VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 15

Ik had een kapot remlicht, dus die ben ik gaan vervangen. Maar, raar genoeg, het lijkt alsof er iets niet goed zit. Remlicht werkt, maar ik heb geen achterlicht lijkt het. Parkeerlicht werkt ook.

Dus, ik rem, lampje brand fel.
Normaal licht aan, voorlamp doet het goed, maar achter geen licht.
Parkeerlicht aan, voorlamp parkeerlichtje doet het en lampjes achter doen het.

Iemand enig idee?
 
Een goed lampje erin gedaan? Dus 1 met 2 gloeidraden en 2 soldeerpunten.
 
Ja. Het lampje is goed. Het zijn 2 lampjes, allebei met 2 punten en 2 draden. Een van de oude lampje doet het ook nog gewoon. Maar, geen licht als het licht aanstaat. En wel parkeerlicht.

Ik snap er geen snars van. Heb ook niets anders gedaan dan een lampje wisselen.
 
Ook maar ander lampjes geprobeerd, nog steeds geen achterlicht. Maar wel een andere vraag, ik had ook led lampjes liggen, maar dan gaat gelijk de waarschuwing af dat mijn lampen "stuk" zijn. Ik neem aan dat dat komt doordat er geen weerstand kan worden gemeten. Als ik een 10k weerstand daar tussen zet, zou dat die waarschuwing moeten oplossen?

Ik heb namelijk ook een LED koplamp die ik wil proberen, maar niet als ik constant een waarschuwing op mijn console blijf houden.
 
Een relais kun je doormeten, maar als het probleem is ontstaan na het wisselen zou ik het echt in de lampjes zelf zoeken. Heb je de oude nog?

Edit, net te laat zie ik, dan zou ik het relais eens goed nameten idd

Hoe zet je het parkeerlicht eigenlijk aan btw? voor zover ik weet kan de koplamp niet uit.

Mijn Sabre heeft sinds ik hem heb ook een probleempje met het achterlicht. Soms krijg ik tijdens het rijden spontaan een taillight error op het dashboard, die verdwijnt na een paar minuten vanzelf weer.. Alles lijkt te werken en het irriteert met nog net niet genoeg om er wat aan te doen
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat het probleem ontstaan is na het wisselen. Maar ja, ik heb de oude lampjes nog.

Hoe meet ik het relais na? Ik neem aan dat dat vierkante blok is waar de lampen opzitten? Heeft iemand daar een schema of iets dergelijks van? Ik heb van Dutchy ook nog eens een troubleshoot ding gekregen, die ga ik er nog op naslaan.
 
Ik weet niet precies welk blok je bedoeld. Het relais is een zwart kastje waar een stekker met ongeveer 8 draden aan zit (vgm staat er Brake/tail op). Een relais is in feite een schakelaar met aantal aanstuurdraden vanaf o.a. de remhendels.

Je hebt dan een multimeter nodig en een bedradingsschema, je zult van ieder draadje na moeten lopen of er op het juiste moment de juiste spanning op staat.

Zodra een aanstuurdraad, van in dit geval de achterverlichting, de juiste waarde geeft, maar de uitgaande draad naar de lamp niet.. dan is het relais waarschijnlijk kapot.
 
Ik bedoelde dat blokje ja. We gaan eens meten. Het heet de taillight sensor blijkbaar.

http://www.cantonmg.com/stewsplace/...hapter25-04-CableHarnessRoutingSabresmall.jpg

Vraag me af of die ook te vervangen is door iets moderners, ik heb mijn richtingaanwijzer-relais ook vervangen toen ik andere lampjes ging gebruiken.

Klopt het is de unit waar tail light op staat die wil nog wel eens kapot gaan. Hier hebben we de boel doorverbonden met een zekering er tussen.
 
Klopt het is de unit waar tail light op staat die wil nog wel eens kapot gaan. Hier hebben we de boel doorverbonden met een zekering er tussen.

Ik ga de multimeter er vanmiddag eens bij pakken. Maar, heb je toevallig ergens staan hoe je dat gedaan hebt?
 
Bij mijn magna heb ik hem gewoon weggelaten ivm volledig led achterlicht. Maar daar heb ik de complete draadboom van aangepast.

Zolang je halogeen gebruikt zou ik wel een systeem met relais behouden ivm de dubbele lampen. Als die kapot is zou je bijv. 2 losse universele relais kunnen gebruiken.

Als je overgaat op led kan die denk ik helemaal weg. Moet je alleen iets verzinnen om het dashboard te foppen. Misschien kun je die draad naar het dashbaord ook wel op een ander 12v punt aansluiten oid.
 
Laatst bewerkt:
LED zou mooier zijn. En inderdaad die waarschuwing op het dashboard. Eerst maar even meten. Ik heb voor die fittingen gewoon LED lampen liggen, dat wel.

Maar, ik denk dat op die sensor er dan een weerstand moet of iets dergelijks. Eigenlijk wil ik dat voor de koplamp ook regelen.
 
Met weerstanden haal je wel de funktie van de led onderuit: minder stroomverbruik.
Ken het verschijnsel met mn yamaha seca die met een led koplamp door het leven gaat en dat dus ook vermeld in het digi dashboard, maar stoor me er verder niet aan.
 
IMAG1617.jpg.417694c3315b376f0db100a36d2ef928.jpg



IMAG1615.jpg.0264365fef727a695ffdfbcb5e2ff263.jpg
 
Probleem is bijna spontaan verdwenen. Ik had de grond er af gehaald om te meten, die was goed, weer erop gedaan en het probleem was weg.
 
BBQ

Tot nu toe interesse van:
- Jan ARTC132 + partner
- VF1000F2
- Dutchy 748
- Daan 1975
- Smuiger
- Zwerver (van het VF forum)
- Thunderbold
- Dirtbag
- Arjan V4
- The Dutchy (ribs en burgers zeker welkom, doen we via pb / whatsapp?)
- stapp143
- maximus86
- Olie4

Nou, eindelijk duidelijkheid over de data die bij ons in de agenda nog vrij zijn.
Vul hier de datumprikker in.
 
Ingevuld, wat zijn ploegendiensten fijn om een keer makkelijk wat af te kunnen spreken :) Voeg daar nog een verjaardag aan toe en je kan soms niet vaak. :)

db
 
ingevuld..... ik zou zelf niet meer aan oktober beginnen. te veel onzekerheid met weer.

En toch lijkt het op dit moment erg te neigen naar 13 oktober... ik laat de prikker nog even doorlopen.

Qua weer zijn er gelukkig genoeg mogelijkheden om droog / overkapt te zitten bij ons. Ook als jullie kiezen om met de auto te komen is daarvoor wel de nodige ruimte.

PS De laatste BBQ was ook half oktober, toen was het stralend weer 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan