Upate 6
Vandaag dus de kleppen gesteld.
Het benodigde gereedschap:
Om het voorste kleppendeksel te verwijderen moet de
koelvloeistof er uit. Bovenste radiateur gaat er af.
Ik verwijder ook de beide vorkpoten. Het lijkt onnodig extra werk, maar hierdoor is veel beter en sneller te werken.
In dit geval moesten de vorkpoten sowieso uit elkaar.
Maar dat is voor later.
Radiateur in prima staat.
Dit blok (25000) km had nog nooit een kleppenbeurt gehad.
Van de 16 kleppen stonden er maar 4 goed
4 uitlaastkleppen te strak en 2 inlaatkleppen op slechts 0.09.
De rest zat tegen de boven-of ondergrens.
Maar nu staan ze allemaal weer netjes in het midden. Zo rond de 0.15 voor de inlaatkleppen en 0.25 voor de uitlaatkleppen.
Het is een enorm priegelwerk. En, heel rustig werken, want als je een shimmetje laat vallen en het duikt het blok in, dan kan het hele blok uit elkaar. En dat wil je niet. Dus per kant goed afdichten met lappen.
Na het stellen van de kleppen doe ik altijd een tweede meting.
Daarvoor draai ik het blok rond op de startmotor. Soms levert een meting niet de juiste waarde op omdat een simmetje wat vast zit . Vooral bij lange stilstand. Dus voor en na het stellen eerst ronddraaien.
Ook goed te zien dat alle oliekanalen goed open zijn.
Gelukkig.
Hier een kijkje in de" bewegende kop" van deze NC30.
De koppen zitten weer dicht en ze kunnen weer een paar jaar gesloten blijven. Evenals het inspectie-luikje
Meteen een paar
nieuwe bougietjes geplaatst.
De oude kunnen weer bij de
verzameling aan het plafond:
Netjes op het moment vast.
10 Nm.
Aan de voorzijde, cil. 2 en 4 lukt dat alleen maar op deze manier. Anders is er geen ruimte om een doorgaande beweging te maken.
Bougie-wissel dus altijd combineren met kleppenbeurt. Radiateur moet echt gedemonteerd.
Ook maar vast een nieuwe
vacuumslang gemonteerd. Nu kun je er makkelijk bij.
Hier schrok ik van. Hebben we dan op onze v 4-tjes een Yamaha onderdeel?
Als jullie willen wordt het vervolgd.
Anders stop ik.
Laat maar horen