Verkeerslicht eerst op geel

Geen idee waar je het over hebt, maar ik ben veur :)

In Duitsland gereden en in Denenmarken en daar wordt het eerst oranje voordat het groen wordt, is uber chill. Niet lopen kloten met een ingetrapte koppeling (of ingeknepen, mijn Kawa heeft een zeer lichte koppeling dus dat is niet zo erg) maar gewoon ontspannen in N en dan bij oranje pas intrappen.

Zou denk ik ook erg goed werken met al die nieuwe auto's met start-stop.

Laat hem gewoon in N staan achter een rijtje auto's :)

Sommigen zijn zo traag met wegrijden :z , dat jij tijd genoeg hebt om hem in zijn 1 te trappen.
 
Denk dat je de cyclustijd kunt aanpassen zodat je volgende situatie krijgt (tijden zijn even puur als voorbeeld)

Nu:
Rood 3 minuut
Groen 3 minuten
Oranje 30 seconden

Totaal dus 6 minuten 30 seconden

Straks:

Rood 2 minuten 30 seconden
Rood/Oranje 30 seconden
Groen 3 minuten
Oranje 30 seconden

Totaal dus 6 minuten 30 seconden

En groen staat nog steeds op 3 minuten....Echter heeft de weggebruiker nu dus 30 seconden om voor te bereiden op het komende groen...waardoor hij dus eerder weg kan rijden en er daardoor dus meer bestuurders door kunnen in dezelfde tijd....
Dat lijkt mij niet, want als het oranje is mag je al optrekken= rijden dus gaat dit waarschijnlijk af van de tijd dat je groen krijgt.
 
Stoplicht staat op oranje, stoplicht staat op groen,
In Almelo is altijd wat te doen! ;)
 
Dat lijkt mij niet, want als het oranje is mag je al optrekken= rijden dus gaat dit waarschijnlijk af van de tijd dat je groen krijgt.

Oranje ( eigenlijk geel ) betekend nog altijd stoppen als men tijdig tot stilstand kan komen voor de streep.

Het gaat dus af van de tijd dat het rood is en zal iets van drie seconden geel uitstralen alvorens het groen wordt.
Groen betekend meteen wegwezen en niet eerst inschakelen of de krant wegleggen.
Nu gaat men dat hopelijk bij geel doen dus zorgt het voor meer verkeer door groen.
 
Dat lijkt mij niet, want als het oranje is mag je al optrekken= rijden dus gaat dit waarschijnlijk af van de tijd dat je groen krijgt.

Als ze het zo in de wetgeving regelen zoals in bijvoorbeeld duitsland...dan mag je dus niet optrekken als het rood/oranje is....dat is enkel de tijd om je voor te bereiden op het weg rijden...

Dat zal in nederland zo ook wel ingevoerd worden denk ik....
 
Als ze het zo in de wetgeving regelen zoals in bijvoorbeeld duitsland...dan mag je dus niet optrekken als het rood/oranje is....dat is enkel de tijd om je voor te bereiden op het weg rijden...

Dat zal in nederland zo ook wel ingevoerd worden denk ik....
niet meer dan logisch idd
 
Eindelijk, werd echt eens tijd dat dit doorgevoerd wordt in Nederland. *O*
Is toch prima, motor in z'n vrij. He, licht op oranje, koppeling -> in z'n 1, vroemmm en weg.
Ben blij dat het van de VVD komt, heb ik toch nog ergens voor gestemd. Charlie Aptroot (VVD) ftw! Hier het fragment, pas op z'n stem is niet zo fijn.
En gelijk maar het ANWB lidmaatschap opzeggen, want die gast (Guido van Woerkom) snapt er niks van. Gaat zeker met de trapfiets naar z'n werk. :W
 
De tijd die nu tussen rood (voor de één) en groen (voor de ander) hoeft toch niet mee te veranderen ;) De laatste twee seconden rood wordt nu gewoon oranje. De hele cyclustijd kan zelfs gelijk blijven. Maar nu met een betere doorstroming.

Als je dit niet verandert word de foutmarge voor rood rijders toch kleiner?

Want het word straks,
rood
rood/geel -> in de toerenbegrenzer jagen
groen -> koppeling LOS

En dan ben je gelijk weg op het moment dat groen valt, iemand die net door rood rijd zul je dan vol raken.

Of krijgen we dan ook weer bekeuringen voor onnodig toeren maken bij rood/geel ofzo.

Vraag me af of het er veiliger op word, in theorie lijkt het erg mooi idd.
 
Als je dit niet verandert word de foutmarge voor rood rijders toch kleiner?

Want het word straks,
rood
rood/geel -> in de toerenbegrenzer jagen
groen -> koppeling LOS

En dan ben je gelijk weg op het moment dat groen valt, iemand die net door rood rijd zul je dan vol raken.

Of krijgen we dan ook weer bekeuringen voor onnodig toeren maken bij rood/geel ofzo.

Vraag me af of het er veiliger op word, in theorie lijkt het erg mooi idd.

Dat probleem wat je schetst heb je nu net zo goed.

Als iedereen gewoon normaal doet dan is er niets aan de hand denk ik...

Waarom in de toerenbegrenzer jagen? Nergens voor nodig denk ik.....

Als er nu iemand net door rood rijdt, zul je hem ook tegen komen....

Dus wordt het zeker niet minder veilig daardoor....
 
Als je dit niet verandert word de foutmarge voor rood rijders toch kleiner?

Want het word straks,
rood
rood/geel -> in de toerenbegrenzer jagen
groen -> koppeling LOS

En dan ben je gelijk weg op het moment dat groen valt, iemand die net door rood rijd zul je dan vol raken.

Of krijgen we dan ook weer bekeuringen voor onnodig toeren maken bij rood/geel ofzo.

Vraag me af of het er veiliger op word, in theorie lijkt het erg mooi idd.

Het zijn geen wedstrijdlichten als bij een dragrace hoor. _O-

En ook bij verkeerslichten kijk je altijd even links en rechts of er niemand door rood komt om de "groene dood"te voorkomen.
 
Als automobilst ben ik voor als motorrijder tegen. Waarom omdat ik vaak de file voor het verkeerslicht voorbij rij en dan vooraan naast een auto sta.

Dat is soms aan de krappe kant. Nu gaat dat goed om dat ik altijd als eerste weg ben en de automobilst me dus niet kan raken. Maar ik ben bang dat het koekblik bij dit systeem oranje al gaat rijden terwijl ik netjes op groen wacht.

Niet zo'n prettig idee.

Als ze allemaal hun richtingaanwijzers altijd gaan gebruiken dan wel.
 
Een zelfde systeem invoeren als in Duitsland? Prima, maar dan ook de boetes voor rood licht overnemen:

"Als Fahrzeugführer in anderen als den Fällen des Rechtsabbiegens mit Grünpfeil, rotes Wechsellichtzeichen oder rotes Dauerlichtzeichen nicht befolgt

(auf deutsch: innerhalb 1 Sekunde nach dem Umspringen über rote Ampel gefahren, kein grüner Pfeil) 90,- EUR; 3 Punkte
mit Gefährdung 200,- EUR; 4 Punkte; 1 Monat Fahrverbot
mit Sachbeschädigung 240,- EUR; 4 Punkte; 1 Monat Fahrverbot

bei schon länger als eine Sekunde andauernder Rotphase eines Wechsellichtzeichens 200,- EUR; 4 Punkte; 1 Monat Fahrverbot
mit Gefährdung 320,- EUR; 4 Punkte; 1 Monat Fahrverbot
mit Sachbeschädigung 360,- EUR; 4 Punkte; 1 Monat Fahrverbot"

Vrij vertaald:
Staat het licht minder dan 1 seconde op rood: € 90,--, 3 strafpunten.
Met gevaarszetting: € 200,--, 4 strafpunten, 1 maand rijontzegging.
Met schade tot gevolg: € 240,--, 4 strafpunten, 1 maand rijontzegging.

Staat het licht langer dan 1 seconde op rood: € € 200,--, 4 strafpunten, 1 maand rijontzegging.
Met gevaarszetting: € 320,--, 4 strafpunten, 1 maand rijontzegging.
Met schade tot gevolg: € 360,--, 4 strafpunten, 1 maand rijontzegging.

Bron: Offizieller Bußgeldkatalog +++ Aktualisiert im Oktober 2018 +++

Doorrijden terwijl het licht nog rood is, maar de oranje lamp brandt ook ten teken dat het zometeen groen wordt, wordt gezien als rijden door rood. Daarom zie je maar zelden dat Duitsers door rood rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat ze dit al veel langer geleden al hadden ingevoerd. Snap je probleem hiertegen niet TS?
Je geeft nl niet echt een goed reden, behalve dat je gewoon zin hebt om te klagen. Which is fine of course;) Heb ik ook wel eens:P
 
Een probleem tegelijk... Dat er grotere problemen zijn betekent niet dat je kleinere problemen moet negeren. Stoplichten mogen van mij best eerst op oranje springen. Haalt de spanning een beetje uit de stoplichtsprintjes, maar verder best praktisch.
 
Als automobilst ben ik voor als motorrijder tegen. Waarom omdat ik vaak de file voor het verkeerslicht voorbij rij en dan vooraan naast een auto sta.

Dat is soms aan de krappe kant. Nu gaat dat goed om dat ik altijd als eerste weg ben en de automobilst me dus niet kan raken. Maar ik ben bang dat het koekblik bij dit systeem oranje al gaat rijden terwijl ik netjes op groen wacht.

Niet zo'n prettig idee.

Als ze allemaal hun richtingaanwijzers altijd gaan gebruiken dan wel.

Het nieuwe systeem lijkt mij juist fijner, wanneer je als motorrijder bij het stoplicht naar voren kruipt. Als je halverwegen bent en het licht springt op oranje, heb je net even meer tijd om te anticiperen als je weer in de rij wil aansluiten.
 
Ik vind het op zich een goed plan, zo kunnen alle bejaarden die vooraan staan, alvast anticiperen en hun motor starten en alvast in de 1 zetten. Dat scheelt weer 7 auto's. En met de grijze golf die op ons af komt, is het steeds vaker een bejaarde die vooraan staat.

Bij de ANWB op het forum (meen ik) is hier ook wel eens discussie over gevoerd. Het schijnt moeilijk te zijn, omdat bij ons de ontruimingstijd (de tijd die nodig is om de kruising leeg te maken), lager is.

Het is of:
-rood-geel-groen met extra ontruimingstijd
of
-rood-groen zonder extra ontruimingstijd (reactietijd is hier de extra ontruimingstijd)
 
Ik vind een (af)teller een beter idee dan rood, rood + geel, groen cyclus. Dat laatste zal wel veel goedkoper zijn. Of het echt helpt voor de doorstroming vraag ik mij af. Zou wel verstandig zijn daar eerst onderzoek naar te doen voordat we weer (veel) geld uitgeven.

Als doorstroming het belangrijkste doel is, zouden er dan niet andere maatregelen veel effectiever zijn? Bijvoorbeeld:
  • betere afstelling (vaak is de kruising lang leeg),
  • slimmer plaatsen van voelers (zodat je niet bij de streep moet stoppen om opgemerkt te worden),
  • niet alleen de cyclustijden aanpassen, maar ook de volgorde aanpassen aan het verkeersaanbod,
  • gekoppelde systemen (groen golf)..
.
 
Ben ik het mee eens. Een aftelsysteem EN het plaatsen van de verkeerslichten aan de andere kant van de kruising, aka het amerikaanse systeem zodat niemand nekkramp of overbelichte ogen krijgt bij het kijken naar deze lichten.


Ik vind een (af)teller een beter idee dan rood, rood + geel, groen cyclus. Dat laatste zal wel veel goedkoper zijn. Of het echt helpt voor de doorstroming vraag ik mij af. Zou wel verstandig zijn daar eerst onderzoek naar te doen voordat we weer (veel) geld uitgeven.

Als doorstroming het belangrijkste doel is, zouden er dan niet andere maatregelen veel effectiever zijn? Bijvoorbeeld:
  • betere afstelling (vaak is de kruising lang leeg),
  • slimmer plaatsen van voelers (zodat je niet bij de streep moet stoppen om opgemerkt te worden),
  • niet alleen de cyclustijden aanpassen, maar ook de volgorde aanpassen aan het verkeersaanbod,
  • gekoppelde systemen (groen golf)..
.
 
In Duitsland blijft het rode licht branden terwijl het oranje licht aan gaat ten teken dat groen eraan komt. Dan gaan rijden betekent dus door rood rijden en dat is kostbaar, zoals K1100LTse ook aangeeft.

Het wachten is nu op de eerste die een "Ik kreeg van een overijverige agent een boete omdat ik 1 seconde voordat het groen werd ging rijden" topic. Dat is denk ik toch het grootste verschil met de overige landen waar dit toegepast wordt, dat Nederlanders altijd denken dat ze het recht hebben om de regels te overtreden ("ik was maar een klein beetje fout en nu krijg ik al een boete"), denk aan het zeiken over boetes van 4 km te snel na correctie.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet Roomser dan die Duitser in het Vaticaan. Maar wie z'n ballen brandt moet op zwart zaad zitten.

En in het geval dat iemand zonder te kijken de kruising oprijdt wanneer het groen wordt, verdient die de Darwin-award. Net zo goed als die lul die nog net even door rood reed. Die verdienen elkaar dus.

Just my 2€cents
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan