Paul851
MF veteraan
Daar moet die motor maar aan wennenStinkt dat niet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Daar moet die motor maar aan wennenStinkt dat niet?
mee eens, voor een garage is een gevelkachel ideaal, want; gesloten toestel, is voor een garage wel zo veiligIk moet toch verwarmen vanwege mijn (elektrisch/elektronisch) gereedschap, je denkt toch niet dat ik bijv. een lasapparaat lekker vochtig weg ga zetten
En een gevelkacheltje vreet niet zoveel gas, het hoeft er geen 20 graden te zijn, en klagen heb je me nog niet horen doen!
ik heb laatst nog 1000 euro aan nieuwe dakgoten uitgegeven,
maar daar zit ik ook nooit in...
Het meeste vocht komt uit de grond. Bestrating eruit iets uitgraven, folie op de grond, zand er op. Dan opnieuw bestrating erin. En zoals al gezegt is goed ventileren. Minimaal 2 roosters in de muren maken. Suc6
Je kunt ook een vloeistofdichte vloer aanbrengen, dat zijn speciale coatings die je in verschillende kleuren kunt krijgen. Beton is poreus en trekt vocht aan vanuit de bodem. Een vloeistofdichte coating voorkomt dit en zorgt er tegelijk voor dat je gemorste olie zo op kunt vegen en in de zomer heb je geen stoffige ruimte, aangezien beton altijd stof afgeeft. Ventileren blijft echter wel een vereiste. Succes!
Er is nog al wat verwarring rond het begrip condensatie en ventilatie.
Zo als al eerder werd opgemerkt, condensatie wordt door ventilatie niet voorkomen, het helpt alleen je motor sneller op omgevingstemperatuur te komen en dat het vocht dat zich al heeft afgezet sneller wordt afgevoerd.
Sterker nog als je op het verkeerde moment ventileert kan je zelf de vorming van condensatie in de hand werken.
Misschien is het handig om eerst maar eens uit te leggen hoe condensatie ontstaat.
Lucht bevat vocht, de maximum hoeveelheid vocht die de lucht kan bevatten is echter afhankelijk van de temperatuur van de lucht. (de maximale waterdampconcentratie)
Hoe warmer de lucht hoe meer vocht het kan bevatten.
Dus hoe kouder de lucht des te minder vocht kan het bevatten.
Als warme vochtrijke lucht dus maar genoeg afkoelt zal het op een punt komen dat de maximale waterdampconcentratie wordt overschreden en dan zal de lucht zijn overtollige vocht afstaan aan zijn omgeving.
Condensatie op een voorwerp ( je motor) kan ontstaan als deze kouder is dan de lucht waarin het zicht bevind en zeker als de lucht ook nog eens een hoge waterdampconcentratie heeft.
De lucht komt in aanraking met het koude voorwerp en koelt zo ver af dat zijn maximale waterdampconcentratie wordt overschreden, het kan zijn vocht dus niet langer vast houden en scheidt deze af op het koude voorwerp.
Even een voorbeeld.
Het is ’s nachts koud geweest, zeg maar even 3 gr., je motor staat dan wel in een schuur maar deze is niet verwarmd, dus zakt de temperatuur van je motor ook tot 3 gr.
In de loop van de ochtend stijgt buiten de temperatuur door een lekker ochtend zonnetje al vlot tot een 15 gr.
Je ventileert goed dus de lucht in je schuur volgt al snel en heeft in no-time ook de 15 gr bereikt.
Dus de lucht in je schuur heeft dus een temperatuur van 15 gr.bereikt en laten we zeggen een luchtvochtigheid van 80%.
Je motor heeft echter meer tijd nodig om deze temperatuur te bereiken, hoe groter de massa hoe langzamer de temperatuurwisselingen.
De maximale waterdampconcentratie bij 15 gr. is 12.85 g/m3, de lucht bevat op dat moment dus 80% van 12.85 g/m3 is 10.28 g/ m3
Je motor warmt langzamer op en heeft dan nog maar net een temperatuur van 5 gr bereikt.
Op dat moment koelt de lucht, dat in contact komt met je motor, af naar ongeveer 5 gr.
Maar lucht van 5 gr kan geen 10.28 g/ m3 bevatten maar slechts 6.83 g/ m3 dit betekend dus dat hij de te veel aan vocht aan je motor afstaat in vorm van condens of wel water.
Je snapt wel dat als je nu ventileert je een constante aanvoer van vochtige lucht hebt dat een heel hoop water op je motor af kan zetten voor dat deze voldoende in temperatuur is gestegen om condensatie te voorkomen.
Als je gaat ventileren is het theoretisch dus het beste om dat te doen als het buiten koud is en de lucht weinig vocht bevat en dan de ventilatie te stoppen voor dat de lucht buiten op warmt.
Je voert dan de warme vochtige lucht in je schuur af.
Het zelfde geldt eigenlijk ook voor een woonhuis.
De beste tijd om je ramen open te gooien is als het buiten vriest, maar dan wordt het wel weer zo koud binnen.
Kort samengevat
Om condensatie op je motor te voorkomen zal je dus moeten zorgen dat deze niet kouder wordt dan zijn omgevingstemperatuur.
Dat kan je bereiken door te zorgen dat je schuur voldoende geïsoleerd is en eventueel te voorzien van een kleine kachel.
Maar beperk dan wel de ventilatie.
Of door te voorkomen dat warme lucht in aanraking komt met je motor door b.v. zo’n plasticbubbel die je vacuüm kan trekken door middel van een stofzuiger.
Want hoe minder lucht hoe minder vocht.
Maar het aller allerbeste is natuurlijk gewoon gaan rijden en hem zo min mogelijk stil laten staan.
Ik weet niet wat voor beton jij hebt, maar hopelijk heb je het niet gebruikt als dragende constructie
Oei...jij gaat rap in de verdedigingStudeer werktuigbouwkunde en heb de minor civiele techniek gevolgd waarbij ik onder andere zelf een beton moest ontwerpen en maken voor een specifieke situatie bij het vak civiel technische materiaalkunde. Voor onze schuur heb ik het beton volgens de simpele 123 regel gestort. Het is dus inderdaad niet als dragende constructie, maar gewoon een simpel betonnen vloertje voor een schuurtje. Ik ben geen expert, maar ik kan er niet tegen als mensen dingen roepen zonder reden. En beton geeft wel stof af.
Studeer werktuigbouwkunde en heb de minor civiele techniek gevolgd waarbij ik onder andere zelf een beton moest ontwerpen en maken voor een specifieke situatie bij het vak civiel technische materiaalkunde. Voor onze schuur heb ik het beton volgens de simpele 123 regel gestort. Het is dus inderdaad niet als dragende constructie, maar gewoon een simpel betonnen vloertje voor een schuurtje. Ik ben geen expert, maar ik kan er niet tegen als mensen dingen roepen zonder reden. En beton geeft wel stof af.
Als je de vloer de dag na het smeren even afpapt met cementwater valt dat ook wel mee.Beton zal heus wel stof afgeven, er zit tenslotte stof (cement) in, maar heus niet zoveel.
Als je een glad gevlinderde vloer hebt heb je vrijwel geen stof.
Misschien ben je in de war met een cementdekvloer die wel stoft als een gek?
Wil je geen vocht in je garage of schuur dan zou je eigenlijk de temperatuur naar beneden moeten brengen en dan nog het liefst onder het vriespunt.
Hoe lager de lucht temperatuur hoe minder vocht deze kan bevatten.
Ik zou dus zeggen koop een grote vriescel
Als je de vloer de dag na het smeren even afpapt met cementwater valt dat ook wel mee.
Maar dat wordt, zeker in de grote bouw, vaak niet gedaan.
denk dat het meer een financiële rede heeft want ik pap mijn vloeren altijd af en heb daar nog nooit commentaar opgehad.Het niet afpappen heeft een hele simpele reden. Er wordt steeds meer harde vloerbedekking geplaatst. Een afgepapte vloer wordt meteen afgekeurd voor het rechtstreeks verlijmen van parketvloeren. De gemiddelde aannemer kijkt dus wel uit, want het levert hem alleen maar gezijk op.
Als de lucht koud is bevat het weinig of zelfs geen vocht dus kan er ook geen condensatie onstaan?Het wordt juist vochtiger op momenten dat de lucht minder vocht kan bevatten. Dat vocht moet ergens blijven en condenseert dus op de oppervlakken in de omgeving.
Met een vriescel verandert dat vocht in ijs, of dat nou zoveel beter is voor je motor ;-)
Ha...
Ik heb precies hetzelfde probleem als TS...
Heb alleen geen muren om mijn schuur.
Iemand wellicht dezelfde ervaring en een idee?
Pas verhuisd, simpel enkelsteens schuurtje mooi!
Nou niet dus... ruiten beslagen van binnenuit en vandaag gewoon het condens op mn gepolijst licht metaal staan
Schuur is en blijft gewoon extreem vochtig en dat vinden mn fietsjes niet fijn; wat doe ik eraan?
Bvd.
VENTILEREN
Er is nog al wat verwarring rond het begrip condensatie en ventilatie.
Zo als al eerder werd opgemerkt, condensatie wordt door ventilatie niet voorkomen, het helpt alleen je motor sneller op omgevingstemperatuur te komen en dat het vocht dat zich al heeft afgezet sneller wordt afgevoerd.
Sterker nog als je op het verkeerde moment ventileert kan je zelf de vorming van condensatie in de hand werken.
Misschien is het handig om eerst maar eens uit te leggen hoe condensatie ontstaat.
Lucht bevat vocht, de maximum hoeveelheid vocht die de lucht kan bevatten is echter afhankelijk van de temperatuur van de lucht. (de maximale waterdampconcentratie)
Hoe warmer de lucht hoe meer vocht het kan bevatten.
Dus hoe kouder de lucht des te minder vocht kan het bevatten.
Als warme vochtrijke lucht dus maar genoeg afkoelt zal het op een punt komen dat de maximale waterdampconcentratie wordt overschreden en dan zal de lucht zijn overtollige vocht afstaan aan zijn omgeving.
Condensatie op een voorwerp ( je motor) kan ontstaan als deze kouder is dan de lucht waarin het zicht bevind en zeker als de lucht ook nog eens een hoge waterdampconcentratie heeft.
De lucht komt in aanraking met het koude voorwerp en koelt zo ver af dat zijn maximale waterdampconcentratie wordt overschreden, het kan zijn vocht dus niet langer vast houden en scheidt deze af op het koude voorwerp.
Even een voorbeeld.
Het is ’s nachts koud geweest, zeg maar even 3 gr., je motor staat dan wel in een schuur maar deze is niet verwarmd, dus zakt de temperatuur van je motor ook tot 3 gr.
In de loop van de ochtend stijgt buiten de temperatuur door een lekker ochtend zonnetje al vlot tot een 15 gr.
Je ventileert goed dus de lucht in je schuur volgt al snel en heeft in no-time ook de 15 gr bereikt.
Dus de lucht in je schuur heeft dus een temperatuur van 15 gr.bereikt en laten we zeggen een luchtvochtigheid van 80%.
Je motor heeft echter meer tijd nodig om deze temperatuur te bereiken, hoe groter de massa hoe langzamer de temperatuurwisselingen.
De maximale waterdampconcentratie bij 15 gr. is 12.85 g/m3, de lucht bevat op dat moment dus 80% van 12.85 g/m3 is 10.28 g/ m3
Je motor warmt langzamer op en heeft dan nog maar net een temperatuur van 5 gr bereikt.
Op dat moment koelt de lucht, dat in contact komt met je motor, af naar ongeveer 5 gr.
Maar lucht van 5 gr kan geen 10.28 g/ m3 bevatten maar slechts 6.83 g/ m3 dit betekend dus dat hij de te veel aan vocht aan je motor afstaat in vorm van condens of wel water.
Je snapt wel dat als je nu ventileert je een constante aanvoer van vochtige lucht hebt dat een heel hoop water op je motor af kan zetten voor dat deze voldoende in temperatuur is gestegen om condensatie te voorkomen.
Als je gaat ventileren is het theoretisch dus het beste om dat te doen als het buiten koud is en de lucht weinig vocht bevat en dan de ventilatie te stoppen voor dat de lucht buiten op warmt.
Je voert dan de warme vochtige lucht in je schuur af.
Het zelfde geldt eigenlijk ook voor een woonhuis.
De beste tijd om je ramen open te gooien is als het buiten vriest, maar dan wordt het wel weer zo koud binnen.
Kort samengevat
Om condensatie op je motor te voorkomen zal je dus moeten zorgen dat deze niet kouder wordt dan zijn omgevingstemperatuur.
Dat kan je bereiken door te zorgen dat je schuur voldoende geïsoleerd is en eventueel te voorzien van een kleine kachel.
Maar beperk dan wel de ventilatie.
Of door te voorkomen dat warme lucht in aanraking komt met je motor door b.v. zo’n plasticbubbel die je vacuüm kan trekken door middel van een stofzuiger.
Want hoe minder lucht hoe minder vocht.
Maar het aller allerbeste is natuurlijk gewoon gaan rijden en hem zo min mogelijk stil laten staan.