VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 15

Er zijn twee types NAKS.
Type 1 heeft een dunne blokkeerstift en heeft een kleine knik in de blokkeerstift. De blokkeerstift heeft een verloop van dik naar dun.
Type 2 heeft een rechte blokkeerstift. Deze is dikker als type 1 en verloopt niet in dikte.

Type 1 is te modificeren, type 2 niet.

Wat al kan schelen is het verwijderen van het kunststof slangetje om de veer van de blokkeerplaat.
 
@The Dutchy morgen koek en zoopie als er velen V4 en 1 Flying Brick langs komen. Ca 10h30 gok ik
 

Bijlagen

  • bunschoten.JPG
    bunschoten.JPG
    25 KB · Weergaven: 6
Net ingereden dus;)
Toen de VF 500 nog vrij jong was, was er een man die in een paar jaar 100.000 km storingsvrij bij elkaar had gereden en daarom dit feit bij de importeur meldde. Het leek hem een goede reclame voor dit merk. Happy with Honda, weet je nog? Die mensen in Ridderkerk hadden er helemaal geen belangstelling voor. Viel hem een beetje tegen want vóór de VF had hij een CX turbo gereden die wel eens klapte bij veel minder kilometers. Heel andere koek dus.
 
Vraagje, zijn de drijfstanglagers te vervangen met het blok in het frame?

Ik heb een tik (nee het is geen tikje meer) achterin het blok, in eerste instantie dacht ik een lekkende uitlaatpakking, echter net na de start kan ik met de handjes rond de uitlaten gaan zonder iets te voelen tochten. Gisteravond de kleppen gecontroleerd. (alleen van de achterste bank trouwens) en hoewel ik er iets aan heb gesteld niets dat ver genoeg afweek om zoveel herrie te maken.

Nu wilde ik eens gaan controleren of ik via het bougiegat te voelen of er speling zit tussen zuiger en krukas volgens deze methode. Echter ter voorbereiding en planning zou ik graag weten of ik alle drijfstanglagers kan wisselen zonder het blok uit het frame te peuteren. Dit gezien ik waarschijnlijk in de huiskamer ga sleutelen en de vorige keer met de motorwissel een tegel van de stoep heb gebroken. :)

Andere onderdelen die dan op de bestel lijst komen zijn dan neem ik aan het carterpakking, oliefilter, olie. Lagers kan ik pas bestellen als ik de onderkant open heb zodat ik volgens de lijst en markeringen de juiste lagers kan bestellen als ik de workshop manual zo lees.

db
 
Inderdaad en hopen dat de krukas niet beschadigd is want dan kan je net zo goed een beter blok aanschaffen.
 
Drijfstanglagers. Moet daar de krukas ook voor uit?

Ik heb nog een ander blok waar de voorste bank koelvloeistof lekt in de cilinder linksvoor. Als ik nu nog een blok moet regelen dan kan ik zo metgemak gaan stapelen. :);)

db
 
Drijfstanglagers. Moet daar de krukas ook voor uit?

Ik heb nog een ander blok waar de voorste bank koelvloeistof lekt in de cilinder linksvoor. Als ik nu nog een blok moet regelen dan kan ik zo metgemak gaan stapelen. :);)

db
Met een beetje geluk kan je er bij als je het onderste carterdeksel er af haalt,maar dat gaat alleen als het daar open genoeg voor is.
 
Drijfstanglagers. Moet daar de krukas ook voor uit?

Ik heb nog een ander blok waar de voorste bank koelvloeistof lekt in de cilinder linksvoor. Als ik nu nog een blok moet regelen dan kan ik zo metgemak gaan stapelen. :);)

db
Je hebt gelijk, krukas wellicht niet, maar koppen toch wel lijkt me, om de zuigers met drijfstang te verwijderen? En voor de achterste kop moet volgens mij het blok uit het frame.
Anders kun je maar bij een helft van het drijfstanglager. Sowieso zit je dan door een kleine kutopening te werken lijkt mij als enkel de carterpan eraf gaat :? en dan hele motor op z'n zij leggen om er beter bij te kunnen, of hoe moet ik het voor me zien?
Is dit trouwens "mijn" blok? Zo ja, hoeveel heb je er nog mee kunnen rijden?
 
Dang. Ik hoopte dat ik de lagerkappen er af kon halen. De zuiger iets wegduwen en dan de lagerkappen er uit peuteren. Omgekeerde volgorde voor monteren.

db
 
Dang. Ik hoopte dat ik de lagerkappen er af kon halen. De zuiger iets wegduwen en dan de lagerkappen er uit peuteren. Omgekeerde volgorde voor monteren.

db
"losse uiteinde" van de drijfstang verwijderen en die helft van de lagerkap zal wel lukken denk ik, maar het lijkt me sterk dat je bij de andere helft kunt komen. Zoveel ruimte heb je niet in dat blok.
 
Het is sowieso aan te raden het blok uit het frame te halen,dan kan je overal fatsoenlijk bij,en je zal ook de lagerspeling moeten
controleren voordat je er mee gaat rijden,dat doe je met plastigauge.
 
"losse uiteinde" van de drijfstang verwijderen en die helft van de lagerkap zal wel lukken denk ik, maar het lijkt me sterk dat je bij de andere helft kunt komen. Zoveel ruimte heb je niet in dat blok.
Ook dat is maar de vraag,ligt er aan hoe open het aan de onderkant is,bij een latere vf750C (jaren 90)gaat het zeker niet.
Maar dat zie je vrij snel als je het deksel verwijderd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan