Vietnam Deel 2

Whale Island in central Vietnam among best destinations for diving: Forbes

Whale 1.jpg

Hon Ong (Whale) Island is a popular tourist destination for scuba diving. Photo acquired by VnExpress.


U.S. magazine Forbes has listed Whale Island in the central province of Khanh Hoa among 10 must-visit diving destinations this year.

"Whale Island specifically, with an average water temperature that hovers around a beautiful 82 degree Fahrenheit (28 degree Celsius), is particularly known for its macro gems hidden among the lush soft corals, which makes drift diving here that much more exciting," it said.

Located in Van Phong Bay, around 100 kilometers from the beach town of Nha Trang, Whale Island, also called Hon Ong, is one of the top destinations for scuba diving, kayaking and snorkeling in Vietnam.

Whales and whale sharks flock to the archipelago to feed on masses of krill and plankton between April and July, giving the place its name, Forbes said. The island remains almost untouched since there are no inhabitants in the area. Whale Island Resort is the only resort on the island.


Whale 2.jpg

The charming beauty of Hon Ong Island. Photo acquired by VnExpress.


The Forbes list also includes Lake Khovsgol in Mongolia, South Ari Atoll in Maldives, Saba Island in the Caribbean, and Cocos Island in Costa Rica.

Known for its long stretches of beautiful beaches and scuba diving, Nha Trang has been attracting large numbers of foreign tourists, especially Chinese and Russians in recent years.

It helped draw 2.4 million visitors to Khanh Hoa Province last year, a major share of them Chinese arrivals.



Bron: Whale Island in central Vietnam among best destinations for diving: Forbes - VnExpress International


Zie ook Vietnam e.v., in totaal 7 delen.
 
9 things you’ll love about Vietnam…. (1)

Things 1.jpg

Foreign tourists stroll a street in Hoi An, Quang Nam, central Vietnam. Photo: T.T.D. / Tuoi Tre


Every destination has its particular habits, rules, and quirky customs, with Asia certainly having its share of beauties.

Singapore springs immediately to mind because they have had a law against possession of chewing gum in place for decades.

Tipping service staff has almost endless variations around the world. Generally, it’s not in vogue throughout Asia, especially in Japan and South Korea, where it’s considered strange or downright rude in many situations. Taking pride in one’s job, no matter how menial it may be, is deeply ingrained in the culture, so tipping is perceived as condescending.

On the island of Bali in Indonesia it’s customary to use one of only four given names, Wayan, Made, Nyoman, and Ketut, for newborn children that indicate first to last born in a family, so there are tens of thousands of kids with identical names wandering around. My first reaction was: “Does every child in the neighbourhood with the same name come running when mothers holler out the door that dinner is ready?"

Vietnam has its share of great quirks and customs just like anywhere else, so I’ve selected a few that are bound to make your visit more comfortable and enjoyable:


1. Vendors have small bills!
Don’t you hate it when you travel abroad and get money from an ATM machine only to discover you’re stuck with large denominations that practically no vendor can change? Drives me nuts. Then, on top of that, retail shop staff are chronically short of small bills so they request them from us customers, often before we select anything and go to pay. Instead of managing not having small bills, why not just get them in the first place?

Such hassles are extremely rare in Vietnam because vendors actually have small bills on hand! If you catch them short, they won’t shrug or complain, they’ll go find change for you.


2. Anarchy on the roads
Driving in Vietnam is very loosely organized pandemonium, making it tough for the less-experienced driver to get a feel for it. Most locals are blissfully unaware that they’re sharing the road and take off willy-nilly in all directions without so much as a cursory glance around them.

The result is that very few care what others think of their driving, with foreign drivers getting no leeway nor even an iota of sympathy. Sound like trouble? Hell, no! It’s a great opportunity for visitors - the green light to go ahead and drive like a complete idiot should you feel so inclined.

Sometimes local drivers will shoot you some choice words, but road rage is uncommon. Since most people are driving like lunatics there’s nearly nobody left in a position to criticize others, unless you attract the attention of the police.


3. Cheap, yummy oven-fresh bread
When’s the last time you heard of anything for sale for US$0.10? You read it right - 10 cents! It’s been decades since I saw anything that inexpensive in my part of the world. How about something for that price that is really delicious, high quality, and readily available all around town?


Things 2.jpg

Oven-fresh 'banh mi' baguettes


In many rice-based cuisines in Asia you’ll be lucky to find boring, sliced white mass-produced bread, but not in Vietnam. Not only is the local 'banh mi' (the Vietnamese equivalent to a hoagie roll or baguette) as cheap as chips (VND2,000 or $0.09), but it’s delicious, so fresh it’s often still warm from the oven when you buy it, and can be found just about anywhere.


4. Religion is not in the forefront
I once lived in a country where the Christmas carols started promptly on September 1 and carried on all the way into January, nearly driving many of us insane in the process.

Neighborhood karaoke machines, taxis, restaurants, loudspeakers in malls, and cars at stoplights all spewed out the same 10 carols incessantly for months on end.

Or, have you ever slept near a mosque to be awoken at 4 am for early prayers? Those lilting tones are magnificent, but at that time of day I’ve got other plans.

Here in Vietnam, most people follow local folk religions based on Confucianism and Taoism while retaining some Buddhist and Hindu practices, all of which are low-keyed and peaceful.


5. Hassle-free vendors
There’s nothing worse on a trip abroad than having a pleasant stroll interrupted by vendors trying to sell you something every time you stop to appreciate the scenery. In some countries vendors are placed literally every few meters on the street, so all you hear is “Restaurant? Hotel? Taxi? Massage? Temple? Shopping? Tour?”

Visitors end up focusing on how to run the gauntlet of vendors instead of enjoying the surrounding atmosphere.

In the most popular tourist areas in Vietnam there are irritating salespeople, tour guides, and touts that hound pedestrians, but for the most part vendors are stationed in a convenient location and wait passively for potential customers to saunter along and stop if they wish.



Bron: Zie deel 2 morgen.


Over dat “love about Vietnam” valt nog wel wat te zeggen.

1.Klopt. Meestal verdwijnen ze en komen wat later weer terug met kleinere biljetten. Als ze moeilijk blijven doen: zelf verdwijnen en een andere zaak opzoeken. Vaak wordt je teruggeroepen en gaan ze alsnog proberen te wisselen.

2. Maak hier van het “love” maar “hate” als je hier woont. Ik moest wel terugdenken aan een opmerking van Erich, toen zijn dochter een paar jaar geleden op bezoek kwam. Voor haar was het allemaal nieuw en geweldig. Erich zei toen iets als, dat wij ook weer met de ogen van een toerist zouden moeten kijken. Helaas hou ik dat maar tot maximaal de hoek van de straat vol.

3. Volmondig mee eens! Ook de Banh Mi is geweldig hier.

5. Dat verdwijnt grotendeel als je hier woont of vaker komt. Kwestie van niet te langzaam en gewoon doorlopen en vooral niet luisteren/reageren als ze roepen. Maar bovenal schijn je uit te stralen dat je geen toerist bent.
 
Laatst bewerkt:
9 things you’ll love about Vietnam…. (2)

6. Garbage-tossing in restaurants
This charming little custom is generally not valued by Westerners, but discarding waste on restaurant floors in Vietnam is simple, easy to manage, and less sweat for the staff. Unless you’re eating from the floor, hygiene is not an issue, plus the staff can simply sweep it all up later without a lot of fuss.

For the diner, nothing could be simpler! Imagine that cartilage you’ve been gnawing on for 10 minutes - just fire it under the table and you’re done with it.

Bear in mind that many upper class joints frown on the idea, so the best way forward in such establishments is to take a discreet glance under your table upon being seated, or drop your napkin for a detailed assessment of whatever may be lurking in the dark. If you spot carcasses, bones, or other cast-off remnants, you’re good to go, otherwise choose the civilized route.


7. Poop-free streets
I struggle to think of another developing country in Southeast Asia that has as little dog poop in the streets as Vietnam. Despite having a robust number of dogs, the streets here are almost poop-free, which is amazing given all the other garbage randomly strewn around. For a while I was wondering if there was an official Civil Dog Poop Brigade, but it turns out the locals are big on “poop and scoop.”

This point is most encouraging for those who enjoy strolling around, and has a practical slant to it as well: Instead of having to keep your radar up for little presents, you can focus on holes in the road, uneven sidewalks, vendors, and other random obstacles while pounding the pavement.


8. Limited bargaining
Prices are marked on most goods in retail outlets in Vietnam, thus averting a huge hassle for naive visitors. Street vendors are a different story with some having prices displayed and others not, so keep your wits about you.

You can actually have a pleasant non-haggling shopping experience here as long as you’re wary of unscrupulous taxi drivers and petty scam artists in the larger cities and tourist magnets, just like anywhere in the world these days.



9. Casual dress
If you’re in Europe the emphasis is on formality and elegance when in public, so people practically have to don a tuxedo before going out for a loaf of bread.

In Vietnam many people take short neighbourhood trips wearing either pyjamas or similar house apparel and nobody even notices. So, if you’re going for a quick coffee, a bite, or to the corner store, there is no need to dress up, just take off in your jammies and nobody will bat an eye.


Things 3.jpg

Out for a brew


The old dark plastic shopping bag trick
Vietnamese people are typically warm and welcoming, but visitors need to be aware of one quirk in order to avoid potentially dramatic situations: Locals have an extreme curiosity about foreigners and our behaviour, which includes whatever we may be toting around. Given some of the foreigners I bump into around here, I can’t blame the locals one bit for being wary - I would be too if in their position.

Take my advice and carry a dark-colored plastic bag with you at all times, which will conceal your possessions from prying eyes.


Things 4.jpg

Indispensable personal accessory


The locals will be absolutely dying to know what’s in the bag, and you’ll sense that, but play innocent and pretend you haven’t noticed their curiosity, thus leaving them stuck. All they can do in total desperation is try to force open the bag to reveal the contents, which is exactly what happened to me the other day.

A man working on house renovations whom I vaguely recognized stopped me right in my tracks and brazenly attempted to pry open my dark plastic bag to see what was inside. I sternly rebuffed him, uttering "bi mat!” (pronounced “bee-mut”, meaning “secret”), and marched down the street with the contents of my bag (chicken legs, string beans, pasta, and some cheese) secret and intact.

These little tidbits may seem trivial, but believe me, they can turn an average visit into an epic, unforgettable experience, and, best of all, these little gems can’t be found in those glitzy travel publications.

Whatever happens, don’t forget that dark plastic bag!



Bron: 9 things you’ll love about Vietnam…. - Tuoi Tre News


7Ja, de conditie van de stoep is meestal erbarmelijk. Wie zwakke enkels heeft kan beter hoge schoenen dragen. Of een taxi nemen.

8.Taxi’s, die je een bod doen (very cheap, no meter) kom je nog wel eens bij het vliegveld tegen. Je betaalt gemiddeld minimaal 100-200% te veel (mijn eigen ervaringen). Gewoon via de meter is veel goedkoper, hoewel je omrijden dan ook niet helemaal uit kunt sluiten. Grab is gemakkelijker. Daar weet je tevoren de prijs en welke route ze nemen zal je een zorg zijn. Hoewel dat heel vaak die van hun routeplanner is.

10.Die nieuwsgierigheid klopt.Vragen, meelezen met officiële documenten, meeluisteren met privégesprekken etc. Zeker toen we hier net woonden kreeg Minh een hoop vragen. Gelukkig spreken de meeste geen Engels.
 
Omgeving 60

Voor wie dit een mooi en rustiek stukje natuur vindt: het gebouw rechts is een “birdnest-fabriek”. Op dak staan een paar grote speakers, die 24/7 artificieel vogelgesjlirp krijsen. Ok, van dat ’s nachts ben ik niet helemaal zeker. En nee, ik ben ook niet van plan om dat te gaan controleren. :+

Omgeving 60.jpg
 
Ben net terug uit Vietnam heb daar 10 weken vakantie gehad maar geen last van karaoke hier bij my tho, en die birdnest-fabriek er staan 2 tegenover onze woning maar geluid gaat s'avond uit tot s'morgens 5 uur.
We waren ook een paar dagen in saigon , We hadden daar op de gok een appartement gehuurd bij
Kim Property Vinhomes Central Park dit bleek een groot succes erg netjes en heel goedkoop.
Hieronder een foto van onze woning in vietnam.
 

Bijlagen

  • P1010036.JPG
    P1010036.JPG
    1,1 MB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
@Badgast
Nee, dat denk ik allang niet meer. Ik weet door mijn fietstochtjes dat het in de "vrije natuur" een even grote pestherrie is als bij mij thuis.

