verzekering en door file rijden ???

art. 11 rvv
1. Inhalen geschiedt links.

2. Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.

3. Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.

4. Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.

5. Bestuurders mogen trams rechts inhalen

Artikel 12.

Het is verboden een voertuig vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats in te halen.

Artikel 13.

1. Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.

2. Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald

Artikel 78.

Bestuurders van een motorvoertuig en bromfietsers die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft.
 
Gedrag in de file
--------------------------------------------------------------------------------




Automobilisten Motorrijder
Bekijk het verkeer achter u Motorrijders worden door de automobilisten vaak over het hoofd gezien. Regelmatig gebruik van uw spiegels is een hulpmiddel om tijdig rekening te houden met achteropkomend verkeer. Dit geldt ook voor stilstaand fileverkeer waarbij de automobilist geneigd is zijn aandacht te verleggen (agenda, telefoon) Gepaste snelheid Rij rustig tussen de file door. Dat wil zeggen dat het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die u passeert, niet meer mag zijn dan 10 km/uur. Houdt deze vuistregel aan bij iedere auto die u passeert. Hoge snelheidsverschillen zijn de belangrijkste bron van irritatie bij automobilisten en zorgen voor gevaarlijke schrikreacties.

Gebruik midden van rijstrook Achteropkomende motorrijders hebben doorgaans voldoende ruimteom te passeren als u over het midden van uw rijstrook rijdt. Motorrijders passeren in principe tussen de rijstroken in, vlak langs de onderbroken streep. Natuurlijk helpt het als u ze wat meer ruimte biedt door naar rechts uit te wijk als u op de rechterstrook zit, of naar links als u op de linkerstrook rijdt. Wees alert op gedrag voorliggers Twee belangrijke manoeuvres waarvan motorrijders hinder ondervinden zijn:- bij gaten in de file: automobilisten die opeens van rijstrook wisselen- bij warm weer: openslaande portieren van auto’s

Wisselen van rijstrook: gebruik spiegel en richtingaanwijzer Automobilisten die van rijstrook wisselen zonder op het achterliggende verkeer te letten, vormen voor motorrijders de meest gevaarlijke bedreiging. Kijk als automobilist altijd voor het wisselen van rijstrook in de spiegel en denk daarbij ook aan motoren die - soms in de dode hoek van uw spiegel - tussen de achterliggende file kunnen rijden en waarschuw het achterop komende verkeer door richting aan te geven. Meerdere motorrijders: rij rustig en achter elkaar Als met meerdere motoren wordt gereden, houd dan ook het hoofd koel en rij rustig achter elkaar tussen de file door. Houdt onderling tenminste een afstand van twee auto’s aan. Kiesvoor dezelfde doorgang.

Alleen bij noodzaak portier open Een file op een warme dag betekend dat automobilisten of passagiers wel eens een portier openzetten. Voor een motorrijder kan dit ernstige gevolgen hebben. Open tijdens een rit alleen het portier als het noodzakelijk is. Naderen file Bij het naderen van een file houdt u via de spiegel rekening met achteropkomend verkeer dat niet tijdig snelheid vermindert. Verminder zelf geleidelijk aan de snelheid en waarschuw achteropkomend verkeer met de alarmlichten (of remlicht). Om verwarring bij automobilisten te voorkomen gebruikt u geen richtingaanwijzers of alarmlichten als u tussen de file doorrijdt.

Stoppen in file Als u als laatste in de file staat, gebruik dan alarmlichten of remlicht om duidelijk aan te geven dat u met uw motor achter de file staat. Soms merken automobilisten wel de file op, maar niet de motor achter de file. Houd voldoende afstand van de voorganger en probeer zo mogelijk in te voegen tussen de wachtende auto’s. Daar is het veiliger.

Einde file Zodra de file weer op gang komt, voeg dan in op de rijstrook tussen de auto’s. Gebruik dan tijdig - dus voor het invoegen - de richtingaanwijzer

http://www.knmv.nl/verkeer en recht/pub/files/_pdf/verkeer/bindendadvies.pdf


zegt genoeg lijkt me bron knmv

en bij vks lichten art. 78
maar met 2 stroken in dezelfde richting mag je er ook tussen door
 
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat er vandaag op de randweg Eindhoven zowaar een VW-passat rijdende Duitser voor mij uitweek toen ik tussen de auto's door kachelde.

Staat dat in verhouding tot die 7 andere Duitsers die de weg blokkeerde? B|
 
Op 31 maart 2004 een aanrijding gehad, motor total loss (althans het kuipwerk is aan beide kanten zwaar beschadigd en gebrokenm, uitlaat kapot en nog wat meer dingen wat afgebroken is...je kunt je wel indenken wat...)

Ik reed van mijn werk naar huis. Natuurlijk file, alwaar ik tussen de auto´s door reed met een gangetje van ongeveer 10 km/h
Plotseling maakt een bestuurder die op de rechterrijbaan stond zijn portierdeur open...DE SUKKEL!!
Knal ik tegen de portier aan, vervolgens botste ik tegen nog twee andere auto´s en maakt een schuiver en kwam met mijn kop onder een stilstaande auto terecht..

gevolg..motor in de puinpoeier, pak kapot, helm beschadigd
Zelf heb ik wat last van mijn borst en mijn linkerheup en mijn linkerhandpalm, maar kan het gelukkig nog navertellen

Motorseizoen begint voor mij helaas wat later..Maar indien ik meer weet hoe de verzekering erover denkt. Kom ik hier op terug.
 
Ai... Das minder. '(

Hopelijk wel voldoende getuigen/proces verbaal om aan te tonen dat je je netjes aan de gedragscode hield?
 
Das niet zo best aan het begin van de zomer. Hopen dat je snel herstelt en een nieuwe fiets hebt.

Overigens moet de automobilist aantonen dat jij je niet aan de regels hield. Het is niet zo dat jij moet aantonen dat je je er wel aan hield.
 
Enige wat ze zijn vergeten in de wet is even te melden dat de auto's de motor gelegenheid moeten geven om erlangs te gaan..zou wel prettig zijn als ze dat hadden meegenomen meteen..als ze dat ook hadden gedaan was er ook niet zo'n gezeur met verzekeringswerk geweest..nu is het steeds : auto wisseld van baan, is bijzondere verrichting, motor rijdt tussen file door is ook bijzondere verrichting, 50/50 schuld. Ook als die eikels je gewoon van je fiets af rijden :( (Tenzij je weer genoeg getuigen heb etc. etc.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan