Vietnam Deel 2

Prijzen

Daar ben ik hier nog niet helemaal aan gewend. ☹

Bv.: in Vietnam zijn vleugelmoeren <6 mm. nauwelijks te vinden. Dus had ik bij een aantal bouwsels gewone moertjes gebruikt. Met het idee die in NL te vervangen door vleugelmoeren.

Dat herinnerde ik me weer toen ik een paar dagen geleden een klein filiaal van een landelijke bouwmarkt tegen kwam.

Omdat ik niet zeker wist welke maat ik nodig had, wilde ik in ieder geval 3 en 4 mm. meenemen en misschien ook nog 5 mm.

AU!!!

Doosje M3 kostte iets van €8 voor 10 stuks en €10 voor 10 stuks M4. M5 heb ik toen maar niet meer naar gezocht. Voor €18 kocht ik in Vietnam zo ongeveer een jaarvoorraad bouten en moeren.

Ik laat de moertjes wel zitten.
Hornbach kun je dat spul per stuk (op gewicht??) kopen, kan wellicht best schelen.
 
De bouwmarkt met de voorverpakte moertjes en boutjes is meestal extreem duur en je bent gebonden aan een vast aantal. Hornbach is een heel stuk voordeliger, tenzij je het waagt RVS te kopen. Ze gebruiken de actuele goudkoers daarvoor lijkt het wel.
Online gaat het weer beter, maar dan wel als je wat meer tegelijk nodig hebt, bv. het RVS paleis.
 
Hornbach kwam ik vroeger zelden, omdat het zonder auto voor mij nauwelijks te bereiken is. Nu kan ik gemakkelijk de wagen van mijn dochter lenen, dus wordt een bezoek eenvoudiger.
 
Verschil

Het verhaal van gisteren geeft wel één van de grote verschillen aan tussen VN en NL.

In NL zijn veel kleine winkeltjes verdwenen in de loop van de tijd. De winkeltjes waar je losse boutjes en moertjes kon kopen, ze zullen er vast nog wel zijn. Maar in de omgeving van Rotterdam ken ik ze zelf niet. Alleen de grote bouwmarkten, waar ze in blisterverpakkingen van een paar stuks zitten en je voornamelijk betaald voor de verpakking.

Elektronica idem.
Vroeger zaten er een heel stel winkels in Rotterdam. Zaakjes waar je weerstanden en condensatoren per stuk kon kopen. Niet één meer. Voor pluggen kun je nog naar Mediamarkt o.i.d. -jawel, ook in blisterverpakking- maar verder…?

In Vietnam is dat anders, Daar vind je nog steeds onnoemelijk veel kleine winkeltjes waar je alles los kunt kopen. Tijdens mijn sabbatical verkocht het winkeltje tegenover mijn huis zelfs sigaretten per stuk. :+

Bij een paar van die zaakjes mocht ik zelfs gewoon rondsnuffelen of ik wat kon gebruiken. Voor mij ideaal. Daar liet ik ook regelmatig mijn gezicht zien.

Bouwmarkten ben ik nooit tegengekomen.
 
Rotterdam

Vandaag volledig off-topic. En mogelijk alleen interessant voor Rotterdammers. Sorry.

Ik ben geboren en getogen op het Noordereiland in Rotterdam. Al jaren struin ik op gezette tijden het internet af naar oude foto’s van die omgeving.

Pas kort geleden hoorde ik van iemand over Welkom - Ons Rotterdam Zelf was ik deze site nog nooit tegengekomen.

Afgelopen zaterdag ben ik naar hun maandelijkse boekenbeurs geweest. Uiteraard weer met een boek thuis gekomen.

Daarnaast gaan ze in hun archief zoeken naar foto’s van het Prins Frederikplein. Zelf heb ik die nergens kunnen vinden. Het Stadsarchief staat nog op de planning.

Kortom, wie geïnteresseerd is…
 
Generaal Giap

Lang geleden schreef ik:
“Vorige week vrijdag 4/10 is generaal Giap op 102-jarige leeftijd overleden. Hij was degene die de Vietnamezen in de oorlog tegen de Fransen (Dien Bien Phu, 1954) en de Amerikanen leidde.

De begrafenis is van vrijdag 11/10 12:00 tot zondag 13/10 17:00 uur. Tja, zo staat het nu eenmaal op de TV.

Dit betekent o.m. dat heel veel TV-kanalen gedurende die periode niets uitzenden behalve bovenstaand bericht. Het wordt al een heel stuk minder als daarbij ook Star en Fox zitten met o.a. de Formule 1 en Nederlands voetbal. Maar ik werd pas echt pissig toen ik zag dat op een aantal kanalen nog steeds die walgelijke Chinese soaps worden uitgezonden. Weer typisch Vietnamees. Nu weet ik ook wel dat Chi.... oeps, sorry: terras en Dalat wijn.”


De invloed van China en Rusland in Vietnam is behoorlijk groot. Helaas heb ik nooit echt kunnen achterhalen hoe groot.
Ik weet wel, dat er bij veel mensen toch een soort van angst is dat China ooit Vietnam zal binnenvallen. Daar is men trouwens vrij zwijgzaam over maar het leeft absoluut. Om de zoveel tijd komt weer de onenigheid naar boven over een eilandengroep, die zowel door China als Vietnam wordt geclaimd.

Eigenlijk vergelijkbaar met Taiwan.

In hoeverre dit alles meespeelt bij het overlijden van generaal Giap weet ik niet.

Maar opvallend is het wel.
 
Tja…

Ik begin zo zachtjes aan niet alleen de inspiratie kwijt te raken, maar ook de animo om terug te kijken. Ik denk, dat ik dat terugkijken ga afbouwen.

Wat ook meespeelt is, dat de verhuizers in Vietnam er een enorme puinhoop van hebben gemaakt. Iets, waar ik tot op de dag van vandaag de gevolgen van ondervind. En soms veel tijd en energie kost. Een uitgebreid rapport ligt nu bij het hoofdkantoor en is in behandeling. Afhankelijk van de uitkomst maak ik het rapport al dan niet openbaar.

Ik heb nog wel een paar ideeën, maar die moet ik nog uitwerken. Daarnaast wil ik één van mijn e-boeken “Verlaten gebouwen in Vietnam” afronden en als gratis te downloaden op internet zetten. Ik moet het nog één keer goed controleren en mijn kleinzoon moet nog een webpagina maken. Omdat hij het erg druk heeft weet ik nog niet wanneer e.e.a te downloaden is.

Samengevat, er zal niet iedere dag meer een post komen. Uiteraard blijf ik ieder post of vraag beantwoorden.
 
Oversteken

Gisteren realiseerde ik me dat ik als voetganger bij het oversteken nog exact hetzelfde handel als in Vietnam.

Veel mensen denken dat, als ze beelden vanuit Vietnam zien, het verkeer dat op ze afkomt het gevaar is. Dat is niet zo. Je bent recht voor ze, dus ze zien je (dat is dan ook het enige O-) ).

En zolang je maar geen onverwachte bewegingen maakt, plotseling stopt of “gaat rennen” slingeren ze netjes om je heen. Tenzij ze natuurlijk diep in gesprek zijn met hun smartphone.

Nee, het gevaar zit heel ergens anders.

In Vietnam rijden ze rustig grote stukken aan de verkeerde kant van de weg. Als je dus naar links kijkt, even weinig verkeer ziet en de stoep af stapt is de kans levensgroot dat je vanaf rechts wordt platgereden.

Je MOET links EN rechts blijven kijken voordat je de oversteek waagt.

Bij eenrichtingsverkeer is er nog een extra complicatie. Daar rijden de auto’s links van de weg. Als je dus vanaf de linkerkant oversteekt loopt je het laatste stukje tussen de auto’s. Veilig?

MIS!!!

Tussen de auto’s en stoep rijden ook motorfietsen.

In beide richtingen!

En dan vind je jezelf terug, plat op de grond tussen twee auto’s in. :(

Ik kijk dus ook in NL nog steeds manisch naar alle kanten vóór ik de stap waag.
 
Truus 2

Al eerder heb ik een eerste versie van Truus gepost. Zie Vietnam Deel 2

De afgelopen dagen heb ik als volleerd plastisch chirurg Truus van wat meer vormen voorzien. T.z.t. wordt dit ook toegevoegd aan mijn “fotograferen DIY” e-book

Bij het monteren van het hoofd van Truus kwam mijn dochter met een soort “plat” display om dames-kleding te tonen. Helaas sloot dit niet aan op het hoofd zonder zaken te slopen. Omdat ze het display nog af en toe gebruikt moest ik een andere oplossing verzinnen.

Dus wat verder gezocht. En kwam deze advertentie tegen.

Truus 1.jpg


Kwartiertje rijden, dus voor dat bedrag meteen opgehaald.

Aanpassen bleek toch nog iets meer werk dan verwacht. Met zaag en slijpschijf de nek verwijderd. Vervolgens met het hete-luchtpistool de romp zodanig aangepast, dat de kop er klem inpaste.

Truus 2.jpg


Truus 3.jpg


Omdat aanpassingen sterk afhankelijk zullen zijn van de romp en de oefenkop geef ik verder geen details. Met deze versie is het helaas niet mogelijk om het hoofd t.o.v. de romp wat te draaien. Ik denk nog na over die mogelijkheden.

Een eenvoudig truitje met col was ook snel gevonden. Voor een luttele €7 hoeft Truus niet meer topless door het leven te gaan.
En tegelijkertijd zijn ook de operatiewonden aan het oog onttrokken.

Alleen blijven aan de voorkant helaas wat zaken uitsteken. Die kunnen niet worden verwijderd omdat het hoofd dan niet meer klem zit in de romp.
Voor het uiteindelijke doel -oefenen met belichting- zitten die “sleutelbeenderen” niet echt in de weg.

Hier een simpele opname tijdens de bouw om te zien of het ergens op ging lijken.

Truus 4.jpg


Nu nog een keer naar de kapper. Volgens de helpdesk van een bedrijf, die dit soort koppen maakt, moet je ervaring hebben om het synthetische haar een beetje goed in model te krijgen. Simpele adviezen die ik kreeg waren een haarband en speldjes.
 
Websites

Gisteren heb ik voor het eerst sinds mijn terugkomst weer eens op de twee Vietnamese sites gekeken. Ik vond het eigenlijk nogal een ver-van-mijn-bed-show. Maar er kwamen wel weer een paar ideeën naar boven. Ik zal even kijken, of daar ook een post van gemaakt kan worden.

Het zat wat tegen met mijn e-book “Verlaten plaatsen in Vietnam”. Wijzigingen werden niet opgeslagen. Ik denk, dat ik het probleem inmiddels heb gevonden: Windows kan max. 50 Mb aan bij wegschrijven naar de cloud en dit bestand is rond 500 Mb. In het register nu 4 Gb gezet. Ik probeer het vandaag nog een keer helemaal te controleren en dan is het wachten op mijn kleinzoon om het op zijn site te zetten.
 
Politie

Ergens midden vorig jaar moest Minh wat regelen bij de politie in Nha Trang. Voor alle zekerheid belde ze van tevoren wat ze allemaal mee moest nemen aan formulieren.

Dat verzameld en met de taxi naar Nha Trang, ca. 45 min. enkele reis. Ik was erbij.

En jawel, een narrige miep miste een document. En omdat je in VN niet tegen de politie ingaat, meldde Minh heel voorzichtig en beleefd, dat ze had gebeld en had meegenomen, wat was opgegeven. Voor zover ik narrige miep begreep, blafte ze iets dat haar dat geen moer interesseerde en het ontbrekende document op moesten halen.

Terug naar huis (45 min.)

Minh het gewraakte document opgezocht en weer in de taxi naar Nha Trang (45 min.). Ik ben thuis gebleven. Later het verhaal gehoord.

Ze had nu een andere, iets minder narrige miep. Die het opgehaalde document niet hoefde te zien, want dat was helemaal niet nodig. Minh heeft haar mond gehouden.

Terug naar huis (45 min.), maar nu wel succesvol.

Dit is gedrag, dat je daar helaas veel vaker tegenkomt. Met name bij overheidsfuncties. Niet gehinderd door veel hersencellen, maar wel voorzien van een grote bek vanuit een machtspositie de andere partij afblaffen.

Denk aan het politiehoofd, dat mij bedreigde, als ik nog een keer zou klagen over de geluidsoverlast.

Of aan het kreng bij de douane: Vietnam

Daar valt nog heel wat te verbeteren.
 
Hersenspoeling

Al heel lang heb ik het gevoel, dat het Vietnamese volk een soort van hersenspoeling heeft gehad en daarom het dociele geheel is, wat ze nu zijn.

Een voorbeeld.

Minh’s vader heeft na de Vietnam-oorlog een aantal jaren in een heropvoedingskamp gezeten. Toch zegt Minh’s oudste broer (academische opleiding en leraar scheikunde op een middelbare school) dat de communisten heel veel goed hebben gedaan voor het land. En hij is zeker niet de enige.

Ik kan daar echt niet bij. Hoe vaak heb ik niet artikelen en lijstjes geplaatst waar Vietnam tot de wereldtop van een heleboel slechte zaken behoort? En voor een aantal daarvan geldt, dat dit voor veel mensen duidelijk is (geluidsoverlast) of toch minimaal zou moeten zijn (verkeers- en verdrinkingsdoden). En je ziet het alleen maar nog slechter worden.

In hoeverre dit alles indoctrinatie, werkelijk geloof of gewoon pure desinteresse is ben ik nooit achter gekomen. Zelf denk ik, zeker voor veel niet-communisten, een combinatie van indoctrinatie en desinteresse. Dat laatste misschien ook wel als gevolg van het eerste.

Oplossingen?

Een staatsgreep en democratisch bestuur. Alleen zie ik dat (voorlopig???) nog niet gebeuren.
 
Ik denk dat je nog steeds last hebt van de te individualistische insteek van de materialistische westerse hersenspoeling. Wellicht te biased om nog objectief te oordelen.... Ik gok dat "zij" ook artikeltjes en lijstjes hebben..

hmm die Karmeliet is best sterk.. ;-)
 
Spoelen

Het was me weer onmiddellijk duidelijk waarom ik niet van bier hou: je gaat wartaal uitslaan.

Want, geloof me, helaas moeten er in Nederland nog heel wat hersenen gespoeld worden voor ze de materialistische instelling en het zeer belangrijke uiterlijk vertoon van de Vietnamezen zelfs maar kunnen evenaren. Dit alles als objectieve beoordeling van mijn individualistische observaties. :Y

En lijstjes, ik ben ze nergens tegengekomen. Alleen soms voor boodschappen. O-)

Tip.
Als je dan toch een graanproduct wil nuttigen kun je beter een goede single malt whisky nemen. De laphroaig smaakt me uitstekend!

Of Brinta. :+

 
Laphroaig, die moet ik inderdaad weer eens op mijn lijstje zetten, die is inderdaad erg lekker, hou wel van de turfsmaak.
Die flessen waren ook als eerste op.. hmm ik klink nu als een alcoholist....

Zit ook wel een kleine kern van waarheid in besef ik nu...;-)
 
Tip.
Als je dan toch een graanproduct wil nuttigen kun je beter een goede single malt whisky nemen. De laphroaig smaakt me uitstekend!

Of Brinta. :+
Brinta,

Leren kennen op de huishoudbeurs in de houtrusthallen (ca. 1953). Daarna tot eind van mijn werkzame periode (2008) als ontbijt gebruikt, koude melk en een laag suiker. Daar kon ik tot lang na 12.00 uur op teren
 
Brinta,

Leren kennen op de huishoudbeurs in de houtrusthallen (ca. 1953). Daarna tot eind van mijn werkzame periode (2008) als ontbijt gebruikt, koude melk en een laag suiker. Daar kon ik tot lang na 12.00 uur op teren
Hier ook elke werkdag, meusli, rozijntjes, cocospoeder en lijnzaad, overgoten met brinta en haver/sojamelk.
 
Goh, de Brinta was eigenlijk een beetje als tegenhanger van de Laphroigh bedoeld. Dit ook omdat het op dit moment één van de weinige ontbijtsoorten is die ik, na een heftig bezoek aan de kaakchirurg, op dit moment kan eten.

Blijkt zo ongeveer iedereen het te nemen. Net als de Laphroigh. :+
 
Solliciteren

Hier ben ik al vaker op ingegaan, dus voor de mogelijk nieuwe lezers nog even een samenvatting.

Als je genoeg gestudeerd hebt is het meestal wel mogelijk om een redelijke baan te krijgen. Voor de niet zo slimme mensen met weinig opleiding wordt het een stuk moeilijker. Ook die kunnen vaak wel een baan krijgen maar daar moeten ze behoorlijk voor betalen. Dat kan eigenlijk alleen maar als ze “gesponsord” worden, bv. door meer vermogende familieleden.

Een paar voorbeelden.

Een bagageboy op het vliegveld van Nha Trang verdient ca. €100/maand = ca. VND 2,8 M.
Om die baan te krijgen moest er VND 70 M. worden betaald.

Ander voorbeeld. Een leraar/ lerares moet ca. VND 60-150 M. betalen om een baan op een school te vinden. Ze kunnen dit terugverdienen door het geven van -eigenlijk verboden- extra lessen.

Tijdens één van mijn eerste vakanties, zo’n 25 jaar geleden hoorde ik het verhaal van een reisleidster, die receptioniste in een duur hotel in Hanoi wilde worden. Dat zou haar toen al $1.000 kosten. Inkomsten ca. $125/maand. Ik weet niet hoe het afgelopen is.

De eerder genoemde hotel-receptioniste Ms. Nga vertelde me eens dat de enige mogelijkheid, om misschien opslag te krijgen of een betere baan te vinden, was om met de manager naar bed te gaan.

Om bij de verkeerspolitie te komen moest je 10 jaar geleden al familie bij de verkeerspolitie hebben en VND 500M (ca. €20.000) dokken. Dat laatste moet niet zo moeilijk zijn met politie-familie. O-)

Voor het behalen van een PhD kost het meer inspanning om het benodigde geld bijeen te krijgen dan de inspanning die benodigd is voor de research zelf. Ik kreeg zelfs een beetje de indruk dat het proefschrift maar bijzaak is (maar dat is weer mijn eigen ongenuanceerde idee).

De persoon in kwestie weigerde om hierop in te gaan.
 
Nha Trang resort blocking sea view being dismantled (1)

A resort on Tran Phu Street in Nha Trang is being knocked down by its developer, who will then return its land to the community for public use.

Ana 1.jpg

The Evason Ana Mandara resort, which runs 400 m long along the beach, was built in 1995.

Last June Khanh Hoa Province authorities decided to take back the 38,000 m2 on which it is situated for public use.

Ana 2.jpg
Some buildings in the resort have had their roofs dismantled. The investor said the demolition process is being hastened.

In 2021 the Khanh Hoa People's Committee approved lease of land in Cam Ranh Town by the developer to build a new resort. Now, after several delays, the resort is being dismantled and will be moved to the new location in Cam Ranh.

Nguyen Tan Tuan, chairman of Khanh Hoa, said authorities would consider which portions of the land to use.


Ana 3.jpg

A worker dismantles a roof on Feb. 24.

Ana 4.jpg

A crane at work at the resort.

Ana 5.jpg

A section of the resort has been razed to the ground.
 
Nha Trang resort blocking sea view being dismantled (2)

Ana 6.jpg

Roof tiles dismantled from buildings will be taken away for use elsewhere.

Ana 7.jpg

A wall on Tran Phu Street was knocked down last August.

Ana 8.jpg

A worker said some of the trees and plants on the property would be left for future use while others would be sold.

Ana 9.jpg

Khanh Hoa authorities have begun a makeover of Tran Phu Street since some resorts blocked the view of the sea and paths leading to the water. Some other structures have also been dismantled and the space has been returned to the community.

In February the People's Committee urged the Ministry of Public Security to relocate its Hotel 378.



Bron: Nha Trang resort blocking sea view being dismantled


“since some resorts blocked the view of the sea and paths leading to the water…
Goh, welke dynamiek zou hier spelen? O-)

Wel jammer, dat ze er nu pas mee beginnen. Was een geweldige uitbreiding van mijn ebook “Verlaten plaatsen in Vietnam” geweest. Sorry: publicatie wacht nog op mijn kleinzoon, die de website moet aanpassen.

Ana Mandara heb ik twee keer met gasten bezocht om het te laten zien. Echt schitterend. Rustiek. Stijlvol. Veel hout. Niet zo pompeus en overdadig als veel andere resorts met veel sterren. Zou absoluut mijn eerste keus zijn geweest. Alleen ver buiten mijn budget. En ook van dat van mijn gasten.

Het strand was inderdaad afgesloten voor anderen. Je mocht niet doorlopen: er stonden bewakers.

Als gast zat je wel gewoon in Nha Trang. Met van alles te doen en te bezichtigen, gewoon op loopafstand. Ze zitten nu op ruim 30 km. afstand aan de goudkust vlak bij het vliegveld, waar niets te beleven is. Waar ook regelmatig in zee gaan verboden is. Altijd een taxi of -indien aanwezig- shuttlebus nodig. Ik vraag me af of ze nog evenveel publiek zullen trekken.
 
Verlaten plaatsen in Vietnam

Een nieuw uitgave in de serie “Een kijkje van binnenuit”: een e-book van ruim 120 pagina’s met foto’s en beschrijvingen van verlaten plaatsen in de omgeving, waar ik twaalf jaar heb gewoond.

Op dit moment ben ik met mijn kleinzoon bezig om de download-pagina’s grondig aan te passen. Ze komen op korte termijn beschikbaar.

Verlaten 1.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan