Antwoorden
Ik heb wat antwoorden gekregen op een reeks van vragen die ik in diverse posts heb gemeld.
De Bron? Als bijna altijd een onbekende die op een terras wat Engels met mij wil oefenen. En goed-sul die ik ben…
Lees en huiver.
Hotels in Nha Trang
Op dit moment is volgens een hotelmanager in Nha Trang de bezettingsgraad max. 20%. Men schat (maar dat is echt met de dikke duim) dat het voor de hotels bij het vliegveld max. 10% is. Op basis van het artikel van gisteren lijken deze cijfers reëel.
Hotels bij vliegveld
In eerdere posts sprak ik zelf al mijn twijfels uit over de bezettingsgraad van de hotels bij het vliegveld.
Fout, fout, fout!
Of toch niet?
Oordeel zelf.
Het eerste deel van de weg van Nha Trang richting vliegveld is een fraaie bergweg. Leuk op de motor, zolang er tenminste geen los zand in de bochten ligt. Vanaf het einde van die bergweg tot aan het vliegveld is 17 km. Daarop moeten uiteindelijk in totaal 67 (!) hotels en resorts komen. Op dit moment zijn er daarvan 29 klaar.
Een overnachting in de meeste hotels kost VND 4 - 5 M / nacht (= ca. €150 – 190). Dus lijken mijn aannames en die 10% bezetting nog steeds juist.
Maar er blijkt meer mee te spelen. Land aan zee kost inmiddels VND 50.000.000 / m2 (= ca. €1.900). Ik vermoed dat dit vroeger heel goedkoop is aangekocht en nu voor woekerprijzen wordt verkocht. Daar worden vervolgens bungalows op geplaatst. Die kosten gemiddeld $200.000 en staan dan op 200 m2 land. En veel van deze bungalows worden gekocht als tweede huis door de rijken uit HCM en Hanoi. Ofwel een soort goudkust.
Het lijkt er een beetje op dat ze met de winsten op de bungalows de hotels financieren en gewoon zien hoeveel rendement ze daar uit halen. Maar het zou me niets verbazen als ook hier een andere dynamiek meespeelt. Welke? (Nog) geen idee.
Kerk
De in
Vietnam Deel 2 getoonde kerk behoort in feite tot Cam Ranh: de plaats waar het vliegveld is. Dit is een sterk katholieke omgeving met een eveneens sterke katholieke organisatie. Ook die omgeving zal verder uitgebreid worden. De landprijzen in dat deel, westelijk van de weg naar het vliegveld, waar dus ook de kerk staat, stijgen al. Waren ze een paar jaar geleden nog VND 3.000.000 / m2 (= ca. €110), nu is dat al VND 27.000.000 / m2 (= ca. €1.000).
Nha Trang
Ondertussen rommelt het ook in Nha Trang. De kust is volgebouwd. Een schitterend resort als Ana Mandara (twee keer bezichtigd, ver boven mijn schamele budget) wil ook verhuizen naar de nieuwe goudkust. Een bijkomende reden is de watervervuiling door de rivier, die in zee uitmondt. Daardoor is het water maar maximaal 8 maanden helder.
VinPearl Eiland
Het grote eiland voor de kust van Nha Trang waar het 5-sterren resort VinPearl op ligt. Een paar jaar geleden is daar naar toe een uitzicht-verpestende kabelbaan aangelegd. In
Vietnam Deel 2 stond het bericht dat men de kabelbaan wil vervangen door een brug.
In mijn onschuld dacht ik nog dat een brug uitsluitend voor bezoekers van het resort voor het geschatte bedrag van VND27.1 trillion (US$1.16 billion
) niet bepaald een intelligente investering is voor de overheid.
Wederom fout, fout, fout!
Ook daar blijken de zaken heel anders te liggen.
Op dit moment kost land op het eiland VND 1.000.000./ m2 (= ca. €40).
Zodra er een brug is stijgt dat bedrag naar VND 100.000.000 / m2 (= ca. 4.000).
En dan is het een simpel rekensommetje: het aantal m2 beschikbare m2 grond op het eiland versus de kosten van een brug. Die –naar horen zeggen- niet door de overheid wordt betaald.
Dat het uitzicht nu volledig wordt verkloot interesseert verder echt helemaal niemand.
Louter $$$$$.
Is dit nu wat ze “Socialistische economie” noemen?
Uitsmijter
Als laatste hoorde ik deze:
“Vietnamezen zijn allemaal kleuters: ze zijn ongehoorzaam, luisteren nooit, en altijd schreeuwen en krijsen.”
Briljant!
Goh, waarom heb ik die zelf niet verzonnen.