Vietnam Deel 2

Lekker rustig op de weg, zo zou het moeten zijn...

Examenvraag : Nu zie ik dat je daar op de 2 rechtse banen maar (dubbel?) 50 mag, en op de 2 linkse (dubbel?) 60.
Nu staat er ook een verboden te parkeren bord voor beide richtingen, geldt die dan ook alleen voor de 2 rechtse banen?
 
Het juiste antwoord is B.

1613199774159.png


:+
 
Kloten?!?!?!

Laat ik een paar dagen na Tet beginnen met het goede nieuws. We kunnen weer weken vooruit met alle presentjes. Minh heeft een paar uur staan hakken en snijden om van een aantal –gelukkig wel geslachte- kippen hapklare brokken te maken, die in de vriezer passen. We hebben in het verleden n.l. meerdere keren levende kippen gekregen. En die willen niet in de vriezer.:+

Verder veel fruit, eieren, koekjes, vruchtensap, rijst- en gewone wijn, vlees en veel Vietnamese worst. *O*

Het slechte nieuw volgt daar een beetje uit.

Kloten 1.jpg

Tet in Vietnam is an ocassion to express respect and gratitute to elders, either relatives or neighbors. Photo by Giang Trinh. Bron: Vietnam Tet traditions bowl over foreign hospitality experts - VnExpress International


Goh, echt? Hier bij mij brengen ze alleen een doorlopende serenade.

Want…

Dit “gefrustreerde stukje” schrijf ik op de eerste dag van Tet en de teringherrie is niet te harden. Het komt in mijn gesloten kamer door dubbele beglazing, dichte deur en geluidsinstallatie heen. Ik blijf sowieso de hele dag binnen: het ondanks het zero-tolerance beleid straalbezopen verkeer in deze omgeving hoef ik niet mee te maken.

Naast zuipen, roken en pestherrie maken staat Vietnam ook in de wereldtop met gamen:
Vietnam Deel 2
Ja ja, waarin een groot land klein kan zijn. O-)

Een aantal moeders, die de presentjes brachten, namen gelijk de gelegenheid te baat om met Minh over allerlei problemen te praten. En gamen is daarvan wel de grootste. Kinderen zitten hele dagen te gamen en laten schoolwerk en andere zaken versloffen. In feite is dat ook tijdens de lessen van Minh te zien De kinderen maken snel hun oefeningen zodat ze daarna nog kunnen gamen. Ze protesteerden ook hevig toen Minh alle lessen op afstand wilde gaan geven. Als compromis blijft er nu één les op zaterdag over.

Na het bezoek van één van die moeders maakte ik de opmerking dat ze toch het modem kan uitschakelen als het te dol wordt? Minh’s antwoord was dat zij geen modem hebben: ze loggen in via het modem van de buren. O-)
Verdere suggesties als afspraken met de buren of afpakken van het device heb ik toen maar achterwege gelaten.

Volslagen zinloos.

Met de moeder is de afspraak gemaakt om voorlopig maar te stoppen met de Engelse lessen. Vrij nutteloos als daar toch thuis door hem weinig aandacht aan wordt besteedt.

Echt zonde, want deze knaap was één van de weinige, die tijdens de lessen probeerde het gemaakte huiswerk uit het hoofd voor te dragen. Dat ging wat schokkerig en haperend, maar hij deed het toch maar als één van de zeer weinigen. Het was in ieder geval stukken beter dan de meerderheid, die oefeningen op de smartphone intikt, dit door Google Translate haalt en het resultaat integraal vanaf de smartphone voorleest.

En met het toestaan van de smartphone in de klas wordt het laatste beetje zelfwerkzaamheid en zelfstandig redeneren (voor zover daar al iets aan wordt gedaan, denk aan de literatuurlessen waar de betekenis van een boek is voorgeschreven!) ook nog de nek omgedraaid. Zie Vietnam Deel 2 Wederom een staaltje van briljant denkwerk.

Is het dan vreemd dat je met studenten Engels van de universiteit zelfs geen eenvoudig gesprek kunt voeren? Vietnam Deel 2

Nee, mijn voor het forum sterk gecensureerde standaardkreet blijft geldig:
“Vietnam is door en door verrot.
Vietnam gaat niet naar de kloten, dat is het al.”


Jawel, dan blijf ik nog mild en politiek correct.

Voor de rest zie ik het alleen maar in hoog tempo nog rotter worden.

Al moet ik wel toegeven dat een aantal jaren geleden zeer doortastend is opgetreden toen kleine jongetjes met luciferkoppen aan het knallen waren: Vietnam Deel 2 O-)
 
Jong…

Zij was ook op de party bij Phuc. Vietnam Deel 2

Jong 1.jpg



Onderstaande foto kon ik nog net maken. Toen barstte ze in een enorme huilbui uit en was nauwelijks tot bedaren te brengen. Mijn zwarte broek en dito T-shirt om niet op te vallen hielpen dus ook niet veel. :(

Jong 2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Spring blooms across Vietnam

The spring culture and lifestyle of Vietnam feature lively in a recent photography contest.

Spring 1.jpg

Spring Photo Contest 2021, hosted by HCMC Photography Association (HOPA), attracted 374 participants with 3,480 photos. With the theme “Vietnamese Spring”, the jury selected 80 photos for exhibition, including one first prize, two second prizes, three third prizes and five consolation prizes. The award ceremony took place in early February in Ho Chi Minh City.

“Spring Love” by Tran Anh Tuan won first place. Tuan said he took the photo when he met an old couple chatting joyfully while carrying a peach blossom branch home to celebrate Tet in Duong Lam ancient village, Hanoi.



Spring 2.jpg

The second prize winner is Ho Van Thai Hoang's “Spring Sunshine”, taken in District 5, HCMC.
“On a spring day, I was going out with my camera as usual. When I heard the sound of a drum at a temple from afar, I quickly went there, observed the activities and decided to shoot from a high angle. That feeling is special,” Hoang said.


Spring 3.jpg

Another second prize is Nguyen Son Tung's “Tet Gathering”, taken in Ai Quoc Commune, Loc Binh District, Lang Son Province.
The author said the Tet reunion has an important meaning that everyone cherishes. This is a day to reunite with your loved ones.
Tet (Lunar New Year), Vietnam's biggest holiday, peaks on Feb. 12 this year.


Spring 4.jpg

“Trieu Khuc Village Festival” by Bui Dang Thanh won the third prize.

The festival in Thanh Tri District, Hanoi was recognized as a National Intangible Cultural Heritage in 2019. The festival is held on lunar Jan. 9-12 every year, to commemorate national hero Phung Hung, a chief and military leader during the 8th century.

A highlight of this festival is when boys dress up in colorful women’s clothes, and with chalky cheeks and lipstick, perform a traditional dance.


Spring 5.jpg

“Simple Happiness” by Le Hong Duc won the third prize. In the photo is a H'mong family of Lao Xa Village, Dong Van District, Ha Giang Province.


Spring 6.jpg

“Spring Afternoon” by Tran Ngoc Dung, an aerial view of HCMC's central District 1, also won the third prize.


Spring 7.jpg

“Spring Wharf” by Nguyen Thanh Tung won a consolation prize, capturing the spring flower market from above at Binh Dong Wharf, District 8, HCMC. Tet flower boats moored closely together create a colorful photo.


Spring 8.jpg

“Christmas in Hanoi” by Pham Van Hoc is a another consolation award winner.


Spring 9.jpg

Nguyen Duc Phuoc's “Little Spring” also won a consolation prize. It was taken at the West Lake flower valley in Tay Ho District, Hanoi.


Spring 10.jpg

“Go Cong Flower Garden” was shot by Duong Cong Son and won a consolation prize.


Spring 11.jpg

“Spring is Here” by Bui Dang Thanh, which also scooped a consolation prize, was captured in Sung La Commune, Dong Van District, Ha Giang.


Bron: Spring blooms across Vietnam


Eens. Van de getoonde foto’s vind ik de eerste prijs met voorsprong de beste en dus volkomen terecht.
 
Dưa leo

Ofwel komkommers.

En wel deze soort.

Leo 1.jpg



Ergens onderweg op de fiets kwam ik in een zijweggetje deze komkommerkwekerij tegen. De man was voornamelijk bezig met het bewateren van de komkommers.

Leo 2.jpg



Geen flauw idee waar dit vijvertje voor wordt gebruikt.

Leo 3.jpg



Deze dame was bezig met het plukken van de komkommers. Ze zit hier op haar knieën op “komkommerhoogte”. Toen ik in mijn beste Vietnamees tegen haar zei, waar ik woonde (één van mijn standaardzinnetjes om indruk te maken met mijn kennis van het Vietnamees O-) ) kreeg ik als antwoord: “ja, ja, chi Minh”. Oeps.

Minh vertelde later dat dit waarschijnlijk een moeder van één van haar studenten van vroeger is.

Leo 4.jpg



De geplukte komkommers worden naar voren gebracht…

Leo 5.jpg



…waar ze op een grote stapel worden verzameld.

Leo 6.jpg



Ik vermoed, dat ze mee naar huis worden genomen en vervolgens worden verkocht, hetzij direct, hetzij op de markt door hun zelf of iemand anders.

Toen ik vertrok moest en zou ik een plastic tasje met een aantal komkommers meenemen.
 
Ho Chi Minh City youths organize charitable photo shoot for elderly citizens

Elderly 1.jpg

Members of ‘Ngay Mong Mo’ (Dreamy Day) program organize a charitable photo shoot for elderly people at Thien An social protection center in Ho Chi Minh City, January 16, 2021. Photo: Vu Thuy / Tuoi Tre


A group of young Vietnamese have organized a charitable photo shoot for elderly people at a social protection center in Ho Chi Minh City and gifted them a wonderful day filled with laughter.

About 30 members of a program named ‘Ngay Mong Mo’ (Dreamy Day) arrived at Thien An elderly protection center in Tam Phu Ward, Thu Duc District on Saturday.

The members included young singers, photographers, TV hosts, stylists, and makeup artists among others.


Elderly 2.jpg

Members of ‘Ngay Mong Mo’ program pose for a photo with elderly people at Thien An social protection center in Ho Chi Minh City, January 16, 2021. Photo: Vu Thuy / Tuoi Tre


Some of the group members had already met each other at previous charitable events, while for others, it was their first time meeting and working with one another. No matter their experience level, they all coordinated harmoniously to organize a fun-filled photo shoot for the elderly citizens.

The members arrived early in the morning to set up two mobile studios on the premises of the protection center.


Elderly 3.jpg

Nguyen Thi Hue, 70, poses for a photo with TV host Le Phuoc Tai and makeup artist Dinh Van Long at Thien An elderly protection center in Ho Chi Minh City, January 16, 2021. Photo: Sang Nguyen


Prior to the main event, the group prepared several musical performances as well as invited the elderly people at the center to show their singing talents and love of music.

Some members were also in charge of making jokes and giving compliments to the elderly in order to put a smile on their faces and make sure they enjoyed the activity.

Following the performances, the makeup artists and stylists began helping the elderly citizens put on light makeup and fresh outfits for their photos.


Elderly 4.jpg

Makeup artist Vien Duong puts lipstick on 74-year-old Huynh Thi Hong Tram at Thien An elderly protection center in Ho Chi Minh City, January 16, 2021. Photo: Vu Thuy / Tuoi Tre


Nearly 100 elderly people are living at Thien An center. Many of them have no relatives, while others were previously homeless and had to earn a living on their own despite old age.

My Le, a 75-year-old blind woman, said she used to be a lottery ticket seller before arriving at the protection center. Le loves music and has learned to sing a lot of songs by just hearing them on the radio. She also performed several songs with the youngsters during the charitable event.


Elderly 5.jpg

Van Thi puts on makeup for an elderly woman at Thien An social protection center in Ho Chi Minh City, January 16, 2021. Photo: Vu Thuy / Tuoi Tre


Nguyen Thi Hue, 70, did not sing but instead read a poem with her warm voice. “I have been living by myself since my parents passed away. I previously worked as a housekeeper until I could no longer do the job due to old age,” Hue stated.


Elderly 6.jpg

Nguyen Quoc Thinh, stylist and organizer of ‘Ngay Mong Mo’ program, receives a hug from an elderly woman at Thien An social protection center in Ho Chi Minh City, January 16, 2021. Photo: Ngan Nguyen


Elderly 7.jpg

My Le, 75, performs a song with members of ‘Ngay Mong Mo’ program at Thien An social protection center in Ho Chi Minh City, January 16, 2021. Photo: Vu Thuy / Tuoi Tre


Elderly 8.jpg

An elderly woman poses for a photo with a flower at Thien An elderly protection center in Ho Chi Minh City, January 16, 2021. Photo: Vu Thuy / Tuoi Tre


Elderly 9.jpg

Members of ‘Ngay Mong Mo’ program put makeup on elderly women to prepare for their photo shoot at Thien An elderly protection center in Ho Chi Minh City, January 16, 2021. Photo: Ngan Nguyen


Bron: Ho Chi Minh City youths organize charitable photo shoot for elderly citizens


Leuk initiatief.
 
Covid-19

Ook nog even het laatste nieuws.

Gisteren op de Vietnamese site

“Vietnam needs 150 million Covid-19 vaccine doses in 2021: health minister


Vietnam has negotiated to secure 60 million out of 150 million Covid-19 vaccine doses needed for this year to cover 70 percent of its 98-million population.

The Ministry of Health had negotiated with Covax, a global mechanism for developing, manufacturing and procuring Covid-19 vaccine candidates that help member countries access vaccines as they become available, to provide the country with 30 million vaccine doses this year, Minister Nguyen Thanh Long told a Friday meeting.

In addition, British company AstraZeneca has pledged to provide Vietnam with around
30 million doses of the Oxford/AstraZeneca vaccine this year, he added.

The first batch of 204,000 vaccine doses is scheduled to arrive in the country on Feb. 28.

Besides the deal with AstraZeneca, Vietnam is also stepping up negotiations with the U.S.’s Pfizer and Moderna, along with other vaccine manufacturers in Russia and some other countries to ensure a total of 150 million vaccine doses for 70 percent of the country's population this year, Long said.

Vietnam is currently aiming at mass Covid-19 vaccination for its population.

['...] Bron: ” Vietnam needs 150 million Covid-19 vaccine doses in 2021: health minister - VnExpress International


En dan op een NL website:

“Voorzitter Ingeborg van Lingen van de Huisartsenkring Twente zegt dat ze meeleeft met Annie uit Hengelo, maar neemt meteen de illusie weg dat de hoogbejaarde Hengelose na verloop van tijd wel bij haar eigen huisarts terecht kan voor een vaccinatie. „Als huisartsen krijgen wij alleen de beschikking over het vaccin van AstraZenica. Dat werkt aantoonbaar niet goed bij wie ouder is dan 65 jaar. Mevrouw moet dus worden gevaccineerd op de priklocatie van de GGD, want daar gebruiken ze het vaccin van Pfizer-BioNTech. Bron: DPG Media Privacy Gate

Ach, ik denk dat ik als buitenlander sowieso voorlopig niet in aanmerking kom voor een vaccinatie: iets van “achteraan aansluiten”. Wat met de altijd voordringende Vietnamezen toch al automatisch gebeurd. O-)
Dit is verder niet cynisch bedoeld: er zijn grote groepen, voor wie vaccinatie ook echt noodzakelijk is.

Over het vetgedrukte, tja, ik ben geen medicus. Maar als oud-ICT'er (met de nadruk op oud), valt het gewoon op.
 
Laatst bewerkt:
ff gestolen van Facebook uiteraard:

Stel dat ik me laat vaccineren:
Kan ik dan stoppen met het dragen van het mondmasker?
Antw. RIVM en OMT: Nee.
Kan ik dan weer naar een kapper, café of restaurant?
Antw. RIVM en OMT: Nee.
Ben ik bestand tegen COVID-19 of de Britse of enig andere variant?
Antw. RIVM en OMT: Misschien, maar we weten het niet precies, het zal je waarschijnlijk niet stoppen om het te krijgen.
Ik ben dan gelukkig niet meer besmettelijk voor anderen toch? Antw. RIVM en OMT: Nee, je kunt het nog steeds doorgeven, misschien, niemand weet het. Zelfs de WHO niet.
Maar als we alle kinderen vaccineren, dan zal de school weer normaal functioneren?
Antw. RIVM en OMT: Nee.
Dus als ik gevaccineerd ben, dan ben ik vrij van het sociaal distantiëren?
Antw. RIVM en OMT: Nee.
Maar gelukkig kan ik als ik gevaccineerd ben, stoppen met het desinfecteren van mijn handen?
Antw. RIVM en OMT: Nee.
Ik ben serieus opzoek naar het voordeel hoor. Dus als ik gevaccineerd ben en mijn kleinkinderen ook, dan kunnen we elkaar weer knuffelen?
Antw. RIVM en OMT: Nee.
Maar worden bioscopen, theaters en stadions opnieuw dan geopend dankzij vaccins?
Antw. RIVM en OMT: Nee.
De gevaccineerden mogen dan in groepen wel samenkomen?
Antw. RIVM en OMT: Nee.
Nou breekt mijn klomp. Kunt u mij vertellen wat dan het voordeel is van vaccinatie?
Antw. RIVM en OMT: Nou nee, waarschijnlijk zal het virus zal je niet doden.
Weet u zeker dat het mij niet zal doden?
Antw. RIVM en OMT: Nee.
Als het virus me statistisch gezien toch niet zal doden, waarom zou ik me laten vaccineren?
Antw. RIVM en OMT: Om anderen te beschermen.
Waartegen bescherm ik ze dan als ik nog steeds anderen kan besmetten als ik gevaccineerd ben ??
Antw. RIVM en OMT: geen antwoord.
Dus als ik gevaccineerd wordt, zijn de anderen niet 100% zeker dat ik ze niet besmet?
Antw. RIVM en OMT: Dat klopt.
Loop ik ook risico op ernstige (soms dodelijke) bijwerkingen als ik gevaccineerd ben?
Antw. RIVM en OMT: Dat weet nog niemand, dat is volgens de WHO en het RIVM nog te vroeg om over te kunnen oordelen.
In Nederland zijn er na hun vaccinatie onlangs 15 ouderen overleden. Kunt u aangeven dat door het vaccin kwam?
Antw. RIVM en OMT: Nee, dat kunnen we nog niet. Dat is in onderzoek maar waarschijnlijk hadden zij al een fragiele gezondheid.
Worden deze overledenen dan aangemerkt als 'overleden door Corona'?
Antw. RIVM en OMT: Misschien, dat hangt af van het onderzoek.
Dus elke fragiele oudere die is overleden en besmet was gaat u onderzoeken of die ook echt door het Corona-virus zijn overleden? RIVM en OMT: Nee, dat is niet de bedoeling.
Dus het aantal overleden mensen dat nu wordt aangegeven als 'overleden door Corona' is niet het correcte aantal.
Antw. RIVM en OMT: Jawel want deze mensen waren besmet met het Coronavirus.
Ik lees net dat er in Duitsland 14 gevaccineerde ouderen met de Britse variant zijn besmet. Kunt u mij uitleggen wat mijn vaccinatie dan voor een zin heeft?
Antw. RIVM en OMT: Nee dat weten we niet.
De leverancier van het vaccin kan ik wel aansprakelijk stellen voor de bijwerkingen?
Antw. RIVM en OMT: Nee, die wijst alle aansprakelijkheid bijvoorbaat af.
Dus we kunnen de overheid die het vaccin goedgekeurd heeft aansprakelijk stellen?
Antw. RIVM en OMT: Nee, ik wil dat het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) het middel heeft goedgekeurd.
Dus we kunnen het EMA aansprakelijk stellen?
Antw. RIVM en OMT: Nee, want dat is een instantie die keurt op bestaande kennis. En de kennis omtrent dit geheel nieuwe type vaccin is niet opgedaan.
Dan blijft alleen degene die mij vaccineert over, die ik aansprakelijk kan stellen?
Antw. RIVM en OMT: Nee, huisarts en GGD volgen de adviezen van de EMA en overheid.
Kan ik überhaupt iemand aansprakelijk stellen?
Antw. RIVM en OMT: Nee
Waarom wil je dan dat iedereen zich laat vaccineren?
Antw. RIVM en OMT: Omdat we het virus dan indammen.
Nog een laatste vraag:
De gepubliceerde oversterfte in 2020 is die rechtstreeks te wijten aan Corona?
Antw. RIVM en OMT: Nee, die is niet rechtsreeks te wijten aan Corona want in 2019 hadden we een forse ondersterfte.
Dank u wel voor uw eerlijke antwoord.
Ik ben maar een simpele ziel met een boel vragen want dat is mij op school geleerd. Van vragen stellen word je wijs zei mijn meester altijd. Nou volgens mij heeft hij gelogen. Als ik de antwoorden op deze 28 vragen bekijk dan trek ik de conclusie: Ik ben niet veel wijzer.
Ik weet niet wie van u het nog snapt? Ik in ieder geval niet. En of ik mij laat vaccineren?
Het gros van de antwoorden geven mij het beeld van weinig tot geen voordelen en een redelijke kans op nadelen.
Ik zou zeggen, trek zelf je conclusie en gebruik je gezond verstand.
 
ff gestolen van Facebook uiteraard:

Stel dat ik me laat vaccineren:
Kan ik dan stoppen met het dragen van het mondmasker?
Antw. RIVM en OMT: Nee.
Kan ik dan weer naar een kapper, café of restaurant?
Antw. RIVM en OMT: Nee.
Ben ik bestand tegen COVID-19 of de Britse of enig andere variant?
Antw. RIVM en OMT: Misschien, maar we weten het niet precies, het zal je waarschijnlijk niet stoppen om het te krijgen.
Ik ben dan gelukkig niet meer besmettelijk voor anderen toch? Antw. RIVM en OMT: Nee, je kunt het nog steeds doorgeven, misschien, niemand weet het. Zelfs de WHO niet.
Maar als we alle kinderen vaccineren, dan zal de school weer normaal functioneren?
Antw. RIVM en OMT: Nee.
Dus als ik gevaccineerd ben, dan ben ik vrij van het sociaal distantiëren?
Antw. RIVM en OMT: Nee.
Maar gelukkig kan ik als ik gevaccineerd ben, stoppen met het desinfecteren van mijn handen?
Antw. RIVM en OMT: Nee.
Ik ben serieus opzoek naar het voordeel hoor. Dus als ik gevaccineerd ben en mijn kleinkinderen ook, dan kunnen we elkaar weer knuffelen?
Antw. RIVM en OMT: Nee.
Maar worden bioscopen, theaters en stadions opnieuw dan geopend dankzij vaccins?
Antw. RIVM en OMT: Nee.
De gevaccineerden mogen dan in groepen wel samenkomen?
Antw. RIVM en OMT: Nee.
Nou breekt mijn klomp. Kunt u mij vertellen wat dan het voordeel is van vaccinatie?
Antw. RIVM en OMT: Nou nee, waarschijnlijk zal het virus zal je niet doden.
Weet u zeker dat het mij niet zal doden?
Antw. RIVM en OMT: Nee.
Als het virus me statistisch gezien toch niet zal doden, waarom zou ik me laten vaccineren?
Antw. RIVM en OMT: Om anderen te beschermen.
Waartegen bescherm ik ze dan als ik nog steeds anderen kan besmetten als ik gevaccineerd ben ??
Antw. RIVM en OMT: geen antwoord.
Dus als ik gevaccineerd wordt, zijn de anderen niet 100% zeker dat ik ze niet besmet?
Antw. RIVM en OMT: Dat klopt.
Loop ik ook risico op ernstige (soms dodelijke) bijwerkingen als ik gevaccineerd ben?
Antw. RIVM en OMT: Dat weet nog niemand, dat is volgens de WHO en het RIVM nog te vroeg om over te kunnen oordelen.
In Nederland zijn er na hun vaccinatie onlangs 15 ouderen overleden. Kunt u aangeven dat door het vaccin kwam?
Antw. RIVM en OMT: Nee, dat kunnen we nog niet. Dat is in onderzoek maar waarschijnlijk hadden zij al een fragiele gezondheid.
Worden deze overledenen dan aangemerkt als 'overleden door Corona'?
Antw. RIVM en OMT: Misschien, dat hangt af van het onderzoek.
Dus elke fragiele oudere die is overleden en besmet was gaat u onderzoeken of die ook echt door het Corona-virus zijn overleden? RIVM en OMT: Nee, dat is niet de bedoeling.
Dus het aantal overleden mensen dat nu wordt aangegeven als 'overleden door Corona' is niet het correcte aantal.
Antw. RIVM en OMT: Jawel want deze mensen waren besmet met het Coronavirus.
Ik lees net dat er in Duitsland 14 gevaccineerde ouderen met de Britse variant zijn besmet. Kunt u mij uitleggen wat mijn vaccinatie dan voor een zin heeft?
Antw. RIVM en OMT: Nee dat weten we niet.
De leverancier van het vaccin kan ik wel aansprakelijk stellen voor de bijwerkingen?
Antw. RIVM en OMT: Nee, die wijst alle aansprakelijkheid bijvoorbaat af.
Dus we kunnen de overheid die het vaccin goedgekeurd heeft aansprakelijk stellen?
Antw. RIVM en OMT: Nee, ik wil dat het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) het middel heeft goedgekeurd.
Dus we kunnen het EMA aansprakelijk stellen?
Antw. RIVM en OMT: Nee, want dat is een instantie die keurt op bestaande kennis. En de kennis omtrent dit geheel nieuwe type vaccin is niet opgedaan.
Dan blijft alleen degene die mij vaccineert over, die ik aansprakelijk kan stellen?
Antw. RIVM en OMT: Nee, huisarts en GGD volgen de adviezen van de EMA en overheid.
Kan ik überhaupt iemand aansprakelijk stellen?
Antw. RIVM en OMT: Nee
Waarom wil je dan dat iedereen zich laat vaccineren?
Antw. RIVM en OMT: Omdat we het virus dan indammen.
Nog een laatste vraag:
De gepubliceerde oversterfte in 2020 is die rechtstreeks te wijten aan Corona?
Antw. RIVM en OMT: Nee, die is niet rechtsreeks te wijten aan Corona want in 2019 hadden we een forse ondersterfte.
Dank u wel voor uw eerlijke antwoord.
Ik ben maar een simpele ziel met een boel vragen want dat is mij op school geleerd. Van vragen stellen word je wijs zei mijn meester altijd. Nou volgens mij heeft hij gelogen. Als ik de antwoorden op deze 28 vragen bekijk dan trek ik de conclusie: Ik ben niet veel wijzer.
Ik weet niet wie van u het nog snapt? Ik in ieder geval niet. En of ik mij laat vaccineren?
Het gros van de antwoorden geven mij het beeld van weinig tot geen voordelen en een redelijke kans op nadelen.
Ik zou zeggen, trek zelf je conclusie en gebruik je gezond verstand.
Dit is een fictief gesprek neem ik aan, geschreven door iemand die niet achter het huidige beleid staat?

Volgens mij zijn de vragen teveel op de korte termijn gericht en gaat het juist om de lange termijn. Na vaccinatie zijn de gevolgen van Corona minder heftig voor jezelf maar je kan het nog steeds verspreiden. Als bijvoorbeeld 2 gevaccineerde mensen elkaar knuffelen kunnen ze het op hun beurt alsnog doorgeven aan iemand die niet gevaccineerd is. Als er voldoende mensen gevaccineerd zijn gaan de gevolgen van Corona op de totale bevolking pas voldoende omlaag om het beleid te versoepelen. Kwa bijwerkingen kun je volgens mij vrijwel nooit iemand aansprakelijk stellen van de medische industrie of overheid oid, dat lijkt me niet uniek voor de Corona vaccinatie. Ook dat ze nog niet 100% zekerheid kunnen geven over positieve/negatieve effecten zonder voldoende gegevens van voldoende mensen die ook langere tijd gevaccineerd zijn.

Dat er deels vuil spel gespeeld wordt twijfel ik niet aan hoor. Zeker kwa geldstromen etc.
 
Laatst bewerkt:
Mwah, als ik de aantallen vaccins lees, die in de planning zitten en mijn ervaringen met lange-termijn-planningen hier, en daarnaast de werkzaamheid van AstraZenica voor ouwe l*llen zoals ik, ach…
 
A decade of burying tangled wires in Ho Chi Minh City

Wire 1.jpg

Overhead wires are no longer spotted on Truong Dinh Street, Ho Chi Minh City. Photo: Quang Dinh / Tuoi Tre


Tangled bunches of wires, engraved in people’s mind as an integral part of Ho Chi Minh City’s hustle and bustle, have been gradually disappearing.

The removal of the city’s iconic yet troubling scene has taken decades, involving dozens of agencies.


Wire 2.jpg

A messy electricity pole is seen at the De Tham-Co Bac intersection in District 1, Ho Chi Minh City, January 1, 2018. Photo: Hoang Dong – Quang Dinh / Tuoi Tre

From piloting to mass implementing
The disappearance of messy nests of wires gives breathing space to the city and helps to boost sales of street front shops. Linh, a shop owner on Vo Thi Sau Street in District 3, recalled 2016 when overhead wires still plagued and mostly covered up the building’s façade.
“As the tangle became a mess, it was tightened up with metal rings," she recounted.
"We lived on thin ice back then, worrying a short circuit might have caused a devastating blaze.
"In 2017, those wires started being unraveled and grounded."


Wire 3.jpg

Workers of Ho Chi Minh City Power Corporation pull out new underground electrical cables on Hai Ba Trung Street, District 1, Ho Chi Minh City, November 8, 2020. Photo: Nguyen Cong Thanh / Tuoi Tre


Linh told Tuoi Tre she used to set up a shop sign in front of the building which encroached on the sidewalk.
“Since the wires were buried, the shop façade has been visible from afar, allowing us to attract more customers than before,” she added.

Nguyen Van Anh, a resident of District 6, said electrical and telecommunications cables in her neighborhood were only grounded in 2018. Before, the wiring formed a convoluted net right in front of her house.
“It looked weighty," she said.
"I worried that once the pole might no longer bear such a burden and collapse, my house would have been destroyed.
"It was such a relief when the net was buried.”


Wire 4.jpg

Workers construct an electricity grid on Hai Ba Trung Street, District 1, Ho Chi Minh City, August 20, 2013. Photo: Quang Dinh / Tuoi Tre


Ho Chi Minh City’s plan of wire burial was first developed between 2003 and 2005. The city’s electricity company piloted grounding its electrical cables on Le Loi, Le Duan, and Nguyen Hue Streets. The first-hand effort, however, did not completely address the wire plague since communications and lighting cables were still overhung.

The plan’s next phase took place in 2009-10 with the company implementing five projects of burying electrical and communications wires in some central areas including around the Ho Chi Minh City People’s Committee building, Ben Thanh Market, and on the main streets of Tran Hung Dao, Le Thanh Ton, and Truong Dinh.


Wire 5.jpg

Technicians check a cable trench’s depth. Photo: V.A / Tuoi Tre


These projects adopted a multi-objective approach of not only centralizing the management of metropolitan technical infrastructure but also upgrading the city’s sidewalk system. The schemes started expanding in 2015 with electricity and communications sectors joining hands to bury tangled wires in District 1 and District 3. Messy electricity poles have no longer been seen in the city center since the end of 2020 while the work has been continuing in outlying districts.


Wire 6.jpg

Workers remove tangled wires at the Pasteur-Ly Tu Trong intersection in preparation for undergrounding in Ho Chi Minh City, August 8, 2011. Photo: Nguyen Cong Thanh / Tuoi Tre


Steering committee needed
The undergrounding used to be done at the stakeholders’ discretion. There was a time when sidewalks would be dug up once by the electricity company that had buried their wires, then telecom agencies came to do it again. Messy construction provoked an uproar from residents.

Realizing the issue in 2014, the city government tasked the Department of Information and Communications with cooperating with the Department of Industry and Trade, Ho Chi Minh City Power Corporation, and related agencies in forming a steering committee responsible for coordinating the burial of electrical and communications cables.

Wire 7.jpg

A worker cleans up old wires after they were removed on Truong Dinh Street, Ho Chi Minh City, May 12, 2009. Photo: Nguyen Cong Thanh / Tuoi Tre


The cooperation has proven its role in changing the cityscape, preventing fire and contributing to the development of sustainable neighborhoods, according to Le Quoc Cuong, deputy director of the Department of Information and Communications.

As the project has been expanded, Cuong stressed upon the comprehensive cooperation and support from districts’ authorities along with awareness-raising efforts for people on the need of wire burial.
“It is an urgent demand to develop a procedure and mechanism able to link investors of public infrastructure projects, project managing agencies, sewage agencies, electricity and telecom companies in setting up the underground cable system aligned with traffic constructions,” said Cuong.


Wire 8.jpg

The Pasteur-Ly Tu Trong intersection after the burial of overhead wires. Photo: Quang Dinh / Tuoi Tre


In the past 10 years, under the city authorities’ command, some 240 cable-grounding projects have been completed on 195 streets, burying nearly 2,200km of electrical wires. From 2021 to 2025, the city aims to bury nearly 1,300 more kilometers of electrical cables.

These ambitious undergrounding projects depend on efforts of authorities to develop an urban underground infrastructure plan as a reference system for similar efforts, according to Nguyen Van Thanh, director of Ho Chi Minh City Power Corporation. Besides, it is necessary to have citizens understand the need of these projects in improving living standards and the cityscape of Vietnam’s economic engine.

* * * * * Apart commentaarblok in het artikel * * * * *

"We plan to recommend the city authorities to use 3D Geographic Information System in managing underground infrastructure, at the same time, providing data for the city’s public service portal.
"The technology is expected to create favorable conditions for the design, negotiation, implementation and investment of any undergrounding project.
"The company will also ask the authorities to accelerate assistance policies, offer incentives including increasing the current loan interest support of 50 percent to 100 percent."
Banh Duc Hoai, deputy director of Ho Chi Minh City Power Corporation

Le Quoc Cuong, deputy director of Ho Chi Minh City’s Department of Information and Communications, said the city was the vanguard in tidying up and undergrounding telecom cables, funded by private agencies.

The city also pioneered the use of Geographic Information System in managing sectors of electricity, sewage and telecommunication as well as developing the public service portal named 1002, which was later duplicated in other provinces.

The telecommunication sector’s undergrounding was first conducted in 2000 on Le Duan Street.

Local authorities aimed to avoid replacing an overhead mess with an underground one by tasking the department with monitoring the burial of wires.
“Some other cities have followed Ho Chi Minh City in undergrounding cables,” said Cuong.
“Even in Ho Chi Minh City, people living in small alleys worked with authorities to bury wires to ensure safety.”



Bron: A decade of burying tangled wires in Ho Chi Minh City


Eigenlijk meer voor de foto’s dan voor het geleuter. Ik bedoel:
"We plan to recommend the city authorities to use 3D Geographic Information System in managing underground infrastructure, at the same time, providing data for the city’s public service portal.”

Is het niet rijkelijk laat om zoiets als een aanbeveling te plannen als je al 10 jaar bezig bent? O-)

Ach, zal mijn kleine cynische snappertje wel weer zijn. Die zich herinnert dat “In dit jaar -1972- begint ARTOL, zoals het leidingensysteem inmiddels genoemd is zodanig gestalte te krijgen dat men proeven met een snelle tekenmachine gaat nemen.
Bron: 1 TEN GELEIDE KW. Wiessing, direkteur GRC. 2 GRC 20 JAAR: BELEID dr.j.m. Linthorst, wethouder Financiën - PDF Free Download
ARTOL stond trouwens voor Automatische Registratie van Topografie en Leidingen: het ondergrondse deel.

En togegeven, van3D Geographic Information System” is vast iedereen diep onder de indruk.
 

Bijlagen

  • Wire 3.jpg
    Wire 3.jpg
    71,1 KB · Weergaven: 3
Ambachtelijk?

Ambachtelijk 1.jpg



Van een bekende, voor zover ik weet geen MF-lid, ontving ik bovenstaand artikel met de volgende vraag.

[“ …geconfronteerd met duizend en een dingen die West Europeanen al lang uit het oog zijn verloren.” |>> In dit verband ging mijn gedachte in eerste instantie uit naar het verloren ambachtelijke in relatie tot het super efficiënte industriële met veel dodelijke saaiheid tot gevolg in zowel arbeid als product.”

Mijn eerste lompe reactie zal niet onbekend voorkomen: “welk verloren ambachtelijke? Is dat er ooit geweest dan?” Maar toegegeven, dat is wel erg kort door de bocht. Omdat de vraag me intrigeerde ben ik een aantal dagen erop gaan broeden.

Onontkoombaar schoten een aantal kreten al direct te binnen:
  • Desinteresse
  • Aanklooien: “het zit /hangt toch?”
  • Zeer groot gebrek aan (vak)kennis
Niet verwonderlijk: een regelmatig terugkerend onderwerp hier.

Vervolgens even gekeken bij ambachtelijk.
“Men noemt een product ambachtelijk of artisanaal als het op de originele of traditionele manier gemaakt wordt. Ambachtelijke producten dragen zweet en liefde in zich; elk exemplaar is uniek doordat de ambachtsman individuele aandacht schenkt aan het materiaal. Bron: Encyclo.nl.”

Liefde voor het vak?
Zeldzaam. Er wordt vrijwel uitsluitend gekeken naar geld, hoe meer hoe beter. Niet naar een leuke baan, goede vooruitzichten of een goed CV. Zelfs niet wat er voor het geld moet worden gedaan en hoe lang je per dag daarvoor moet werken. Keuzes worden in 99% van de gevallen puur op basis van de hoeveelheid geld gemaakt. Gevolg is dat het eigenlijke werk de mensen geen bal interesseert.

Ik heb dat echt overal en in veel verschillende situaties meegemaakt. Van simpele monteurs en eenvoudige verkopers tot aan het hele medische circus hier. Natuurlijk, dat komt in NL ook voor. Maar daar zijn het uitzonderingen, hier is het regel.

Natuurlijk zijn ze er, mensen die wel oprecht bezig zijn met wat ze doen en die dat werk op een zo goed mogelijke manier uitvoeren Mijn meest optimistische schatting is 5-10% (maar eerder 5). Die schatting is gebaseerd op mensen, die iets voor mij hebben gedaan, bezoeken aan winkels, reparaties, bekijken van werkzaamheden, etc.

De overige 90-95% kloot maar wat aan. Op alle niveaus van werk. Variërend van deurknoppen met één schroefje monteren via veel te krap bemeten waterleidingen en te hoog gebouwde bruggen tot aan scheurende en verzakkende metro-viaducten, dit alles onder begeleiding van de alom en overal aanwezige pestherrie van zwaar overbemeten gehoorbeschadigende geluidsboxen.

En als je er iets van zegt ben je een moeilijk persoon. Want de meeste zijn er heilig van overtuigd dat hun broddelwerk “echt briljant vakwerk” is.

Ik heb daar de afgelopen jaren al een enorme hoeveelheid voorbeelden van gegeven, veelal zelfs selectief om mensen en mezelf niet in problemen te brengen. En nee, die voorbeelden “herkennen” ligt niet alleen aan mij of aan mijn “directe” omgeving. Exact dezelfde verhalen komen van bekenden uit HCM en Hanoi.

En voor wie denkt dat ik overdrijf, lees maar met regelmaat de bekende Vietnamese websites zoals ik ook doe. Zonder enige moeite haal je het geblunder, de oogkleppen en de plaat voor de kop er uit. Echt heel veel meer dan ik hier plaats, dat zijn alleen de gevallen die er voor mij om diverse redenen echt uitspringen.

Want om nog even terug te komen op de vraag over “het verloren ambachtelijke”. In het overgrote deel van de gevallen zou het “verloren gaan van het ambachtelijke” een zegen voor dit land zijn geweest. Eindelijk iets van vakwerk in plaats van een werkwijze die vele, vele decennia geleden misschien state-of-the-art was. O-).

Helaas heb ik dat ambachtelijke de afgelopen jaren alleen maar slechter zien worden.
  • Onderwijs onder de maat, dat ook nog eens op alle niveaus wordt uitgehold.
  • Alles is nog meer gericht op geld en nog minder op werk, laat staan op kwaliteit
  • Erfgoed en landschappen die daardoor worden verkloot
  • Reparaties die op z’n janboerenfluitjes worden uitgevoerd.
  • Vaak symptoombestrijding, geen reparatie van het probleem.
  • Zonder veel nadenken over betere en/of meer structurelere oplossingen. Die misschien wel saai zijn maar veel functioneler en duurzamer.

Jawel, een zeer neerslachtig verhaal. Waarbij ik niet de indruk heb dat het hier ook maar enigszins leeft. Ja, bij die 5-10%. De rest wil alleen maar een mooier huis dan de buren met een motor voor de deur, een TV aan de muur en een karaoke-box op het terras. Zonder gezeik over kwaliteit of ambachtelijk in hun dagelijks werk.

Alles bij elkaar wat mij betreft een even harde als logische conclusie:
“…die West Europeanen al lang uit het oog zijn verloren.”
Gelukkig maar. Anders zou West-Europa ook nog zo’n 50 jaar achter lopen.
 
Ambachtelijk gekloot!

Omdat de bekende van gisteren geen MF-lid is heb ik hem nog wat hier eerder geplaatste voorbeelden gestuurd om mijn betoog wat mee aanschouwelijk te maken. Voor wie hier al langer mee leest bekend spul. Voor hen nogmaals deze herhaling ter leeringh ende vermaeck.

Dit is m.i. hoe het er hier aan toe gaat. Degenen die van school af komen en meteen moeten gaan werken hebben bijna nooit een technische opleiding gehad. En leren “het vak” dus van iemand die er op dezelfde manier in is gerold. Dat gevoegd bij de grenzeloze desinteresse van 90% van de mensen en het is duidelijk waar het gekloot vandaan komt. Even een paar voorbeelden met motorfietsen, de eerste twee zien gebeuren en de rest was met/aan mijn eigen fiets:
  • Motorband erop leggen met een grote schroevendraaier
  • Een pistonpen met een hamer en een stuk pijp zijwaarts uit een zuiger slaan zonder iets tegen te houden
  • Ongevraagd een –door mij nauwgezet aangepast- schakelpedaal hoger zetten
  • Bij de klacht “motortrillingen” een sleutel met een meter verlengpijp op de motor-ophangbouten zetten
  • Bandenspanning meten door tegen de band te pieken met de wijsvinger. Bij mijn nieuwe motor was het totaal ongeveer goed: één band iets meer dan de helft, de andere bijna het dubbele.
  • Klepspelingen, waar je “een compleet setje voelermaatjes doorheen kon gooien”
  • Motorblok scheef gemonteerd: ondanks de dempingsrubbers zaten de bouten ongeveer tegen de ophangbeugels. Uiteindelijk zelf nieuwe en beter passende schetsplaten boven en vóór gemaakt.
  • Voorvork: één poot stond onderaan een kleine 2 cm vóór de andere. Tijdens het rijden het stuur loslaten betekende onmiddellijk een scherpe bocht naar links.
  • Niks momentsleutel, aandraaien gebeurt volgens een manager van de fabriek “op gevoel”. En dat is meestal met geweld zo vast mogelijk en dan nog een behoorlijk stukje verder.
  • Dezelfde manager –met een paar fabrieksmonteurs op bezoek bij de dealer in Nha Trang- gaf ook totaal verkeerde klepspelingen op.
  • Een voetsteun achter, die met twee minieme puntjes was vastgelast. Gelukkig niet losgeschoten met een passagier achterop maar toen ik bij een winkel het gekochte achterop wilde binden met een stel rubber spanbanden.
Laat nooit naar je olie kijken. “De olie is zwart en moet vervangen worden”. Die is normaal al na 10 km. zwart.
En dit is maar een zeer kleine bloemlezing. Extrapoleer dit principe (=gekloot) maar naar alles wat hier gebeurt.

Zijn vraag: Hoe flexibel zijn we eigenlijk?
Naar mijn mening is men hier absoluut niet flexibel. Star is m.i. zelfs nog te positief. Velen hebben een kunstje geleerd en daar zijn ze niet vanaf te brengen.
Wat je ook zegt.
War je ook doet.
Wat je ook voor bewijzen aanvoert.

Idem met meningen: “het slootwater (waar dode dieren, pesticiden, uitwerpselen, afgewerkte olie en nog veel meer troep in ronddobberen) is goed want je ziet er niets in”. En wordt vrolijk over de tuin en de groenten gesproeid.
 
Covid-19

Het laatste nieuws.



Vietnam’s health ministry lists target groups for upcoming COVID-19 vaccination

Vietnam’s Ministry of Health has announced 11 groups of individuals who will be the first to receive COVID-19 vaccination in the country.

According to guidance signed by Deputy Minister of Health Do Xuan Tuyen, the prioritized groups of individuals are listed as follows:

  • Health workers
  • Staff members of all-level steering committees for COVID-19 prevention and control, quarantine facilities, and reporters in virus-hit areas
  • Diplomatic staff, customs officers, and immigration officers
  • Public security officers
  • Military units
  • Teachers
  • People over 65 years old
  • People working in essential services (aviation, transportation, tourism, utility supply, etc.)
  • People with chronic diseases
  • People who need to work or study abroad
  • People in epicenters
Vaccinations will be implemented nationwide, while the order of priority for each locality will depend on the number of COVID-19 cases and virus-related deaths, urban areas and population, and important traffic hubs.

The health ministry will only purchase safe and highly protective vaccines that have been assessed by the World Health Organization and approved by a stringent regulatory authority and is sold at suitable prices.

Vietnam to have 60 million doses in 2021
A program of the COVID-19 Vaccines Global Access (COVAX), co-led by the Global Alliance for Vaccines and Immunization and World Health Organization, will provide free vaccines and vaccination materials for 15-16 percent of the population of 92 member countries, including Vietnam.

COVAX has agreed to supply Vietnam with 30 million vaccine doses in 2021, according to Minister of Health Nguyen Thanh Long.

COVAX has sent a letter confirming that 4.8 million of these vaccine shots will be sent to the country in the first and second quarter of 2021, while the rest are expected to arrive in the third and fourth quarter.

The sponsored vaccine doses will be AstraZeneca, similar to the jabs the Southeast Asian country has already purchased.

AstraZeneca has also agreed to supply another 30 million doses this year, Minister Long stated, adding that Vietnam will need approximately 150 million doses to vaccinate all residents.

The health ministry has recently carried out its examinations and confirmed that the existing cold storage system can keep up to three million doses at a deep negative temperature (-70 degrees Celsius), 1.8 million doses at -25 to -15 degrees Celsius, and tens of millions of shots at two to eight degrees Celsius.

Authorities in Hanoi, Quang Ninh Province, and Hai Phong City have asked the health ministry to help them with necessary procedures to purchase vaccines for local residents.

Among the three localities, Hanoi has proposed the purchase of 15 million doses.



Bron: Vietnam’s health ministry lists target groups for upcoming COVID-19 vaccination


Lijkt een logische prioriteit. Je zou misschien een klein vraagteken kunnen zetten bij reporters en toerisme, maar kan me er ook wel iets bij voorstellen.

Twee opmerkingen.
Ik las vandaag dat levering aan NL door AstraZeneca is vertraagd. Ik vrees, dat dit hier voor het geschetste schema en tijdpad ook gevolgen kan gaan hebben. Kun je als overheid niets aan doen.

Wat ik in de berichtgeving nog niet heb gezien is dat het AstraZeneca-vaccin volgens NL niet werkt bij personen boven 65 jaar. Die wel expliciet in het overzicht staan.
 
32 km wartime tunnel in central Vietnam now a tourist attraction (1)

Ky Anh Tunnel, a national relic in Tam Ky Town, Quang Nam Province, boasts a rich wartime history.

Tunnel 1.jpg
The 32-kilometer wartime tunnel that opened to the public in mid-2017 was a secret place excavated by locals to elude the enemy during the Vietnam War. It is linked to the 300-year-old Thach Tan communal house in Tam Thang Commune, Tam Ky Town.


Tunnel 2.jpg

The entrance only fits one person. It used to be disguised as a wall made of laterite and stones.


Tunnel 3.jpg

A cement slab cutout has been created to allow tourists to enter.


Tunnel 4.jpg

In May 1965 soldiers, guerillas and locals started to dig the tunnel and finished it in 1967.
"It took two years to excavate 32 kilometers of tunnel that was 0.5-0.8 meters wide and 0.8-1 meters high," said Huynh Kim Ta, a member of the Ky Anh Tunnel Management Board.
"It became a base for people in Ky Anh Commune to defend and make surprise raids on the enemy."


Tunnel 5.jpg

Students on a school trip to the tunnel.


The tunnel zigzags around bends, and it is easy to imagine that filled the enemy with foreboding. It runs along bamboo clusters, bushes, straw mounds etc. around Thach Tan Village. At each landmark is a manhole-like entrance.


Tunnel 6.jpg

Visitors check out a portion of the tunnel.


After the war the tunnel became derelict and almost unusable. "Only 200 meters of the tunnel has been renovated," Ta said.

In the decade between 1965 and 1975 the Ky Anh militia carried out 1,052 raids, destroyed many military vehicles and shot down three airplanes.



Morgen het laatste deel
 
32 km wartime tunnel in central Vietnam now a tourist attraction (2)

Tunnel 7.jpg

A tunnel entrance under a straw mound.


Tunnel 8.jpg

A meeting room for commanders.


The tunnel also contained clinics and warehouses. In 1997 the Ky Anh Tunnel was recognized as a national historical relic.


Tunnel 9.jpg

A tunnel entrance inside a house to get food.


Tunnel 10.jpg

Weapons and other war remnants found during the renovation of the tunnel are on display.


Tunnel 11.jpg

A collection of war memorabilia including clothes, a kerosene lamp and ammunition boxes.


Tunnel 12.jpg

In the area near the communal house – tunnel complex, visitors can also find a sedge weaving craft village.


The traditional handicraft helps farmers earn an extra income in their spare time since sedge mats are a popular household item in Vietnam.

Thach Tan communal house and Ky Anh guerilla warfare tunnel are seven kilometers from Tam Ky Town's center. The tunnel attracts 20,000 tourists on average every year. The number fell to 8,000 in 2020 due to the Covid-19 pandemic. Entrance is free.



*** Voor de video zie de bron.


Bron: 32 km wartime tunnel in central Vietnam now a tourist attraction - VnExpress International


30 km. onder Hoi An, een kleine 400 km. N van Nha Trang. Helaas dus niet iets voor “even een leuk tripje op de motor”. Maar m.i. stukken interessanter dan Hoi An zelf. O-)

Wat zou het verschil met de Cu Chi-tunnels in de omgeving van HCM zijn?
 
Vietnamese woman fined for using neighbor’s diploma to enroll in university, work as teacher

A Vietnamese woman has been fined for using another person’s high school diploma to enroll in university and work as a teacher in the past 25 years.

The People’s Committee in Buon Ma Thuot City, located in the Central Highlands province of Dak Lak, on Wednesday imposed a VND4 million (US$173) fine upon Le Thi Nga, 46, a teacher at Luong The Vinh Middle School.

Nga also had her high school diploma revoked by competent authorities and will be dismissed by the school management board over the next days. Information provided by authorities showed that Nga, who hails from the north-central province of Thanh Hoa, had only finished eighth grade.

In 1992, Nga borrowed the high school diploma of her neighbor – 49-year-old Le Thi Ngoc Chau.

Nga, along with her father, then asked a commune-level official to change her name to Le Thi Ngoc Chau, before using the diploma to enroll in a technical school. The woman later advanced to college and graduated in 1997 She went to the Hanoi National University of Education from 2009 to 2013 and graduated with a bachelor’s degree in music.

Nga began teaching music at a middle school in Thanh Hoa Province in 1996, after finishing her courses at a technical school.

In 2000, Nga and her husband moved to Dak Lak Province, where she was tasked with teaching at an elementary school in Buon Don District.

From 2013, she became a teacher of Luong The Vinh Middle School in Buon Ma Thuoc City.

The board of Luong The Vinh Middle School previously convened a working session with Nga to review her wrongdoing in late December.



Bron: Vietnamese woman fined for using neighbor’s diploma to enroll in university, work as teacher


:X O-)
 
Ho Chi Minh City mulls free motorbike emissions checks for low-income residents

Emission 1.jpg

A meeting to review findings from the trial rounds of emissions checks on motorbikes in Ho Chi Minh City, January 27, 2021. Photo: Thu Dung / Tuoi Tre


To further its goal of curbing air pollution, Ho Chi Minh City’s Department of Transport is considering mandating periodic emissions checks on all motorbikes in the locality, with free inspections to be offered to the city’s low income residents.

The proposal was announced at a meeting between Nguyen Huu Tien, deputy head of the Department of Environment under the Ministry of Transport, and Toshiyuki Takahara, vice-president of the Vietnam Association of Motorcycle Manufacturers (VAMM), in order to review findings from trial rounds of emissions checks on motorbikes in the city.

As part of the trials, researchers working on the proposal carried out tests on 10,682 motorbikes and surveyed 7,216 residents, as well as collected feedback from local officials and experts, according to Dinh Trong Khang from the Institute of Transport Science and Technology.

Using the data collected, the team in charge of the project suggested an emissions monitoring system for motorbikes in Ho Chi Minh City based on measures of vehicle age and region. The system will be launched in four phases, starting in central districts and eventually being rolled out in other parts of the city.

The first phase will include the construction of 88 evaluation centers and a data archive system. It will also include a mass examination of all functioning motorbikes, each of which will be charged VND50,000 (US$2.2) per year for the procedure. Vehicles that fail the emissions test will be subject to an administrative fine that must be paid by the owners before being allowed on the street again.

In the next phase, 78 evaluation centers will be added using part of the VND553 billion ($24 million) fund allocated for the project until 2030. After this stage, the project must fund itself using examination fees.

Speaking at the meeting, Bui Hoa An, deputy head of the Department of Transport, said air pollution in Hanoi and Ho Chi Minh City has significantly worsened in the past few years, which is attributable to motorbike emissions.

Fumes from motorbikes also contain genetic mutation-inducing chemicals that pose immense threats to citizens. For that reason, a timely solution for motorbike emissions is urgently needed.

Based on the proposal, the municipal Department of Transport will report to the People’s Committee, which is expected to urge central agencies on the issuance of motorbike emissions regulations as amendments to the Law of Road Traffic.

According to An, Prime Minister Nguyen Xuan Phuc has called for the monitoring of motorbikes as part of the traffic strategy until 2020 with a vision to 2045.

The premier also mentioned a ban on outdated vehicles in Hanoi and Ho Chi Minh City, which serves as the foundation for elaborated work plans on curbing motorbike emissions.



Ho Chi Minh City mulls free motorbike emissions checks for low-income residents


Dat er iets moet gebeuren is een open deur. Maar ja, er komen wel weer wat vragen naar boven (vakafwijking), zoals over een visie tot n.b. 2045. En hoe met niet-geregistreerde motoren. Etc., etc., etc.

Helaas, toch maar… :X :X :X
 
Vietnam 11th best performer in Asia food security ranking

Food 1.jpg

Farmers harvest rice in An Giang Province, March 2020. Photo by VnExpress/Huu Khoa.


Vietnam, a top world rice exporter, ranked 11th out of 23 economies in Asia-Pacific and fourth in Southeast Asia in the latest food security index.

The country scored an overall 60.3 out of 100 points, placing it at 63rd among 113 countries and territories, while adding it to the 'good performance' category, according to the report released by Economist Intelligence Unit, a division of U.K.-based Economist Group.

Compared to Southeast Asian peers, Vietnam lags behind Singapore (19), Malaysia (43) and Thailand (51), though ranking above Indonesia (65), Myanmar (70), the Philippines (73), Cambodia (81) and Laos (90).

The ranking measured economies based on four indicators including affordability, availability, quality and safety, along with natural resources and resilience.

Vietnam performed best in availability at 48th, which measured factors like food supply adequacy, agricultural research and development, volatility of production and political stability.

The report said Vietnam ranked 63rd in affordability, which included presence and quality of food safety net programs, access to financing for farmers, change in average food costs, and the proportion of population under global poverty line.

Vietnam, a tropical country habitually hit by drought, ranked 67th in natural resources and resilience and 68th in quality and safety.

Finland topped the index, followed by Ireland and the Netherlands.

Conflict-torn Yemen, Burundi and Venezuela rounded out the bottom three.

Vietnam’s rice exports in 2020 were forecast to have fallen 3.5 percent to 6.15 million tonnes, according to preliminary data from the government. Rice export revenue last year climbed 9.3 percent to $3.07 billion.

The country experienced irregular rice harvests last year as a result of dry weather and saltwater intrusion in the Mekong Delta, a rice growing hub.



Bron: Vietnam 11th best performer in Asia food security ranking - VnExpress International


Hoe rijm ik dit met de 100.000 ton aan pesticiden die er jaarlijks hier doorheen gaan?
 
Misschien dat wij hier in nederland er wel 600.000 ton aan pesticiden er doorheen jagen, dus veiliger.......
 
Terug
Bovenaan Onderaan