@koertb.
Dan heb je gigantisch geboft. De meting van deze morgen: de overbuurman was bezig. Metingen met een app op een oude iPhone.

Aantekening 2020-02-28 181812.jpg
 
Omgeving 60

Voor wie dit een mooi en rustiek stukje natuur vindt: het gebouw rechts is een “birdnest-fabriek”. Op dak staan een paar grote speakers, die 24/7 artificieel vogelgesjlirp krijsen. Ok, van dat ’s nachts ben ik niet helemaal zeker. En nee, ik ben ook niet van plan om dat te gaan controleren. :+

Bekijk bijlage 1469381

Is dit ook zo'n fabriek?

WbYF3I1.jpg




Gister maar eens wat Vietnamees voedsel bij een tentje in Leiden geprobeerd... Is toch anders he....

BKTbOWZ.jpg
 
@ThomPa
Moeilijk te zeggen. Er zitten geen ramen in dus de kans is vrij groot. Hoorde je vogelgeluiden?
Smaakte de Pho wel of was het meer Noord-Vietnamese kost? O-)

Geen idee. Helm op, muziek aan dus kleine kans dat ik dat heb kunnen horen.

Ik vond hem een tikkie flauw. Wel veel vlees in vergelijking met wat je in Vietnam krijgt maar dat mag ook wel als je 10x zoveel betaald:9
 
Is het een goed idee om regenwater te drinken?

Het valt gratis en voor niks uit de lucht en het ziet er brandschoon uit: regenwater. De landbouwgewassen doen het er prima op. Waarom drinken wij het dan niet?

In ons land valt regenwater regelmatig met bakken uit de lucht. Als iemand dit zou opvangen in een ton en er een glas mee zou inschenken, zou dat dan drinkbaar zijn? "Zelf zou ik het nooit doen", zegt Jan Peter van der Hoek, hoogleraar drinkwatervoorziening aan de Technische Universiteit Delft en directeur innovatie van Waternet, het waterbedrijf van Amsterdam en omgeving.

Regenwater drinken is niet meteen dodelijk, maar het is ook niet helemaal schoon. Er kan op verschillende manieren viezigheid in terechtkomen, legt Van er Hoek uit. Allereerst via de lucht. Fijnstof en andere luchtvervuiling, zoals de uitstoot van fabrieken, wordt in de lucht door het water opgepikt. Ook bestrijdingsmiddelen kunnen al via de lucht in het water terechtkomen. Regenwater vangen in een glas en dat meteen opdrinken zal niet erg schadelijk zijn, maar wel als dit elke dag wordt gedaan.

Water dat langs dak stroomt is minder veilig
Minder onschuldig is regenwater dat over het dak en de dakgoot in een een ton is gestroomd. "Via de daken kunnen metalen zoals zink in het water terechtkomen", zegt Van der Hoek. Zink is een essentieel metaal dat je lichaam nodig heeft, maar in hoge doses kan het schadelijk zijn.

Een zinkoverdosis veroorzaakt misselijkheid en diarree. Als iemand op lange termijn te veel zink binnenkrijgt, dan kan dat onder andere leiden tot bloedarmoede en een verzwakt immuunsysteem.

Regenwater van de grond drinken is al helemaal geen goed idee. De bodem is op veel plekken bezaaid met ziekteverwekkers, vooral afkomstig uit de uitwerpselen van dieren. Hiervan kan iemand parasitaire wormen oplopen, of bacteriën die maag- en darmklachten veroorzaken. "Je kunt bijvoorbeeld een paar dagen last krijgen van buikloop", vertelt Van der Hoek. "Maar het kan ook ernstiger uitpakken." Zo kan iemand salmonella oplopen als er uitwerpselen van vogels op de grond hebben gelegen.

Regenwater zuiveren om te drinken
Is het dan een idee om regenwater te reinigen? Is dat niet duurzamer dan de manier waarop we nu ons drinkwater maken? Dat halen we voor 60 procent uit grondwater en voor veertig procent uit oppervlaktewater, zoals de Maas, de Rijn en het IJsselmeer. Afgelopen jaar onderzochten Van der Hoek en zijn collega's of regenwater een goed alternatief is. Nee, zo bleek.

Regenwater heeft slechts een verwaarloosbaar klein milieuvoordeel als het gaat om de nodige grondstoffen en energie voor het zuiveren ervan, stelt Van der Hoek.

Verder is regenwater geen praktische bron voor drinkwater, omdat het niet altijd beschikbaar is. Het komt immers niet elke dag uit de lucht vallen en wat we kunnen opvangen is niet genoeg om volledig in onze behoefte te kunnen voorzien.

Het enige waarvoor het hemelwater volgens Van der Hoek nuttig zou kunnen zijn, is om een watertekort aan te vullen, bijvoorbeeld tijdens een droge zomer. Maar ook dan zal het zeker niet direct uit de kraan stromen.



Bron: Is het een goed idee om regenwater te drinken?


Toen ik dit verhaal op 23-2-20 las, moest ik al bij de eerste zin onmiddellijk denken aan de praktijk hier in mijn omgeving. Het water uit de sloten, waar het regenwater in terecht komt, maar ook afval, dode dieren, ontlasting van het vee (en ongetwijfeld ook van de mensen die op het veld werken), insecticiden, afgewerkte olie en noem verder maar op, wordt bij voorkeur gebruikt om het land en tuin te besproeien met hetzelfde argument: “je ziet er niets in dus het is schoon”.

Daartoe worden regelmatig sloten geblokkeerd met het risico van muggen in het stilstaande water. Dat anderen dan last hebben van overstromingen zal de veroorzaker worst wezen. Ik moet de eerste nog tegenkomen die dat ook maar iets interesseert. Net zoals iedereen hier roept: “Malaria, dengue, etc., stel je niet aan, nooit van gehoord, dus dat komt hier niet voor.” Ik kon over dit jaar niets vinden (overschaduwd door COVID-19) maar vorig jaar was Dengue echt een epidemie in Nha Trang en Khanh Hoa.

Over het propageren van niet-werkende mondkapjes hier zullen we het dan maar helemaal niet hebben.
Privacy settings
 
Motor modden

Deze kwam, met drie jonge gasten erop, langsrijden toen ik even langs het meer zat uit te rusten. Op mijn zwaaien stopten ze en kon ik een paar foto’s maken. Helaas stond de zon al laag en heeft mijn kleine camera alleen een scherm aan de achterkant. Dus was niet te zien dat ik foto 2 iets hoger had moeten nemen en bij foto 4 het polsbandje van de camera weg had moeten houden. Grrr… :(

Maar dit is een motorforum dus…

Uiteraard hoort daar een zeer toepasselijk nummer bij (zie de video op 1:32 en vergelijk dat met foto 1: qua motorblok niet eens zo'n groot verschil):

Modden 1.jpg


Modden 2.jpg


Modden 3.jpg


Modden 4.jpg
 
Laatst bewerkt:
Knee defender

In de AD-app op mijn iPad stond dit stukje.

Knee 1.jpg



Nieuwsgierig naar wat meer details heb ik de website er ook maar even bij gezocht. Absoluut interessant en spreekt me zeker aan. Al helemaal voor de kisten, die voor binnenlandse vluchten worden gebruik en waarvan de zitruimte berekend is met de maten van Vietnamese kleuters in het achterhoofd.

Maar ja, ik ben niet zo groot en zolang ik Tam, Ngoc en Nhung (de drie zwarte-band-karate-studenten van Minh) niet mee kan nemen op mijn vliegreizen is de aanschaf mogelijk “niet zo verstandig”, zoals de tekst in foto 1 ook al aangeeft. O-)

Knee 2.jpg
 
Kerk

Zoals goed te zien op de eerste foto staat deze kerk echt ergens in the middle of nowhere in de buurt van het vliegveld van Nha Trang (Cam Ranh). Geen woonhuis te bekennen. Voor wie deze bestemd is? Volgens mij zitten de dichtstbijzijnde mensen op een paar kilometer afstand in de hotels aan de kust. Maar of dat nu echt de juiste doelgroep is?

Maar ik ken het bestemmingsplan van dit gebied verder niet, dus het is heel goed mogelijk dat op termijn rondom de kerk een compleet dorp zal verrijzen. Bv. om het personeel van.alle hotels, die hier in een krankzinnig tempo uit de grond worden gestampt, onder te brengen. O-)

Morgen een soort van vervolg.

Kerk 1.jpg


Kerk 2.jpg


Kerk 3.jpg


Kerk 4.jpg
 
Ik wilde bijna schrijven "dat zier er netjes uit" totdat ik de eena laatste de tegels zag liggen. Dat blijft niet lang zo gok ik.
 
Standaard Vietnamese bouwkwaliteit. Het probleem is dat je lang niet alles ook kunt zien. Of bv. de (dragende) pilaren voldoende fundering hebben...???
Het moge duidelijk zijn waar mijn continue en ongetwijfeld voor sommige zeikerig overkomend commentaar vandaan komt.

Oh, en dat van die fundering is eigen ervaring. |(
 
Strand

Gisteren had ik het over “mensen in hotels aan de kust” en de krankzinnige hoeveelheden hotels, die daar gebouwd worden. Dus om wat meer over dit fenomeen te begrijpen maar even gegoogled. En dan vind je in Wikipedia de definitie van ruimtelijke ordening: "Ruimtelijke ordening omvat het zoekproces voor de ruimtelijke inrichting van een veranderende samenleving en het maken van keuzes hoe en waar functies tot hun recht komen, vooral met het oog op lange(re) termijn ontwikkeling, inclusief de reflectie daarop."

En dan haak ik af. Want er is NIETS te beleven. Misschien is dat één van de bedoelde functies maar dan nog. O jawel, ergens op dat stuk zit nog een golfbaan. Maar hoeveel van de bezoekers kunnen er tegen zo’n balletje meppen op een manier dat het ook nog ergens in zo’n vooraf gegraven gaatje rolt?

“HET STRAND”, wordt er nu ongetwijfeld geroepen.

Natuurlijk. Stom. Hoe kan ik dat vergeten. Alleen, ehhh…

Strand 1.jpg


Strand 2.jpg


Strand 3.jpg



Er lopen op het eerste stuk weg van het vliegveld naar Nha Trang een reeks vergelijkbare zijwegen naar het strand. Aan al deze zijwegen staan één of meer vaak heel grote hotels of bungalowparken.

Bovenstaande foto’s zijn genomen aan het eind van één van die zijwegen. Maar bij iedere zijweg kunnen vergelijkbare foto’s worden gemaakt. Om de paar maanden rij ik een keertje deze kant op. Heel soms zie ik dan een enkele persoon op het strand. Als ik het afgelopen jaar bij elkaar 10 mensen op het strand heb gezien is het veel. Er zijn een aantal delen waar je niet via de weg kunt komen en die dus alleen voor de gasten van dat hotel aan het strand zijn. Misschien is het daar wat drukker???
Onder de parasols op de tweede foto was in ieder geval niemand te zien.
In zee ook niet. :+

Geweldig toch, een strandvakantie… O-)

Jawel Fred, maar er staat ook : “…vooral met het oog op lange(re) termijn ontwikkeling…”.
Klopt alweer. Helaas heb ik hier al vaker betoogd, dat de gemiddelde lange-termijnplanning een periode van globaal een week beslaat. En die wordt dan ook nog gemaakt met $$$ in de ogen. Ik blijf enorm nieuwsgierig naar de bezettingsgraad. .

O ja, Nha Trang is nog steeds ca. 30 km. over een kronkelige (berg)weg. Dus even over de boulevard wandelen, wat winkeltjes bekijken, een beetje shoppen…

Ach, het is een keuze. :+
 
Ik wilde bijna schrijven "dat zier er netjes uit" totdat ik de eena laatste de tegels zag liggen. Dat blijft niet lang zo gok ik.

Ik woon in een gebied met redelijk wat hoogbouw en er komen geregeld platen graniet naar beneden zetten...
Tijdens de bouw viel me al op dat er slechts één streep kit in S vorm achterop een tegel (formaatje meter bij meter) wordt gesmeerd en die worden dan als gevelbekleding ingezet.

Ik sluit me geheel aan bij de opmerkingen van Fred over de bouwkwaliteit.
 
Voor mijn omgeving pratend geldt, dat als het tijdens de bouw of een reparatie blijft zitten en het werkt, is het OK. Hoe het zit (schots en scheef, foutief gemonteerd etc.) is verder volstrekt onbelangrijk.
"Het zit toch?"
 
Terug
Bovenaan Onderaan