VF1000F Vermogen reactie ??

Nturtle

Rookie
31 okt 2007
16
0
Hallo,

Sinds 2 maanden heb ik een VF1000F uit 1987. Wat mij opvalt en irriteerd is de plotselinge reactie bij gas loslaten en gasgeven.

Met andere woorden bij gas loslaten gaat het niet vloeiend maar voel ik meteen een soort klap ( ik weet het niet goed uit te leggen).
Dar betekend bij gas loslaten in bochten bij nat weer nogal spannend is.

Is dit normaal bij dit soort motoren ? Van een VFR weet ik dat deze dat ook enigzins heeft, maar minder.

Graag jullie reactie.
 
Ik heb een vfr '87 en kan me in jouw verhaal vinden (met alleen gas erop). Voor zover ik kan beoordelen hoort dit zo, ook omdat alles mechanisch werkt. Dus plots gas erop of eraf betekent een klap.
Wanneer de ketting te slap staat, wordt dit alleen maar erger dus ik zou zeker de ketting goed in de gaten houden... dan valt het allemaal wel mee..

Wat ik niet begrijp is dat je in de bochten je gas loslaat. Dat heb jij (in ieder geval ik) niet geleerd tijdens mijn rijlessen. Een bocht neem je altijd met constante gas, waarbij je al ver van te voren heb gezien wat er allemaal kan gebeuren in zo'n bocht. En anders zou ik het gas toch met beleid bedienen.
 
Heeft deze fiets 2 gaskabels: 1 voor gas open en 1 voor gas dicht? Als dit zo is: stel ze wat strakker, dan gaat het gasgeven heel wat vloeiender. Heb ik zelf ook laatst gehad en is nu verholpen.
 
Ik heb een vfr '87 en kan me in jouw verhaal vinden (met alleen gas erop). Voor zover ik kan beoordelen hoort dit zo, ook omdat alles mechanisch werkt. Dus plots gas erop of eraf betekent een klap.
Wanneer de ketting te slap staat, wordt dit alleen maar erger dus ik zou zeker de ketting goed in de gaten houden... dan valt het allemaal wel mee..

Wat ik niet begrijp is dat je in de bochten je gas loslaat. Dat heb jij (in ieder geval ik) niet geleerd tijdens mijn rijlessen. Een bocht neem je altijd met constante gas, waarbij je al ver van te voren heb gezien wat er allemaal kan gebeuren in zo'n bocht. En anders zou ik het gas toch met beleid bedienen.

Ja, ik denk ook dat mijn keting wat te slap staat. ga em opnieuw afstellen.

Fijn om te horen dat het waarschijnlijk normaal is.

En ja in de bochten geen gas los. ,maar ja bij nat en koud weer vind ik de Vf1000 nog niet zo zeker ( of ikzelF ??) en dan is het soms zoeken op rotondes enzo.
 
Een éénwielaangedreven voertuig als jouw motorfiets heeft geen differentieel.

[Een differentieel dient ervoor om snelheidsverschillen tussen binnen- en buitenwiel in bijvoorbeeld een bocht op te vangen, of snelheidsverschillen tussen vóór- en achteras bij een vierwielaandrijver...]
 
Ja, ik denk ook dat mijn keting wat te slap staat. ga em opnieuw afstellen.

Fijn om te horen dat het waarschijnlijk normaal is.

En ja in de bochten geen gas los. ,maar ja bij nat en koud weer vind ik de Vf1000 nog niet zo zeker ( of ikzelF ??) en dan is het soms zoeken op rotondes enzo.
Er moet in je handleiding staan hoe groot de speling hoort te zijn en hoe dat te bekijken; pas goed op want ook te strak is heel erg slecht.
 
Ja, ik denk ook dat mijn keting wat te slap staat. ga em opnieuw afstellen.

Fijn om te horen dat het waarschijnlijk normaal is.

En ja in de bochten geen gas los. ,maar ja bij nat en koud weer vind ik de Vf1000 nog niet zo zeker ( of ikzelF ??) en dan is het soms zoeken op rotondes enzo.

Joa, da's waar. Probeer vooral niet te gespannen op de motor te zitten: dus stuur relaxt vast houden etc.
Bij rotondes en bochten gewoon wat defensiever rijden. Beetje als een oud wijf die bocht maken. Dan wachten die koekblikkers maar even, jij bent toch wel als eerste weg wanneer je stuur weer recht staat.
 
Ik merk alleen dat de schokken wat minder zijn als mn ketting wat strakker staat (nooit strakker dan wphb aangeeft natuurlijk). Ik heb ook 2 gaskabels, maar deze zitten op dezelfde as. Waarschijnlijk om ervoor te zorgen dat je het gas eraf kan halen, mocht hij vanzelf neit meer terug gaan. Deze kan ik ook alleen maar strakker stellen op het gas erop.
 
Door de speling uit je gashendel te stellen zou je geen directere reactie moeten kunnen krijgen, de speling wordt immers door de veerdruk aan de gasklep-as, uit te trekkende zijde v/d kabel gehaald, de lossende zijde wordt (als het goed is) nooit gebruikt.
Stel je anders eens voor hoe schokkerig een motor met slechts 1 gaskabel dan moet lopen........
 
Ik rij zelf VFR en merk dit verschijnsel ook wel enigzins. Hoort denk ik bij de Honda V 4 's Als je echt lekker vloeiend wil rijden, dan idd zorgen, dat de ketting goed staat afgesteld en de carbs moois synchroon gesteld zijn. DE motor loopt dan wat regelmatiger en bokt minder bij lage toerentallen. Verder kan je het stationair toerental wat hoger zetten als de +
1000 rpm die Honda voorschrijft. En aanleren, om het gas wat minder abrubt dicht te draaien.
 
Ik heb ook 2 gaskabels, maar deze zitten op dezelfde as. Waarschijnlijk om ervoor te zorgen dat je het gas eraf kan halen, mocht hij vanzelf neit meer terug gaan. Deze kan ik ook alleen maar strakker stellen op het gas erop.
Door de speling uit je gashendel te stellen zou je geen directere reactie moeten kunnen krijgen, de speling wordt immers door de veerdruk aan de gasklep-as, uit te trekkende zijde v/d kabel gehaald, de lossende zijde wordt (als het goed is) nooit gebruikt.
Stel je anders eens voor hoe schokkerig een motor met slechts 1 gaskabel dan moet lopen........
Nee, toch niet helemaal juist ;) . Een motor met 1 gaskabel heeft een veel schokkerigere reactie bij gas geven en gas lossen. Vooral in het gebied waarbij de gasklep net wel/net niet wordt geopend. De luchtstroom die langs de gasklep gaat zorgt ervoor dat bij een beetje gas geven, de gasklep wat verder opengedrukt wordt. Een iets te heftige respons als je wellicht zou willen. Daarom is de gaskabel dus vaak dubbel uitgevoerd, om de gasklep tegen te houden in zo'n geval.
Het verhaal met de veer die de speling helemaal eruit drukt klinkt aardig, maar gaat helaas alleen op bij auto's e.d, waar het gas met de voet e.d. bedient wordt. Hier mag de gasklepveer een stuk strakker zijn dan bij een handbediend gas, waar de kracht die je op de gashendel zou moeten uitoefenen te groot zou worden.
De gasklep gaat bij een motor met 1 kabel zeker nog wel dicht, maar de kracht van de veer is aan de lage kant bij weinig gas, de kracht van de gasstroom op de gesklep drukt de veer daardoor iets in. De reactie in het lage gasklepbereik is daardoor veel schokkeriger: aan/uit gasgedrag, ipv vloeiend traploos te regelen. Is dus een goedkopere oplossing van de fabrikant als er maar 1 gaskabel is gebruikt, maar als je er 2 hebt zou ik ze ook goed afstellen. Rijdt een stuk prettiger, vooral met manoevreren. :]
 
Laatst bewerkt:
Daar ben ik het dus gewoon helemáál niet mee eens :N
Als jouw verhaaltje op zou gaan, moet je de speling er hélemaal uitstellen, en dat gaat niet, want als je dan de eerste beste keer aan je stuur draait, zit je gas muurvast/zéér zwaar.
En een gasklepbediening van een auto gaat in de regel helemaal niks zwaarder dan van een motor hoor........
 
Nee, toch niet helemaal juist ;) . Een motor met 1 gaskabel heeft een veel schokkerigere reactie bij gas geven en gas lossen. Vooral in het gebied waarbij de gasklep net wel/net niet wordt geopend. De luchtstroom die langs de gasklep gaat zorgt ervoor dat bij een beetje gas geven, de gasklep wat verder opengedrukt wordt. Een iets te heftige respons als je wellicht zou willen. Daarom is de gaskabel dus vaak dubbel uitgevoerd, om de gasklep tegen te houden in zo'n geval.
Het verhaal met de veer die de speling helemaal eruit drukt klinkt aardig, maar gaat helaas alleen op bij auto's e.d, waar het gas met de voet e.d. bedient wordt. Hier mag de gasklepveer een stuk strakker zijn dan bij een handbediend gas, waar de kracht die je op de gashendel zou moeten uitoefenen te groot zou worden.
De gasklep gaat bij een motor met 1 kabel zeker nog wel dicht, maar de kracht van de veer is aan de lage kant bij weinig gas, de kracht van de gasstroom op de gesklep drukt de veer daardoor iets in. De reactie in het lage gasklepbereik is daardoor veel schokkeriger: aan/uit gasgedrag, ipv vloeiend traploos te regelen. Is dus een goedkopere oplossing van de fabrikant als er maar 1 gaskabel is gebruikt, maar als je er 2 hebt zou ik ze ook goed afstellen. Rijdt een stuk prettiger, vooral met manoevreren. :]


Ik denk, dat dat schokkerige reageren meer aan het soort motor ligt. Op een motor, waar de 2e gaskabel spelingsvrij is gemonteerd, ga ik niet rijden.
M'n oude cb reageert veel schokkeriger, dan m'n VFR en dat ligt meer aan het soort carbs en de afstelling van het oude beestje en niet aan de gaskabel. die moet met een beetje speling schokvrij lopen en thats it.
 
Nee, toch niet helemaal juist ;) . Een motor met 1 gaskabel heeft een veel schokkerigere reactie bij gas geven en gas lossen. Vooral in het gebied waarbij de gasklep net wel/net niet wordt geopend. De luchtstroom die langs de gasklep gaat zorgt ervoor dat bij een beetje gas geven, de gasklep wat verder opengedrukt wordt. Een iets te heftige respons als je wellicht zou willen. Daarom is de gaskabel dus vaak dubbel uitgevoerd, om de gasklep tegen te houden in zo'n geval.
Het verhaal met de veer die de speling helemaal eruit drukt klinkt aardig, maar gaat helaas alleen op bij auto's e.d, waar het gas met de voet e.d. bedient wordt. Hier mag de gasklepveer een stuk strakker zijn dan bij een handbediend gas, waar de kracht die je op de gashendel zou moeten uitoefenen te groot zou worden.
De gasklep gaat bij een motor met 1 kabel zeker nog wel dicht, maar de kracht van de veer is aan de lage kant bij weinig gas, de kracht van de gasstroom op de gesklep drukt de veer daardoor iets in. De reactie in het lage gasklepbereik is daardoor veel schokkeriger: aan/uit gasgedrag, ipv vloeiend traploos te regelen. Is dus een goedkopere oplossing van de fabrikant als er maar 1 gaskabel is gebruikt, maar als je er 2 hebt zou ik ze ook goed afstellen. Rijdt een stuk prettiger, vooral met manoevreren. :]
Wanneer de luchtstroom de gasklep zou openen betekent dit dus dat je het gas nooit meer dicht krijgt met slechts één gaskabel. |(
En daarbij is het ook nog eens zo dat de as middenop de gasklep zit en de belasting dus zodanig is dat er praktisch geen invloed op de stand van de gaskleppen wordt uitgeoefend door de luchtstroom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan