Vertrouw m'n motor niet :(

Marve

MF veteraan
21 aug 2007
2.782
2
Bergen op Zoom
Ik rij elke dag woon/werk, zo'n 160 km en ik heb al honderden euro's aan m'n fiets verspijkert maar ik vertrouw hem nog steeds niet.

Als ik weg rij hoor ik een 'schoepend' geluid, naarmate je harder gaat rijden gaat dit geluid ook mee, een beetje zoals een schoep van een schip die heel langzaam opstart en steeds harder gaat draaien, geen idee wat het is maar dit zat er nooit en het irriteert me mateloos. Als ik de koppeling inknijp is het weg dus het moet iets motorisch of in de aandrijving zijn. Ik denk het tweede want hij loopt stationair perfect en als ik gas geef bij stilstand hoor ik het niet.

Volgend probleem, op het moment dat ik wegrij hoor ik de ketting een paar slagen maken, dus een hoop gerammel achterin. Als ik naar z'n 2 schakel rammelt de ketting ook nog een keer en daarna is het weg, dus dat is alleen bij lage snelheiden. De kettingspanning is goed (pas gesteld) en de ketting is gesmeerd.

En dan het laatste, ook irritante probleem. Als ik bij een stoplicht sta en ik heb de koppeling ingeknepen en hou het stuur met twee handen vast voel ik 'getik' in m'n handen, alsof het stuur ergens lichtjes op 'slaat', dit is niet altijd (kleppen :?).

Misschien ligt het aan mij en zit ik teveel op te letten op alles wat niet goed voelt, maar toch ik rij veel per week en over drie weken ga ik naar Corsica en dan moet ie gewoon goed zijn.

Dit heb ik er al aan gedaan (laten doen):

- Grote beurt (incl. nieuwe blokken/achterband), 6000 km geleden. EUR 550,-
- Balhoofdlager vervangen, 500 km geleden. EUR 200,-
- Nieuwe voorband + blokken + remmen gangbaar maken. EUR 225,-

Zoals je ziet heb ik de laatste 6000 km al meer dan 1000 euro verspijkert aan een motor die ik voor 5500,- gekocht heb. Ik doe alles volgens het boekje, onderhoud laat ik netjes door de dealer uitvoeren en nog is er van alles mis, het lijkt wel of m'n motor steeds slechter bij de dealer vandaan komt, ik heb er inmiddels al 3!! gehad. Komt nog bij dat ik nog zo'n 600 euro moet reserveren om m'n kromme remschijven te vervangen.

En dit is dus dan alles buiten de bovenstaande problemen!! die me misschien nog eens 1000 gaan kosten om op te lossen, en zo blijf ik maar dealers aflopen zonder enig fatsoenlijk resultaat.

Wat zouden jullie nu doen? Ik kan hem wel weer naar de dealer brengen maar ik vertrouw ze echt geen van allen. Ik kan hem inruilen maarja, met deze defecten krijg ik er ook geen reet meer voor en is al m'n reparatiegeld weggegooid.

Begin er een beetje wanhopig van te worden -O-
 
Zou dat schoepende geluid niet van je kromme schijven kunnen komen?

Nee het komt echt bij de aandrijving vandaan. Je hoort het tussen het normale motorgeluid door zeg maar, het is moeilijk uit te leggen.

Wat de ketting zegt kan wel kloppen, ik heb hem daarnet op de middenbok gehad en gas gegeven en dan zie je de ketting echt 'slaan' dus ik denk idd dat ik die eerst maar ga vervangen.

Allemaal bedankt voor de tips zover!
 
De koppeling van een Honda ratelt meestal wel iets en dan met name in zn vrij
En ook tijdens t rijden niet helemaal stil
Althans die van mij niet
Maar ik gok toch dat dat schoepende geluid je schijven zijn

Edit:
Ja dan wordt t idd lastiger
 
Laatst bewerkt:
Ik heb diverse CBRretjes gereden (600, blackbird) en de CBR maakt gewoon altijd geluid uit de koppeling. Dat heeft mijn blackbird ook en deze is perfect onderhouden en kocht ik met 15/k km.

Dat geluid herken ik zo. Kom maar es langs rijden, of anders kom ik zelf wel een keer langs. Kom dagelijks langs BoZ, maar kan niet te veel controleren dan, aangezien ik dan in net pak ben :P
 
Ik denk dat je moet zoeken naar een normale bovag garage waar echte vakmensen werken.
Dus zeg maar kleinere motorzaken met een eigen werkplaats, die al heel lang bestaan en een goede naam hebben,
Laat je motor daar eens helemaal doorlichten, dat ze je motor goed testen door er zelf eens een stuk op te rijden.
In Laren(Gld) zit een goede motorzaak, die heet Mamola Motoren.
 
Bergen op zoom, dus als je een goede dealer weet, niet te ver, houd ik me aanbevolen :)

Ik zie iig al een hoop waardevolle tips hier staan, maar als ik zo ze lees denk ik tja, het zou het allemaal kunnen zijn :)


ik heb een goeie vriend die er heel veel van weet ...woont in ossendrecht.. is mijn motor naar toe gegaan en is in top conditie... check mijn motorstek fotos van gepimpte fireblade...zijn werk.. ;)

laat maar weten via pbtje... deze man is echt kundig in motoren...zelf behoorlijke rijder..
 
Laatst bewerkt:
motor op de bok/paddock en met achterwiel in de lucht ff een slinger geven en laten draaien en je ketting controlen op vast zittende schakels.. Als het geluid niet uit je ketting komt is het weer een hondertje of wat weggegooit. Is de ketting oud hoe zijn de tanden. Ketting vervangen is altijd ook nieuwe tandwielen!!!!! Smeer je je ketting wel en hoe/waarmee.. ????? Ik heb echt een hekel aan bagger vette kettingen :X hecht alleen maar zand en vuil aan en je hele motor zit vol met bagger. Gebruik altijd drylube kost wat maar bespaart je vuil en kettingen.. :Y
 
Nee het komt echt bij de aandrijving vandaan. Je hoort het tussen het normale motorgeluid door zeg maar, het is moeilijk uit te leggen.

Wat de ketting zegt kan wel kloppen, ik heb hem daarnet op de middenbok gehad en gas gegeven en dan zie je de ketting echt 'slaan' dus ik denk idd dat ik die eerst maar ga vervangen.

Allemaal bedankt voor de tips zover!



als je motor op de middenbok staat en als je dan stationair laat lopen/gas geeft in de versnelling zal de ketting altijd gaan slaan omdat er geen druk op staat (het achterwiel kan loos draaien zonder weerstand)
 
Wellicht een domme vraag, maar is deze motor voorzien van een primaire ketting tussen krukas en primaire as?
Heb ooit een Kawa 750 gehad die dit wel had en die had het zelfde probleem als jij beschrijft met het "doorschieten" van de ketting.
Het bleek dat de primaire ketting zo lang was dat deze over de tanden heen schoot.
Na vervangen van de ketting (sloop exemplaar), probleem opgelost.
 
Sommige mensen.... horen altijd wel ergens wat en als je iets hoort, dan lijkt het ook steeds duidelijker.
Oftewel... het zou ook best kunnen dat je een onbeduidend geluidje voor jezelf steeds verder vergroot terwijl er feitelijk technisch niets loos is.

Er zijn vast mensen in je omgeving die ook motor rijden en die je wel vertrouwd. Laat die eens rijden en zeg ze niet van te voren wat je klacht is en laat hun eens nadenken of er iets mis zou kunnen zijn.
En als je al bij drie dealers bent geweest dan was er vast wel 1 geweest die anders graag op je gevoel had gespeeld om er een reparatie uit te slepen.
 
Sommige mensen.... horen altijd wel ergens wat en als je iets hoort, dan lijkt het ook steeds duidelijker.
Oftewel... het zou ook best kunnen dat je een onbeduidend geluidje voor jezelf steeds verder vergroot terwijl er feitelijk technisch niets loos is.

Dat denk ik dus ook, is gewoon een standaard normaal bijgeluid van een CBR. :)
 
bij deze nodig je uit om bij mij langs te komen dan krijg je een vrijblijvend advies en zal mij niets boeien waar je de motor laat repareren, ik wil gewoon dit rare verhaal sluitend maken en duidelijkheid scheppen.
maar wel ff naar almere rammelen.
 
Ik dacht eerst ook dat ik rare geluiden hoorde bij het optrekken of schakelen bij mij. Ik vanalles nachecken en ik kwam er maar niet achter.
Wat bleek nou, die rare geluiden kwamen van de ketting, en dan niet de aandrijving, maar me kettingslot, wat achterin lag! :o
 
wacht ff 550 euro grote beurt en achterband en rem blokken dat kan niet????
Typisch gevalletje "he, wat bedoeld hij nou??"

Ken je deze al:
Ik lag op haar schoot, en viel in slaap.
Ik lag op haar, schoot, en viel in slaap.

"A Pandabear eats, shoots and leaves"
"A Pandabear eats shoots and leaves"

Wat kan er niet?
Bedoel je dom dat er geen blokken in zijn gekomen?
Bedoel je dat het niet kan voor 550 euro?
....
 
Laatst bewerkt:
Sommige mensen.... horen altijd wel ergens wat en als je iets hoort, dan lijkt het ook steeds duidelijker.
Oftewel... het zou ook best kunnen dat je een onbeduidend geluidje voor jezelf steeds verder vergroot terwijl er feitelijk technisch niets loos is.
Nou, daar moet ik je gelijk in geven. Als ik met een hoop andere Ducati's op de baan ga word ik altijd zo paranoïde als de pest B|
Zit ik de hele tijd mn kop heen en weer te draaien om toch maar te weten te komen waar al die vreemde geluidjes vandaan komen. En het ergste is nog dat je met al die bulderuitlaten het ene geluid niet van het andere kan onderscheiden |( |(

Dat gaat zo van je rakketakkettettteettteeeettteeee sjiiiiiieerptekkekekekekk keebbwwwWWWWOOOOAAAARtsjek kekekekketjrip en het houdt niet op :N


Gek word ik dervan '(
 
Laatst bewerkt:
Toen ik mijn motor pas had hoorde en zag ik ook altijd spoken, maar dat ging over :)
Een beetje alertheid is toch gewenst. Vorig jaar liep mijn motor ook een periode heel rauw en kraakte er soms iets wanneeer ik startte. Zo een tijdje gereden tot ze opeens stilstond met een vastloper... 3 maanden werk en 600€ om ze weer rijdend te krijgen.
Enkele weken geleden hoorde ik veel geratel: nokkenasketting te los. Ik de spanner een tikje gegeven en het geratel was weg, maar ik kreeg een nieuw bijgeluid: zoemen, zuisen en dit werd erger. Heb die ketting opnieuw gesteld en dit keer wat zorgvuldiger en nu is ook dat gezoem weg.

Het is belangrijk dat je wat ervaren motorrijders kent die kunnen meezoeken naar oplossingen. Ik heb veel geleerd van het forum hier.
 
Laatst bewerkt:
Nee het komt echt bij de aandrijving vandaan. Je hoort het tussen het normale motorgeluid door zeg maar, het is moeilijk uit te leggen.

Wat de ketting zegt kan wel kloppen, ik heb hem daarnet op de middenbok gehad en gas gegeven en dan zie je de ketting echt 'slaan' dus ik denk idd dat ik die eerst maar ga vervangen.

Allemaal bedankt voor de tips zover!
Ketting die "slaat"? klinkt alsof hij te los staat.. Ik zou lekker eens even bij een dealer langsgaan.
Allemaal goedbedoelde internet adviezen opvolgen op basis van geluiden die jij beschrijft is een beetje link denk ik.

schoepen? Rammelen?

Ik begrijp die "angst" voor dealers maar al te goed, maar er zijn denk ik niet zo gek veel oplichters. Onderhoud is gewoon duur, dus lijkt het al snel of je geflest wordt.
 
Heb hem inmiddels weggebracht naar de dealer (http://www.speed-service.nl/).

Hij heeft er ff een tijdje op gereden en inderdaad geconstateerd dat de ketting het grootste probleem is. Hij zei dat de motor motorisch verder piekfijn in orde is en dat hij rijdt als een trein.

De ketting zat gewoon helemaal vast. Die heeft hij helemaal schoongemaakt, alle schakels weer soepel gemaakt en opnieuw ingevet en die is nu weer piekfijn in orde.

Wat de schijven voor betreft, die worden vervangen door nieuwe wavediscs incl. blokken en montage voor 580 euro, dus dat viel me nog 100% mee :)

Komt toch nog allemaal goed hoop ik ;)

Allemaal bedankt voor de vele reacties! Kan ik iig met een gerust hart naar Corsica over 3 weken!
 
Nou gelukkig kom je er toch waarschijnlijk nog wel uit.

Ik hoop dat die ketting nog wel goed is dan, want als hij eenmaal vast staat lijkt me dat geen goed teken.

Remmen, ja die zijn helaas gierend duur!

We horen het wel als hij weer goed en wel thuis staat en jij weer vol vertrouwen op pad kan naar Corsica.
 
Nou gelukkig kom je er toch waarschijnlijk nog wel uit.

Ik hoop dat die ketting nog wel goed is dan, want als hij eenmaal vast staat lijkt me dat geen goed teken.

Remmen, ja die zijn helaas gierend duur!

We horen het wel als hij weer goed en wel thuis staat en jij weer vol vertrouwen op pad kan naar Corsica.

Ja ik vroeg nog of het nog beter was om hem dan maar niet te vervangen, maar hij zei dat die ketting zeker nog wel een tijd meekan en dat het zonde is om hem te vervangen, dus dat neem ik dan maar even van hem aan.

Remmen zijn idd duur, maar als ik wavediscs via internet besteld ben ik 460 euro kwijt excl verzendkosten. Dan heb ik nog blokken nodig en de montage, dus 580 euro voor alles vond ik nog wel meevallen eigenlijk *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan