Vietnam Deel 2

Je ziet ook hier niets in…

…en daarom heb ik er maar iemand boven gezet. De enige foto waarop het zwermbadwater blijkt te staan. Niet dat je veel zou missen… O-)

Ziet 2.jpg
 
Grote boodschap, groot leed

Ik moest gisteren denken aan het flauwe mopje over het vliegtuig, waar telkens de vleugels vanaf vallen. Een technicus weet de oplossing. Hij pakt een boor en boort in de vleugel vlak bij de romp een hele rij gaatjes. “Zo, die valt er niet meer af. Ooit toiletpapier gezien, dat op de gaatjes afscheurt?”

Jawel.

Ik.

Mateloos irritant.

We hebben nu toiletpapier van Vietnamese ...kwaliteit. Als je het laatste velletje beetpakt en aan trekt om de rol wat af te rollen hou je één velletje in je handen. Beter gezegd, het papier scheurt af op de gaatjes net boven de plaats van je handen. De wrijving van de rol is al meer dan voldoende om het velletje af te scheuren. Nog nooit meegemaakt.

De enige manier is dus om het klepje van de houder op te tillen en met de hand de rol te draaien zodat er voldoend papier vrij hangt. Een miniem rukje met de hand is dan voldoende om de gewenste hoeveelheid papier in handen te hebben.

Het vreemde is wel, dat de kwaliteit van het papier zelf heel behoorlijk is. Het is niet zo dat je er eenvoudig met je vingers doorheen prikt. O-)

OK, je zit toch te niksen, dus heb je alle tijd om op je gemak even een voorraadje aan te leggen. Maar toch, afhankelijk van waar de rol is opgehangen...
 
Vietnam has greatly improved over years: expats (1)

Improve 1.jpg

A photo shows Lam Son Park in District 1, Ho Chi Minh City. Photo: Quang Dinh / Tuoi Tre


Editor's note: A number of expats living and working in Vietnam have expressed their thoughts on the country’s developement during the past years, airing their opinion on the improvement the country has made.

The country’s fight against novel coronavirus disease (COVID-19) has also left a deep impression on them.
The comments were made at the request of Tuoi Tre News on the occasion of Vietnam celebrating 45 years of Reunification Day (April 30).
The following comments have been edited by Tuoi Tre News for clarity, consistency, and coherence.

The spirit of a united front
How Vietnam handled COVID-19 in the country was incredible! I am forever going to be in awe at how quick the government took action to prevent what could have been a catastrophic disaster. I am also impressed at how cooperative the people of this beautiful country became. Expats and locals worked together (for the most part) to help one another, to support local businesses, and to respect the rules. I wish it was the case for other countries, too.


Improve 2.jpg

Angeli Castillo is seen in a photo she provided Tuoi Tre News.


I have only been here for four years, but I have seen how uplifting the spirit of a united front looks like, so it didn't come as a surprise when everyone worked together to cooperate and respect our host country. Of course, there were special cases where people showed a lack of respect, but thankfully the government took swift action.

I believe that the image of Vietnam has greatly improved especially in the eyes of the foreigners that live here and even the ones that used to live here. Many of us had an impression that it was just chaos in Vietnam. A simple example is the driving laws. If locals can disobey the traffic laws, of course, it will be easy for guests of the country to do the same. But seeing how Vietnam handled the COVID-19 so well gives me hope that one day Vietnam residents and guests won't need a pandemic-scale reason to cooperate and be as respectful as they can to keep the county clean and just as organized.

I'm not sure when or how this will end. I just know that now is the time to improve on roadworks and anything Vietnam (or anyone) needs to improve and develop because, when this is over, there will be a massive demand for travel, tourism, and creative solutions.


Angeli Castillo, founder and creative director of Karma Creatives, a Filipina who was born and raised in Abu Dhabi, the UAE


A new perspective of the country
The whole foreign community in Vietnam and myself admire a lot the way Vietnam has responded to the COVID-19 pandemic. It's also something that's very surprising for people in the West when they hear about how well Vietnam is doing. A few days ago, there was a speaker, James O’Brien, on a quite famous radio show in the UK who was talking about Vietnam and how well the country has done. People were very surprised until he explained how early people in Vietnam, not just the government, started to react. Vietnam has dealt with COVID-19 as effectively as possible by using a big hammer very early.

Improve 3.jpg

Rafael Masters is seen in a photo he provided Tuoi Tre News.


How Vietnam has been dealing with COVID-19 certainly gives foreigners a new perspective of the country.

Personally, I’ve been here for 12 years and started a company in Vietnam because I love the place. I believe in the ability, skill and ambition of Vietnamese people. While how well Vietnam responded to the COVID-19 pandemic was something nice to see, it was also not a huge surprise to me. When it really, really matters, they will completely unite as a country and they will all do the right thing. That's something that I had never seen before, even though I knew that could be done by looking at the history of the country. To see this is something personal and it was very amazing.


Rafael Masters, cofounder and CEO of Vulcan Augmetics, from the UK


Morgen het slot
 
Vietnam has greatly improved over years: expats (2)

A rising star
Vietnam has done admirably containing the novel coronavirus. The healthcare system and efficiency of the government of Vietnam in controlling this pandemic have been very impressive. I am sure many people have taken notice and their initial apprehension will turn into admiration. Vietnam's star is rising in the world.

I have lived in Vietnam for four years so far but I have visited Vietnam at least once or twice a year since 2003. Other than Vietnam I have also visited several Asian countries during that time. Compared to all the places I have visited, Vietnam's economy has grown the fastest in the past 17 years and achieved the greatest progress in terms of improving the lives of ordinary people.


Improve 4.jpg

Ong Kian Soon is seen in a photo he provided Tuoi Tre News.


The first time I came to Vietnam in 2003, there were few international clinics and hospitals. Expats and wealthy locals tend to go to places like Singapore or Thailand for their healthcare needs. However, there are many international clinics and hospitals in big cities now, especially in Ho Chi Minh City, and people are spoilt for choice. The best private hospitals in Ho Chi Minh City now boast service levels and clinical quality rivaling Thailand/Singapore at prices they cannot hope to compete. Moreover, I feel that Vietnam is just getting started. Looking at the massive investments in health care in recent years, we will likely see even more progress.

Many things make me love to live in Vietnam, but the great optimism and hope for the future that is so palpable in the country attracts me the most.


Ong Kian Soon, family physician from Singapore


Vietnam's reputation
Vietnam has been fighting the disease since the beginning, at the same time as China even though there were almost still no cases in Vietnam. I think Vietnam has a reputation already of being a safe country that is developing well. I'm sure that the handling of this disease means that Vietnam will be taken even more seriously on a global scale because they handled this seriously and without impeding people's personal liberties, but by taking necessary precautions. I think the West has a lot to learn from this.

The solidarity shown by Vietnam has been very impressive to witness. Even though Vietnam is not as rich as France or the UK, they still show a lot of solidarity by sending masks to Europe. It's a global solidarity. Vietnam cares for its people but also people abroad.


Improve 5.jpg

Camille Quignon is seen in a photo she provided Tuoi Tre News.


So far during this epidemic, I feel like local governments have managed to take care of their people, for example with zero dong markets and rice distributors, and this is something that is extremely important for the future because a richer and prosperous society is only as healthy and happy as its people.

My impressions of Vietnam before I arrived were a mix of what I had learnt at school about the war and its consequences, and also of what I knew from various friends who went and visited the country. They usually all said it was a gorgeous and great country, and people are very friendly. After living here, I think that I agree with my friends, particularly because Vietnamese people are indeed very friendly, and interested in people.

I haven't been in Vietnam so long but I have already seen a lot of improvements and great changes. Setbacks come with every fast development, and I hope that Vietnam manages to control them, for example having too many modern supermarkets could damage the local markets. I hope Vietnam will always keep their spirit that the poorer people are not abandoned.


Camille Quignon, lecturer in French from France


Bron: Vietnam has greatly improved over years: expats - Tuoi Tre News


Dit moest ongetwijfeld een leuk en positief journalistiek stukje worden.
En ongetwijfeld zijn dit ook echt hun ervaringen en meningen.
Helaas staat veel haaks op mijn eigen ervaringen. Toch maar geplaatst, als mogelijk tegenwicht voor mijn eigen verhalen, en zonder enig commentaar. Mogen jullie er zelf bij verzinnen.
 
Nou, de weegschaal is heel lichtelijk in beweging gekomen, maar blijft toch staan... (Je liters Dalatwijn tikken aardig aan..).
Misschien een leuke opdracht/uitdaging voor je, probeer eens een verhaal te schrijven met alleen maar positieve dingen,in jouw optiek. Kijken hoe ver je komt.
Wel doen als de buurman niet thuis is dan... ;-)
 
Had je trouwens echt niet een minder intellectueel onderwerp kunnen verzinnen? Dit ligt op het niveau van een PhD. O-)
OK, ik ga wat research doen. :+


Voor de komende week staan op dit moment alleen positieve onderwerpen klaar. D.w.z. naar mijn mening. Ik sluit niet uit dat anderen daar een compleet andere mening over hebben. :+
Wait and see.
 
Voor wie zich verveelt

Wat leuke proefjes uit de oude doos. Een vergelijkbaar artikel over de crystal radio (foxhole radio) is voor mij het begin geweest van de elektronicahobby. Nee, nooit een dergelijke ontvanger (met scheemesje-afstemming) gebouwd. De kosten van onderdelen gingen op dat moment mijn zakgeld (ehh, welk zakgeld) ver te boven.

Zie Bizarre Labs Index
 
Ik kreeg toe ik ongeveer 10 jaar oud was van mijn oom een glazen buisje met aan 1 kant een brokje zwart materiaal (het kristal) en aan de andere kant een armpje met een verend pennetje dat je tegen het kristal kon plaatsen. Daarop aangesloten een antenne een koptelefoon. Dat had in de oorlog gediend om clandestien radio Oranje te beluisteren. Als je geluk had kon je een radiostation horen. Dat stond op een plankje boven mijn bed.

Kort daarop kwam Philips met die radiobouwdozen P1 (spoel, afstemcondensator en OA 01, met oordopje), P2 (idem met extra OC 13) en P3 (als hiervoor, aangevuld met OC14 met luidsprekertje). Dat is het begin geweest van mijn hobby en elektrotechnische loopbaan.
 
Karate Kid (1)

De afgelopen binnenzit-periode heb ik mede gebruikt om mijn fotoprogramma’s Lightroom en het net aangeschafte Luminar wat beter te leren kennen. Je moet wat, nietwaar? De opgepepte foto van Ngoc was daar een eerste resultaat van.

Vervolgens heb ik de karate-shoot met Ngoc in het resort genomen en heb die als een soort van uitgebreide test gebruikt. O.a. wilde ik nagaan, of ik Luminar het beste als zelfstandig programma of als plug-in voor Lightroom zou kunnen gebruiken. Ik kom daar apart op terug.

Bij de shoots voor mijn boek “Kleine bedrijven in Vietnam”(zie onderaan) was de werkwijze gemakkelijk. Ik vroeg wat men allemaal deed en in welke volgorde en kon dat thuis moeiteloos tot een verhaal maken en de passende foto’s er bij vinden.

De karate-shoot bleek uiteindelijk een heel stuk moeilijker. Ik had vaag wat ideeen in mijn hoofd maar door de onervarenheid met modelfotografie van zowel model als fotograaf was het uiteindelijke resultaat wel een dikke 100 foto’s maar zonder veel echte samenhang of links naar mijn ideeen. Jawel, de volgende shoot gaat met een moodboard.

Als eerste de moeilijkste stap: “Kill your darlings”. Echte fotografen schijnen dat in fors tempo in twee stappen te kunnen doen. Mij kostte het veel tijd en ik geloof 6-7 stappen om uiteindelijk 12 foto’s over te houden. Mogelijk nog te veel, maar ik wilde een gemêleerde verzameling om goed te kunnen oefenen.

Vooraf had ik iets van een dromerige stijl in gedachten. Met dat als uitgangspunt heb ik geprobeerd om iedere foto binnen die stijl toch net iets anders te bewerken dan de anderen. Dit ook weer in het kader van mijn leerproces.

Van het uiteindelijke resultaat heb ik een pdf-boekje gemaakt voor Ngoc. De volgorde van de foto’s hier is dezelfde als het boekje. Alleen heb ik in het boekje een extra foto + boektitel toegevoegd.

Kid 1.jpg


Kid 2.jpg


Kid 3.jpg


Kid 4.jpg
 
Ah, je bent met Luminar aan het spelen geweest.. ;-) de foto van de brug (laatste vorige post) vraag ik mij toch af hoe die schaduw van de railing opeens verkeerd staat t.o.v. de "zon"... details fred, details hahaha. (die trouwens ook nog te fel staat).
De gehurkte foto van de vorige post vindt ik denk ik nog de mooiste/beste.
 
Karate Kid (Slot)

Tot slot voor wie het interesseert nog wat opmerkingen over de door mij gebruikte programma’s en workflow.

Luminar
Dit heb ik kort geleden aangeschaft. Redenen waren o.a. dat door ingebouwde AI je sommige aanpassingen met één klik of één slider kunt aanpassen. Het moeilijke gedoe met de foto van Ngoc, waarbij je echt ieder onderdeel van het gezicht moest bewerken, is niet meer nodig. Voor alles is een slider: oogwit, pupillen, wenkbrauwen, lippen, tanden, ogen groter en gezicht smaller maken, etc. Luminar zoek zelf wel uit waar het gezicht op de foto is. Bespaart enorm veel tijd.

Twee problemen hier.
  • De vrij slechte huid van Ngoc wordt niet helemaal netjes weggewerkt.
  • Alleen opties voor oogschaduw en lijntjes rond de ogen heb ik nog niet kunnen vinden. Blijven we LR voor gebruiken.
Verder veel opties om creatief bezig te zijn: luchten vervangen, zonnestralen toevoegen, uitgebreide vignetting etc.

Een volledige trial-versie kan een week worden getest.

Lightroom.
Dat gebruik ik al een tijdje maar had nog maar heel weinig met retoucheren van personen gedaan. Met name dat onderdeel ben ik uitgebreid mee bezig geweest vóór Luminar. Zie de foto van Ngoc, waar door oefenen en proberen echt uren in zijn gaan zitten. Ook zijn de bordjes op foto 1 en foto 9 met veel moeite weggewerkt. Met name foto 1, waar ik het bordje door twee palen moest vervangen is “wel aardig gelukt” al zeg ik het zelf. :+

En dat heeft weer de keuze bepaald tussen Luminar als zelfstandig pakket of als plug-in van Lightroom.

Keuze
De uiteindelijke keuze is Luminar als plug-in. Daar zijn een aantal redenen voor.
  • De volledig opgebouwde bibliotheek in LR (al moet daar nog wel wat schoning plaats vinden O-) )
  • Het veel gemakkelijker gebruik van brushes, al sluit ik niet uit dat ik Luminar nog niet goed begrijp op dat punt. Regelmatig heb ik het gevoel dat er niets gebeurt. In LR kun je dan wat sliders op de extreme waarde zetten, zodat je echt iets ziet gebeuren en later finetunen.
  • Luminar gebruik ik nu voornamelijk voor gezichten en allerlei creatieve zaken. Voor de gezichten van deze serie is uitsluitend Luminar gebruikt. Veel sneller en gemakkelijker. Het werkt alleen nog niet in alle gevallen even goed. Er blijven oneffenheden over en soms ontstaan er een soort “littekens”.
  • En Lightroom voor de rest.
Het zou best kunnen dat op termijn hier wat verschuivingen in gaan komen. Het streven blijft wel om Photoshop zoveel mogelijk buiten de deur te houden.

Kill your darlings
Ik gaf al aan hoe moeilijk dat proces voor mij was. Eigenlijk begon ik met 20 foto’s. Door het aanpassen van één foto vielen vergelijkbare snel af en kwam ik spoedig op 12 foto’s uit.

Uiteindelijk heb ik nu aan het eind toch nog kunnen bepalen welke 6 foto’s uiteindelijk mijn keuze zouden zijn geworden. In volgorde van plaatsing: 1, 2, 3, 7, 9 en 12. Kijken of dit proces bij een volgende shoot sneller verloopt. :+

Als afsluiter de omslag, die ik voor het boekje voor Ngoc heb gemaakt.

Kid 13.jpg
 
@Badgast
Tja, als zo vaak hier moet je ondanks de ingebouwde intelligentie het meeste nog altijd helemaal zelf doen. O-)

Het verhaal achter die foto.
Eén van de onderdelen, waar ik wat mee wilde spelen was het toevoegen van zonnestralen. En de genoemde foto was één van de weinigen, die mij geschikt leek. Het is me alleen niet gelukt om het zo te krijgen als mij voor ogen stond: meer schuin van voren op Ngoc gericht Uiteindelijk bleek dit de voor mij best mogelijke compromis.

En helaas, ik moet bekennen dat ik zo bezig ben geweest om de foto te krijgen zoals ik die hebben wilde dat de stand van de zon mij geen enkele keer is opgevallen. |(

Dat zal een tijdje vast het eerste zijn dat mij opvalt bij het retoucheren.
 
Het leuke ervan is dat je drie uur op die foto hebt staan sjoppen om het beter/mooier/anders te krijgen, denkt van Ja he EINDELIJK gelukt, nu is ie echt klaar, dat je collega/vriendin/iemand er 2 seconden naar kijkt en zegt "wat doet die halve hand in dat beeld?" Verrek ! Helemaal niet gezien!.... ;-)
Ik maak vaak 360 gr-180 equerectangular foto's, meestal zo'n 40-50 foto's samenvoegen tot 1 360 foto, kan ook aardig wat tijd kosten (zeker bij nachtfoto's), en dan lukt het nog niet omdat je dan toch weer een las vindt die niet gelukt is.... Maar oefening baart kunst...... hopelijk..... ;-)
 
"Je leest wat je denkt dat er staat".
Deze gevleugelde kreet uit de tijd dat ik programmeerde, gaat nog steeds op. Uren zoeken waarom een stuk coding niet doet wat je wilt/denkt/hoopt, het aan een collega geven, die in no-time komt met: "wat dacht je hiervan...".

En jawel, gaat ook op voor foto's. Zie de hoeveelheid Photoshop-blunders op internet. En ook de foto van Ngoc op de brug.

We zullen wel altijd ziende blind blijven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan