VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 15

Bij een cardanfiets zit de keerring van de koppelingspen inderdaad achter een randje, bij de jouwe met ketting weet ik zo niet.
De rest van de keerringen weet ik ook niet.

Het randje kun je inderdaad wegslijpen met een dremel, daarna plak je de nieuwe keerring er weer in met de goeie Loktite.
En goed schoonmaken/ontvetten natuurlijk.
 
@Boevie Bedankt voor je antwoord!
Ik zit net even op CMSNL en in de Shopmanual te kijken en zo te zien zit de keerring die achter het voorste kettingwiel zit in een apart losneembaar deksel. Waar natuurlijk geen (originele) pakking voor leverbaar is. Dan maar vloeibare pakking.

Crankcase.jpg
 
@Boevie Bedankt voor je antwoord!
Ik zit net even op CMSNL en in de Shopmanual te kijken en zo te zien zit de keerring die achter het voorste kettingwiel zit in een apart losneembaar deksel. Waar natuurlijk geen (originele) pakking voor leverbaar is. Dan maar vloeibare pakking.

Bekijk bijlage 1655828
Die pakking is er wel, maar de fabrikant ziet hem waarschijnlijk als een onderdeel van dat deksel. Een pakket.

De Hondadealer kan dat spul zo los bestellen. Zij hebben die info wel.
 
Schokbreker: zet er maar een YSS in. :-) ik rij er al iets van 40,000km mee.
Bij mijn VF500F2 hebben we ook de buitenring weggedremeld en nieuwe keering er in. Houdt al iets van 35,000km
Die pakking tussen blok en drukcilinder moet geen vloeistof binnehouden. Enkel corosie tussen metaal opppervlakken tegengaan. Pakkingkarton (of cornflakes doos) is prima.
Glaasjes vervangen heb ik geen ervaring
 
Oké, dat dekseltje word bedoeld.
Absoluut geen vloeibare pakking, want aan de onderkant zit een sleufje om bij lekkage van agressieve koppelingsvloeistof ,dat spul op straat te laten lopen.
Anders lost die keerring weer op in korte tijd, want die kan niet tegen dat goedje.
 
Ik heb wel ervaring met remglaasjes vervangen. Die koop je op Aliexpres voor een paar euro, je breekt het oude ruitje en peuterd alles eruit, dan een nieuw rubber ringetje erin en met de bankschroef en een goed passende dop druk je het ruitje er zo in.
Als je in de buurt woont kun je wel een ruitje komen halen, die dingen gaan per 10
 
Schokbreker: zet er maar een YSS in. :-) ik rij er al iets van 40,000km mee.
Bij mijn VF500F2 hebben we ook de buitenring weggedremeld en nieuwe keering er in. Houdt al iets van 35,000km
Die pakking tussen blok en drukcilinder moet geen vloeistof binnehouden. Enkel corosie tussen metaal opppervlakken tegengaan. Pakkingkarton (of cornflakes doos) is prima.
Glaasjes vervangen heb ik geen ervaring

Oké, dat dekseltje word bedoeld.
Absoluut geen vloeibare pakking, want aan de onderkant zit een sleufje om bij lekkage van agressieve koppelingsvloeistof ,dat spul op straat te laten lopen.
Anders lost die keerring weer op in korte tijd, want die kan niet tegen dat goedje.
Hij heeft het over de uitgaande versnellingsbak-as heren ;) , niet over de drukstift.
@Eef Neleman , deze pakking gewoon zelf knippen uit pakkingpapier of helemaal low-budget: het eerder genoemde melkpak(of ander drinkpak). Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, maar zie het vaker op het www voorbijkomen als succesvolle vervanging.
Zelf uit pakkingpapier knippen/snijden heb ik wel al vaker succesvol gedaan. Is eigenlijk een makkie.
 
Hij heeft het over de uitgaande versnellingsbak-as heren ;) , niet over de drukstift.
@Eef Neleman , deze pakking gewoon zelf knippen uit pakkingpapier of helemaal low-budget: het eerder genoemde melkpak(of ander drinkpak). Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, maar zie het vaker op het www voorbijkomen als succesvolle vervanging.
Zelf uit pakkingpapier knippen/snijden heb ik wel al vaker succesvol gedaan. Is eigenlijk een makkie.
Ja nou, daar had ik het in de eerste post ook over, en toen begon een ander over de drukstift. Dat bracht me in verwarring.
Dat plaatje van TS heb ik niet bekeken want ik zat achter het bier 🤷‍♂️
 
Ik heb deze pakking twee jaar geleden ook vervangen. De keerring is het makkelijke deel, de kartonnen pakking die achterblijft als je deksel eraf haalt en moet wegschrapen is het lastigste!
 
Als ik daar nog even op mag inhaken, ik vermoed dat de waterpomp ook uit de weg moet? En ik zie wel heel veel keerringen staan op CMSNL.
Twee grote keerringen voor de uitgaande as, twee kleine voor de drukstift van de koppeling (ook maar gelijk meenemen...).
Ik geloof dat het gelijk een halve revisie gaat worden... :? 🤷‍♂️
DEKSEL.jpg

honda-vf750f-interceptor-1983-d-e-9-left-crankcase-cover-water-pump_big3IMG01162519_6bd4.gif
 
Waterpomp moest er inderdaad ook uit, dus nummer 9 en 24 ook meebestellen. Ik dacht dat ik ook 20, 21 ,22 ,25 en 26 had besteld. En als 27 de papieren pakking is die ook bestellen.
 
Just to be sure........ gebruik wel een momentsleutel bij deze boutjes; je zal de 1e niet zijn die een "oh fuck" momentje krijgt....
Bouten hebben verschillende lengte: ik pak dan een stuk karton en prik er gaten in die het patroon volgen. Steek elke bout in het karton en je weet welke waar hoort 8-)
 
moment sleutel gebruik ik bijna nooit, en voor de oh fuck momentjes heb ik helicoil setjes. Boutjes er in steken, je zal zien dat ze goed zitten als ze allemaal even ver uitsteken
 
Ik weet ook uit ervaring dat een momentsleutel niet helpt als een voorganger het draad al vergald heeft.
Dat is de reden dat mijn koppelingswerkcilinder met twee boutjes vast zit en met de derde.... een beetje... Helicoils daarvoor heb ik al een tijdje, maar binnenkort ga ik ze maar eens echt gebruiken.
 
Het probleem met een momentsleutel op een ouwe motor is dat je niet weet hoe de staat van de draad en de bout is,
je verziekt zo vaak meer dan je lief is,alleen bij kopbouten heb je geen keuze,die moeten met een momentsleutel vastgezet worden.
 
Heb al een tijdje niks meer van me laten horen, maar de afgelopen maanden heb ik niet stil gezeten rond de restauratie van m'n 750 blok.

Op het moment ben ik bezig met het blok voorbereiden om 't te glasparelen. In eerste instantie dacht ik; ik zet het hele blok leeg in elkaar, dop alles af maar ik vind het nogal een zwaar en onhandig geheel om rond te bewegen in een straalkabine.

Dus heb ik ervoor gekozen om de koppen er vanaf te laten, echter betekent het dat ik de cilinders netjes moet afdichten. Ik was begonnen met hout maar dat koste me zoveel tijd en frustratie dat ik ben begonnen met het 3d printen van afdekplaatjes.

Nadat het was gelukt om de kleine afdekplaatjes voor de waterleidingen te maken was ik zeker genoeg dat ik de grotere afdekplaaten ook zou kunnen maken.

Om de cilinder afdekplaten te kunnen aandraaien ben ik op zoek gegaan naar M9 bouten maar die zoektocht ben ik snel gestaakt 8)7enige wat ik kon vinden was een M9 snijpaat. Wat ik nu wil doen is de originele kopbouten gebruiken met pijpjes er tussen om het geheel aan te drukken.

Mocht iemand ooit interesse hebben in de 3d modellen, laat maar even weten dan stuur ik ze op!

Wat betreft spuiten ben ik er nog niet helemaal uit. Ik heb veel op het forum gelezen over het zelf doen maar dan zou ik er graag een goede ruimte voor willen hebben incl oven (beide heb ik helaas niet tot mijn beschikking). En wat betreft het laten doen heb ik nog geen partij gevonden, dus mocht iemand nog wat weten voor de regio rotterdam hoor ik het graag!

IMG_5713.jpg

IMG_5802.jpg

Screenshot 2021-07-09 103941.png

IMG_5816.jpg

IMG_5824.jpg

IMG_5839.jpg
 
Dit misschien wat,
 
Waarom stralen?
Je kunt nog zulk mooie afdichtingen maken, maar neem van mij aan: Straalgrit komt overal dus goed naspoelen (en dan nog)

Grote delen van het onderblok zien na inbouw niet meer zichtbaar. Dus bij een kleine imperfectie ben jij waarschijnlijk de enige die het weet.
Ik heb de blokdelen goed schoongemaakt en de bestaande lak van de carterhelften opgeruwd met scotchbrite. Daarna gespoten met VHT SP-124 Engine Enamel. Je kunt van datzelfde merk ook een hechtprimer bestellen. Eerst even oefenen op een proefstukje. Lastig is om helemaal rond te gaan met een groot carter. Bepaal waar je begint en waar je eindigt met spuiten om een doffe spuitnevel in de lak te voorkomen.

Eventueel kun je wat afdek kappen laten stralen en poedercoaten. Echter het koppelingsdeksel wordt een uitdaging met het blanke deel en HONDA als tekst in zwart.
 

Bijlagen

  • _MG_7853.jpg
    _MG_7853.jpg
    104,4 KB · Weergaven: 29
  • IMG_7850.jpg
    IMG_7850.jpg
    92,3 KB · Weergaven: 29
  • VF750F engine left.jpg
    VF750F engine left.jpg
    94,5 KB · Weergaven: 28
  • VF750F engine right.jpg
    VF750F engine right.jpg
    105,9 KB · Weergaven: 31
Wow dat blok ziet er geweldig uit!

Ik dacht eigenlijk dat stralen redelijk essentieel was maar blijkbaar had ik dat een beetje mis.

VHT zat ik inderdaad al naar te kijken. Heb jij jouw delen afgebakken of laten harden door de motor te laten lopen?

En eb je de carterhelften gespoten terwijl ze op elkaar zaten? Ik had het idee dat de verf dan misschien zou loslaten als je de helften uit elkaar haalt.

Wat betreft de koppelingsdeksel ben ik ‘t met je eens, mijn plan was om eerst het kale gedeelte te polijsten en dan afplakken o.i

ik ga in elk geval aan de slag met scotchbrite! Heel erg bedankt voor ‘t advies 👍🏻
 
Terug
Bovenaan Onderaan