Vermogensgroei Takkoni demper op 25 kw

Pieterdboer

Rookie
4 apr 2010
13
0
Hoogezand
Beste mensen,

Via de search-knop heb ik het antwoord op mijn vraag nog niet gevonden. Ik rij op een cb 500, bj 1996, begrensd op 25 kw (ook op kenteken).

Ik mag vanaf 15 februari volgend jaar maximaal vermogen rijden. Op dit moment heeft de motor de originele demper, ik ben van plan een takkoni demper te kopen:

Hostnet: De grootste domeinnaam- en hostingprovider van Nederland.

De huidige vermogensuitdraai geeft aan dat het maximale vermogen 23.76 kW is. Kom ik in de problemen als ik met de nieuwe demper ga rijden? De vraag is dus of het vermogen boven de 25 kw uit komt. Of is het handiger dit te combineren op het moment dat ik de motor volgend jaar laat ontgrenzen.

Met vriendelijke groet, Pieter
 
nee: aangezien de motor begrens moet zijn op het inlaattraject en dus niet meer vermogen kan genereren dan 25kw
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen,

Via de search-knop heb ik het antwoord op mijn vraag nog niet gevonden. Ik rij op een cb 500, bj 1996, begrensd op 25 kw (ook op kenteken).

Ik mag vanaf 15 februari volgend jaar maximaal vermogen rijden. Op dit moment heeft de motor de originele demper, ik ben van plan een takkoni demper te kopen:

Hostnet: De grootste domeinnaam- en hostingprovider van Nederland.

De huidige vermogensuitdraai geeft aan dat het maximale vermogen 23.76 kW is. Kom ik in de problemen als ik met de nieuwe demper ga rijden? De vraag is dus of het vermogen boven de 25 kw uit komt. Of is het handiger dit te combineren op het moment dat ik de motor volgend jaar laat ontgrenzen.

Met vriendelijke groet, Pieter

Denk dat je die vraag beter bij Takkoni neer kunt leggen.
 
Gaat juist minder Kw. geven als je de afstelling niet aanpast.
Dat is wel erg kort door de bocht. Ik heb ooit een strontoriginele R6 gehad. Andere demper erop. Vervolgens de testbank op. Voor aanpassingen 109 pk op het achterwiel, na vervanging van de luchtfilter en sproeiers en afstellen 109.9 pk. Dus met de andere demper waarschijnlijk al vermogenswinst behaald en na afstellen nauwelijks meer.
 
Dat is wel erg kort door de bocht. Ik heb ooit een strontoriginele R6 gehad. Andere demper erop. Vervolgens de testbank op. Voor aanpassingen 109 pk op het achterwiel, na vervanging van de luchtfilter en sproeiers en afstellen 109.9 pk. Dus met de andere demper waarschijnlijk al vermogenswinst behaald en na afstellen nauwelijks meer.

Ja dat is vol vermogen, bij 25 kw ligt dat anders.

Antwoord op de vraag van TS durf ik ook niet te geven.
 
Hoe is de motor begrensd?

Lijkt me overigens sterk dat je van alleen een andere demper meer dan 1 KW vermogen kunt kunt halen.
Vooral uit een cb500
 
Dat is wel erg kort door de bocht. Ik heb ooit een strontoriginele R6 gehad. Andere demper erop. Vervolgens de testbank op. Voor aanpassingen 109 pk op het achterwiel, na vervanging van de luchtfilter en sproeiers en afstellen 109.9 pk. Dus met de andere demper waarschijnlijk al vermogenswinst behaald en na afstellen nauwelijks meer.

Zie je niet vaak, want meestal gaat ie gewoon slechter lopen. Het geluid geeft de meeste vaak het idee dat er ook meer vermogen inzit. In jouw geval weet je dan niet wat ie origineel gaf want je hebt m niet op de bank gehad alvorens je die demper hebt gemonteerd. Misschien liep ie eerst dus wel beter.

En met alleen een demper is het sowieso peanuts kwa winst.
 
nee: aangezien de motor begrens moet zijn op het inlaattraject en dus niet meer vermogen kan genereren dan 25kw
Dat is niet waar. De motor kan makkelijker uitademen en heeft hier minder energieverliezen, dus je hebt winst door minder verlies.

Wel is het zo dat je daar vaak ook nog voor moet afstellen. Als je een officiële 25KW kit hebt boeit het NIET. Je had bij wijze van spreken vooraf een andere uitlaat kunnen monteren en je had exact dezelfde kit gekregen. Achteraf kan niemand aantonen hoe lang deze uitlaat er op zit, jij hebt je uitdraai met minder dan 25KW en als de (officiële) kit er in zit is er niets aan de hand.
 
Zie je niet vaak, want meestal gaat ie gewoon slechter lopen. Het geluid geeft de meeste vaak het idee dat er ook meer vermogen inzit. In jouw geval weet je dan niet wat ie origineel gaf want je hebt m niet op de bank gehad alvorens je die demper hebt gemonteerd. Misschien liep ie eerst dus wel beter.

En met alleen een demper is het sowieso peanuts kwa winst.
Dit klopt op de meeste moderne motoren. Op ouderwetse carbs gaat ie 9/10x iets beter lopen juist. Scheelt vaak niet veel en afstellen blijft een vooruitgang.
 
Laatst bewerkt:
Dit klopt op de meeste moderne motoren. Op ouderwetse carbs gaat ie 9/10x iets beter lopen juist. Scheelt vaak niet veel en afstellen blijft een vooruitgang.

Eigenlijk ging ik er vanuit dat het injectie was. Lekker weer, denk doe ook is wijs :$ :+
 
Ik heb besloten geen andere dempers te monteren ivm het vermogen.

Ik bedoel dat het vermogen dat ze kosten.

Bigscale
 
Oh was dat het :') Dan haal ik de open uitlaat ook van m'n B12 af. Stil is prima, maar 't moet wel een beetje vooruit gaan. De bank zegt dat de standaard uitlaat 20pk minder levert, maar als mensen hier zeggen dat vervangingsuitlaten vermogen kosten wissel ik terug :)


Op perfect afgestelde injectiefietsen met doorontwikkelde uitlaatsystemen vanaf de fabriek klopt het, op alles met een bouwjaar voor dit millenium (en de helft daarna) is dat onzin.
 
Oh was dat het :') Dan haal ik de open uitlaat ook van m'n B12 af. Stil is prima, maar 't moet wel een beetje vooruit gaan. De bank zegt dat de standaard uitlaat 20pk minder levert, maar als mensen hier zeggen dat vervangingsuitlaten vermogen kosten wissel ik terug :)
Op perfect afgestelde injectiefietsen met doorontwikkelde uitlaatsystemen vanaf de fabriek klopt het, op alles met een bouwjaar voor dit millenium (en de helft daarna) is dat onzin.

Jij hebt een van de weinige fietsen die af-fabriek op de uitlaat was "begrensd". Juist bij de B12 levert een open pijp behoorlijk wat winst op.
Bij een aantal andere fietsen uit die periode kon je ook wel wat winst halen, met een hele goede pijp misschien 4 a 5 pk, vaak nog wat meer met wat extra tuning.
Maar net zo vaak maakte het niets uit, op het laatst van de carburatiefietsen was de afstelling al aardig secuur. Bij de nieuwere fietsen maakt een open pijp inderdaad nauwelijks iets uit of verslechtert het zelfs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan