Verzekeren circuitfiets

Zoeperman

MF veteraan
Donateur
4 aug 2001
28.016
10
Apeldoorn
ik heb al eens eerder getracht mijn circuitfiets te verzekeren tegen brand en diefstal, zowel op als buiten het circuit, maar werd duidelijk door mijn verzekeraar, maar ook door de KNMV 'ontmoedigd'... liever niet en anders torenhoge premie's

Ik kreeg een mailtje binnen met de volgende aanbieding:



Beste Racer,

Aangezien er in Nederland geen verzekeraars zijn die staan te springen om ongekentekende motoren te verzekeren, ben ik zelf naar een oplossing gaan zoeken. Heb onze eigen motoren eerst via de KNMV verzekerd gehad, maar deze willen er nu ook vanaf. Nieuwe verzekeringen accepteren ze niet en bij wijzigingen wordt de premie gesteld op 10% vd verzekerde som. De verzekerde som werd door hen vastgesteld op basis van nieuwwaarde + toegevoegde zaken.

Wat heb ik in de volmacht gemaakt.

Een verzekering die diefstal en brand dekt op het risico adres(sen) en het transport risico naar, op en onderweg terug van het circuit (Europese dekking). Kortom dekking die ik passend heb gemaakt aan onze eigen circuit activiteiten.

Er kan verzekerd worden:

a) Motoren, verzekerd bedrag tegen 3,2%
b) Onderdelen, verzekerd bedrag (indien gewenst) minimaal € 2.000, tegen 3,75% dus minimum premie € 75,=
c) Trailer, verzekerd bedrag tegen 1,75%

Tevens ter bepaling van het verzekerde (schade)bedrag:

Het eerste jaar nieuwwaarde regeling, daarna (advies) op basis van taxatie en anders dagwaarde. Omdat de race motors niet te vergelijken zijn met straatmotoren adviseer ik straks iedereen bij ouderdom van een jaar, jaarlijks te laten taxeren (kosten € 120 incl btw). Het rapport is overigens 2 jaar geldig, maar alleen het 1e jaar geldt dan de waarde uit het taxatierapport als schadebedrag.

Even een voorbeeld ter verduidelijking en vergelijking met KNMV:

Via KNMV: (nieuwe en gebruikte motor)

Aankoop Suzuki GSXR 1000 € 17.000

Bij: race onderdelen - 5.000

Verzekerd bedrag € 22.000

Premie 10% = € 2.200 per jaar

Met het Circuit Race Pakket: (nieuwe motor)

Aankoop Suzuki GSXR 1000 € 17.000

Af: originele delen - 4.000

Bij: race onderdelen - 5.000

Verzekerd bedrag € 18.000

Premie 3,2% = € 576 per jaar



Met het Circuit Race Pakket: (gebruikte motor)

Taxatiewaarde € 15.000

Af: originele onderdelen 1.000

Bij: race onderdelen 1.000

Verzekerd bedrag € 15.000

Premie 3,2% = € 480 per jaar



Gebruikte motor = ouder dan 1 jaar!



Uitkering bij diefstal:



Bij nieuwe motoren jonger dan een jaar is in de meeste gevallen geen discussie, althans heb ik dit beter afgetimmerd. Bij een motor van ouder dan een jaar zal worden uitgegaan van een dagwaarde. Wat is dan de dagwaarde? Ik heb dit met de expert besproken die ik heb gevraagd om de taxatie alsmede de expertise bij diefstal te gaan voeren. Als zo’n Suzuki ouder is dan een jaar. Bijvoorbeeld uit 2007. Op Marktplaats staan deze alleen met kenteken voor bijvoorbeeld € 8.000 dan;



Via KNMV (gebruikte motor)

Dagwaarde € 8.000. Een motor waarmee geracet wordt is meer verbruikt dan een straat motor, dus +- 50% ongeveer € 4000

En kijk dan eens hoeveel premie je betaald. Dus je bent niet goed verzekerd, al dacht ik dat zelf ook.



Met het Circuit Race Pakket: (gebruikte motor)

Taxatiewaarde is uitkering! Dus € 15.000 !!

Dit is veel duidelijker!

Het rapport kost € 120 en deze is 2 jaar geldig. Het 1e jaar geldt dus de taxatiewaarde en in het tweede jaar zal de expert dus een afschrijving gaan toepassen, mits je jaarlijks laat taxeren.


MENSEN LET OP!!

Als jullie denken dat jullie motor op dit moment verzekerd is op de inboedel, als dit überhaupt kan, wat is dan verzekerd? Waar en wanneer? En wat krijg je dan betaald bij schade? Motoren zijn uitgesloten op inboedelverzekeringen. Laat staan circuitmotoren! Mocht een verzekeraar het dan toch willen verzekeren, dan betaal je premie over de nieuwwaarde. Neem als voorbeeld € 15.000. De dagwaarde bij een gebruikte racer is voor een expert zeer slecht te bepalen. Als hij dan toch verzekerd mocht zijn op de inboedel, dan is het alleen gedekt als er sprake is van braak als hij uit huis gestolen is. De rest is niet verzekerd. En het schadebedrag?? Ik denk dat in genoemd voorbeeld € 3500 al een hele dikke uitkering zal zijn.



Klinkt interessant, ik ben benieuwd zijn er nog andere ervaringen / aanbieders?
 
Mooie aanbieding lijkt me :}
Alleen de kans op diefstal/brand acht ik dusdanig klein dat ik dat risico wel gok.

Als schade (onstaan op circuit) nou eens meeverzekerd was he....... :P
 
Klinkt goed. Raar dat de KNMV (vereniging die als doel heeft om de motorsport te bevorderen, maar ondertussen alleen zijn zakken vult) hier niet veel mee doet.
 
Heb de mail ook gehad, is alleen niet helemaal juist ;)

Mijn bike is gewoon verzekerd tegen diefstal en brand.

Quote van m'n polisblad:

op de polis is dekking voor een ongekentekende motor, Kawasaki ZX6R
chassisnummer *********** ter waarde van € *****


Heb het gewoon via m'n tussenpersoon geregeld (toevallig ook sponsor O-) ). Iedereen wil tegenwoordig via internet afsluiten, daar staan de extra mogelijkheden niet op. Betaal dan wel een paar centen voor een tussenpersoon, maar hij zoekt wel altijd alles keurig netjes uit *O* *O*
 
Ik heb mijn circuitfiets vezekerd voor brand en diefstal , dit geldt jammer genoeg alleen op
het thuisadres. Afschrijving op boekwaarde regeling. Deze verzekering loopt bij de Europesche
en kost maar €75.- per jaar. Op reis is hij meeverzekerd met de inboedel van mijn bus (Interpolis)
, tot max. €10.000,- totale schade. Dit kost niets extra, maar deze premie is redelijk hoog.
 
Onderdelen/spullen valt altijd al onder je inboedel.
Motoren zijn vaak wel mee te verzekeren, maar je moet ze wel LOS op de polis laten opnemen.

Kost je een paar tientjes extra op jaarbasis.
 
Heb de mail ook gehad, is alleen niet helemaal juist ;)

Mijn bike is gewoon verzekerd tegen diefstal en brand.

Quote van m'n polisblad:

op de polis is dekking voor een ongekentekende motor, Kawasaki ZX6R
chassisnummer *********** ter waarde van € *****


Heb het gewoon via m'n tussenpersoon geregeld (toevallig ook sponsor O-) ). Iedereen wil tegenwoordig via internet afsluiten, daar staan de extra mogelijkheden niet op. Betaal dan wel een paar centen voor een tussenpersoon, maar hij zoekt wel altijd alles keurig netjes uit *O* *O*
Same here })

Heb beide fietsen tegen brand en diefstal verzekerd voor het door mijzelf opgegeven bedrag (daar word ook de premie naar berekend). Ook als ze (tijdelijk) ergens anders gestald staan.

Betaal geloof 12 euro per maand..
 
Same here })

Heb beide fietsen tegen brand en diefstal verzekerd voor het door mijzelf opgegeven bedrag (daar word ook de premie naar berekend). Ook als ze (tijdelijk) ergens anders gestald staan.

Betaal geloof 12 euro per maand..
:^
weet alleen niet wat ik betaal ervoor, niet veel iig :N

en als ik het goed heb, is ie onderweg naar en van circuit gedekt onder de doorlopende reisverzekering :)
 
zal nog eens een balletje opgooien bij interpolis, zijn er hier die hun inboedel bij interpolis hebben met "motor"
 
Via mijn tussenpersoon gewoon op de inboedel voor brand en diefstal bij ASR. Waarde vast laten stellen op 12.500.

Kost niet veel :N
 
Heb de mail ook gehad, is alleen niet helemaal juist ;)

Mijn bike is gewoon verzekerd tegen diefstal en brand.

Quote van m'n polisblad:

op de polis is dekking voor een ongekentekende motor, Kawasaki ZX6R
chassisnummer *********** ter waarde van € *****


Heb het gewoon via m'n tussenpersoon geregeld (toevallig ook sponsor O-) ). Iedereen wil tegenwoordig via internet afsluiten, daar staan de extra mogelijkheden niet op. Betaal dan wel een paar centen voor een tussenpersoon, maar hij zoekt wel altijd alles keurig netjes uit *O* *O*
dat schiet voor sommige mensen ook niet zo heel erg op, er zijn redelijk wat circuitmotoren zonder chassisnummer.
 
Van welke verzekeringsmaatschapij is deze van TS? Klinkt voor mij wel aantrekkelijk eigenlijk,aangezxien mijn motor bij mijn ouders staat........

edit:Laat maar ,opende net mijn Hyves,ik ken hem wel :)
 
Laatst bewerkt:
Waar ik vooral benieuwd naar ben is de ervaringen met uitkeren na bijvoorbeeld diefstal.
Je kunt natuurlijk op diverse manieren verzekeren en premie betalen. Iedereen denkt dan dat hij het perfect geregeld heeft.
En dan komt het moment waarop de verzekeraar moet uitkeren. En blijkt dat je niks krijgt omdat je niet aan bepaalde voorwaarden hebt voldaan. Of veel minder krijgt als jij denkt.
Ik heb een gezonde achterdocht tegen elke verzekeringsmaatschappij.
Dus als er iemand is die werkelijk wat uitgekeerd heeft gekregen toen zijn racemotor werd gestolen dan lees ik dit graag.
 
Waar ik vooral benieuwd naar ben is de ervaringen met uitkeren na bijvoorbeeld diefstal.
Je kunt natuurlijk op diverse manieren verzekeren en premie betalen. Iedereen denkt dan dat hij het perfect geregeld heeft.
En dan komt het moment waarop de verzekeraar moet uitkeren. En blijkt dat je niks krijgt omdat je niet aan bepaalde voorwaarden hebt voldaan. Of veel minder krijgt als jij denkt.
Ik heb een gezonde achterdocht tegen elke verzekeringsmaatschappij.
Dus als er iemand is die werkelijk wat uitgekeerd heeft gekregen toen zijn racemotor werd gestolen dan lees ik dit graag.

:^
 
interpolis sluit motoren uit bij mij in de voorwaarden van de inboedel....

Alles met een verbrandingsmotor, grasmaaier uitgezondert.

Speciaal laten opnemen is wel mogelijk.
Als men het niet begrijpt, leg je de vergelijking met cross motoren.

Die worden ook regelmatig verzekerd, en bezitten zelden tot nooit een kenteken.
 
Ik snap het wel dat alle verzekeraars er mee stoppen....
Er wordt hier natuurlijk erg mee geknoeid.

Motor verzekeren, motor crashen, laten verdwijnen bij een handelaar die je er nog geld voor geeft en vervolgens bij de verzekering je motor als gestolen opgeven.

Ik zou het zwart op wit laten zetten wat ze uitbetalen na welke periode en bij welke vorm (diefstal, brand, etc.).
 
Ik snap het wel dat alle verzekeraars er mee stoppen....
Er wordt hier natuurlijk erg mee geknoeid.

Motor verzekeren, motor crashen, laten verdwijnen bij een handelaar die je er nog geld voor geeft en vervolgens bij de verzekering je motor als gestolen opgeven.

Ik zou het zwart op wit laten zetten wat ze uitbetalen na welke periode en bij welke vorm (diefstal, brand, etc.).

Waar lees jij dat verzekeraars ermee stoppen?

Circuit/motorcross is gewoon populairder dan vroeger, en daardoor onstaat ook de vraag naar een verzekering voor de opslag ervan.

Verzekeraars springen gewoon in op de vraag van een klant, zo kun je nagenoeg alles verzekeren tegenwoordig.

Uitkering gebeurt niet anders als dat van de reguliere inboedel.
 
Zoep, kun je mij de naam van het bedrijf geven waar je die mail van gehad hebt? Via PM eventueel.

Heb geen Hyves en de mail dus ook niet gezien zoals sommige andere hier;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan