vering ...vering...en nog eens vering..

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.787
150
A.
vraag:

1: ik weet dat er verschillende veringsmerken zijn:
WP....
Ohlins...
hyperpro...

ik wil 2 dingen bereiken:
1:minder duiken in de vork bij hard aanremmen voor bochten...(ik kan me vork voor niet stellen)
2: ophogen van achterkant (met welke veringset kan dat?)

ik heb hyperpro gebeld en die hebben een verenset voor de voorvork liggen incl.olie. en een andere achterveer...

dit setje kost 180 euro ex.btw.

wie heeft er andere ideeen of tips? :)
 
Mijn Bandit wordt binnenkort onder handen genomen: een setje progressieve vorkveren en vorkolie van WP voor de prijs van € 114 ,- (ex. montage) :9~

Is dat laten zaken van de kroonplaat tov de vorkpoten iets wat makkelijk zelf thuis te doen is?
het kan maar pas op dat je het voorzichtig doet
en 1 poot tegelijk
je draait de onderste bout los op je kroonplaat
daarna heel voorzichtig de bovenste tot ie langzaam gaat zakken
gelijk op maat zetten (en niet te ver max 15 denk ik)
daarna de andere kant
zorg dat er iemand bij is want als ie door schiet dan heb je nog iemand die hem vast kan houden
en zet er een krat onder ofzo ,dan dondert ie niet helemaal naar beneden
veel succes
 
Ben voor mijn VFR ook aan het kijken voor andere veren want de demping achter is ver te zoeken.
Ik ben terecht gekomen bij Stamsnieder in bornerbroek vlakbij Almelo.
Hij , Stamsnieder zelf, en zijn bedrijf maken wp veren op wk, nk en sbk nivo !!!!
progressieve veren van wp voor kosten mij 130 euro en achter reviceren (+ nieuwe zwaardere veer, olie) zo rond de 230 pleuroos.

http://www.so-products.com hier hun nog niet afgemaakt site (hoofd gebouw zit in dld vandaar hun duitse adres)

VFRiendelijke groetuh
Speedy
 
ok dudez...nieuwe fiets kopen kan echt niet man...als ik me bb nu inruil dan moet ik er zo 5000gld op inleveren...ik heb gekocht op 12 jan voor 27.000,-gld als ik m nu inruil krijg ik er misschien 22.000 voor...

dat ga ik echt niet doen joh....slechtere deal kan je niet maken volgens mij...

kijk een gixxer 1000 is heeeel gaaf :) gelijk in vermogen(ultra licht sturend...) een 600 is voor mij geen optie...

ik rij regelmatig met duo, en als je een 600 in zijn 6 op 6000tpm hebt en je wil acceleren moet je 3 versnellingen minimaal terug...

(ja ik heb wel is op een 1999 cbr600f gestuurd...)

dat wil ik niet...

enige wat ik wil is ..strakker remmen voor bochten en meer grond speling...

kosten 1500 gld...
is beter dan 5000gld bij leggen voor een andere fiets...toch?

1500 gld ben je dan wel kwijt...maar kan je iig 2 jaar sturen...zonder gelul...ennuh na 3 jaar rijden voor napo staat er wel een TON op de teller...

moeilijk ...moeilijk....moeilijk... :?
 
Als je in euro's zou rekenen zou het allemaal een stuk voordeliger lijken om een nieuwe aan te schaffen.. :+

Het verschil tussen nieuwe veren en bijleggen is dan nog maar 1588euro...ik wist het wel 8-) :]

Verkoop je ook nog ff je uitlaatsysteempje e.d.
en dan koop je een strakke 1000cc supersport met net een paar duizend km op de teller.. :] :]
 
het kan maar pas op dat je het voorzichtig doet
en 1 poot tegelijk
je draait de onderste bout los op je kroonplaat
daarna heel voorzichtig de bovenste tot ie langzaam gaat zakken
gelijk op maat zetten (en niet te ver max 15 denk ik)
daarna de andere kant
zorg dat er iemand bij is want als ie door schiet dan heb je nog iemand die hem vast kan houden
en zet er een krat onder ofzo ,dan dondert ie niet helemaal naar beneden
veel succes

Als je nou gewoon een autokrik vooraan onder je blok zet met een plankje ertussen (vlak achter je voorwiel) en je zet de achterbrug in een paddock-stand.
Draai je de krik omhoog totdat het voorwiel net loskomt, boutjes losmaken, krik laten zakken totdat gewenste doorsteekhoogte is bereikt en boutjes weer vastzetten.
Is veel minder risico van doorvallen.

P.S.
Het is meer gepiel dan het hierzo staat.
 
ik rij regelmatig met duo, en als je een 600 in zijn 6 op 6000tpm hebt en je wil acceleren moet je 3 versnellingen minimaal terug...

(ja ik heb wel is op een 1999 cbr600f gestuurd...)

dat wil ik niet...

enige wat ik wil is ..strakker remmen voor bochten en meer grond speling...

kosten 1500 gld...
is beter dan 5000gld bij leggen voor een andere fiets...toch?

Tja, dat hoort een beetje bij de lol van een 600 (-je). Maar je bent dus eigenlijk gewoon een beetje schakellui :? :? ;)

En het verschil is dus 3500 gulden. 3500 gulden bijleggen voor de fiets die je dus eigenlijk wilt en dan ook nog met minder km's.
IK zou het wel weten...
 
Ach, Nap zit met hetzelfde probleem als ik. Hij rijdt veel (ik ook zo'n 30.000 KM/jaar) en wil bij normaal rijden een beetje 'comfort' en de duopassagier die ook wel vaak meegaat moet ook lekker kunnen zitten.

Hij wil ook wel eens vegen. Maar als ie een veegmachien koopt is ie al het andere kwijt.

:? Te doen? :?

Daarom houd ik ook mijn BB-tje, doe hier en daar een leuk aanpassinkje en doe hem volgend jaar weg voor iets anders (suggesties?) als ik rond de 60.000 KM zit.

Ook ik kocht deze voor f25.000,- en verwacht hier niet meer dan f20.000,- voor terug te krijgen (met inruil voor nieuwe fiets).

Die BB rijdt gewoon super!! Alleen bij het veegwerk kom je tekort door het comfort en gewicht (en grondspeling).

Tsja, moeilijk hoor!
 
Ach, Nap zit met hetzelfde probleem als ik. Hij rijdt veel (ik ook zo'n 30.000 KM/jaar) en wil bij normaal rijden een beetje 'comfort' en de duopassagier die ook wel vaak meegaat moet ook lekker kunnen zitten.

Hij wil ook wel eens vegen. Maar als ie een veegmachien koopt is ie al het andere kwijt.

:? Te doen? :?

Daarom houd ik ook mijn BB-tje, doe hier en daar een leuk aanpassinkje en doe hem volgend jaar weg voor iets anders (suggesties?) als ik rond de 60.000 KM zit.

Ook ik kocht deze voor f25.000,- en verwacht hier niet meer dan f20.000,- voor terug te krijgen (met inruil voor nieuwe fiets).

Die BB rijdt gewoon super!! Alleen bij het veegwerk kom je tekort door het comfort en gewicht (en grondspeling).

Tsja, moeilijk hoor!
wij kennuh mekaar de hand geven... :) *hand*geef*
 
Je zou ook de voorpoten een 1/2 tot 1cm door de kroonplaten kunnen laten zakken, daar verander je het stuurgedrag ook mee...

Nog even een vraagje daarover, hoe zit dat dan met je veerweg. Als het goed is, wordt die dan ook korter waar door de kans dat je het einde van je veerweg bereikt ook korter wordt.

Tweede vraagje: Wat is het effect van het verhogen van de hoeveelheid olie in je vorkpoten?? (Hardere vering/demping :? )
 
Als je nou gewoon een autokrik vooraan onder je blok zet met een plankje ertussen (vlak achter je voorwiel) en je zet de achterbrug in een paddock-stand.
Draai je de krik omhoog totdat het voorwiel net loskomt, boutjes losmaken, krik laten zakken totdat gewenste doorsteekhoogte is bereikt en boutjes weer vastzetten.
Is veel minder risico van doorvallen.

P.S.
Het is meer gepiel dan het hierzo staat.
met die krik heb ik ook geprobeerd met het voorwiel er uit halen
wat gebeurde er ,de krik tilde de gehele motor op
dus ook het achterwiel,mijn broertje is gaan zitten op de duozit om het voor elkaar te krijgen dus bij ging het niet
ik weet niet hoe het bij andere motoren is
maar met de krik laten zakken kan wel maar dan moet alles exact in het midden zitten om allebij de poten tegelijk te doen ,beter is een voor een op de manier zoals ik eerder heb beschreven(zo deed mijn dealer het)
 
Nog even een vraagje daarover, hoe zit dat dan met je veerweg. Als het goed is, wordt die dan ook korter waar door de kans dat je het einde van je veerweg bereikt ook korter wordt.

Tweede vraagje: Wat is het effect van het verhogen van de hoeveelheid olie in je vorkpoten?? (Hardere vering/demping :? )
nee de veerweg word niet korter omdat je de lengte van je voorpoten niet veranderd
meer olie er in kan maar je kan ook langere bussen maken voor op de veer (zitten er standaard ook in)
dit kan je doen met aluminium ,juiste maat en dan iets langer
gewoon beetje proberen
kijk je dan wel uit dat de voorpoten zo min mogenlijk spannig hebben ,dus het wiel de lucht in
ook dan nog met voorzichtigheid de dop er af draaien want anders kan je hem uit het plafond van de schuur halen :?
 
nee de veerweg word niet korter omdat je de lengte van je voorpoten niet veranderd
meer olie er in kan maar je kan ook langere bussen maken voor op de veer (zitten er standaard ook in)
dit kan je doen met aluminium ,juiste maat en dan iets langer
gewoon beetje proberen
kijk je dan wel uit dat de voorpoten zo min mogenlijk spannig hebben ,dus het wiel de lucht in
ook dan nog met voorzichtigheid de dop er af draaien want anders kan je hem uit het plafond van de schuur halen :?

Als het goed is dan zit er aan je vorkdoppie een stang vast die naar je demper loopt (ik weet de precieze constructie nog niet). Bij mij kan ie er wel hard uitkomen maar niet meer dan 10cm...

Heb je geprobeerd om de krik zover mogelijk naar voren te zetten (SV is wel ietsje anders dan mijne), onder die uitlaat pijp??

En ik doe ze ook 1 voor 1 (Kheb ze wel allebeide los) anders wil het ook niet... Maar het blijft een beetje pielen met krik op en neer halen en je vorkpoot zelf met je handen een beetje doorduwen...
 
Op dinsdag 20 augustus 2002 21:57 schreef svpeter het volgende:nee de veerweg word niet korter omdat je de lengte van je voorpoten niet veranderd

De lengte van de vorkpoten veranderd ook niet, maar de afstand van je balhoofd constructie etc tot aan de bovenkant van de (dikke) poot wel. Zal even zien of ik een plaatje kan vinden (heb een gewone vork. Dus dik onder, dun boven)
 
De lengte van de vorkpoten veranderd ook niet, maar de afstand van je balhoofd constructie etc tot aan de bovenkant van de (dikke) poot wel. Zal even zien of ik een plaatje kan vinden (heb een gewone vork. Dus dik onder, dun boven)

Het klopt wel wat je zegt, maar dat is niet het doel.
Het doel is om de afstand van de vooras(of aanraakpunt van je band met de grond) tot aan je balhoofd korter te maken waardoor de fiets meer voorover staat. Hierdoor verander je je balhoofdhoek iets ten opzichte van de grond en je krijgt ook een kleinere naloop.

Ook verander je de gewichtsverdeling van de banden een beetje, je krijgt meer druk op je voorwiel.
 
Het klopt wel wat je zegt, maar dat is niet het doel.
Het doel is om de afstand van de vooras(of aanraakpunt van je band met de grond) tot aan je balhoofd korter te maken waardoor de fiets meer voorover staat. Hierdoor verander je je balhoofdhoek iets ten opzichte van de grond en je krijgt ook een kleinere naloop.

Ook verander je de gewichtsverdeling van de banden een beetje, je krijgt meer druk op je voorwiel.

Ok, dat snap ik, maar om dat te doen moet je de hele zooi toch een beetje laten zakken (5 tot 10mm). Dan zou er dus nog een nadeel zitten aan het verlagen van de voorkant (=vorkpoten verder boven kroonplaat uit laten steken) naast het feit dat je grondspeling kleiner wordt, en dat is dat je veerweg ook korter wordt. Of zit ik nou helemaal verkeerd te denken???

ps Nap, sorry da'k dit in jouw topic bespreek. Als je het vervelend vind ofzo, dan laat ik het verder hierbij of dan open ik een nieuw topic, maar het heeft toch indirect met vering enzo te maken. :)
 
Ok, dat snap ik, maar om dat te doen moet je de hele zooi toch een beetje laten zakken (5 tot 10mm). Dan zou er dus nog een nadeel zitten aan het verlagen van de voorkant (=vorkpoten verder boven kroonplaat uit laten steken) naast het feit dat je grondspeling kleiner wordt, en dat is dat je veerweg ook korter wordt. Of zit ik nou helemaal verkeerd te denken???

Ja... je denkt verkeerd.
Veerweg wordt niet korter.
Je veerweg houdt pas op wanneer je spatbord tegen de onderkant van de kuip of je balhoofd aankomt of dat je onderpoten tegen de kroonplaten aan komen...maar dan ben je wel een eindje verder.
 
Ja... je denkt verkeerd.
Veerweg wordt niet korter.
Je veerweg houdt pas op wanneer je spatbord tegen de onderkant van de kuip of je balhoofd aankomt of dat je onderpoten tegen de kroonplaten aan komen...maar dan ben je wel een eindje verder.

Ah, iek snap :? :z 8-) Dank u.

Kroon platen komen af en toe wel dichtbij heb ik zo het idee. Vooral tijdens stoppie :)
 
Op dinsdag 20 augustus 2002 22:46 schreef Martin-S het volgende:

ps Nap, sorry da'k dit in jouw topic bespreek. Als je het vervelend vind ofzo, dan laat ik het verder hierbij of dan open ik een nieuw topic, maar het heeft toch indirect met vering enzo te maken. :)
nee joh maakt helemaal niet uit joh...leef je helemaal uit ;)
 

hyperpro.gif

 
Ik zou het je sterk afraden om zo'n hardere vering set te monteren hoor.
Verschrikkelijk om mee op de baan te rijden. Veel te hard in verhouding met de orginele.
Bij mij steekt er zo'n setje in en ik zou em er liefst vandaag nog uithalen :s
Denk er maar eerst twee keer over na. Of misschien eens met een aangepaste versie rijden om te weten wat het is.
Een blackbird is nog steeds een moto voor op de baan mee te rijden en daar wordt hij met een set niet meer ideaal voor hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan