Versleten ketting

Xtine

MF veteraan
19 apr 2012
9.284
84
Amsterdam
Ik denk dat mijn ketting aan z'n eind is. Vrijdag wordt 'ie vervangen, vorige maand zeiden ze bij MotorCity al dat er een schakel was die niet soepel was, maar toen ik vroeg of ze 'm dan niet beter konden vervangen hoefde dat niet.

Maar nu als ik wegrij kraakt het een beetje, ik denk dat dat de ketting is. Rijden gaat goed, maar nu ben ik bang dat de ketting kan breken. Kan dat? Of moet 'ie dan nog erger kraken? Hoe zie ik of ik er nog een dagje mee kan rijden? Hoef van de week maar één keer 200km te rijden.

Het is een GSX-R1000.
 
Ik denk dat mijn ketting aan z'n eind is. Vrijdag wordt 'ie vervangen, vorige maand zeiden ze bij MotorCity al dat er een schakel was die niet soepel was, maar toen ik vroeg of ze 'm dan niet beter konden vervangen hoefde dat niet.

Maar nu als ik wegrij kraakt het een beetje, ik denk dat dat de ketting is. Rijden gaat goed, maar nu ben ik bang dat de ketting kan breken. Kan dat? Of moet 'ie dan nog erger kraken? Hoe zie ik of ik er nog een dagje mee kan rijden? Hoef van de week maar één keer 200km te rijden.

Het is een GSX-R1000.

Kraken is duidelijk einde oefening. Of je er nog mee kan rijden is een gok, als er vorige maand al wat goed vast zat aan die ketting had er een nieuwe opgemoeten. Rare actie van motorcity dus (maar verbaast me dan weer niks).
 
Mijn ketting is een keer gebroken, dus ja het kan ;)
Gelukkig ving kettingscherm de ketting op en kon ik rustig richtig vluchtstrook :)
Ik zou zeggen: better safe than sorry, zo snel mogelijk vervangen die hap.
 
Ik denk dat mijn ketting aan z'n eind is. Vrijdag wordt 'ie vervangen, vorige maand zeiden ze bij MotorCity al dat er een schakel was die niet soepel was, maar toen ik vroeg of ze 'm dan niet beter konden vervangen hoefde dat niet.

Maar nu als ik wegrij kraakt het een beetje, ik denk dat dat de ketting is. Rijden gaat goed, maar nu ben ik bang dat de ketting kan breken. Kan dat? Of moet 'ie dan nog erger kraken? Hoe zie ik of ik er nog een dagje mee kan rijden? Hoef van de week maar één keer 200km te rijden.

Het is een GSX-R1000.
Pas geleden zelf mijn ketting verloren :$
En die kraakte niet eens :X
Die ene 200 kan net genoeg zijn om te breken ;)

Voorkom ellende en ongemak en laat hem vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn ketting is een keer gebroken, dus ja het kan ;)
Gelukkig ving kettingscherm de ketting op en kon ik rustig richtig vluchtstrook :)
Ik zou zeggen: better safe than sorry, zo snel mogelijk vervangen die hap.
Ik Heb geluk gehad mijn "rolde" er zo af met 140 :X
Best raar wil je inhalen toeren gaan omhoog maar je gaat niet harder :')
 
Als je bij het achtertandwiel de ketting een stukje kan optillen en onder de schakel door kan kijken, is het echt tijd voor een nieuwe, maar het lijkt me dat het voortandwiel(of beide) dan misschien ook wel z'n beste tijd heeft gehad?

Het spul zal niet zomaar breken, beetje netjes rijden, niet te gek doen voor de zekerheid..
 
Die ene keer 200 rijden is niet anders dan met 100, 80, of 50. Het enige wat uitmaakt is hoe snel je naar deze snelheid toe accelereert :+
Maar goed, garanties geven is natuurlijk onmogelijk, maar ik denk dat jij je nog geen zorgen hoeft te maken over breken, zolang jij de ketting onder normale omstandigheden belast.
 
Die ene keer 200 rijden is niet anders dan met 100, 80, of 50. Het enige wat uitmaakt is hoe snel je naar deze snelheid toe accelereert :+
Maar goed, garanties geven is natuurlijk onmogelijk, maar ik denk dat jij je nog geen zorgen hoeft te maken over breken, zolang jij de ketting onder normale omstandigheden belast.

Een vastzittende schakel wordt 'onder normale omstandigheden' net zo gruwelijk heet als onder abnormale omstandigheden.
 
Laatst bewerkt:
door je been bijvoorbeeld.....

Ik had bijvoorbeeld eens een kapotte helm, en een blauwe rug. Alleen was dat met een Kreidler, dan kun je dat verwachten.


dat ik eerst vergat om het plaatje en visje te plaatsen, en dat ik daarna de sluiting in de bankschroef weer in de juiste vorm heb gebogen, had hier niets mee te maken O-)
 
Laatst bewerkt:
ik heb al een nieuwe kettingset klaarliggen.
Hoewel de oude wat versleten aan het raken is, geeft het me een veilig gevoel dat er al een nieuwe klaar ligt in de schuur :+
 
ik heb al een nieuwe kettingset klaarliggen.
Hoewel de oude wat versleten aan het raken is, geeft het me een veilig gevoel dat er al een nieuwe klaar ligt in de schuur :+

Vrijdag word zijn ketting vervangen, dus er ligt al een nieuwe klaar en TS kan gewoon gaan rijden met een veilig gevoel :W

Kraken ken ik niet van mijn ketting, wel het doorslaan over mijn tandwiel :X
 
Laatst bewerkt:
ik heb al een nieuwe kettingset klaarliggen.
Hoewel de oude wat versleten aan het raken is, geeft het me een veilig gevoel dat er al een nieuwe klaar ligt in de schuur :+
Ja, dat ken ik van remblokjes. Als ze maar klaar liggen in de schuur, dan kan er niets gebeuren.

Idem voor die jerrycan met benzine in de schuur. Zolang die daar maar staat zal ik nooit zonder benzine komen te staan......

_O-
 
zo heb ik eens nieuwe voorwiellagers meegenomen naar de Eifel... omdat ik geen tijd had de oude met speling te vervangen.
Op de terugweg nog de autobaan topsnelheid met de vfr gereden. De nieuwe wiellagers zaten nog in de tanktas 8-)


Zou hem meenemen als reserve plus een setje kettingwielen en een tooltje.
Voel je je nog veel veiliger :+
 
smeren en gewoon rijden, ketting is bestand tegen 140 pk, die laatste paar honderd zal wel gaan met gewoon tempo ?

nee geen garantie ;)

vind het wel een beetje een ' grandiaatje ' hoor ;)


De GSX-R1000 heeft tegen de 190 pk. Nou denk ik niet dat Xtine van de week al die pk's gaat gebruiken, maar ik zou het risico niet nemen en een nieuwe ketting er omheen beunen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan