maar dat zal nu waarschijnlijk te laat zijn. Misschien kan je met een kruiskopschrovendraaier er in tikken met een hamertje de schroven nog los krijgen.
Heb je een foto?
 
Gaat het om de kruiskopjes waar het deksel mee dicht zit?
Dat zijn geen bouten maar schroeven en het zijn waarschijnlijk Jis schroeven die je het beste eruit draait met een Jisschroevendraaier maar dat zal nu waarschijnlijk te laat zijn. Misschien kan je met een kruiskopschrovendraaier er in tikken met een hamertje de schroven nog los krijgen.
Heb je een foto?
 
Als het om de schroefjes van het reservoirtje gaat kan je die na allerlei andere pogingen uitboren met een boortje 4 totdat de kop van het schroefje loskomt.
Dat doe je dan bij beide en als je het dekseltje eraf hebt kan je met een griptangetje de restanten er zo uitdraaien.
Wel goed schoonhouden want gruis wil je niet in je reservoir hebben.
 
IMG_20200514_164348.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20200514_164336.jpg
    IMG_20200514_164336.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 7
Makkelijkste is beide schroeven uitboren met een boortje wat 1 mm groter is als de schroefdraad, als je het kopje dan doorboort hebt valt die er vanzelf af, dan kan je het deksel er af halen en daarna met een tangetje of zelfs met de hand de uitstekende stukjes schroefdraad losdraaien, vervang ze door normale kruiskopjes met een verzonken kop of de inbus variant.
 
Makkelijkste is beide schroeven uitboren met een boortje wat 1 mm groter is als de schroefdraad, als je het kopje dan doorboort hebt valt die er vanzelf af, dan kan je het deksel er af halen en daarna met een tangetje of zelfs met de hand de uitstekende stukjes schroefdraad losdraaien, vervang ze door normale kruiskopjes met een verzonken kop of de inbus variant.


Ik denk dat ik hem met de center punt al los heb getikt voor dat jij je boortje in de boorkop hebt zitten...
 
Wat bij mij nog wel eens wil helpen is eerst stevig de verkeerde kant op draaien. Meestal is de kop richting 'open' het meeste van z'n grip kwijt. Door eerst een tikje naar rechts te geven wil hij daarna vaak ook gemakkelijker naar links.
 
Ditzelfde ook al een paar keer meegemaakt, eerste paar keer met grabit bit ging het goed, later ook een keer uitgeboord, kopje eraf en met tang losdraaien.

Toen ik nog geen jis schroevendraaier had, elke keer naar het losdraaien nieuwe schroefjes erin.

Dit zijn schroefjes ipv boutjes ;)

Koop JIS schroevendraaiers geld zeker waard vooral bij een japfiets
 
Best kans dat het met een JIS schroevendraaier gewoon nog lukt. De kop is verneukt door een Philips-schoevendraaier, deze komen niet helemaal onderin de schoef. Met een JIS schroevendraaier kun je geluk hebben dat je nog grip hebt op het laatste haartje onbeschadigd vlees.
Maar dan wel echte (Japanse) , er komt steeds meer China meuk op de markt met een foutieve JIS opdruk.
 
Maar dan wel echte (Japanse) , er komt steeds meer China meuk op de markt met een foutieve JIS opdruk.

Boeven!

Ik heb prima ervaring met deze:

Ik zet ook nog wel eens een bitje in een slagschoefmachine, kun je goed druk zetten terwijl het machientje rustig de schroef losslaat
 
Wim, ik zie in je profiel dat je in Ouderkerk woont. Als dat aan de IJssel is, kun je een ritje naar mijn Hometown Dordrecht overwegen om het met de JIS schroevendraaier te proberen. Vanaf de Amstel mag het ook, maar dat is wel weer een heel eind uit de richting
 
Terug
Bovenaan Onderaan