Victoria KR20 zbl 1936 restauratie

vandaag het klepje van de carborateur weer in elkaar gelijmd met 2 componenten epoxy lijm en die ziet weer prachtig in elkaar. nog even wachten op mijn bestelde pakking set en het blokje kan lopen.
 

Bijlagen

  • 20200714_134433(0).jpg
    20200714_134433(0).jpg
    1 MB · Weergaven: 23
ik heb een vraagje ik wil binnenkort het motorblok en de versnellingsbak aan de praat krijgen en vroeg me af of mensen hier tips voor hebben en wat een beetje de standaard onderdelen zijn die ik dan het best maar vooruit kan bestellen. ik dacht zelf aan een bougie en versnellingsbak olie. maar er zijn hier vast mensen met meer ervaring dus vandaar de vraag.
 
en als volgende vraag heb ik ook hoe vind ik de goede bougie en de goede olie,
ik heb een oud document met wat info gekregen alleen als ik de naam van de bougie in tik krijg ik geen resulaten. de naam in het document is noris SDLZ 6/30.
van de olie weet ik verder nog niks
 
Als olie kun je de Kroon classic gebruiken.

Voor de bougie kun je even langs een motorzaak gaan of op internet zoeken en de maten vergelijken.
 
vandaag het klepje van de carborateur weer in elkaar gelijmd met 2 componenten epoxy lijm en die ziet weer prachtig in elkaar. nog even wachten op mijn bestelde pakking set en het blokje kan lopen.

Leuk om te zien dat jij als jonge gast hiermee aan de slag gaat!
Dat is trouwens een gasschuifdeksel van een Jikov carburateur, origineel hoort een Bing op de Victoria.
Heel misschien heb ik er nog wel 1.
 
Als olie kun je de Kroon classic gebruiken.

Voor de bougie kun je even langs een motorzaak gaan of op internet zoeken en de maten vergelijken.
ah bedankt voor de tip is die olie een soort universele olie voor oude versnellingsbakken? of hoe weet ik zeker dat deze de goede viscositeit enzo heeft
 
Noris sdz zijn oude ontstekingen. Heb je de bougie zelf nog?
er is in de jaren dat hij reed van alles mee gedaan dus t is niet de orginelen bougie meer er zit nu een bosch bougie in maar deze moet ook vervangen worden vandaar de vraag
 
Leuk om te zien dat jij als jonge gast hiermee aan de slag gaat!
Dat is trouwens een gasschuifdeksel van een Jikov carburateur, origineel hoort een Bing op de Victoria.
Heel misschien heb ik er nog wel 1.
ow volgens mij is deze van een greatzin maar er hoort inderdaad normaal een bing op
 
ah bedankt voor de tip is die olie een soort universele olie voor oude versnellingsbakken? of hoe weet ik zeker dat deze de goede viscositeit enzo heeft
Er zijn meerdere viscositeiten dus daarin moet je zelf even kijken wat nodig is.
De bougie die je nog hebt kun je bij een brommer of motorzaak vergelijken.
 
Er zijn meerdere viscositeiten dus daarin moet je zelf even kijken wat nodig is.
De bougie die je nog hebt kun je bij een brommer of motorzaak vergelijken.
ah dat is fijn om te weten hoe zou ik de viscositeit het beste in kunnen schatten?
 
ow volgens mij is deze van een greatzin maar er hoort inderdaad normaal een bing op
Gaetzin was voor de tweede wereldoorlog een vrij bekende carburateur fabrikant. later - ik meen eind jaren 30 - is deze opgegaan/gefuseerd/overgenomen door Bing. Gezien de leeftijd van je Viktoria is de kans heel groot dat dit precies de carburateur is die er op hoort ;)
 
Gaetzin was voor de tweede wereldoorlog een vrij bekende carburateur fabrikant. later - ik meen eind jaren 30 - is deze opgegaan/gefuseerd/overgenomen door Bing. Gezien de leeftijd van je Viktoria is de kans heel groot dat dit precies de carburateur is die er op hoort ;)

Nope, hoort een Bing op.
 
Gaetzin was voor de tweede wereldoorlog een vrij bekende carburateur fabrikant. later - ik meen eind jaren 30 - is deze opgegaan/gefuseerd/overgenomen door Bing. Gezien de leeftijd van je Viktoria is de kans heel groot dat dit precies de carburateur is die er op hoort ;)
ik heb van een victoria expert een oud document gekregen waar op staat dat het orgineel een bing is maar zou het zelf niet zomaar weten.
 
Beste Forumgenoten,

Goed nieuws! Het project heeft een een doorstart gemaakt en draait weer op volle toeren (12000RpM).

Hierbij een update over de voortgang van het restauratieproject van de Victoria KR20 ZB(L). Na een verhuizing naar een nieuwe werkplaats en een kleine vergroting van het budget. Prioriteit nummer een is het motorblok laten lopen, met daarna de rest van het frame.
 

Bijlagen

  • IMG20240107210503.jpg
    IMG20240107210503.jpg
    321 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240107210505.jpg
    IMG20240107210505.jpg
    291,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240107210519.jpg
    IMG20240107210519.jpg
    294,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240107210526.jpg
    IMG20240107210526.jpg
    245,8 KB · Weergaven: 0
wel hebben we meteen een probleem ontdekt, we zien dat de nieuwe zuiger veren anders zijn dan de originele variant.
hieronder staan foto's van dit verschil.
Wij twijfelen tussen het weghalen van de blokkerende delen in de zuiger of het aanpassen van de zuiger veren tot het oude model.
het enige wat een probleem is met het aanpassen van de veren is dat deze veren niet geheel sluiten op het moment dat we deze in de cilinder zetten. (dit is beide ook te zien op de foto's hieronder)
het probleem is dus dat in beide gevallen de compressie naar beneden zal gaan en de veren niet geheel meer afsluiten.

Wij zien jullie creatieve oplossingen met belangstelling tegemoet.
 

Bijlagen

  • IMG20240107211058.jpg
    IMG20240107211058.jpg
    69,9 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240107214038.jpg
    IMG20240107214038.jpg
    85,8 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240107204017.jpg
    IMG20240107204017.jpg
    110 KB · Weergaven: 0
  • IMG20240107193740.jpg
    IMG20240107193740.jpg
    100,6 KB · Weergaven: 0
Wat is het verschil tussen de oude en nieuwe zuigerveren, behoudens dat de nieuwe niet aansluiten?

En is een zoektocht naar de juiste c.q. passende zuigerveren geen betere optie?
 
N beetje slotspeling moet je wel hebben, op m'n 50 cc heb ik ongeveer 0.3 mm.

Als de originele niet meer verkrijgbaar zijn kun je de bestaande pen vlakken zodat de veer er inpast, en die zou ik dan van binnen n half maantje wat weghalen en dan in de veergroef n paspen plaatsen.


Als we er spoelkanalen bijmaken moeten we ook soms t slotje verzetten...
 
Terug
Bovenaan Onderaan