verbruik xj 900 diversion

Bobster1981

MF'er
15 aug 2007
56
0
oudenbosch
Hallo

Ik heb net een xj 900 diversion uit 2000, het viel mij wel op met tanken dat ik 250km kan rijden net en dan weer voor 18l erin gooi. Hij rijd dan 1 :14 bijna. Dat is toch een beetje
hoog verbruik? Waar kan dat aan liggen?
 
Hallo

Ik heb net een xj 900 diversion uit 2000, het viel mij wel op met tanken dat ik 250km kan rijden net en dan weer voor 18l erin gooi. Hij rijd dan 1 :14 bijna. Dat is toch een beetje
hoog verbruik? Waar kan dat aan liggen?

Ligt er een beetje aan hoe je hem gebruikt. Bij korte stukjes met deze buitentemperaturen is het wel redelijk normaal. De mijne reed meestal 1 op 16 gemiddeld. Dit was bij woon-werk meest snelweg bij ongeveer 120km pu. 45km per keer.
 
1:14 is nu ook weer niet problematisch veel.

redens, andere dan stevig rijden en optrekken:
idd: korte ritjes = meer zuipen.
vervuilde luchtfilter of bougies?
carbs te rijk afgesteld?
te lang met choke rijden?
bandenspanning is goed? te weinig kan al 10% verbruik schelen.
de klassieke dingen dus. veel fout kan er niet aan zijn als het blok voor de rest perfect loopt.


Mijn div900 deed bij woonwerk 2*17km met een normale rijstijl 320km tot het lampje aanging op 18liter of 1:17.5 ongeveer.
Bij snelweg @ 120 was het nog steeds 1:16.
Bij rustig toeren 1:20.
Ultiem was 499km bij 22 liter: 1:22.5

Bekijk je verbruik es over een lange toer met een normale rijstijl.
 
Voor wat het waard is..:

Woonwerk 2x 35Km, veel snelweg, soms file, soms 140 KmH, af en toe lekker doortrekken ->

tanken bij bij 300 Km op dagteller, gaat 19 liter in. Rode lamp brand bij ~280 Km.
Choke kan er na 200m af.
 
ik vind het vies tegenvallen wat ik zo lees! Ik had rustig 1:19 verwacht..

Het model div 900 bevalt me wel, wat voor andere motor kan ik in dezelfde categorie beter kiezen?

Mijn suzuki dl650 2008 deed al 1:22.. Deze is nu weg.

Thanks!
 
ik heb hem net gekocht en zat een afleverbeurt bij, ik neem aan dat alles goed staat, qua banden kleppen enz...
Wat je onder 'afleverbeurt' moet voorstellen hangt heel erg af van de zaak waar je hem koopt, maar klepjes stellen hoort er vrijwel nooit bij. Dat je het weet.

Wat je in ieder geval zelf kunt doen is kijken of het luchtfilter nog goed is, als die vies is zal je fiets meestal nog prima lopen maar wel wat meer verbruiken.
 
Het grote verbruik kan best aan de carburateurs liggen. Mogelijk moeten die eens helemaal schoongemaakt worden (niet met een reinigingsvloeistof, maar echt helemaal uit elkaar) en de vloternaalden nakijken en evt vernieuwen en de carburateurs goed afstellen. Ook luchtfilter nakijken en vernieuwen als deze vervuild is.

Ik heb een XJ900F (de voorloper van de Diversion) en ik rijd ook 1:14, dat is echt te weinig. Ik moet makkelijk 1:18 tot 1:20 kunnen halen. Het ligt niet aan mijn rijstijl want ook met rustig rijden haal ik max 250 km (zonder reserve, met volle tank), terwijl dat 300-320 km moet zijn.
Het kan bij mij alleen nog maar liggen aan de carburateurs en de kleppen stellen.

Suc6
 
ik vind het vies tegenvallen wat ik zo lees! Ik had rustig 1:19 verwacht..

Het model div 900 bevalt me wel, wat voor andere motor kan ik in dezelfde categorie beter kiezen?

Mijn suzuki dl650 2008 deed al 1:22.. Deze is nu weg.

Thanks!

Je vergelijkt een 650cc v2 injectiemotor uit 2008 met een viercilinder luchtgekoelde 900cc cardanfiets van bijna 300kg en ontworpen in 1994?

Appels en peren,...1 op 19 is mogelijk met de Div als het warm weer is en als je binnendoor aan het toeren bent. Maar is echt een uitzondering,....1op 16,5 a 17 was echt de max voor mij.
 
als het warm weer is? dat begrijp ik niet helemaal. Als je doelt op meer zuurstof dan heeft juist een deel koude lucht meer zuurstof dan datzelfde deel warme lucht. Koude lucht heeft namelijk een hogere dichtheid.
 
als het warm weer is? dat begrijp ik niet helemaal. Als je doelt op meer zuurstof dan heeft juist een deel koude lucht meer zuurstof dan datzelfde deel warme lucht. Koude lucht heeft namelijk een hogere dichtheid.


Sneller op bedrijfstemperatuur, het is toch alom bekend dat verbrandingsmotoren meer brandstof verbruiken bij kou. ;)
 
Zoals diverse malen al aangegeven is 1:16-1:17 een gemiddeld verbruik bij een gemiddelde rijstijl. zuiniger kan, bij rustig toeren, minder zuinig ook, bij vlot rijden (al heb ik zelden hoger als 1:15 gehad, ook tijdens vlotte toertjes in de Eiffel niet, met 2en op de motor. En blijkbaar reed ik niet echt rustig, aangezien ik complimenten kreeg van sportieve rijders dat ik nog aardig bijbleef op zo'n "bakbeest" MET passagier.
 
Super oud topic, maar verbruik is altijd een leuk onderwerp.

Verbruik en kijken naar de staat van je motor is een onderdeel van het verbruik.

Wat voor wind kap zit er op. Heb je koffers?
Hoe zwaar weeg je zelf?

Ga maar eens hard fietsen met grote plank recht op. Merk je direct lucht weerstand. En dat loopt op in het kwadraat als je sneller gaat! En dan ook iemand achter op.

Gewicht bepaald heel veel.

Ja de 600 range zijn heel zuinig vergeleken met de 900-1200cc

Rijd ook heel anders.

Wil je zuinig rijden. Minder lucht toe voer en minder brandstof.

Kijken waar je grens ligt dat het lekker rijd en zuinig wordt. Kun je vast een hoop in behalen.
 
Ik vind de verschillen best groot. Mijn verbruik is gemiddeld 1:16 / 1:17 bij rustig rijden. Denk dat ik maar eens een CO2 meting uit laat voeren.
De verschillen kunnen worden verklaard door afstelling maar zeker ook door de berijder en de omstandigheden. Ik zie wel grotere verschillen. Op mijn type rijden sommigen 1:20 en anderen 1:35 (5,0 resp. 2,9 voor de Vlamingen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan