ik heb al eens eerder getracht mijn circuitfiets te verzekeren tegen brand en diefstal, zowel op als buiten het circuit, maar werd duidelijk door mijn verzekeraar, maar ook door de KNMV 'ontmoedigd'... liever niet en anders torenhoge premie's
Ik kreeg een mailtje binnen met de volgende aanbieding:
Beste Racer,
Aangezien er in Nederland geen verzekeraars zijn die staan te springen om ongekentekende motoren te verzekeren, ben ik zelf naar een oplossing gaan zoeken. Heb onze eigen motoren eerst via de KNMV verzekerd gehad, maar deze willen er nu ook vanaf. Nieuwe verzekeringen accepteren ze niet en bij wijzigingen wordt de premie gesteld op 10% vd verzekerde som. De verzekerde som werd door hen vastgesteld op basis van nieuwwaarde + toegevoegde zaken.
Wat heb ik in de volmacht gemaakt.
Een verzekering die diefstal en brand dekt op het risico adres(sen) en het transport risico naar, op en onderweg terug van het circuit (Europese dekking). Kortom dekking die ik passend heb gemaakt aan onze eigen circuit activiteiten.
Er kan verzekerd worden:
a) Motoren, verzekerd bedrag tegen 3,2%
b) Onderdelen, verzekerd bedrag (indien gewenst) minimaal € 2.000, tegen 3,75% dus minimum premie € 75,=
c) Trailer, verzekerd bedrag tegen 1,75%
Tevens ter bepaling van het verzekerde (schade)bedrag:
Het eerste jaar nieuwwaarde regeling, daarna (advies) op basis van taxatie en anders dagwaarde. Omdat de race motors niet te vergelijken zijn met straatmotoren adviseer ik straks iedereen bij ouderdom van een jaar, jaarlijks te laten taxeren (kosten € 120 incl btw). Het rapport is overigens 2 jaar geldig, maar alleen het 1e jaar geldt dan de waarde uit het taxatierapport als schadebedrag.
Even een voorbeeld ter verduidelijking en vergelijking met KNMV:
Via KNMV: (nieuwe en gebruikte motor)
Aankoop Suzuki GSXR 1000 € 17.000
Bij: race onderdelen - 5.000
Verzekerd bedrag € 22.000
Premie 10% = € 2.200 per jaar
Met het Circuit Race Pakket: (nieuwe motor)
Aankoop Suzuki GSXR 1000 € 17.000
Af: originele delen - 4.000
Bij: race onderdelen - 5.000
Verzekerd bedrag € 18.000
Premie 3,2% = € 576 per jaar
Met het Circuit Race Pakket: (gebruikte motor)
Taxatiewaarde € 15.000
Af: originele onderdelen 1.000
Bij: race onderdelen 1.000
Verzekerd bedrag € 15.000
Premie 3,2% = € 480 per jaar
Gebruikte motor = ouder dan 1 jaar!
Uitkering bij diefstal:
Bij nieuwe motoren jonger dan een jaar is in de meeste gevallen geen discussie, althans heb ik dit beter afgetimmerd. Bij een motor van ouder dan een jaar zal worden uitgegaan van een dagwaarde. Wat is dan de dagwaarde? Ik heb dit met de expert besproken die ik heb gevraagd om de taxatie alsmede de expertise bij diefstal te gaan voeren. Als zo’n Suzuki ouder is dan een jaar. Bijvoorbeeld uit 2007. Op Marktplaats staan deze alleen met kenteken voor bijvoorbeeld € 8.000 dan;
Via KNMV (gebruikte motor)
Dagwaarde € 8.000. Een motor waarmee geracet wordt is meer verbruikt dan een straat motor, dus +- 50% ongeveer € 4000
En kijk dan eens hoeveel premie je betaald. Dus je bent niet goed verzekerd, al dacht ik dat zelf ook.
Met het Circuit Race Pakket: (gebruikte motor)
Taxatiewaarde is uitkering! Dus € 15.000 !!
Dit is veel duidelijker!
Het rapport kost € 120 en deze is 2 jaar geldig. Het 1e jaar geldt dus de taxatiewaarde en in het tweede jaar zal de expert dus een afschrijving gaan toepassen, mits je jaarlijks laat taxeren.
MENSEN LET OP!!
Als jullie denken dat jullie motor op dit moment verzekerd is op de inboedel, als dit überhaupt kan, wat is dan verzekerd? Waar en wanneer? En wat krijg je dan betaald bij schade? Motoren zijn uitgesloten op inboedelverzekeringen. Laat staan circuitmotoren! Mocht een verzekeraar het dan toch willen verzekeren, dan betaal je premie over de nieuwwaarde. Neem als voorbeeld € 15.000. De dagwaarde bij een gebruikte racer is voor een expert zeer slecht te bepalen. Als hij dan toch verzekerd mocht zijn op de inboedel, dan is het alleen gedekt als er sprake is van braak als hij uit huis gestolen is. De rest is niet verzekerd. En het schadebedrag?? Ik denk dat in genoemd voorbeeld € 3500 al een hele dikke uitkering zal zijn.
Klinkt interessant, ik ben benieuwd zijn er nog andere ervaringen / aanbieders?
Ik kreeg een mailtje binnen met de volgende aanbieding:
Beste Racer,
Aangezien er in Nederland geen verzekeraars zijn die staan te springen om ongekentekende motoren te verzekeren, ben ik zelf naar een oplossing gaan zoeken. Heb onze eigen motoren eerst via de KNMV verzekerd gehad, maar deze willen er nu ook vanaf. Nieuwe verzekeringen accepteren ze niet en bij wijzigingen wordt de premie gesteld op 10% vd verzekerde som. De verzekerde som werd door hen vastgesteld op basis van nieuwwaarde + toegevoegde zaken.
Wat heb ik in de volmacht gemaakt.
Een verzekering die diefstal en brand dekt op het risico adres(sen) en het transport risico naar, op en onderweg terug van het circuit (Europese dekking). Kortom dekking die ik passend heb gemaakt aan onze eigen circuit activiteiten.
Er kan verzekerd worden:
a) Motoren, verzekerd bedrag tegen 3,2%
b) Onderdelen, verzekerd bedrag (indien gewenst) minimaal € 2.000, tegen 3,75% dus minimum premie € 75,=
c) Trailer, verzekerd bedrag tegen 1,75%
Tevens ter bepaling van het verzekerde (schade)bedrag:
Het eerste jaar nieuwwaarde regeling, daarna (advies) op basis van taxatie en anders dagwaarde. Omdat de race motors niet te vergelijken zijn met straatmotoren adviseer ik straks iedereen bij ouderdom van een jaar, jaarlijks te laten taxeren (kosten € 120 incl btw). Het rapport is overigens 2 jaar geldig, maar alleen het 1e jaar geldt dan de waarde uit het taxatierapport als schadebedrag.
Even een voorbeeld ter verduidelijking en vergelijking met KNMV:
Via KNMV: (nieuwe en gebruikte motor)
Aankoop Suzuki GSXR 1000 € 17.000
Bij: race onderdelen - 5.000
Verzekerd bedrag € 22.000
Premie 10% = € 2.200 per jaar
Met het Circuit Race Pakket: (nieuwe motor)
Aankoop Suzuki GSXR 1000 € 17.000
Af: originele delen - 4.000
Bij: race onderdelen - 5.000
Verzekerd bedrag € 18.000
Premie 3,2% = € 576 per jaar
Met het Circuit Race Pakket: (gebruikte motor)
Taxatiewaarde € 15.000
Af: originele onderdelen 1.000
Bij: race onderdelen 1.000
Verzekerd bedrag € 15.000
Premie 3,2% = € 480 per jaar
Gebruikte motor = ouder dan 1 jaar!
Uitkering bij diefstal:
Bij nieuwe motoren jonger dan een jaar is in de meeste gevallen geen discussie, althans heb ik dit beter afgetimmerd. Bij een motor van ouder dan een jaar zal worden uitgegaan van een dagwaarde. Wat is dan de dagwaarde? Ik heb dit met de expert besproken die ik heb gevraagd om de taxatie alsmede de expertise bij diefstal te gaan voeren. Als zo’n Suzuki ouder is dan een jaar. Bijvoorbeeld uit 2007. Op Marktplaats staan deze alleen met kenteken voor bijvoorbeeld € 8.000 dan;
Via KNMV (gebruikte motor)
Dagwaarde € 8.000. Een motor waarmee geracet wordt is meer verbruikt dan een straat motor, dus +- 50% ongeveer € 4000
En kijk dan eens hoeveel premie je betaald. Dus je bent niet goed verzekerd, al dacht ik dat zelf ook.
Met het Circuit Race Pakket: (gebruikte motor)
Taxatiewaarde is uitkering! Dus € 15.000 !!
Dit is veel duidelijker!
Het rapport kost € 120 en deze is 2 jaar geldig. Het 1e jaar geldt dus de taxatiewaarde en in het tweede jaar zal de expert dus een afschrijving gaan toepassen, mits je jaarlijks laat taxeren.
MENSEN LET OP!!
Als jullie denken dat jullie motor op dit moment verzekerd is op de inboedel, als dit überhaupt kan, wat is dan verzekerd? Waar en wanneer? En wat krijg je dan betaald bij schade? Motoren zijn uitgesloten op inboedelverzekeringen. Laat staan circuitmotoren! Mocht een verzekeraar het dan toch willen verzekeren, dan betaal je premie over de nieuwwaarde. Neem als voorbeeld € 15.000. De dagwaarde bij een gebruikte racer is voor een expert zeer slecht te bepalen. Als hij dan toch verzekerd mocht zijn op de inboedel, dan is het alleen gedekt als er sprake is van braak als hij uit huis gestolen is. De rest is niet verzekerd. En het schadebedrag?? Ik denk dat in genoemd voorbeeld € 3500 al een hele dikke uitkering zal zijn.
Klinkt interessant, ik ben benieuwd zijn er nog andere ervaringen / aanbieders?