verzekering en door file rijden ???

Tom

Die hard MF'er
8 apr 2003
414
1
Leuven
zijn er mensen die ervaring hebben met afhandeling van verzekering bij ongeval in file door auto die van baanvak wisselt.
als een auto die van baanvak verandert in file een motor aanrijdt die tussen de file doorrijdt, wie wordt dan in zijn recht gesteld in belgiê ????
ervaringen, tips om mee te nemen
 
Ik weet niet hoe het zit in België, maar hier in Nederland is het toegestaan om tussen de file door te rijden, let wel, tot bepaalde snelheden, namelijk stapvoets. Rijd het verkeer harder dan dat, dan zul je net als de rest van het verkeer moeten meegaan met de flow zeg maar.

Voor zover ik weet, als je wordt aangereden als je stapvoets tussen een file doorrijdt, is degene in de auto schuldig. Maar zoals ik al, dat zijn de regels hier in Nederland, hoe ze in belgië daarmee omgaan weet ik niet...
 
Ik weet niet hoe het zit in België, maar hier in Nederland is het toegestaan om tussen de file door te rijden, let wel, tot bepaalde snelheden, namelijk stapvoets.
Volgens mij wordt het 'gedoogd'... Lijkt me iets anders dan 'toegestaan'.
 
Ik heb al eens moeten getuigen voor een kawa die ook op de E40, komende van Brussel, onderuit gereden werd, door een politieagent |( .
Kreeg ik achteraf nog tegen mijn voeten van de toenmalige rijkswacht waar ik mijn getuigenis ging afleggen omdat wij (ik dus ook) tussen de file doorreden, want dat mocht niet. Ik ben niet naar een rechtbank moeten gaan, schriftelijke getuigenis was voldoende.
Ik ben toen nadien op zoek gegaan op het internet en daar op verschillende motorsites het volgende gevonden:

Er bestond nog weinig jurisprudentie over, maar die paar zaken die al geweest waren, werden uitgesproken in het voordeel van de motorrijder wanneer er getuigen zijn die bevestigen dat de motorrijder rustig tussen de file door rijdt en dat de auto een onverwacht maneuver uitvoert.
Dus die getuigen zijn van groot belang !!
 
hoeft niet stapvoets hoor. De file mag hooguit 40km/u rijden en jij altijd maar 10 km harder dan de file.
Dan wordt het gedoogd (dus zul je verzekerd zijn)
 
Hangt het ook niet van het type verzekering af? Als ik met m'n All-risk verzekering de bocht uitvlieg, mag ik toch aannemen dat mijn verzekering tot uitkering overgaat – ongeacht mijn rijgedrag in die bocht.

Nu ik daar zo eens over nadenk; zou dat wel zo eenvoudig zijn?
 
hoeft niet stapvoets hoor. De file mag hooguit 40km/u rijden en jij altijd maar 10 km harder dan de file.
Dan wordt het gedoogd (dus zul je verzekerd zijn)

Neeeeeeeh dan MAG het! Niks nie gedogen. En verzekerd ben je dan dus ook.

Alleen die 40 km/h is nergens vastgelegd.

Maar in België zal het mogelijk weer anders zijn.
 
Dat schrijf je goed "volgens jouw", maar jij bent dus niet goed op de hoogte.
Het is al een tijdje toegestaan (wederom in nederland)

Het is niet toegestaan!! Het is zo dat er geen regels bestaan die zeggen dat het niet mag en daarom wordt het gedoogd!! Maar je mag dan maximaal 10km/h harder rijden dan de file en je alarmlichten moeten aan.

ps: dit geld voor Ned.
 
Het is niet toegestaan!! Het is zo dat er geen regels bestaan die zeggen dat het niet mag en daarom wordt het gedoogd!! Maar je mag dan maximaal 10km/h harder rijden dan de file en je alarmlichten moeten aan.

ps: dit geld voor Ned.
Ow mên ... is die hele campagne van de MAG vorig jaar voor niks geweest ofzo???

Quote van de MAG-site:
"Sinds 1991 is het niet meer verboden voor een motorrijder om langzaam tussen de file door te rijden"
 
..Maar je mag dan maximaal 10km/h harder rijden dan de file en je alarmlichten moeten aan.


'( Ik mag dus niet langs de file rijden....



















....ik heb geen alarm lichten ;(

 
Laatst bewerkt:
quote MAG site : " Om verwarring bij automobilisten te voorkomen gebruikt u geen richtingaanwijzers of alarmlichten als u tussen de file doorrijdt."

gaat dus maar lekker met het motortje :]


mzzl muppet
 
Tis ook niet vreemd dat automoblikkers niet weten dat een motorrijder gewoon door de file mag rijden, als er zelfs ook nog een hoop motorrijders zijn die gewoon stug vol blijven houden dat het gedoogd wordt. |(
 
In Nederland is het tussen de file doorrijden sinds 1991 niet meer verboden. De verhalen rondom 40 km/u etc komen voort uit een gedragscode die is voorgesteld (zie: http://www.mag-nl.org/filedag2003/ ). Het belang van deze gedragscode is dat deze inmiddels door de verzekeraars is geaccepteerd en omgezet is in een bindend advies (zie: http://www.mag-nl.org/filedag2003/advies.jpg). Dit bindend advies betekent dat als de motorrijder zich aan deze gedragscode houdt de verzekeraars onderling de schade regelen (ten gunste van de motorrijder) zonder dit voor de rechter te laten komen. Indien de motorrijder zich niet hield aan de gedragscode ligt de schuldvraag wel bij de rechter en kan het zijn dat de rechter de schade gedeeltelijk of helemaal bij de motorrijder legt (afhankelijk van de situatie).
 
Toch goed om te weten EmSee!

Ik werd vandaag al bijna onderuit gereden door een agressieve medeweggebruiker. Jaloezie... Ik schrok al want ik reed op mijn zusje dr motor

Edit:
Hoe zit dit eigenlijk bij verkeerslichten, want daar gebeurde dit bijna ongeval. Word dat ook beschouw als file??!
 
Laatst bewerkt:
Daar geldt bovenstaande niet. Wat hier nl. gebruikt wordt is een interpretatie van het inhalen op 1 rijstrook. Bij het stoplicht is over het algemeen met behulp van doorgetrokken strepen en pijlen aangegeven dat het om een voorsorteervak gaat, dus andere regels. Formeel moet je hier dus achteraan sluiten en wordt het tussendoor naar voren rijden over het algemeen gedoogd. Ik weet echter niet of dit beleid is of afhangt van de evt. toekijkende wetsdienaar en de interpretatie van de rechter.
 
even een kant-tekening

tussen de file door rijden en vooraan gaan staan is in nederland redelijk te doen . maar probeer het niet in duitsland of zweden of finland wordt niet echt vriendelijk op gereageerd

in frankrijk daar in tegen heb ik HELE goeie ervaring met koekblikjes die letterlijk de berm in gaan om een motor er langs te laten

mzzl muppet
 
even een kant-tekening

tussen de file door rijden en vooraan gaan staan is in nederland redelijk te doen . maar probeer het niet in duitsland of zweden of finland wordt niet echt vriendelijk op gereageerd

in frankrijk daar in tegen heb ik HELE goeie ervaring met koekblikjes die letterlijk de berm in gaan om een motor er langs te laten

mzzl muppet

Check, die keren dat er een auto je (probeerd) te blocken in de file is het meestal een dikke duitser. Het vaak erg fraai dat dan de auto's op de rechterbaan (incl grote vrachtwagens) op de vluchtstrook gaan rijden om je er toch langs te laten.
 
even een kant-tekening

tussen de file door rijden en vooraan gaan staan is in nederland redelijk te doen . maar probeer het niet in duitsland of zweden of finland wordt niet echt vriendelijk op gereageerd

mzzl muppet


dat komt omdat het daar dus niet is toegestaan. en daar wordt het dus echt als 'voordringen' gezien. en in nederland hebben wij ook een hekel aan bv 'later dan laat ritsers'. kortom: niet overal in het buitenland is de situatie zoals in nederland (of frankrijk).
 
in duitsland gaan ze juist vaak voor je aan de kant zodat je op HUN EIGEN baan erlangs kan!!! (dus ook op 1-baans weg gaan ze zelfs zo rechts rijden dat je er links langskan)... hadden we ook een paar keer in omgeving Eifel! (zowel op rijksweg als binnendoor)
 
In Nederland is het tussen de file doorrijden sinds 1991 niet meer verboden. De verhalen rondom 40 km/u etc komen voort uit een gedragscode die is voorgesteld (zie: http://www.mag-nl.org/filedag2003/ ). Het belang van deze gedragscode is dat deze inmiddels door de verzekeraars is geaccepteerd en omgezet is in een bindend advies (zie: http://www.mag-nl.org/filedag2003/advies.jpg). Dit bindend advies betekent dat als de motorrijder zich aan deze gedragscode houdt de verzekeraars onderling de schade regelen (ten gunste van de motorrijder) zonder dit voor de rechter te laten komen. Indien de motorrijder zich niet hield aan de gedragscode ligt de schuldvraag wel bij de rechter en kan het zijn dat de rechter de schade gedeeltelijk of helemaal bij de motorrijder legt (afhankelijk van de situatie).

Toch goed om te weten EmSee!

Ik werd vandaag al bijna onderuit gereden door een agressieve medeweggebruiker. Jaloezie... Ik schrok al want ik reed op mijn zusje dr motor

Edit:
Hoe zit dit eigenlijk bij verkeerslichten, want daar gebeurde dit bijna ongeval. Word dat ook beschouw als file??!

Daar geldt bovenstaande niet. Wat hier nl. gebruikt wordt is een interpretatie van het inhalen op 1 rijstrook. Bij het stoplicht is over het algemeen met behulp van doorgetrokken strepen en pijlen aangegeven dat het om een voorsorteervak gaat, dus andere regels. Formeel moet je hier dus achteraan sluiten en wordt het tussendoor naar voren rijden over het algemeen gedoogd. Ik weet echter niet of dit beleid is of afhangt van de evt. toekijkende wetsdienaar en de interpretatie van de rechter.

Ja, ja.

Wat is het verschil tussen een file op de auto(snel)weg, een gewone weg of voor een stoplicht?

Heel juist.

NIETS.

Alleen kan de ruimte om de file in halen wat beperkter zijn. Tussen stilstaande of zich langzaam voortbewegende files door rijden mag altijd als er ruimte is, onafhankelijk van het soort weg of de situatie. Tenzij natuurlijk een inhaalverbod geldt.

De gedragscode is opgesteld in het platform verkeer, dat is een groep waar verschillende disciplines samenkomen. Motor- en auto-organisaties, justitie, politie en het ministerie V en W.

Toch maar eens de verkeersquiz doen?
 
Wat is het verschil tussen een file op de auto(snel)weg, een gewone weg of voor een stoplicht?

Heel juist.

NIETS.

Alleen kan de ruimte om de file in halen wat beperkter zijn. Tussen stilstaande of zich langzaam voortbewegende files door rijden mag altijd als er ruimte is, onafhankelijk van het soort weg of de situatie. Tenzij natuurlijk een inhaalverbod geldt.

De gedragscode is opgesteld in het platform verkeer, dat is een groep waar verschillende disciplines samenkomen. Motor- en auto-organisaties, justitie, politie en het ministerie V en W.

Hoe kom je daarbij dan? Ik vond het aardig logisch klinken wat Emsee uitlegde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan