VFR800 dilemma

Whizzer

MF'er
28 nov 2003
144
0
Zoetermeer
Een hele goede,

Ik zit een beetje in twijfel. Het verhaal is als volgt: Momenteel rijd ik een Diversion 600 maar met mijn 1.91 is dat een uurtje vol te houden. Daarna begin ik het toch wel in mijn benen te voelen en ga ik met mijn voeten hangen over de steunen. Gevolg: mijn eerst paar laarzen lijkt inmiddels op een stel laarzen op hoge hakken, maar dan zonder de hakken... Vast heeeeel erg duidelijk omschreven :+

Maargoed, het is mijn eerste fiets en heb er toch bijzonder veel plezier van (gehad), maar ik wil nu toch wat anders. Na veel zoeken en zitten leek een Honda VFR800 (model 2002 - nu) een perfecte motor. En toen stond daar opeens een mooie VFR bij de dealer. Uit 2002 (het juiste model dus) en met slechts 8600 km op de teller. De prijs was 9500,- (de vraagprijs dan he en zonder rijklaarkosten..) Mooi in de lak en zover ik kon zien geen schade, maar ik ben dan ook geen expert. Het was alleen wel een versie zonder ABS, iets wat ik op zich best jammer vind, maar niet onoverkomelijk. Kijkend op de diverse motor occasion sites, zie je deze prijzen voor VFR's vaak als ze reeds 20.000 km hebben gelopen.

Toen een proefrit gemaakt. Dat reed erg goed, maargoed als je van een Div 600 ineens op een VFR800 zit, dan is de vooruitgang natuurlijk erg groot (zonder negatief te doen over de Div) en lijkt alles goed. Met mijn technische kennis (of beter gezegd: het gebrek daaraan) heeft heel indrukwekkend kijken naar zo'n motor ook weinig zin, dus ik ben afhankelijk van mijn gevoel.

Tot zover alles goed. Bij terugkomst zijn we toen gaan praten over de prijs. Inruil dus van mijn Div 600 uit 98 (dus model met dubbele schrijfrem voor) met nog geen 17.500 op de teller en met valbeugel, onderkuip en topkoffer. O, en hij ziet er echt mooi uit. De beste man gaf er 2500,- voor en volgens zijn zeggen was dat al boven de anwb koerslijst. Viel me erg tegen moet ik zeggen. Dus 7 kilo euri's bijleggen zeg maar. Toch een hoop centjes...

Omdat de kans bestaat dat ik de Div nog particulier kan verkopen, heb ik gevraagd wat de VFR kost zonder inruil. Dan was het 9200 inclusief rijklaar enzo.

Om nu het lange verhaal nog langer te maken: vandaag naar een andere zaak gegaan waar ze helaas geen 2de hands VFR800 hadden staan van het goede model. Dus even gebabbeld over een nieuwe (alsof ik daar de centen voor heb.. O-) ) en inruil daar van mijn Div 600 (minor detail: daar heb ik hem ook gekocht). De man pakte daar de koerslijst en zei dat de koersprijs 2700,- was en met accesoires wou ie er tussen de 3250,- en 3500,- voor teruggeven. Da's toch een behoorlijk verschil...

Dus nu begin ik te twijfelen aan de eerste dealer met zijn motor. Weinig teruggeven en de prijs van de motor is gelijk aan die van eenzelfde motor die normaal ruim het dubbele heeft gelopen. Echter kon ik geen problemen vinden aan die motor (maar zoals reeds gezegd, ik ben verre van een expert), dus dat lijkt goed.

Ik ben benieuwd naar de mening van experts (lees: jullie!) die vast en zeker eerder met dit bijltje gehakt hebben...
- Ben ik paranoide of is het terecht dat ik twijfel?
- Geeft de een ruim te veel, of de ander ruim te weinig terug voor mijn Div?
- Hoeveel zou er in jullie ogen af moeten gaan van de prijs (9500) als ik geen motor inruil?
- Zijn er dingen waar ik bij een VFR goed op moet letten? (dit vraag ik dadelijk ook nog op het forum van de VFR owners club)

Alle tips zijn welkom!! Alvast bedankt voor jullie reacties op dit epistel.
 
Op een nieuwe zal je altijd meer krijgen, ze hebben meer marge. OF sommige dealers hebben een motor al hele lange tijd staan en geven je een super prijs om die motor een schop te geven.

T gaat om wat je moet toe betalen.
Een motor die 10000 kost en jij krijgt 3 voor jouw motor, moeje 7 bijleggen, maar misschien is er bij een andere dealer 1 die 9 kost, maar je krijgt maar 2 voor jouw motor....moe je ook 7 bijleggen, maar krijg je misschien wel een motor die veel meer bij je past!

Daar gaat t om, de toebetaling moet je vegelijken.

Toch vind ik die 2500euro wat magertjes op een motor van bijna 10mille.
 
Was het toevallig Safe, die hebben de reputatie dat ze weinig geven maar een hoop vragen ;) , hoewel dit niet strookt met de, zoals jij zegt, goedkope prijs van de VFR maar daar heb ik ff geen zicht op

Ik zou zeggen, probeer eerst je Div particulier te verkopen. Het seizoen (lees: mooie weer ;) ) begint net dus goede kans dat je hem wel kwijt raakt. Levert vaak meer op dan inruil.
 
Was het toevallig Safe, die hebben de reputatie dat ze weinig geven maar een hoop vragen ;) , hoewel dit niet strookt met de, zoals jij zegt, goedkope prijs van de VFR maar daar heb ik ff geen zicht op

Ik zou zeggen, probeer eerst je Div particulier te verkopen. Het seizoen (lees: mooie weer ;) ) begint net dus goede kans dat je hem wel kwijt raakt. Levert vaak meer op dan inruil.

Het was niet Safe. Het was in dit geval een zaak in Den Bosch (zal de naam effe niet noemen). Zowiezo vind ik het nog steeds veel geld, daarom twijfel ik ook zo. Maar vergelijkend met dezelfde typen motoren van hetzelfde jaar, is het wel goedkoper.

De kans dat ik die Div particulier goed kan verkopen is 85%. Wordt dan namelijk waarschijnlijk de eerste fiets van een goede vriend van me. Hij koopt hem voor de prijs die ik ervoor terugkrijg en ik pak mooi de korting op voor niets inruilen. Allebei blij zeg maar.
 
Het was niet Safe. Het was in dit geval een zaak in Den Bosch (zal de naam effe niet noemen). Zowiezo vind ik het nog steeds veel geld, daarom twijfel ik ook zo. Maar vergelijkend met dezelfde typen motoren van hetzelfde jaar, is het wel goedkoper.

De kans dat ik die Div particulier goed kan verkopen is 85%. Wordt dan namelijk waarschijnlijk de eerste fiets van een goede vriend van me. Hij koopt hem voor de prijs die ik ervoor terugkrijg en ik pak mooi de korting op voor niets inruilen. Allebei blij zeg maar.


Dan is het WS Motoport in Den Bosch ;(

dan zal ik je een tip geven betaal niets voor beurt bij afleveren,

ik heb mijn vfr daar gekocht en had hem van te voren goed geinspecteerd op allerlei punten.

en kwam dus na aflevering erachter dat ze helemaal niets hebben gedaan. je betaal dus 275 voor een komplete beurt die ze vervolgens niet uitvoeren.
 
Ik rij meestal als ik een motor in ging ruilen diverse zaken in de buurt af.
Dit scheelt aanzienlijk met de inruilprijzen en eventuele extra's die je erbij krijgt.
Haal als je extra's op je ouwe motor hebt eraf en verkoop deze op marktplaats jekrijgt er immers niets meer voor terug van de dealer met inruilen.
De laaste keer scheelde het 1200 euro met inruilen bij mij.
 
- Koop een Motor Occasion/Motor markt/...
- Streep de mooren aan die je wat lijken
- Kies de dealers die je vertrouwd (wel/niet Bovag e.d.)
- Poets je motor
- ... en maak er een leuk dagje shoppen van tot je de beste prijs vindt (als in wat je bij moet leggen).
 
Dan is het WS Motoport in Den Bosch ;(

dan zal ik je een tip geven betaal niets voor beurt bij afleveren,

ik heb mijn vfr daar gekocht en had hem van te voren goed geinspecteerd op allerlei punten.

en kwam dus na aflevering erachter dat ze helemaal niets hebben gedaan. je betaal dus 275 voor een komplete beurt die ze vervolgens niet uitvoeren.

Nope, het is niet motoport, het is v.d. heyden... Die schijnt, als ik dat hier zo eens lees, toch al redelijk berucht te zijn v.w.b. het terugdraaien van tellers enzo. Motoport gaf juist bij mij 3250 tot 3500 terug. In tegenstelling tot andere ervaringen van mensen, heb ik juist goede ervaringen bij motoport. Ik wordt er altijd netjes geholpen en toen een tijd geleden van mijn Diversion de accu kapot ging net buiten garantie, werd er zonder problemen gewoon kosteloos een andere accu ingezet.

Zonder dat ik ervaring met ze heb, heb ik gewoon wat vreemde gevoelens bij v.d. Heyden. Gebasseerd op geen enkele persoonlijke ervaring. Maargoed, waar moet je wel zijn met je motor?? Als je zo her en der leest heeft elke zaak wel zo zijn "problemen". En als je nu technisch goed onderlegd bent prik je daar nog wel doorheen, maar ik als leek moet gewoon een dealer hebben die ik blind kan vertrouwen...
 
Hee Whizzer, heb je wel eens de mogelijkheid overwogen eentje te importeren? Dat kan je nogal eens geld besparen! Je zit dan wel met BPM en de RDW keuring, maar toch...........

Trouwens, die van mij is te koop, een VFR800fi uit 1998 met 11.000 op de teller.
Nieuwe banden, spyball alarm en veel andere acc.
De VFR is een erg comfortabele toermotor waar je bovendien lekker sportief op kunt rijden. En dan nog dat lekkere geluid........... :} :} :}
 
Hee Whizzer, heb je wel eens de mogelijkheid overwogen eentje te importeren? Dat kan je nogal eens geld besparen! Je zit dan wel met BPM en de RDW keuring, maar toch...........
Tja, als ik nu echt kennis van zaken had was dat zeker een optie geweest. Maar daarvoor heb ik gewoon te weinig verstand van motoren, eerlijk is eerlijk... Ik kan de onderdelen van een motor globaal nog wel plaatsen (ik kan alleen nooit onthouden wat de wielen precies doen :9 ), maar ik zie dus echt niet wanneer iets wel of niet goed is...

Trouwens, die van mij is te koop, een VFR800fi uit 1998 met 11.000 op de teller.
Nieuwe banden, spyball alarm en veel andere acc.
De VFR is een erg comfortabele toermotor waar je bovendien lekker sportief op kunt rijden. En dan nog dat lekkere geluid........... :} :} :}

Sorry, ik ben echt op zoek naar het model 2002-nu...

Overigens heb ik vandaag bij een andere zaak gekeken naar een VFR.. Ook uit 2002, ook zonder ABS, maar met zijkoffers en nog minder KM dan die andere.. Prijs was nagenoeg gelijk en ik had een beter gevoel bij die zaak.. Hier is de Diversion nog niet eens ter sprake gekomen, ik ga er vanuit dat ik hem prive verkoop...
 
Wel, ik heb er vandaag eentje gekocht... uit 2002, helaas geen ABS, maar wel de kleur zilver.... krijg hem 16 april....
 
Terug
Bovenaan Onderaan